• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3087 امروز 4
5
رئیس سازمان بورس در همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی از بازار سرمایه در مشهد تأکید کرد:

پیگیر افزایش سهم استان خراسان رضوی در بازار سرمایه خواهیم بود

  • کد خبر : 11590
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
پیگیر افزایش سهم استان خراسان رضوی در بازار سرمایه خواهیم بود
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران بر ضرورت استفاده از توان بخش خصوصی در راستای ایجاد رونق اقتصادی تاکید کرد و از هدف‌گذاری برای افزایش سهم این بخش در بازار سرمایه سخن به میان آورد و همچنین قول داد تا پیگیر افزایش سهم استان خراسان رضوی در بازار سرمایه شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محسن عشقی» در همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی از بازار سرمایه که به همت اداره‌کل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی و به میزبانی اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، با تأکید بر حضور مؤثر شرکت‌های خصوصی در بورس و حوزه سرمایه‌گذاری بیان کرد: بخش‌های دولتی و عمومی ویژگی‌های لازم را برای رونق اقتصادی ندارند؛ بر همین اساس، در بازار سرمایه نیازمند حضور شرکت‌های قدرتمند بخش خصوصی هستیم و برگزاری چنین همایش و رویدادهایی در زمینه‌سازی برای حضور این شرکت‌ها مؤثر است.

وی با بیان اینکه مسیری که برای استفاده از پتانسیل‌های بازار سرمایه در استان خراسان رضوی ایجادشده مطلوب ارزیابی می‌شود، ادامه داد: یکی از ویژگی‌های خاص خراسان رضوی، فعال بودن چشمگیر بخش خصوصی در این خطه است. فعالیت بیش از 7500 واحد تولیدی و صنعتی که عمدتاً صنایع کوچک و متوسط هستند، گواه این امر می‌باشد.

وی اضافه کرد: فعالیت صنایع بزرگ اغلب دچار نوسانات خاص خود است اما شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند این نوسانات را جبران کنند و در راستای مباحث اشتغال و مردمی سازی اقتصاد می‌توان بیشتر به آن‌ها اتکا نمود.

عشقی در بخش دیگری از سخنانش از اهمیت تأمین مالی از بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در بورس سخن گفت و اظهار داشت: اشتباهی که از ابتدا در بازار سرمایه رقم خورده، تأکید بر راه‌اندازی تالار معاملات بوده است؛ درحالی‌که آنچه در بازار سرمایه، اصالت دارد، خود سرمایه است و نه تالار معاملات. درواقع، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این بازار برای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری ایجادشده است. بنابراین باید به بحث همین مقوله نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
عشقی خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم معاملات بورس را به‌درستی هدایت کنیم، بازار سرمایه دچار مشکلات زیادی خواهد شد و اقتصاد کشور نیز از جریان نقدینگی که می‌توانسته از آن استفاده کند، محروم می‌گردد.

 *تأکید بر اهمیت پیش‌بینی پذیری اقتصاد به‌منظور جلوگیری از زیان سرمایه‌گذاران

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد کشور به‌منظور جلوگیری از زیان سرمایه‌گذاران و توجه به این موضوع در لایحه دولت برای برنامه هفتم توسعه، تأکید کرد و اظهار داشت: بحث برنامه هفتم توسعه امروز در کشور بسیار جدی است و باید در این برنامه، موضوع پیش‌بینی پذیری اقتصاد را با دقت بیشتری دنبال کنیم. متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد این بوده‌ایم که به دلیل وجود ضعف‌هایی در این حوزه، متغیرهای مؤثر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دستخوش تغییر شده و تمام محاسبات اولیه پروژه‌ها و شرکت‌ها به مدت یک سال دگرگون می‌شود و این اتفاق باعث لطمه به پیش‌بینی پذیری اقتصاد خواهد شد. لذا باید کمک کنیم راهی فراهم شود تا فعالان اقتصادی بتوانند آینده سرمایه‌گذاری خود را پیش‌بینی کنند.
عشقی همچنین، به موضوع عدم آشنایی بنگاه‌های اقتصادی با بازار سرمایه به‌عنوان یکی از نقاط ضعف موجود در اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این همایش پُل ارتباطی به‌منظور ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و هماهنگی بین فعالان اقتصادی و بازار سرمایه است. ما پیگیر افزایش سهم استان خراسان رضوی در بازار سرمایه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در حوزه پذیرش شرکت‌های خراسانی در بورس برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است، گفت: کارگاه روش‌های تأمین مالی نیز به‌منظور آگاهی‌رسانی لازم به فعالان اقتصادی هم‌زمان با این همایش برگزار می‌گردد تا بتوانیم مسیر ویژه‌ای برای پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه داشته باشیم. معتقدیم قبل از پذیرش شرکت‌ها در بورس، تمامی ابهامات احتمالی بایستی برطرف گردد تا درنهایت پس از ورود آن شرکت به بازار سرمایه، مردم به مشکل دچار نشوند. از سویی، به‌منظور حفظ منافع سهامداران، در کمیسیونی که برای بررسی تخلفات شرکت‌های بورسی تشکیل داده‌ایم، ابهامات موجود را بررسی و در صورت ضرورت، متخلفان را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.

عشقی با اشاره به امضا تفاهم‌نامه میان سازمان بورس و استاندار خراسان رضوی متذکر شد: مطابق این تفاهم‌نامه، مرکز تأمین مالی استان خراسان رضوی باید بتواند به شرکت‌های متقاضی مشاوره مالی ارائه دهد و در طول 6 ماه آینده تمام بنگاه‌های اقتصادی که تمایل دارند باید پذیرش شده و از مشاوره‌های تأمین مالی بهره‌مند شوند. با توجه به برنامه‌ای که داریم، بیش از 10 شرکت خراسانی در یک بازه کوتاه‌تری پذیرش خواهند شد. استان خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون سه شرکت را در فرابورس عرضه داشته است و باید فراتر از این عمل کند. هم‌اکنون در هر هفته یک شرکت در فرابورس پذیرش و عرضه دارند و با توجه به برنامه جدید این میزان افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه انتشار اوراق نیز قابلیت انتشار اوراق بدهی برای شرکت‌ها وجود دارد و با توجه به کشش شرکت‌های تأمین سرمایه و میزان درخواست متقاضیان، تقریباً محدودیتی برای این مورد نداریم.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11590

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.