• امروز : یکشنبه - 6 آبان - 1403
  • برابر با : Sunday - 27 October - 2024
کل 3920 امروز 5
1
در هفدهمین نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تشریح شد

نقش بخش خصوصی در مدیریت مصرف انرژی و کاهش ناترازی گاز در فصل زمستان

  • کد خبر : 38190
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۹:۲۷
نقش بخش خصوصی در مدیریت مصرف انرژی و کاهش ناترازی گاز در فصل زمستان
در هفدهمین نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، چالش‌های ناترازی گاز در استان و راهکارهای مقابله با آن مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه بر اهمیت ضرورت همکاری بخش خصوصی و دولت در خصوص بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز و ضرورت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «نسرین یوسفی عارفی»، رئیس این کمیسیون ضمن تقدیر از اقدامات شرکت گاز در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی در استان اظهار کرد:  ما آمادگی داریم با همکاری کمیسیون‌های صنعت، معدن و مسئولیت‌های اجتماعی واحدهایی با تعداد بیش از 100 نیروی کار را شناسایی کرده و از همین ماه نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدام کنیم.

وی ضمن تاکید بر ضرورت هم‌افزایی بخش خصوصی و دولت جهت فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه گاز خاطرنشان کرد:  با تقویت ارتباط با صنایع و ارتقاء اطلاع رسانی به دنبال آن هستیم که در طرح همدلی صنایع در انرژِی در کنار شرکت گاز قرار بگیریم تا واحدهای صنعتی تحت شمول این طرح افزایش یابد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: برای کاهش ناترازی گاز، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی آماده است تا با همکاری شرکت گاز، آموزش‌های لازم را در زمینه صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف گاز به واحدهای اقتصادی ارائه دهد. همچنین، با توجه به موفقیت طرح مدیریت مصرف برق در مراکز تجاری، پیشنهاد می‌دهیم تا طرح مشابهی در این زمینه برای مدیریت مصرف گاز نیز اجرا شود. به این منظور میتوان جلسه‌ای با حضور نمایندگان شرکت‌های گاز و برق، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت برای تبادل نظر و اجرای این طرح برگزار کرد.

اجرای بیشترین میزان شبکه گازرسانی کشور در استان خراسان رضوی

در بخش دیگری از نشست، «حسن افتخاری»، مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در خصوص تقاضای گاز طبیعی در استان تصریح کرد: نیاز و ظرفیت مصرفی گاز استان خراسان رضوی در فصل سرد سال بالغ بر 75 میلیون متر مکعب در روز بوده و مجموع مصارف و نیاز استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی نیز بیش از 100 میلیون متر مکعب در روز است.

وی در رابطه با عرضه گاز طبیعی در استان خراسان رضوی ادامه داد: پالایشگاه گاز خانگیران سرخس و مخازن ذخیره‌سازی گاز در مجموع توان تامین حداکثر 55 تا 57 میلیون متر مکعب گاز را در روز دارند. همچنین از منابع جنوب کشور نیز 15 تا 20 میلیون متر مکعب گاز در روز انتقال داده می‌شود.

افتخاری عنوان کرد: بیشترین میزان شبکه گازرسانی کشور در استان خراسان رضوی اجرا شده  و این استان پس از تهران بیشترین مصرف کننده گاز را داراست.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: البته انتظار این است تا سازمان‌های دولتی بهینه‌سازی مصرف انرژی را ابتدا از خودشان آغاز کنند، چرا که مصرف بی‌رویه انرژی در برخی از دستگاه‌های دولتی قابل قبول نیست.

افتخاری با انتقاد از عدم همکاری مراکز تجاری مشهد نسبت به بهینه سازی مصرف گاز، بیان کرد: به همین دلیل سال گذشته سامانه سوت زنی به منظور دریافت گزارشات مردمی درخصوص مصرف بی‌رویه انرژی در مراکز اداری، تجاری، رستوران‌ها و …  به خصوص در زمینه گرماتاب­ها راه اندازی شده است.

وی با تاکید بر اهمیت ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع اظهار کرد:  وزارت نفت طرحی را برای ذخیره سازی گاز در فصول گرم سال اجرا کرده است که در آن روزانه حدود ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در مخازن زیرزمینی ذخیره می‌شود تا در فصل زمستان بتوان روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز برداشت کرد. فاز دوم این طرح نیز در حال اجراست. علاوه بر این، وزارت نفت زمین‌هایی را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه اختصاص داده است. در این رابطه بیشترین مخازن ذخیره‌سازی در حال ساخت در استان خراسان رضوی قرار دارد.

