• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3125 امروز 6
4
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خراسان رضوی تاکید کرد

ضرورت تقویت سیاست‌گذاری در حوزه سلامت کشور

  • کد خبر : 23722
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
ضرورت تقویت سیاست‌گذاری در حوزه سلامت کشور
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خراسان رضوی گفت: ضعف در سیاست‌گذاری ملی در حوزه نظام سلامت، مشکلات مربوط به تامین مالی در این بخش و مهاجرت نیروهای متخصص و کادر درمان از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی حوزه سلامت و درمان کشور است؛ لذا ضروری است نمایندگان مجلس دوازدهم، تقویت سیاست‌گذاری در حوزه سلامت کشور را در تدوین و اصلاح قوانین مدنظر قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «مرتضی کرباسی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ضعف در سیاست‌گذاری ملی برای نظام سلامت، مشکلات مربوط به تامین مالی این بخش، مهاجرت نیروهای متخصص و کادر درمان به دلیل عدم ثبات وضعیت اقتصادی، قوانین خلق‌الساعه، عدم تخصیص بودجه برای پژوهش و تامین فناوری‌های جدید دنیا و پایدار نبودن منابع اختصاصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی حوزه سلامت و درمان کشور است.

وی افزود: مطابق ماده 46 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مقرر شد از محل هدفمندی یارانه‌ها برای تحقق عدالت در سلامت و کاهش سهم مردم از هزینه‌های سلامت، ۱۰ درصد از خالص کل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، (علاوه بر اعتبارات سلامت) به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واریز شود. در همین راستا سال‌های قبل، از همین محل، اعتباراتی ذیل تبصره 14 قوانین بودجه سنواتی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته می‌شد که رقم مصوب آن برای قانون بودجه سال ۱۴۰۱، برابر با 4 هزار و 900 میلیارد تومان بوده است.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرسودگی ساختمان و تجهیزات بیمارستان‌های کشور به عنوان یکی از مشکلات مهم بیمارستان‌های دولتی گفت: تعداد 370 بیمارستان وزارت بهداشت، بالای 25 سال قدمت دارند که از لحاظ ایمنی بیمار و ساختمان از جمله سرویس بهداشتی، تأسیسات، آسانسورها، تابلوهای برق، برق اضطراری، استریلیزاسیون مرکزی و غیره فرسوده هستند و نیاز به ایمن‌سازی دارند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت برای بازسازی هر بیمارستان به طور متوسط ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ بنابراین با توجه به آمار تعداد بیمارستان‌های فرسوده کشور، درمجموع 18 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه برای ایمنی بیمارستان‌های فرسوده مورد نیاز است.

کرباسی تصریح کرد: بررسی و اصلاح قوانین مربوط به اعتباربخشی و توسعه نظام پزشکی، تقویت نظام پزشکی خانواده، تقویت نظام پزشکی جامعه و توسعه سلامت الکترونیک از مهم‌ترین مطالبات فعالان حوزه سلامت و نظام پزشکی است.

وی با بیان اینکه تخصیص منابع کافی برای بهبود سیستم بهداشت و درمان، تامین داروها، تجهیزات پزشکی و حقوق پزشکان از جمله مطالبات مهم فعالان حوزه سلامت است، افزود: ارتقاء سطح سلامت جامعه، پیشگیری از بیماری‌ها، ترویج فرهنگ سلامت و ترویج سبک زندگی ايراني اسلامي سالم از جمله اولویت‌های حوزه سلامت كشور است.

کرباسی با اشاره به اینکه مقابله با ویروس‌های جدید، افزایش بیماری‌های غیر‌انتقالی، تغییرات آب و هوایی و… از جمله چالش‌های مورد نظر در بخش سلامت است، یادآور شد: اصلاح قوانین و مقررات برای حفظ حقوق سلامت همه افراد جامعه و آینده‌پژوهان حوزه سلامت در راستای برقراري عدالت اجتماعي در حوزه خدمات سلامت عمومي، از دیگر مواردی است که باید در کانون توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

او خاطرنشان کرد: بهبود دسترسی به خدمات بهداشت و درمان در مناطق روستایی، تقویت شبکه بهداشت روستایی و افزایش کارآمدی خدمات درمان در این مناطق، افزایش ظرفیت بستر‌های بهداشت و درمان، تجهیز بخش‌های بهداشتی و درمانی با تجهیزات مدرن، افزایش تعداد بستر‌های اثرگذار در بخش‌هایی از جمله آینده‌پژوهان حوزه سلامت از دیگر درخواست‌های بخش خصوصی از نمایندگان مجلس آتی است.

کرباسی افزود: استفاده از فناوری‌های نوین در بهبود خدمات پزشکی به منظور تسریع در تشخیص بیماری‌ها و  ترویج پزشکی از راه دور، تضمین حقوق بیماران، حفظ حریم شخصی بیماران، ترویج شفاف‌سازی در خدمات پزشکی، بهبود نظام‌های مديريتي و ساختاري دولتي، نظارت بر عملكرد نظام پزشكي و كنترل هزينۀ خدمات بهداشتي و درماني از جملۀ مطالبات فعالان حوزۀ سلامت است.

وی یادآور شد: براساس اهداف طرح تحول سلامت در دولت یازدهم به نظر می‌رسد برنامه بهداشت عمومی، ارتقای سواد سلامت جامعه با اجرای برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی و توانمندسازی مردم، تکمیل، تجهیز و‌ توسعه شبکه بهداشتی درمانی کشور از جمله اهداف بر زمین مانده‌ای است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بایستی در جهت تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=23722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.