• امروز : شنبه - 5 آبان - 1403
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
کل 3913 امروز 6
4
در نشست استاندار و رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با جمعی از تجار و مسئولین کشورهای آسیای میانه تاکید شد؛

تقویت روابط اقتصادی خراسان رضوی با همسایگان، در گرو ایجاد مناطق آزاد و تقویت حمل‌ونقل ریلی

  • کد خبر : 37910
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۶
تقویت روابط اقتصادی خراسان رضوی با همسایگان، در گرو ایجاد مناطق آزاد و تقویت حمل‌ونقل ریلی
در نشست مشترک رئیس اتاق بازرگانی مشهد و استاندار خراسان رضوی با جمعی از تجار و مسئولین تشکل‌های اقتصادی کشورهای افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان، بر ضرورت گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی تأکید شد. پیشنهاداتی همچون تبدیل مرزهای سرخس و دوغارون به مناطق آزاد اقتصادی، تقویت حمل‌ونقل ریلی با ترکمنستان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بندر چابهار به عنوان گلوگاه ترانزیتی، از مهم‌ترین محورهای این جلسه بود. مقامات همچنین بر تسهیل سرمایه‌گذاری، کاهش قوانین دست‌وپاگیر و تقویت همکاری‌های خصوصی و دولتی برای رفع موانع موجود در مسیر توسعه تأکید کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی‌زاده»، رئیس اتاق بازرگانی مشهد، در ابتدای این نشست با تأکید بر اهمیت توسعه روابط تجاری و اقتصادی کشور با همسایگان اظهار داشت: برای پیشرفت اقتصادی کشور، بهبود و ارتقای روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی ما با کشورهای همسایه ضرورتی انکارناپذیر است و باید در این راستا، موانع موجود را به حداقل کاهش یافته و راهبردهای مبتنی بر تسهیل همکاری‌های اقتصادی، پیش بینی و تعریف شود.

ارتقای روابط با کشورهای همسایه؛ زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی کشور

وی افزود: برای تسهیل تعاملات مذکور، بهره‌مندی از تجارب و تخصص اعضا و کارشناسان این حوزه، حیاتی است؛ چرا که این تجارب می‌توانند در جمع‌بندی پیشنهادات و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود، نقشی مؤثر را ایفا کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد در ادامه به نقش ویژه خراسان رضوی در عرصه اقتصادی کشور اشاره کرد و متذکر شد: این استان، با برخورداری از موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی گسترده، قادر است تا نقشی محوری را در توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه ایفا کند.

وی افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی در تعامل با کشورهای همسایه، می‌تواند موجب ایجاد جهشی چشمگیر در توسعه اقتصادی استان شود و همچنین به تشکیل تعاملات و شبکه‌های تجاری پایدارتر و مستحکم‌تری منجر گردد.

توکلی‌زاده همچنین خاطرنشان کرد:ضروری است که با شناسایی فرصت‌های موجود و رفع موانع پیش‌روی تعاملات تجاری با همسایگان، از موقعیت ممتاز خراسان رضوی در این حوزه بهره لازم را ببریم و زمینه تعالی اقتصاد استانمان را فراهم آوریم.

سردرگمی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به دلیل وجود قوانین متعدد و گاهی متضاد

«غلامحسین مظفری»، استاندار خراسان رضوی با تاکید بر استمرار برگزاری نشست‌های مشترک با کشورهای همسایه در راستای توسعه روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی استان، به اهمیت تمرکززدایی در توسعه فعالیت‌های اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا اختیارات به مناطق و استان‌ها بازگردانده شود و از تمرکزگرایی پرهیز گردد. لازمه تحقق این هدف، توسعه فعالیت‌های منطقه‌ای است.

مظفری تأکید کرد: دولت و بخش خصوصی یک هدف مشترک دارند و آن هم ارتقای اقتصادی استان و کشور است. در این راستا، ضرورت دارد تسهیل‌گری به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد. برخی از تصمیمات در برهه‌های زمانی خاص ضرورت داشته‌اند و در قالب بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و… تدوین شده‌اند که تنها در آن بازه زمانی خاص مؤثر بوده‌اند و اکنون نیاز به اصلاح دارند. از اتاق بازرگانی درخواست می‌شود که این قوانین را شناسایی و دسته بندی کند تا پیشنهادات اصلاحی آنها را به دولت ارائه دهیم.

