• امروز : شنبه - 14 مهر - 1403
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
کل 3831 امروز 4
3
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی مشهد با سفیر بنگلادش در ایران تاکید شد:

افزایش شناخت تجار ایران و بنگلادش از ظرفیت‌های متقابل، پیش‌نیاز توسعه روابط است

  • کد خبر : 36457
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
افزایش شناخت تجار ایران و بنگلادش از ظرفیت‌های متقابل، پیش‌نیاز توسعه روابط است
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با سفیر بنگلادش در ایران و رایزن بازرگانی این سفارتخانه، بر ضرورت ارتقای تعاملات تجاری ایران و بنگلادش و همچنین اهمیت افزایش شناخت تجار ایران و بنگلادش از ظرفیت‌های متقابل، با هدف کمک به توسعه روابط اقتصادی این دو کشور، تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق خراسان رضوی در ابتدای این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه روابط حسنه ایران و بنگلادش، اظهار داشت: این دو کشور از گذشته روابط مطلوبی در بخش‌های مختلف داشتند و در حوزه تجارت نیز پیوندهای خوبی میان بازار دو کشور شکل گرفته که می‌تواند در آینده و با ارتقای شناخت نسبت ظرفیت‌های طرفین، توسعه نیز پیدا کند. علاوه بر این، اشتراکات فرهنگی دو کشور نیز در مسیر رشد روابط اقتصادی و تجاری نیز موثر بوده است.

وی گفت: طبق آمارهای موجود، درآمد صادراتی بنگلادش در سال 2022 بیش از 55 میلیارد دلار بوده است. این کشور برای توسعه صادرات خود برنامه‌های خوبی را در دست اجرا دارد که با توجه پتانسیل‌های آن، دور از انتظار نیست و ایران نیز می‌تواند یک شریک اقتصادی و تجاری خوب برای بنگلادش باشد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: متاسفانه روابط تجاری بنگلادش با خراسان رضوی، به رغم پتانسیل‌های موجود در این استان، از عمق لازم برخوردار نیست و ضرورت دارد پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری خراسان رضوی برای تجار بنگلادشی تشریح شود و در سمت دیگر نیز، اطلاعات لازم در خصوص بنگلادش و ظرفیت‌های بازار آن به تجار خراسانی ارائه شود. با توسعه ارتباطات و ارائه اطلاعات لازم، تعاملات تجاری استان ما با بنگلادش عمق بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی یکی از موانع عدم توسعه تجارت ایران و بنگلادش را چالش‌های موجود در حوزه مبادلات مالی دانست و خاطر نشان کرد: درصورتی که موانع انتقال پول در عرصه تعاملات تجاری رفع شود، تجارت دو کشور توسعه پیدا خواهد کرد.

توکلی‌زاده خاطرنشان کرد: اعزام هیات تجاری از ایران به بنگلادش و بالعکس، زمینه ارتقای شناخت بیشتر دو طرف را فراهم نموده و از پی آن، رشد تعاملات تجاری رقم خواهد خورد. بر همین اساس، اتاق بازرگانی مشهد آمادگی میزبانی از هیات تجاری بنگلادش را در خراسان رضوی دارد و می‌توان برای اعزام هیاتی هم از این استان به کشور مذکور، در آینده برنامه‌ریزی نمود.

تاکید بر ارائه اطلاعات تجاری خراسان رضوی و بنگلادش به تجار دو طرف

«منجورول کریم خان چودری»، سفیر بنگلادش در ایران نیز در ابتدای این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از حضور در مشهد و اتاق بازرگانی خراسان رضوی، بیان کرد: هدف ما از حضور در اتاق بازرگانی مشهد، توسعه ارتباطات تجاری بنگلادش با خراسان رضوی و تبادل اطلاعات لازم تجاری است.

وی با تاکید بر سوابق تاریخی تجارت بین ایران و بنگلادش، به قرابت فرهنگی دو کشور اشاره و تاکید کرد: خراسان رضوی دارای شعرا و شخصیت‌های فرهنگی (فردوسی و عمر خیام) شناخته شده‌ای است که در بنگلادش بسیار محبوب هستند. ما در تلاش هستیم که روابط تجاری دیرینه ایران و بنگلادش را با استفاده از زمینه‌های فرهنگی بازیابی کنیم.

کریم خان چودری افزود: بنگلادش کشوری پرجمعیت بوده و بازاری 170 میلیون نفری دارد که بخش اعظم آنان طبقه متوسط جامعه را تشکیل می‌دهند. این کشور، واردات بیشتری نسبت به ایران دارد و امیدواریم تجار خراسان رضوی تشویق شوند که به بازار بزرگ بنگلادش بپیوندند. سطح آگاهی تجاری ایران و بنگلادش نسبت به پتانسیل‌های یکدیگر، بسیار اندک است که باید افزایش پیدا کند. اطلاع‌رسانی و افزایش دانش و آگاهی از ظرفیت‌های تجاری دو کشور از طریق وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد و سفیران باید نسبت به تشویق و حمایت تجار دو کشور برای توسعه روابط تجاری اهتمام بورزند.