انعقاد تفاهم نامه با پژوهشگاه نیرو به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی مصرف بهینه انرژی

در ادامه این جلسه «شهریار زهدی»، دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای میان اتاق بازرگانی با پژوهشگاه نیرو خراسان در حال انعقاد است و قرار شده دوره‌های آموزشی مختلفی در حوزه انرژی برای واحدهای اقتصادی برگزار شود که امیدواریم برگزاری این دوره‌ها از آبان ماه کلید بخورد.

وی با اشاره به اینکه روزانه با حدود 300 میلیون متر مکعب ناترازی گاز مواجه هستیم که در افق 1420 این عدد به 500 میلیون متر مکعب می‌رسد، خاطرنشان کرد: تمام گاز پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد به خراسان رضوی اختصاص ندارد و بخشی از آن به استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، تهران و … ارسال می‌شود.

دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت بهره وری مصرف در بخش خانگی، افزود: با همکاری شرکت گاز و سازمان صمت خراسان رضوی برگزاری رویدادی در رابطه با گواهی هوشمند را در دستور کار داریم تا بهره‌وری مصرف در بخش خانگی افزایش پیدا کند.

ناترازی انرژی ناشی از ارزان بودن قیمت آن است

در ادامه هفدهمین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، «محمدرضا موحد»، دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: صنایع در تابستان با چالش ناترازی برق و در زمستان با چالش ناترازی گاز مواجه هستند. متاسفانه فشار ناشی از ناترازی انرژی از هفته ای یک روز به هفته‌ای دو روز در برخی شهرک‌های صنعتی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه براساس آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه تنها 20 درصد مصرف گاز در حوزه صنعت است، افزود: به نظر می‌رسد تمامی این چالش‌ها ناشی از ارزان بودن قیمت انرژی است.

دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه در قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار پیش بینی شده است که اگر شرکت‌های خدمات‌رسان گاز و برق، خسارتی را از حیث قطع انرژی به صنایع تحمیل کنند باید آن خسارت را بپردازند، یادآور شد: اگر برگزاری رویدادها و دوره‌های آموزشی منجر به مصرف بهینه گاز در بخش خانگی شود می‌توان از این میزان انرژی صرفه جویی شده در بخش صنعت استفاده کرد.

صنایع باید در قبال خسارات ناشی از قطعی گاز بیمه شوند

در بخش دیگری از این جلسه، «مهدی کفاش»، عضو کمیسیون تصریح کرد: اعمال قطعی گاز برای واحدهای صنعتی از مهر ماه آغاز شده است و در حال حاضر این اعمال محدودیت‌ها تشدید یافته است. آن چه که مسلم است توقف فعالیت واحدهای صنعتی در اثر قطعی گاز و برق علاوه بر تحمیل خسارت، بر کاهش حوزه تولید نیز اثرگذار است.

کفاش افزود: از این جهت بیمه واحدهای صنعتی در قبال خسارات ناشی از قطعی انرژی یک ضرورت است و این مساله باید فرابخشی لحاظ شود. لذا شرکت‌های خدمات‌رسان باید علاوه بر داشتن رویکرد بهینه‌سازی و راه‌های جایگزین در این حوزه نیز هم افزایی داشته باشند. محدودیت ناترازی انرژی مربوط به همگان است و نباید در این رابطه همه فشارها بر بخش خصوصی تحمیل شود.

وی ادامه داد: ساتبا(سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) مشوق‌هایی را در راستای افزایش تعرفه‌ها به منظور تولید انرژی خورشیدی در نظر گرفته است که انتظار می‌رود شرکت گاز نیز چنین مشوق هایی را برای بخش خصوصی مدنظر قرار دهد.

ضرورت تقویت تعامل نظام مهندسی ساختمان با شرکت گاز

در ادامه «زهیر زارعی»، عضو کمیسیون خاطرنشان کرد: در حوزه طراحی و مشاوره واحدهای مسکونی مباحث مربوط به گاز مغفول مانده و شرکت گاز استان برای این موضوع باید تدابیری ویژه بیاندیشد.

وی افزود: ساختمان‌های گروه دال با بيش از 5000 مترمربـع و بيش از 10 طبقـه باید به سمت سرمایش و گرمایش سانترال حرکت کنند این مسائل باید توسط سرمایه گذار مدنظر قرار بگیرد. هر چند که ممکن است این گونه مباحث در فرهنگ مصرف ما کارایی لازم را نداشته باشد اما باید از طریق تقویت تعاملات و ارتباطات رویکردها و سیاست‌گذاری های جدید شرکت گاز را به اطلاع سازندگان واحدهای مسکونی برسانیم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=38190

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.