• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3121 امروز 2
8
در سومین نشست کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی مطرح شد

هدفگذاری برای تدوین تفاهم نامه بین کمیسیون گردشگری اتاق مشهد با کمیسیون‌های سه استان در حوزه گردشگری و زیارت

  • کد خبر : 15211
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
هدفگذاری برای تدوین تفاهم نامه بین کمیسیون گردشگری اتاق مشهد با کمیسیون‌های سه استان در حوزه گردشگری و زیارت
رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، در سومین نشست این کمیسیون از تدوین تفاهم نامه‌ای در حوزه گردشگری و زیارت با کمیسیون گردشگری استان‌های قم، فارس و کردستان در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «مژگان ثابت تیموری» اظهار کرد: کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی با کمیسیون های گردشگری استان های قم، شیراز و کردستان تعاملی برقرار کرده که طی آن تفاهم نامه ای در خصوص جاذبه های زیارتی و گردشگری در حال تدوین است و قطعا این تعامل به رونق هر چه بیشتر در تمامی ابعاد گردشگری استان کمک خواهد کرد.

ثابت تیموری در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد فعالان حوزه گردشگری از وضعیت آشفته فروش اینترنتی بلیت هواپیما اشاره و اظهار کرد: ضرورت دارد جلسه‌ای تخصصی در خصوص فروش اینترنتی بلیت با حضور رئیس اتاق اصناف، مدیر کل میراث فرهنگی و سازمان های ذی ربط برگزار گردد تا ساختار مربوطه در این حوزه طراحی شود؛ چرا که اگر مقرر باشد هر سازمانی در این زمینه مجوز صادر کند، شاهد آشفته بازار در حوزه گردشگری خواهیم بود، این مهم باید با اولویت در دستور کار مسئولان امر قرار بگیرد.

وی ضمن تاکید بر استفاده از فرصت های موجود در حوزه گردشگری یادآور شد: در حوزه روابط بین الملل به منظور استفاده هر چه بهتر از فرصت های گردشگری موجود در حال مطالعه وضعیت کشورهایی نظیر ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان هستیم. فعالان حوزه گردشگری میتوانند با ارائه تجربیات و تعاملات فیمابین، در تنظیم برنامه های اجرایی هدفمند در جهت توسعه پایدار روابط بین المللی با کشورهای هدف، مسیر را شفاف تر نمایند.

ثابت تیموری از اهمیت توجه به حوزه طبیعت گردی در بحث گردشگری سخن گفت و اظهار کرد: بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی شاید به صورت تخصصی به حوزه طبیعت گردی ورود پیدا نکرده اند؛ اما به دلیل تقاضای بالا، تورهایی در این حوزه با راهنمایان غیرمتخصص در حوزه طبیعت گردی و گردشگری برگزار می‌شود. به نظر می رسد تعامل جدی کمیته گردشگری مبتنی بر طبیعت ذیل کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد، با دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری دستاوردهای مطلوبی به دنبال داشته باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی یادآور شد: زائران و گردشگرانی که به استان سفر می کنند باید علاوه بر استفاده از جاذبه های مذهبی، از جاذبه های طبیعت گردی نیز استفاده کنند تا استان از مزیت های اقتصادی متنوع موجود، منتفع شود.
وی در خصوص دستور کار دوم جلسه مبنی بر بررسی ظرفیت‌های حضور در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران عنوان کرد: این نمایشگاه هر ساله در ماه های پایانی سال برگزار می شود که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، و ادارات کل استانها مسئول اصلی برگزاری آن هستند با این حال بخش خصوصی آمادگی دارد به عنوان بازوی اجرایی سازمان میراث فرهنگی به این حوزه ورود پیدا کند. قطعا اتاق بازرگانی حمایت لازم را از شرکت کنندگان در این نمایشگاه به عمل خواهد آورد.

نگاهی به برخی چالش‌های مالیاتی و بیمه ای فعالان گردشگری

«ناصر غفران»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: مساله اخذ مفاصا حساب از قراردادهای تاسیسات گردشگری دو بار مورد پیگیری قرار گرفته و به نتیجه ای نرسیده است. مسئولین تامین اجتماعی عنوان می کنند، قراردادهای تاسیسات گردشگری را با لیست بیمه مورد بررسی قرار می دهند حال اگر این قرارداد مشمول دو مورد بود ضرورتی به پرداخت هزینه نیست؛ نخست اگر تعداد نیروها و حجم بیمه پرداختی متناسب با قرارداد باشد و دوم، اگر پرسنلی که در لیست بیمه قرار دارند با کاری که انجام شده متناسب باشند.
وی ادامه داد: با این حال ما انتظار داریم حتی اگر مدت قرارداد طولانی، حجم آن بالا و مبلغ حق بیمه بیشتر از لیست بیمه نیز باشد، مازاد این مبلغ از تاسیسات گردشگری اخذ نگردد. این مساله باید از طریق شورای گفت و گو پیگیری شود.

غفران در خصوص اثر فعالیت دفاتر فروش اینترنتی بلیت نیز عنوان کرد: این دفاتر دارای مجوز از اصناف بوده و طبق اساسنامه، اختیار صدور بلیت هم دارند. حتی این دفاتر به توسعه خدمات گردشگری سلامت نیز ورود پیدا کرده اند. این مساله در حال دامنگیر شدن است و اصناف در حال صدور مجوز برای این دفاتر هستند. این مساله برای وزارت میراث فرهنگی، سازمان علوم پزشکی و سازمان هواپیمایی و راه آهن به معضل تبدیل شده است و به رغم آن که چندین بار به این حوزه ورود پیدا کردیم اما اقدامات نتیجه بخش نبوده است.

