• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل 3092 امروز 1
3
عضو هیأت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی تاکید کرد:

رونق مراکز اقامتی مشهد مستلزم توجه به زیرساخت‌های گردشگری و پرهیز از مانع تراشی‌هاست

  • کد خبر : 10153
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۲۵
رونق مراکز اقامتی مشهد مستلزم توجه به زیرساخت‌های گردشگری و پرهیز از مانع تراشی‌هاست
عضو هیأت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: بهترین راه حمایت از بخش گردشگری و واحدهای اقامتی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این حوزه و پرهیز از مانع تراشی در مسیر فعالیت آن‌هاست.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «امیر سزاوار» در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره الزامات حمایت از حوزه گردشگری به خصوص مراکز اقامتی اظهار کرد: با توجه به اینکه حوزه گردشگری و اقامتگاه‌ها، آنطور که باید مورد عنایت مسئولان و تصمیم‌گیران نبوده است و نگاه و بینش به این حوزه در ایران نسبت به تمام دنیا متفاوت است‌‌، بهترین راه حمایت از این حوزه، در وهله نخست، پرهیز از ایجاد مانع است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از هتل‌ها در مشهد و کشور توسط بخش دولتی و نیمه دولتی اداره می‌شود، گفت: در بسیاری از موارد بخش خصوصی در رقابت با این واحدها، دچار ضعف و آسیب شده و امکان ادامه رقابت وجود ندارد؛ زیرا در اقامتگاه‌های مربوط به بخش دولتی، سود و زیان در اولویت نیست؛ اما در واحدهای اقامتی متعلق به بخش خصوصی، سود و زیان از اهمیت زیادی برخوردار است.

عضو هیأت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی درباره ارائه تسهیلات به حوزه گردشگری و واحدهای اقامتی نیز بیان کرد: معتقدم تنها پرداخت تسهیلات به مراکز اقامتی، به معنای حمایت از آنان نیست؛ زیرا وقتی یک بنگاه اقتصادی دچار رکود است، پرداخت وام با سود سنگین، مشکلات آن را تشدید می‌کند؛ این موضوع در دوران شیوع کرونا مشهود بود. این در حالیست که امروز در اغلب کشورهای فعال در حوزه گردشگری، بخش خصوصی ۲۰درصد سرمایه و آورده را تامین می‌کند و ۸۰درصد اعتبار مورد نیاز برای فعالیت یک واحد اقامتی، به صورت تسهیلات با بهره بسیار کم و بلند مدت تامین می‌شود.

سزاوار درباره اصلی‌ترین مطالبه صاحبان مراکز اقامتی تصریح کرد: مهم‌ترین درخواست ما، پرهیز از مانع‌تراشی در مسیر فعالیت واحدهای اقامتی و عدم تصویب قوانین خلق‌الساعه‌ای است که فعالیت در این عرصه را دشوار می‌کند. قوانین و مقرراتی که وضع می‌شود، اغلب مغایر با اهداف حوزه گردشگری است؛ برای مثال، بعضا دریافت مالیات از بنگاه‌های اقتصادی حوزه گردشگری با درآمدهای آن‌ها همخوانی ندارد. همچنین، در کشورمان برای گردشگران خارجی محدودیت‌های زیادی وجود دارد که البته منظور، محدودیت اسلامی و فرهنگی نیست؛ زیرا معتقدیم هنجارهای فرهنگی و اسلامی بایستی رعایت شود‌؛ اما وقتی نظرات و سلایق فردی در بخش گردشگری ورود پیدا می‌کند، رفته رفته گردشگر خارجی را از دست می‌دهیم. این موارد موجب کاهش شدید پروازهای خارجی در فرودگاه‌های کشور می‌شود. همچنین، دفاتر خدمات مسافرتی و دفاتری که می‌توانند تور گردشگری داشته باشند را از دست می‌دهیم.

وی، اولین گام کشورها در مسیر توسعه صنعت توریسم را معرفی جاذبه‌های گردشگری و توصیه سایر توریست‌ها به بازدید از یک کشور خواند و افزود: فعالیت معکوس و منفی در این حوزه، موجب «ریکامند» منفی یا معرفی نامطلوب یک کشور به دیگر گردشگران خارجی و از دست رفتن ظرفیت جذب توریست می‌شود.

عضو هیأت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به ضرورت همصدایی بخش خصوصی در پیگیری موضوعات حوزه گردشگری و رفع چالش‌های این بخش و نقش اتاق بازرگانی در این عرصه اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی فعالیت تشکلی در حوزه گردشگری این است که گاهی شاهد موازی‌کاری و چندصدایی میان انجمن‌ها و تشکل‌ها هستیم؛ درحالیکه اگر تمامی این تشکل‌ها به صورت واحد زیر نظر اتاق بازرگانی فعالیت کنند، نظرات بخش خصوصی در حوزه گردشگری به شکل مطلوب‌تری به سمع و نظر مسئولان خواهد رسید. در واقع، اتاق بازرگانی باید با برگزاری جلساتی در سطح کلان و دعوت از فعالان اقتصادی و متولیان امر، در راستای بازنگری در قوانین و دستورالعمل‌های موجود، مطالبه‌گری کند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=10153

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.