مظفری از تعدد قوانین به عنوان یکی از چالش‌های اصلی در مسیر توسعه اقتصادی یاد کرد و گفت: وجود قوانین متعدد و گاهی متضاد، باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان می‌شود. این وضعیت نه تنها مانع از تصمیم‌گیری‌های سریع و مؤثر در حوزه کسب‌وکار می‌گردد، بلکه به ثبات اقتصادی و انجام سرمایه‌گذاری‌های خارجی آسیب‌های فراوانی می‌زند. حال برای تحقق رشد پایدار اقتصادی، نیازمند کاهش قوانین دست و پاگیر هستیم تا بتوانیم فضایی امن و قابل پیش‌بینی برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با تبدیل منطقه ویژه سرخس و دوغارون به منطقه آزاد اقتصادی، زمینه توسعه صادرات استان فراهم می‌شود. واگذاری زمین به سرمایه‌گذار، عدم الزام به دریافت ویزا برای ورود به منطقه، تولید ارزش افزوده و… با تبدیل این نقاط به منطقه آزاد اقتصادی محقق می‌شود.

مظفری خاطرنشان کرد: ایران با کشورهای همسایه خود دارای پیوندهای عمیق فرهنگی است که خروجی این پیوند، تقویت رشد اقتصادی است. استانداری خراسان رضوی نیز تلاش می‌کند که همکاری‌های منطقه‌ای رشد و گسترش پیدا کند. موانع متعددی در این راه وجود دارد که ملزم به رفع آن هستیم.

وی تاکید کرد: برخی از پیشنهادات با واقعیت و ظرفیت‌های موجود مشابهتی ندارد. در ارائه طرح‌ها و پیشنهادات باید واقعیت‌ها درنظرگرفته شود. تعریف پروژه‌های اقتصادی با همکاری کشور‌های همسایه سبب توسعه اقتصادی می‌شود که باید مقدمات آن را فراهم کنیم.

مظفری با اشاره به اشتراکات فراوان ایران با کشورهای همسایه، بر اهمیت همکاری‌های مشترک و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در استان تاکید کرد و گفت: در سال‌های گذشته، شاید اتفاقات ایده‌آلی رخ نداده باشد، اما با استفاده از تجربیات، شناخت و منافع مشترک، امکان رفع چالش‌ها و نواقص وجود دارد. استانداری نیز حمایت‌های لازم را از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به عمل می‌آورد. در این بین همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای می‌تواند به تسهیل این فرآیند کمک کند و زمینه‌ساز رشد پایدار و متوازن در همه سطوح اقتصادی شود.

تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه در راستای توسعه اقتصادی 

در ادامه این نشست تریبون در اختیار «محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد قرار گرفت. وی اظهار کرد: هدف از برگزاری این گونه نشست‌ها، هم‌افزایی اقتصادی است. ایران، دارای نقاط قوت و ظرفیت‌های متعددی است که با بهره‌گیری از آن زمینه برای توسعه اقتصادی کشور به نحو مطلوبی فراهم می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اعتماد و امید، پیش‌نیازهای اساسی برای برداشتن گام‌های مؤثر اقتصادی هستند، افزود: مشهد و خراسان رضوی از ظرفیت‌های لازم برای تبدیل شدن به هاب منطقه برخوردارند و با بهره‌گیری از امکانات حمل‌و‌نقلی متنوعی که در اختیار دارند، می‌توانند به سوی توسعه اقتصادی پایدار گام بردارند.

ارتباط تنگاتنگ دولت و بخش خصوصی در توسعه ارتباطات اقتصادی با کشورهای همسایه، ضروری است

سپس «محمدحسین روشنک»، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه، عنوان کرد: برای توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه، تلاش‌های خوب و متعددی صورت گرفته است.

وی در بخش دیگر سخنانش به اهمیت روابط ایران با افغانستان اشاره و بیان کرد: رابطه ایران با افغانستان بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از ارتباط ایران با کشورهای آسیای میانه است؛ البته تجار خراسان ارتباطات خوبی با کشورهای آسیای میانه دارند.

روشنک افزود: در گذشته، روابط اقتصادی و سیاسی ایران با تاجیکستان متوقف شده بود و طی سال‌های اخیر، مراودات تجاری و سیاسی دو کشور رشد و بهبود پیدا کرد. در توسعه روابط تجاری استان با کشورهای همسایه و اتاق‌های مشترک ایران با کشورها، همکاری همه‌جانبه استانداری خراسان رضوی امری ضروری است که امیدواریم در دولت جدید به صورت جدی‌تر دنبال شود.

