• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3064 امروز 7
3
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی:

اجرای شعار سال، نیازمند مشارکت بخش دولتی و خصوصی است

  • کد خبر : 25009
  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۰۹
اجرای شعار سال، نیازمند مشارکت بخش دولتی و خصوصی است
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: سه قوه، بخش خصوصی و تعاونی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا به عنوان یک مجموعه تاثیرگذار بتوانند برنامه‌ای اجرایی برای شعار سال ترسیم و یک تحول اقتصادی ایجاد کنند.

علی‌اکبر لبافی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: سال گذشته اقداماتی در استان در حوزه‌های مختلف برای بهبود وضعیت تولید و هدف‌گذاری‌هایی که پیش‌بینی شده بود، اتفاق افتاد اما با راهبرد اساسی مقام معظم رهبری فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه شعار سال جاری موضوعی اقتصادی و درباره تقویت تولید با مشارکت مردم است، عنوان کرد: شعار امسال در خصوص بسترسازی برای حضور مردم در حوزه تولید، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و ارتباطاتی است که می‌توان با دنیا در قالب قراردادهای حقوقی بست.

لبافی بیان کرد: در سال جاری تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم بسیار جدی‌تر و پررنگ‌تر است، اما برای حضور مردم الزاماتی وجود دارد. آنچه مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال انتخاب کردند، یک راهبرد اساسی بوده و این راهبرد نیازمند این است که متولیان امر در بخش دولتی و خصوصی با مشارکت یکدیگر برنامه اجرایی تنظیم کنند. اگر به این راهبرد صرفا به عنوان شعار نگاه کنیم و برنامه اجرایی نداشته باشیم، به هدف نمی‌رسیم.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برنامه اجرایی شعار سال نیازمند الزاماتی است، تصریح کرد: اولین نکته مشارکت مردم است. برای مشارکت مردم، دستگاه‌های اجرایی و بخش قانون‌گذاری کشور باید موانع موجود را برای سرمایه‌گذاری از بین ببرند. بسیاری از قوانین، مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌های موجود با شرایط انطباق ندارند. ما در شرایط تحریمی قرار داریم، بنابراین نیازمند اصلاحات قانونی و منطبق‌سازی قوانین و مقررات با شرایط موجود هستیم.

وی افزود: نسخه‌پیچی از طرف دولت باید کمتر شود. نسخه‌هایی که دولت‌ها به تنهایی برای حوزه اقتصاد به ویژه بخش خصوصی و تعاونی می‌پیچند، کامل نیستند. بسیاری از آن‌ها تغییرپذیر بوده، برخی اجرا نمی‌شوند و برخی به هدف‌هایی که پیش‌بینی می‌شود، نمی‌رسند، بنابراین مشارکت بخش خصوصی و تعاونی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها ضروری است و باید در اجرای دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و قوانین نظر آن‌ها نیز در نظر گرفته شود، در غیر این صورت به اهداف مد نظر نمی‌رسیم و نسخه‌ها نمی‌تواند کامل باشد.

لبافی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر بسترسازی است. ما در استان باید بستری را فراهم کنیم که یک سرمایه‌گذار دارای منابع بتواند فعالیت کند. یکی از مشکلات ما در حوزه انرژی است، بنابراین دولتمردان باید با کمک بخش خصوصی موضوع انرژی را در استان حل‌وفصل کنند تا بسترسازی اتفاق بیفتد. در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی، تفاهم‌نامه‌هایی که با کشورهای خارجی بسته می‌شود، در قالب قراردادهای اجرایی تنظیم شود؛ یعنی دولت‌ها به اجرای این تفاهم‌ها مکلف باشند. باید بستر را برای ورود سرمایه به خصوص برای ایرانیان و خراسانی‌های خارج از ایران فراهم کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: بهره‌وری نکته‌ای بسیار اساسی بوده که کمتر در کشور به آن پرداخته شده است. اگر بهره‌وری افزایش پیدا کند، می‌توان آثار آن را در قیمت تمام شده محصول، کیفیت و رقابت مشاهده کرد؛ بنابراین باید در زمینه عوامل تولید از جمله نیروی کار، سازوکار اجرایی دیده شود. امروز نظام حقوق و دستمزدی-وقت‌مزدی در کشور جواب نمی‌دهد، شاید بتوانیم در قالب نظام حقوق و دستمزد_کارمزدی اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگری که با مشارکت مردم  تحت عنوان کار با مردم و برای مردم می‌تواند اتفاق بیفتد، بحث CSR یعنی مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی و نهادی است. بنگاه‌های اقتصادی نسبت به مردم پیرامونی خود مسئولیتی دارند و آن هم اجرای مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی است که در گذشته انجام شد و آثار بسیار خوبی هم داشت. اگر این سازوکار را به ویژه در مناطق محروم و بخش‌هایی که بنگاه‌های اقتصادی بزرگ دارند، رونق دهیم، شاید بتوانیم تحولی در منطقه ایجاد کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: ما در کشور و در استان خودمان منابع بسیار عظیمی داریم، اما تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده است. ما در برخی بخش‌ها تونل‌های درآمدی قوی داریم که باید در قالب برنامه اجرایی و راهبرد امسال دیده شوند. سه قوه، بخش خصوصی و تعاونی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا به عنوان یک مجموعه تاثیرگذار بتوانند برنامه‌ای اجرایی برای شعار سال ترسیم و یک تحول اقتصادی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری یک راهبرد است، عنوان کرد: این راهبردها نیاز به برنامه اجرایی دارد و این برنامه اجرایی را دولت و قوه مجریه نباید به تنهایی تعریف کند، بلکه این امر باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود.

لبافی تصریح کرد: این راهبرد و برنامه‌های اجرایی یک بسترسازی قوی نیاز دارد که انطباق‌سازی قوانین و مقررات موجود با شرایط موجود است، به نحوی که صاحب سرمایه تمایل داشته باشد مشارکت، بنگاه‌سازی، اشتغال ‌و درآمد ایجاد کرده و در نهایت چرخه اقتصادی بهبود پیدا کند. امروز کشورهایی توانمند هستند که در حوزه تولید توانمند باشند. کشوری که در حوزه تولید توانمند است، در همه حوزه‌های دیگر نیز توانمند خواهد بود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.