وی عنوان کرد: باتوجه به شرایط تحریمی ایران، امکان استناد به اطلاعات و داده‌های رسمی در حوزه تجارت ایران و بنگلادش نیست و به نظر می‌رسد تجارت غیررسمی دو کشور بیشتر است. محصولات ایرانی از طریق کشورهای ثالث همانند ترکیه، دبی، هند و… به بنگلادش ارسال می‌شود. ایران از تامین‌کنندگان اصلی قیر در بازار بنگلادش است؛ اما در داده‌های رسمی ما، نامی از ایران نیست. همچنین، برخی از پوشاک تولیدی ایران در بنگلادش عرضه می‌شود که اطلاعات آن هم در داده‌های رسمی وجود ندارد.

سفیر بنگلادش در ایران با اشاره به رتبه دوم بنگلادش در صادرات پوشاک در دنیا، خاطرنشان کرد: بنگلادش رقیب جدی کشور چین در تولید و صادرات پوشاک است.

وی اذعان کرد: برخی از مواد غذایی خراسان رضوی در بازارهای بنگلادش بسیار شناخته شده است که از جمله آن می‌توان به زعفران، خشکبار، میوه و… اشاره کرد. این محصولات ایرانی ابتدا به هند صادر شده و با نام هند به بنگلادش صادر می‌شود.

وی یکی از اهداف این سفر را توسعه مراودات تجاری مستقیم بین ایران و بنگلادش عنوان کرد و گفت: ایران و بنگلادش دارای بازارهای خوبی هستند که ضرورت دارد با آگاهی‌بخشی در حوزه ظرفیت‌های تجاری دو کشور، شاهد توسعه مراودات در این حوزه باشیم. بنگلادش دسترسی خوبی به بازارهای صادراتی دارد و باتوجه به نزدیکی به کشور هند، امکان توسعه تجارت ایران و بنگلادش از این مسیر امکان‌پذیر است.

لزوم توجه به موضوع اعزام هیات تجاری در راستای توسعه روابط تجاری

سفیر بنگلادش در ایران در بخش دیگر سخنانش به موانع توسعه تجارت ایران و بنگلادش اشاره و تاکید کرد: ایران در شرایط تحریم قرار دارد. به دلیل ناممکن بودن انتقال پول و تعاملات بانکی، نبود مسیر مستقیم دریایی، فقدان مسیر دسترسی آسان و… توسعه تجارت ایران و بنگلادش با چالش‌هایی مواجه بوده و ضروری است دولتمردان دو کشور نسبت به رفع موانع توسعه تجارت اقدام نمایند.

وی افزود: در اواخر ماه جولای، وزیر بازرگانی بنگلادش به ایران سفر کرد و در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران، وزیر صمت وقت، مسئولان بانک مرکزی و دولتی ایران بر توسعه تجارت دو کشور تاکید نمود. در آن نشست، موانع موجود عارضه‌یابی و راهکارهایی برای رفع موانع اتخاذ شد. این راهکارها در دست اقدام بوده و امیدواریم شرایط تجارت میان دو کشور به‌زودی بهبود پیدا کند.

سفیر بنگلادش در ایران پیشنهاد کرد: از اتاق بازرگانی مشهد دعوت می‌شود که هیات تجاری از این استان به بنگلادش اعزام کند و میزبان هیات تجاری بنگلادش باشد تا دانش و آگاهی تجار دو کشور نسبت به ظرفیت‌های یکدیگر افزایش یافته و زمینه برای توسعه تجارت فراهم شود. سفارت بنگلادش در ایران هماهنگی‌های لازم را در این حیطه انجام خواهد داد و نشست‌های مشترکی با اتاق بازرگانی این کشور برگزار خواهد نمود. کیفیت کالای ایرانی و قیمت آن از جذابیتی زیادی برای تجار بنگلادش برخوردار است و تجار بنگلادش متمایل به تعامل و توسعه تجارت با خراسان رضوی هستند.

وی عنوان کرد: پیش از تشدید تحریم‌‌ها علیه ایران، بنگلادش صادرات زیادی به ایران داشت؛ اما با تشدید تحریم‌ها، بازار صادراتی خود را در ایران از دست داد.