حذف ویزا در سفرهای هوایی به تاجیکستان در آینده نزدیک

«حسن نوری‌زاده»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در بخش دیگر این نشست، اظهار کرد: ما به دنبال تسهیل‌گری اقتصادی با کشورهای همسایه و رفع موانع هستیم. ایران و استان خراسان رضوی دارای ظرفیت‌های متعدد و مفیدی هستند که این مساله زمینه را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی فراهم می‌سازد. از کشورهای همسایه نیز انتظار داریم در این زمینه همکاری لازم را با ما داشته باشند.

وی بخشی از سخنانش را به انتظارات خراسان رضوی از کشور تاجیکستان اختصاص داد و گفت: به زودی، اخذ ویزا در سفرهای هوایی به کشور تاجیکستان حذف خواهد شد. یکی دیگر از انتظارات ما از تاجیکستان، کاهش مالیات دریافتی از تجار ایرانی در این کشور است.

نوری‌زاده در خصوص روابط تجاری استان خراسان رضوی با ترکمنستان، بیان کرد: خراسان رضوی ارتباطات خوبی با ترکمنستان دارد. بنا بر دستور استاندار، عبور تجار ترکمنی از مرز تسهیل شد و باتوجه به ظرفیت خراسان رضوی در مرز سرخس، باید تردد رانندگان ایران به ترکمنستان تسهیل شود و موانعی که اخیرا از سوی حاکمیت این کشور اعمال شده رفع گردد.

وی با تاکید بر نقش کلیدی بخش خصوصی در توسعه اقتصادی استان، نسبت به همکاری نزدیک استانداری و اتاق بازرگانی مشهد ابراز امیدواری کرد و گفت: با تقویت همکاری‌ها میان بخش دولتی و خصوصی، می‌توانیم به بهبود محیط کسب‌وکار و توسعه روابط تجاری در استان دست یابیم.

تاکید بر حفظ و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استان

«محمود سیادت»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان نیز با تاکید بر اهمیت توسعه روابط تجاری ایران و افغانستان، بیان کرد: زمینه برای توسعه فعالیت‌های میان دو کشور فراهم شده است. در 6 ماهه گذشته، صادرات به افغانستان با رشد خوبی همراه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور و خراسان رضوی تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. با حفظ ارتباطات تجار افغان مقیم ایران، سرمایه‌گذاری خارجی جذب خواهد شد. از سویی، باتوجه به سیاست‌های جدید کشور افغانستان و تاکید بر حمایت از تولید داخلی و افزایش تعرفه‌های وارداتی این کشور، زمینه برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی ایران در کشور افغانستان فراهم است.

«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه بخش خصوصی تلاش‌های متعددی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی انجام داده است، عنوان کرد: اولین و اصلی‌ترین چالش استان با کشور ترکمنستان در گسترش روابط تجاری، توسعه ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی دو کشور است. برخی از اقدامات از جمله توسعه ارتباطات ریلی بین ایران و ترکمنستان به همکاری و حمایت بخش دولتی نیاز دارد.

شیردل با اشاره به تصویب قانون افزایش تعرفه‌های گمرکی و صادراتی در ترکمنستان، به مشکلات عدیده‌ای که برای تجار ایرانی (خواب کالا و افزایش هزینه‌های حمل و انبارداری،) در پی تصویب این قانون ایجاد شده است، اشاره کرد و خواستار همکاری نهادهای مسئول، جهت رفع فوری این چالش‌ها و جلوگیری از تکرار آن در آینده شد.

نوسانات شدید در روابط تجاری خراسان رضوی و ترکمنستان

در ادامه این جلسه «رمضان بهرامی»، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان با اشاره به مناطق استراتژیک مشترک میان خراسان رضوی و ترکمنستان، بر ضرورت همکاری بیشتر بین دو کشور برای توسعه روابط تجاری تاکید کرد و گفت: نوسانات شدید در روابط تجاری، ناشی از عدم هماهنگی کافی بین بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور است، بنابراین باید همکاری‌های مشترک و ایجاد سازوکارهای مناسب برای حل و فصل اختلافات تجاری دو طرف تقویت شود.

پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم میان ایران و کشورهای همسایه 

«محمدیونس مهمند»، نایب رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه کشورهای همسایه باید از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده‌ کنند، گفت: ضرورت دارد برخی از چالش‌ها در اسلام قلعه و دوغارون برای عبور مهاجران غیرقانونی رفع گردد و بازارچه‌های مرزی میان ایران و افغانستان ایجاد شود.

وی پیشنهاد داد تا استاندار خراسان رضوی ریاست کنسرسیوم مشترک میان ایران و کشورهای همسایه را به عهده بگیرد تا برخی چالش‌های موجود به نحو مطلوب تری مرتفع گردد چراکه اندیشمندان و متخصصان متعددی در ایران حضور دارند که با استفاده از ظرفیت آنان امکان رفع چالش‌ها وجود دارد.

