• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
کل 3180 امروز 6
4
در نشست رئیس کمیسیون گردشگری اتاق خراسان رضوی با مسئولان سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد تاکید شد

احیاء هویت تاریخی و اصیل شهری در گرو جذب سرمایه در این عرصه است

  • کد خبر : 14824
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
احیاء هویت تاریخی و اصیل شهری در گرو جذب سرمایه در این عرصه است
در نشست هم‌اندیشی هیات رئیسه کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با مسئولان سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد، بر اهمیت توجه به بافت تاریخی به منظور توسعه صنعت گردشگری در این کلانشهر و جذب سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌هایی با هدف احیاء هویت اصیل شهری، تاکید شد.  

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «مژگان ثابت تیموری»، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی در این نشست عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته، تخریب‌های گسترده‌ای در بافت تاریخی مشهد صورت گرفت. این در حالی است که برای توسعه صنعت گردشگری در استان باید به این ظرفیت‌ها توجه ویژه‌ای نمود.

برخی از سرمایه‌گذاران تمایل به فعالیت در حوزه فرهنگی و تاریخی ندارند

وی گفت: روایت‌های مکان و محل‌های تاریخی بایستی به صورت شناسنامه کوتاه و بلند، کیو آر کد و تصویر سه بعدی مکان قدیمی، تهیه و به عنوان تمثیل از ویژگی و اتفاق روی داده به مردم نشان داده شود. این کار نیاز به سرمایه‌گذار دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران در حوزه فرهنگی به دلیل عدم منفعت مالی کوتاه مدت، تمایلی به سرمایه‌گذاری در حوزه تاریخی و فرهنگی ندارند.

ثابت تیموری پیشنهاد کرد: سازمان بازآفرینی فضاهای شهری، بسته پیشنهادی از برنامه‌های قابل اجرا و ارائه برای سرمایه‌گذاری را تهیه و به کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی ارائه کند.

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: پس از ارائه طرح و برنامه‌های سازمان بازآفرینی فضاهای شهری، می‌توان سرمایه‌گذاران علاقه مند را معرفی کرد و جلسه‌ای مشترک برای هماهنگی‌های بیشتر با شهرداری و سرمایه‌گذار برگزار کرد. در جذب سرمایه گذار، تدوین جاذبه فیزیکی طرح و برنامه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. احیاء بافت‌های تاریخی مشهد از اهمیت بالایی برخوردار است که امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بخورد. نیاز است که سازمان بازآفرینی فضاهای شهری، ارتباطات خود را با کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی گسترش دهد. این کمیسیون بر احیاء هویت شهری و به دنبال آن، احیاء رونق اقتصادی شهر تاکید دارد و در این راستا فعالیت‌های خود را گسترش خواهد داد.

از سرمایه انسانی بافت تاریخی برای احیا و سرمایه گذاری مجدد استفاده شود

سپس «ناصر غفران»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه از سرمایه انسانی بافت تاریخی برای احیا و سرمایه گذاری مجدد در این حیطه می‌توان استفاده کرد.

وی با اشاره به عضویت تشکل‌های حوزه گردشگری در کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد، عنوان کرد: سازمان بازآفرینی فضاهای شهری می‌تواند از ظرفیت بالقوه تشکل‌های عضو کمیسیون برای برگزاری رویدادها استفاده کند.

غفران پیشنهاد کرد: برای حفظ اصالت خانه‌های تاریخی، واگذاری به غیر با شرط حفظ اصالت خانه می‌تواند موثر واقع گردد.

«بهزاد چوپانکاره»، سرپرست بافت‌های تاریخی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد هم در این نشست، با تاکید بر وجود ظرفیتی مناسب در حوزه احیاء بافت تاریخی مشهد، عنوان کرد: بخش عمومی احیاء بافت ارزشمند و تاریخی مشهد، توسط سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد انجام می‌شود که از جمله آن می‌توان به زنده‌سازی جدارها، کف سازی و جداسازی، مرمت خانه شالچی، مرمت و احیا گذر تاریخی ارگ، جلوخان جنت، بیگلربیگی خیابان سرشور، احیا بخشی از خیابان سرشور، مرمت و احیا بازار فرش و… اشاره کرد.