چودری بخش دیگر سخنانش را به نبود مسیر دریایی ثابت برای توسعه تجارت ایران و بنگلادش اختصاص داد و افزود: عدم امکان حمل دریایی و نبود مسیر دریایی ثابت برای حمل کالاها، بزرگ‌ترین مانع در توسعه تجارت دو کشور است. برای برقراری خط دریایی مطلوب و ثابت به توسعه تبادلات تجاری میان دو کشور نیاز داریم و از سویی، افزایش روابط تجاری به خط انتقال پایدار نیاز دارد. درحال حاضر، مسیر حمل دریایی میان ایران و بنگلادش از طریق کشور قطر انجام می‌شود. راه‌حل فوری برای رفع این مانع وجود ندارد؛ اما امیدواریم در راستای حل این مسئله چاره‌اندیشی صورت گیرد.

وی در ادامه از نبود پرواز مستقیم میان ایران و بنگلادش سخن گفت و خاطرنشان کرد: متاسفانه پرواز مستقیمی میان ایران و بنگلادش انجام نمی‌شود. این در حالی است که توسعه تجارت از طریق کانال دبی، ترکیه، تایوان، هند و… قیمت کالا و هزینه‌های تجارت بین ایران و بنگلادش را افزایش می‌دهد.

سفیر بنگلادش در ایران در بخش دیگر سخنانش به بررسی پیشنهاد تهاتر کالا میان تجار ایران و بنگلادش اشاره و تاکید کرد: استفاده از دیگر ارزها در مبادلات تجاری ایران و بنگلادش، یکی از راهکارهای مطرح شده است که درحال بررسی است. معتقدیم استفاده از دیگر ارزها در تجارت، زمینه را برای توسعه تجارت فراهم می‌کند.

وی در بخش دیگری ازسخنانش با بیان اینکه بنگلادش دومین کشور صادرکننده پوشاک در دنیاست که برای تولید و صادرات بیشتر به نخ نیاز دارد، تصریح کرد: کشور چین، نخ و دیگر مواد اولیه مورد نیاز صنایع نساجی و پوشاک را ارزان‌تر از ایران ارائه می‌دهد. به همین خاطر، مواد اولیه از کشور چین تامین می‎‌شود. اما معتقدیم بنگلادش نباید برای تامین مواد اولیه تنها به یک کشور متکی باشد و بر همین اساس، ظرفیت‌های واحدهای تولیدی خراسانی را بررسی خواهیم کرد.

چودری افزود: ایران از ظرفیت‌ مواد اولیه و انرژی خوبی برخوردار است و امکان تکمیل زنجیره ارزش پوشاک بنگلادش توسط واحدهای تولیدی پوشاک ایران وجود دارد. این امر سبب تولید محصولات با کیفیت بیشتر و توسعه صادرات به بازارهای آسیای میانه خواهد شد.

وی با اشاره به بررسی ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌ها به خصوص در حوزه تبادل دارو و تجهیزات پزشکی در دیدارهای اخیر، اظهار کرد: داروهای باکیفیتی در بنگلادش تولید و صادرات می‌شود و بانک مرکزی ایران نیز، ارز ترجیحی به داروها اختصاص می‌دهد که این امر، شرایط را برای واردات دارو از بنگلادش آسان‌تر می‌کند. از طرفی، ایران تولیدکننده ملزومات پزشکی بسیار با کیفیتی است که با توسعه و ترویج آن، امکان صادرات این تولیدات به بنگلادش وجود دارد. در نشست بین مسئولان دو کشور، پیشنهاد تاسیس یک مرکز درمان پزشکی در بنگلادش با محصولات ایرانی برای ترویج تولیدات ایرانی داده شده بود. همچنین، بنگلادش از ترویج و توسعه گردشگری سلامت با ایران نیز استقبال می‌کند.

تاکید بر توسعه روابط تجاری خراسان رضوی با بنگلادش با استفاده از ظرفیت گردشگری سلامت

«احمد اثنی‌عشری»، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد نیز در ادامه این جلسه، اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های خراسان رضوی که به توسعه روابط تجاری استان با بنگلادش کمک شایانی می‌کند، گردشگری است. سالانه، اتباع بنگلادش زیادی برای زیارت به مشهد می‌آیند. حضور آنان می‌تواند زمینه را برای توسعه روابط تجاری خراسان رضوی و بنگلادش فراهم کند. گردشگری سلامت نیز یکی از ظرفیت‌های خوب و بالقوه خراسان رضوی برای توسعه تعاملات با بنگلادش است.