مهمند از استاندار خراسان رضوی درخواست کرد تا به منظور شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات تجار افغان دیداری با آنها در استانداری خراسان رضوی ترتیب دهد.

«حکم‌الدین رحمان اف»، دبیر اول سفارت تاجیکستان در ایران نیز در این جلسه پیشنهاد داد تا  نشستی برای آشنایی تجار ایرانی و تاجیکی از قوانین تجاری برگزار شود تا آنان اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنند.

رحمان اف با تاکید بر اینکه خراسان رضوی پیشرو ارتباطات تجاری است، گفت: پیش از این هیئت تجاری از خراسان رضوی به تاجیکستان اعزام و نشست‌های خوبی برگزار شد. این نشست‌ها نشان‌دهنده علاقه‌مندی و عزم جدی ما برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با همسایگان است. همچنین، درخواست می‌شود که استاندار خراسان رضوی سفری به تاجیکستان داشته باشد تا روابط دو کشور گسترش پیدا کند و فرصت‌های جدیدی برای همکاری‌های اقتصادی ایجاد شود چراکه این سفر می‌تواند به تقویت روابط دوجانبه و بهره‌مندی از پتانسیل‌های تجاری هر دو طرف کمک شایانی کند.

 

«الیاس قایپ اف»، دبیر کنسول سفارت ترکمنستان در تهران نیز تاکید کرد: خراسان رضوی در تلاش است که ارتباطات تجاری خود را با کشورهای همسایه افزایش دهد. کشور ترکمنستان نیز همواره به دنبال توسعه روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی با خراسان رضوی است.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های متعددی برای توسعه روابط‌ وجود دارد که از جمله آن امضا تفاهم‌نامه‌های مشترک میان استان‌های مرزی است. در این راستا، پیشنهادات لازم و اجرایی، تدوین و به استاندار خراسان رضوی ارائه خواهد شد.

باید از پتانسیل‌های بندر چابهار به بهترین نحو استفاده شود

«میراجان سلیمان خیل»، رئیس اتاق مشترک بازرگانی افغانستان و ایران، اظهار کرد: صادرکنندگان جمهوری اسلامی، با چالش برگشت ارز مواجه هستند. درصورتی که این موضوع مرتفع نگردد، نمی توان شاهد توسعه مراودات تجاری به اندازه ظرفیت های موجود بود.

وی افزود: سرمایه‌گذاران افغان مشتاقانه تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران را دارند اما تفاوت ارز نیمایی با بازار آزاد حدود ۲۰ درصد است که این موضوع مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

سلیمان‌خیل با تاکید بر اینکه افغانستان و ایران از تبدیل شدن بندر چابهار به گلوگاه ترانزیتی مشترک دو کشور استقبال می‌کنند، گفت: باید خدمات و یارانه‌های متعددی به چابهار ارائه گردد تا جایگاه خود را از دست ندهد، همچنین، هزینه‌های حمل‌ونقل زمینی و ترانزیت دچار افزایش چشمگیری شده است که این مساله نیز برای تجار مشکلات زیادی را در پی داشته است.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری در چابهار، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری در زمین اجاره‌ای ندارند. بنابراین، برای جذب سرمایه‌گذاران و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه اقتصادی، باید شرایط و تسهیلات مناسبی برای واگذاری زمین فراهم شود تا بتوانیم از پتانسیل‌های بندر چابهار به بهترین نحو استفاده کنیم.

«روحانی»، مشاور وزیر اقتصاد افغانستان با تاکید بر اینکه خراسان رضوی تلاش‌های زیادی برای توسعه ارتباطات اقتصادی ایران و افغانستان کرده است، بیان کرد: سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه، ضروری است و کشورهای همسایه راهی جز سازش ندارند. متاسفانه افغانستان ۲۰ سال با حضور آمریکا پیشرفت نکرد و اقتصاد این کشور راکد ماند. ایران، ازبکستان، تاجیکستان و… همسایه‌های افغانستان بوده و به تعامل یکدیگر نیاز استراتژیک دارند.

روحانی تصریح کرد: با رفع موانع سرمایه‌گذاری و حضور تجار، زمینه برای توسعه فعالیت‌های تجاری دو کشور، برگزاری نمایشگاه، اعزام هیئت‌های تجاری و…. تسهیل خواهد شد.

گزارش تصویری از حال و هوای غرفه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=37910

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.