چوپانکاره با اشاره به اینکه مرمت و احیاء بازار فرش مشهد تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید، عنوان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، قدمت بازار فرش مشهد به دوران معتمدالسلطنه در میانه حکومت ناصرالدین شاه باز می‌گردد.

مشهد دارای خانه‌های تاریخی ارزشمندی است

وی بخش دیگر سخنانش را به خانه‌های تاریخی مشهد اختصاص داد و گفت: مشهد دارای خانه های تاریخی ارزشمندی است. این خانه‌های تاریخی دارای ابعاد متفاوتی هستند. این خانه‌های تاریخی معماری منحصر به فردی را در دل خود جای داده‌اند.

چوپانکاره با بیان اینکه براساس قوانین شهرداری به مالکان خانه تاریخی با تایید میراث فرهنگی و کارشناس فنی ملک پروانه خدمات رایگان ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: مالکان با استفاده از این پروانه امکان تبدیل خانه تاریخی به امکان گردشگری از جمله هتل، کافی شاپ، خانه رویداد و… را دارند.

ظرفیت سرمایه‌گذاری بالقوه در خانه‌های تاریخی مشهد

سرپرست بافت‌های تاریخی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد بخش دیگر سخنانش را به ظرفیت سرمایه‌گذاری موجود در خانه‌های تاریخی مشهد اختصاص داد و بیان کرد: خانه تاریخی در آخوند خراسانی 5 و تپل محله 6 با همت مالکان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال شده است. تا پایان سال جاری؛ 5 خانه تاریخی دیگر فعال و آماده به کار خواهد شد. احیاء گذر عسگریه، سراب 3، سعدی 3 و… از دیگر پروژه‌های درحال انجام سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد است.

چوپانکاره با بیان اینکه به‌زودی اولین کافه موزه پزشکی در مقابل بیمارستان شاهین‌فر مشهد راه‌اندازی خواهد شد، تاکید کرد: آثار تاریخی پزشکی مشهد در این کافه موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دو سرمایه‌گذار مشهدی با هدف ایجاد مکان‌های اقامتی درحال آماده‌سازی 10 خانه تاریخی هستند، بیان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری در خانه‌های تاریخی با چند شرکت مذاکراتی صورت گرفته است. این شرکت‌های تهرانی برای بازدید از ظرفیت و پتانسیل‌های تاریخی مشهد در حوزه سرمایه‌گذاری، به زودی به مشهد سفر خواهند کرد. برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های مذکور، 35 خانه تاریخی مدنظر قرار گرفته است.

شهرداری امکان تملک برخی خانههای تاریخی با قیمت بالا را ندارد

چوپانکاره با تاکید بر استفاده از ظرفیت قوانین موجود برای احیا بافت تاریخی و خانه‌های تاریخی مشهد، اظهار کرد: نگارش و تدوین روایت خانه‌های تاریخی، یکی از طرح‌های برنامه‌ریزی شده برای سرمایه‌گذاری است. خانه‌های تاریخی دارای روایت و قصه‌های متعددی هستند. یکی از اهداف سازمان بازآفرینی فضاهای شهری، روایت محور کردن شهر است.

یکی از مدل‌های جدید گردشگری، روایت‌گری مکان‌های اقامتی و گردشگری است

وی یکی از مدل‌های جدید گردشگری را روایت‌گری مکان‌های اقامتی و گردشگری برای مسافر دانست و گفت: روح مکان از اهمیت بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است. یکی از خانه‌های تاریخی مهم مشهد، خانه توکلی‌زاده در محدوده میدان سراب است. اولین بیمارستان روس‌ها در ایران با 25 اتاق در سال 1318 در این خانه تاسیس شد. خانه تاریخی توکلی‌زاده یکی از خانه‌های تاریخی بافت دارای روایت‌‌های اصیل است. صاحبان این خانه از افراد مهم و سرشناس مملکت بودند.