تاکید بر حضور قدرتمند ایران در نمایشگاه بین‌الملی داکا بنگلادش

«جولیا معین»، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران نیز با اشاره به اهمیت حضور تجار ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی بنگلادش برای توسعه روابط تجاری، بیان کرد: نمایشگاه ﺑﯿﻦ‌ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺩﺍﮐﺎ (2024 – DITF) ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺩﺍﮐﺎ – ﺑﻨﮕﻼﺩﺵ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۱۱ ﺩﯼ الی ۱۱ ﺑﻬﻤﻦ ﻣﺎﻩ ﺳﺎﻝ ﺟﺎﺭﯼ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ می‌شود. این نمایشگاه، یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در بنگلادش بوده و کشورهای مختلفی در آن دارای غرفه هستند و میلیون‌ها بازدیدکننده از آن بازدید می‌کنند.

وی افزود: برخی از محصولات ایرانی همانند فیروزه نیشابور، زعفران، خشکبار، خرما و… در این نمایشگاه توسط تجار خرد عرضه می‌شود. اما حضور تجار ایرانی و خراسانی به صورت نظام‌مند و قدرتمند می‌تواند زمینه را برای توسعه تجاری فراهم سازد. لذا ضروری است مشارکت تجار ایرانی در نمایشگاه مذکور، به شکلی نظام مند و قدرتمند از سوی ایران انجام شود.

معین تاکید کرد: به دلیل تقاضای متعدد برای حضور در این نمایشگاه، ارائه پاویون‌ها به فعالان اقتصادی و کشورها به صورت مناقصه‌ای انجام می‌شود. درصورتی که اتاق بازرگانی مشهد و تجار خراسانی تمایل به حضور در این نمایشگاه داشته باشند، سفارت بنگلادش در ایران هماهنگی لازم را انجام داده و زمینه را برای حضور آنان فراهم خواهد کرد. ویزای بنگلادش در فرآیند 3 الی 7 روزه صادر می‌شود و درصورتی که تجار دارای معرفی‌نامه از اتاق بازرگانی باشند، به سرعت ویزای آنان صادر خواهد شد. هزینه صدور ویزای سینگل تنها 33 دلار است.

پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک ایران و بنگلادش در خراسان رضوی در حوزه تولید پوشاک

در ادامه این نشست، برخی از فعالان اقتصادی استان به طرح‌ ظرفیت‌های تولیدی خراسان رضوی و نیز، چالش‌های توسعه تجارت با بنگلادش پرداختند. «فاطمه جمیلی»، رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر ظرفیت‌های استان و ایران در حوزه نساجی و پوشاک، خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و بنگلادش در خراسان رضوی در حوزه تولید پوشاک، زمینه برای توسعه همکاری‌های دو کشور فراهم می‌شود. در صورت تفاهم برای مراودات تجاری در این حوزه، تولید پوشاک بر اساس استانداردهای کشور بنگلادش در خراسان رضوی انجام خواهد شد.

تاکید بر اهمیت اعزام و پذیرش هیات تجاری تخصصی بین خراسان رضوی و بنگلادش

«سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد نیز تاکید کرد: بهترین راهکار برای توسعه تجارت خراسان رضوی با بنگلادش، اعزام هیات تجاری تخصصی از مشهد به بنگلادش و از بنگلادش به استان ماست. توسعه تجارت با اطلاع‌رسانی ظرفیت‌های دو طرف امکان‌پذیر است. در میان افراد حاضر در هیات‌های تجاری دو کشور، بایستی متخصصان حوزه واردات نیز حضور داشته باشند تا راهکارهایی برای حمل‌ونقل کالاها، مسیرهای دسترسی، شرایط تامین و… اتخاذ کنند.

 

«حیدر ساکن برجی»، از فعالان اقتصادی استان نیز عنوان کرد: در توسعه روابط تجاری ایران و بنگلادش، زیرساخت‌ حمل‌ونقل موضوعی بسیار مهمی است که باید مدنظر قرار گرفته شود. خراسان رضوی تولیدکننده محصولات کشاورزی و میوه‌ است؛ اما این محصولات به کشورهای حاشیه خلیج فارس فرستاده و سپس به هند ارسال می‌شوند. باتوجه به ظرفیت‌های خراسان در تولید محصولات کشاورزی ضرورت دارد که تجار ما از استانداردهای مدنظر کشور بنگلادش در حوزه میوه و محصولات کشاورزی صادراتی اطلاع داشته باشند.

وی از روش واردات در مقابل صادرات، به عنوان یکی از راهکارهای حل چالش‌های انتقال پول و ارز میان دو کشور نام برد.

در ادامه «جواد پورمنطقی»، از فعالان اقتصادی استان تاکید کرد: خراسان یکی از تولیدکنندگان اصلی محصولات چرمی کشور است. زمینه برای توسعه صادرات در این حوزه باید فراهم شود و ضرورت دارد اطلاعات و داده‌هایی در این حوزه به تجار خراسانی ارائه گردد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=36457

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.