• امروز : یکشنبه - 29 مهر - 1403
  • برابر با : Sunday - 20 October - 2024
کل 3884 امروز 0
3
رئیس میز زعفران جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد:

لزوم بهره‌گیری از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان در فرآوری زعفران و ایجاد ارزش افزوده

  • کد خبر : 37361
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
لزوم بهره‌گیری از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان در فرآوری زعفران و ایجاد ارزش افزوده
رئیس میز زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: نباید از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان در راستای حفظ جایگاه زعفران اصیل ایران در بازارهای صادراتی از طریق صادرات محصولات خالص و با کیفیت و عاری از هرگونه آلودگی در مراحل تولید و فرآوری این محصول غافل شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «رامین اسمی» در آستانه برگزاری جشنواره روز ملی زعفران ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص مهم‌ترین موضوعات حوزه زعفران که بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد، اظهار کرد: متاسفانه با این که کشور ما بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیا است؛ اما در زمینه تجارت جهانی آن کمترین منافع نصیب کشور ما می‌شود و در حال حاضر عمده صادرات زعفران ایران به صورت خام و فله‌ای به بازارهای جهانی صورت می‌پذیرد. این در حالی است که بایستی حمایت و سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه فرآوری و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا از زعفران ایران انجام شود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد فعالان اقتصادی در صنعت بسته‌بندی زعفران بر اساس سلایق مشتریان کشورهای هدف عمل کرده‌اند؛ اما مسئله این است که صادرکننده برای صادرات زعفران با بسته بندی و برند خود هزینه‌های بسیاری در حوزه‌های گمرک، حمل و نقل و… متحمل می‌شود. در این میان پیشنهاد می‌شود دولت به منظور تشویق صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های کوچک، مشوق‌های صادراتی اعمال نماید. نکته قابل توجه دیگر آن است که با توجه به اقداماتی که در زمینه ثبت برند ملی زعفران ایران انجام گرفته، هنوز به ثبت نرسیده است و این مساله سبب گردیده کشوری چون اسپانیا، زعفران ایران را در بسته‌های جدیدی به کشورهای هدف عرضه کند؛ چرا که برند این کشور در حوزه زعفران سبقه طولانی در بازارهای جهانی دارد.

اسمی با بیان اینکه مشکل خاصی در حوزه بسته‌بندی زعفران در کشورمان نداریم، تصریح کرد: متاسفانه فعالان اقتصادی حوزه زعفران به قواره ظرفیت‌های موجود و آنطور که باید، به مقوله صنایع تبدیلی ورود نداشته و در این حوزه هنوز ضعف مشهود است. از سویی، در بحث بازاریابی محصولات جانبی دارای ارزش افزوده زعفران نیز چندان موفق عمل نکردیم.

رئیس میز زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: تمام تاکید و تلاش ما این است که محصول زعفران با برند ملی ایران در قالب بسته بندی‌های منطبق با استاندارهای روز دنیا صادر شود. این مساله به مثابه پاشنه آشیلی در صادرات است که نباید از آن غافل شد؛ چرا که استانداردهای اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا در خصوص محصولاتی مانند زعفران بسیار سختگیرانه شده و لازم است در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد تا بتوانیم محصولی عاری از هر نوع آلودگی عرضه کنیم.

نامگذاری روزی در تقویم به اسم «زعفران» آرزوی دیرینه فعالان زنجیره صنعت زعفران کشور بود

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در خصوص اهمیت نامگذاری روزی برای زعفران یادآور شد: نامگذاری روزی در تقویم به اسم «زعفران» آرزوی دیرینه بخش مرتبط با صنعت زعفران بود؛ چنان که از گذشته در برنامه جامع ملی زعفران، یکی از سرفصل‌ها با همین عنوان به عنوان یکی از خواسته‌های فعالان این بخش مطرح شده بود. با توجه به‌ اینکه‌ ایران بزرگترین تولیدکنندگان زعفران دنیاست، نامگذاری روزی در تقویم به ‌این اسم بسیار ضروری بود. حال جای بسی امید است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در فروردین ماه سال جاری ثبت این روز را در تقویم به تصویب رساند و پنجم آبان ماه به عنوان روز ملی زعفران در تقویم جای گرفته است.

رئیس میز زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت برگزاری با شکوه آیین روز ملی زعفران عنوان کرد: حفظ این میراث گرانبهای ملی و ترویج و فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف زعفران در کشور که به عنوان داروی گیاهی هزاره سوم شناخته می‌شود، امری ضروری است؛ لذا در این جشنواره 3 روزه با معرفی خواص دارویی و غذایی زعفران، برگزاری آیین‌های سنتی و تورهای گردشگری و تخفیف ویژه برای خرید زعفران، استان خراسان رضوی سعی خواهد کرد میزبان شایسته‌ای برای تمام مردم کشور و علاقه‌مندان به‌ زعفران در روز ملی این محصول باشد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=37361

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.