چوپانکاره با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های بالقوه تاریخی مشهد برای سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد: سازمان بازآفرینی شهری در نظر دارد، طرح و برنامه‌های موجود در حوزه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه خانه‌‌ها و بافت تاریخی مشهد را به سرمایه‌گذاران معرفی و ارائه کند.

سرمایه‌گذاران خارجی برای احیا بافت تاریخی مشهد مشکلات متعددی دارند

چوپانکاره بیان کرد: با برخی از سرمایه‌گذاران خارجی در این حوزه گفت‌وگو و مذاکراتی صورت گرفته است؛ اما سرمایه‌گذار خارجی برای حضور در مشهد و آغاز فعالیت با مشکلات متعددی از جمله عدم تحصیل فرزندان، ثبت شرکت با شرایط خاص و… مواجه است.

وی در خصوص همکاری با «بنیاد آقاخان» در احیاء بافت تاریخی، عنوان کرد: به مالکان برخی از خانه‌های تاریخی دارای شرایط خاص و درحال احیا و مرمت، پیشنهاد شرکت در جایزه جهانی معماری آقاخان ارائه شده است؛ اما سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد تاکنون با بنیاد آقاخان برای احیا بافت تاریخی مشهد مذاکره و گفت‌وگو نداشته است.

چوپانکاره با اشاره به اینکه نشست اتحادیه شهرهای تاریخی دنیا اواخر آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد، تاکید کرد: درحال رایزنی برای عضویت مشهد در اتحادیه شهرهای تاریخی دنیا هستیم. عضویت در این اتحادیه، به گسترش فعالیت‌های احیاء بافت تاریخی مشهد کمک شایانی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه به دنبال عقد تفاهم نامه خواهرخواندگی میان مشهد و یزد هستیم، تشریح کرد: یزد در حوزه گردشگری سلامت فعالیت می‌کند. در راستای گسترش زمینه‌های همکاری، تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان مشهد و یزد منعقد می شود و ارتباطات این دو شهر در حوزه گردشگری سلامت گسترش و افزایش پیدا خواهد کرد.
برگزاری رویداد به بازآفرینی هویت شهری کمک خواهد کرد
چوپانکاره با تاکید بر برگزاری رویدادها برای بازآفرینی هویت شهری، خاطرنشان کرد: طرح‌هایی برای برگزاری رویدادهای زعفران، توت، خربزه و… با هدف اتصال افراد مرتبط در این حوزه و سرمایه‌گذاران و رونق اقتصادی شهر، برنامه‌ریزی شده است.

وی در خصوص تغییر ارکان مدیریتی و بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران در حوزه احیاء بافت و هویت شهری، گفت: سازمان بازآفرینی فضاهای شهری تلاش می‌کند که حداکثر استفاده از قوانین بالادستی مرتبط را انجام دهد. تمامی سرمایه‌گذاری‌های فعلی در بافت، به این سمت سوق داده شده‌اند.

چوپانکار با اشاره به اینکه مشهد شهر گوهرسنگ‌هاست، تاکید کرد: خراسان رضوی دارای معادن عظیم با ارزش متعددی است؛ اما خانه فیروزه، جواهر و… در استان وجود نداشته و شهروندان، زائران و گردشگران از وجود گوهرسنگ‌های استان اطلاعی ندارند. سرمایه‌گذاری در حوزه تاسیس و ایجاد خانه‌های گوهرسنگ، ارزش افزوده زیادی را ایجاد خواهد کرد. تاسیس و راه‌اندازی خانه زعفران ،خانه گوهر سنگ و خانه فیروزه از پلن‌های برنامه‌ریزی شده برای سرمایه‌گذاری است.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14824

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.