• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
کل 3190 امروز 8
6
مدیرعامل فرابورس ایران:

شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در بازار سرمایه محدودیتی ندارند

  • کد خبر : 11647
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در بازار سرمایه محدودیتی ندارند
مدیرعامل فرابورس ایران گفت: طبق تفاهم سازمان بورس با معاون علمی ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش بنیان ها می‌توانند از ابزارهای فرابورس استفاده کنند. در حال حاض نیز این شرکت‌ها در بورس و فرابورس فعالیت دارند و هیچگونه محدودیتی در این بازار برای آنان وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدعلی شیرازی» در نشست تخصصی با موضوع تامین مالی و پذیرش در فرابورس با اعضای کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: به منظور تسهیل حضور شرکت‌‌های دانش بنیان در بازار سرمایه، پیشنهادی مبنی بر پذیرش شرکت‌های دانش بنیان از مسیری متفاوت با دیگر شرکت‌ها به هیات مدیره فرابورس ارائه کردیم؛ در صورت ابلاغ این دستورالعمل، حقی از دانش بنیان ها به منظور استفاده از دیگر خدمات بورس و فرابورس ضایع نخواهد شد. هم اکنون نیز شرکت های دانش بنیان بزرگ و متعددی هستند که با این شرایط در حال فعالیتند.

شیرازی با اشاره به مجموع سرمایه 3هزار میلیارد تومانی شرکت های فرابورس در سال جاری گفت: از جهت تنوع ابزار تامین مالی، مشکلی نداریم و تنها چالش در این حوزه، فقدان تعامل بین سرمایه‌گذار و صاحب پروژه است.

شیرازی در ادامه سخنانش به سهم اندک خراسان رضوی از بازار فرابورس اشاره کرد و گفت: استان خراسان رضوی با دارا بودن ٨ درصد جمعیت کشور، فقط حدود ٢درصد از بازار فرابورس کشور سهم دارد. این جایگاه مناسبی برای این استان با ظرفیت‌های متعددی که دارد، نیست. هم اکنون حدود ١٨ شرکت از خراسان رضوی در بازار پایه فرابورس قرار دارند و تنها 10 شرکت در بازار رسمی فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل فرابورس تصریح کرد: خوشبختانه طی یکسال اخیر فعالیت استان خراسان رضوی در حوزه فرابورس افزایش یافته است. در سال جاری یک شرکت از این استان در فرابورس عرضه شده و ٣ شرکت دیگر در مرحله پذیرش هستند و می توان تا پایان سال انتظار عرضه بیش از 10 شرکت خراسان رضوی را در فرابورس داشت.

وی با بیان اینکه در سال ١۴٠٠ شرکت ها فقط ٨۶ میلیارد تومان تامین مالی جمعی شده اند و طی دو سال اخیر این رقم افزایش یافته اتس،گفت: رقم تامین مالی جمعی به بیش از ۵۶٠ میلیارد تومان در پنج ماه اول سال جاری رسیده و خراسان رضوی نیز رتبه سوم تامین مالی جمعی را میان استان‌ها دارد.

شیرازی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر ضرورت استفاده از بازار سرمایه توسط شرکت‌های خصوصی خاطرنشان کرد: صنایع ما به وام بانکی و پرداخت سود بانکی عادت کرده‌اند و این امر تاکنون آنها را با دشواری‌ها و مشکلات متعددی روبه‌رو نموده است. در واقع، نادیده گرفتن نقش مشاور سرمایه‌گذاری در صنایع، یک آسیب برای تولید کشور به شمار می‌رود.

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی استارت‌آپ‌ها

در ادامه، «سیدمهدی علم الهدی»، معاون پذیرش فرابورس به ایراد سخن پرداخت. او در خصوص ویژگی‌های استفاده از ابزار بازار سرمایه گفت: مجموعه فرابورس ایران تلاش می کند تا با بهره گیری از ظرفیت های قانونی بازار سرمایه، طیف وسیعی از صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها همچون استارت‌آپ‌ها را تحت پوشش قرار داده و تامین مالی کند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های فرابورس ایران، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی فعال در بسیاری از صنایع کشور برای دستیابی به رشد و توسعه پایدار اقتصادی است. با پذیرش شرکت‌ها، سعی می‌کنیم تامین مالی صنایع مختلف را از طریق بازار سرمایه تسهیل کنیم.

علم‌الهدی بیان کرد: با توجه به محدود بودن منابع مالی دولت، بانک‌ها و سرمایه بخش خصوصی برای تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی، بازار سرمایه محل مناسبی برای تامین مالی به شمار می‌رود که با ورود شرکت‌ها به این بازار، این مهم به خوبی قابل دستیابی است.

«سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست،به تشریح برخی از چالش‌های شرکت های دانش بنیان به منظور پذیرش در بورس و فرابورس پرداخت و گفت: بخش زیادی از سرمایه‌های شرکت‌های دانش بنیان شامل دارایی‌های نامشهود است که چگونگی ارزیابی و ارزش‌گذاری آن نقش مهمی در پذیرش این شرکت ها دارد.

وی در ادامه افزود: ضروری است شاخص‌های دانش‌بنیانی تعریف شده در هیات پذیرش شرکت‌های دانش بنیان به طور دقیق به شرکت های فعال در این حوزه معرفی گردد. از سویی، آشنایی تیم ارزیابی بورس و فرابورس به جنس دارایی‌های این شرکت‌ها در مقوله پذیرش دانش‌بنیان‌ها بسیار موثر خواهد بود.

پروازی در ادامه با اشاره به دستگاه‌هایی که در مسیر بورسی شدن دانش بنیان‌ها نقش ویژه‌ای دارند، تاکید کرد: ارتباط با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و نیز ارتباط با کمیته‌های ارزیابی بورس و فرابورس برای پذیرش شرکت‌های دانش بنیانی حائز اهمیت است و می‌تواند مسیر را برای پذیرش آنها تسهیل نماید.

وی در ادامه به سایر مشکلات شرکت‌های دانش بنیان برای پذیرش در بورس و فرابورس پرداخت و تصریح کرد: از نکات مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتباط با بورس، محدودیت ارائه اطلاعات یا حفظ محرمانگی و حریم خصوصی است که نیاز است راهکاری جدی برای این مساله تدبیر شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11647

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.