در ادامه، «ابراهیم محرابی»، رئیس کمیته آموزش کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر اینکه چالش ها و مشکلات تامین اجتماعی و مالیاتی باید احصا و مورد بررسی قرار گیرد، افزود: اخذ مفاصا حساب بابت قراردادهای تاسیسات گردشگری براساس ماده 37 قانون تامین اجتماعی، یکی از مشکلات امروز فعالان این عرصه است که طی سالهای اخیر پیرامون آن پیگیری هایی صورت گرفته است. لذا ضرورت دارد اجرای این ابلاغیه مجدد مورد پیگیری قرار بگیرد. نکته قابل توجه آن است که سایر استان ها در این خصوص مشکلی ندارند.
محرابی عنوان کرد: به 15 الی 26 درصد از کل حجم قراردادهای تاسیسات گردشگری با دستگاه های دولتی، مفاصا حساب تعلق می گیرد که این رقم کلانی است.

«حسین نمایی»، قائم مقام شرکت هواپیمایی آتی نیز اظهار کرد: به نظر می رسد رقمی حدود 16 درصد از قراردادهای تاسیسات گردشگری تحت عنوان مفاصا حساب از سوی تامین اجتماعی اخذ می شود که باید برای این مساله راهکاری اندیشید.

لزوم برخورد با دلالان و افراد غیرمتخصص در حوزه فروش بلیت‌های مسافرتی

«فرهاد دوایی»، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست اظهار کرد: در اتاق اصناف رسته ای تحت عنوان کامپیوتر و فروش بلیت راه اندازی شده است. متاسفانه این رسته شغلی هیچ گونه تخصصی در حوزه گردشگری ندارد. این مساله در شورای گفت و گو باید مورد پیگیری قرار بگیرد تا از تداوم این وضعیت ممانعت شود.

دوایی اظهار کرد: موضوع آزادسازی نرخ ایرلاین ها یکی از مسائلی است که باید در حوزه گردشگری بسیار جدی گرفته شود. از این رو پیشنهاد می شود که این مساله در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان نیز مدنظر قرار بگیرد. این مهم می تواند در روند فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی تاثیرگذار باشد.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: متاسفانه ورود دلالان به حوزه فروش بلیت سبب شده است که دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان کارآفرین متضرر شوند. در همین راستا کمیسیون گردشگری اتاق مشهد باید به این حوزه ورود پیدا کند و این مساله را به دستگاه های ذی ربط ارجاع دهد، چرا که این مبحث باید یکبار برای همیشه از سوی متولیان امر حل و فصل شود. همچنین در صورت ضرورت این مساله باید از طریق شورای گفتگوی استان به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز ارجاع داده شود. اتاق خراسان جنوبی نیز برای همکاری در این حوزه اعلام آمادگی کرده است.

در ادامه، «مرجان شاه ولایتی»، مدیرعامل جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی عنوان کرد: در حوزه تامین اجتماعی قوانین متعددی وجود دارد که گاهی به نفع دستگاه های دولتی است با این حال گاهی آن چه به عنوان مشکل برای بخش خصوصی در حوزه تامین اجتماعی مطرح است، دارای راهکار قانونی است لذا باید با مشاور تامین اجتماعی اتاق بازرگانی در این خصوص مشورت شود. در واقع، تمرکز ما باید بیشتر بر حوزه هایی باشد که قانون به نفع بخش خصوصی است و دستگاه‌های دولتی به نحوی از اجرای آن سرباز می زنند.

لزوم حضور نماینده ای از حوزه گردشگری در هیات های حل اختلاف

در بخش دیگری از نشست، «مهدی حشمتی»، عضو و مشاور مالیاتی کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی اظهار کرد: حوزه گردشگری بسیار تخصصی است و عدم حضور نماینده رسمی آژانس های مسافرتی یا حوزه گردشگری در هیات های حل اختلاف مالیاتی، موجب متضرر شدن کارگر و یا کارفرما در این حوزه ها می شود.

«پیمان روح پرور»، مسئول کمیته گردشگری الکترونیک کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد نیز اظهار کرد: برگزاری دوره های آموزشی در حوزه گردشگری الکترونیک مانند بازاریابی دیجیتال، زیرساخت های نرم افزاری، پیکربندی شبکه ها و امنیت آن در هتل ها، تولید محتوا، سئو، طراحی وبسایت، واقعیت مجازی و… در دست اقدام است. بسیاری از آژانس های مسافرتی به حوزه بازاریابی دیجیتال ورود پیدا نکرده و نتوانسته اند از پتانسیل فضای مجازی استفاده کنند. از این رو در تلاشیم با برگزاری این دوره ها خلأهای موجود را مرتفع کنیم.

در بخش دیگری از نشست، «صادق کاظمیان»، عضو هیات مدیره جامعه اقامتگاه‌های بوم گردی استان عنوان کرد: متاسفانه اولین اثر ثبت جهانی شده استان هنوز دارای تابلو و مشخصات نیست. این در حالی است که کمیسیون باید در این حوزه پیگیر بوده و از ظرفیت ها و فرصت های موجود به نحو احسنت استفاده کند. در واقع بر این باورم که کمیسیون نباید صرفا بر ضعف ها و چالش ها تمرکز کند.

در ادامه، «پروین دلیری»، مدیرعامل دهکده گردشگری سلامت طرقبه و رئیس کمیته گردشگری مبتنی بر طبیعت کمیسیون گردشگری اتاق مشهد، اظهار کرد: کمیته طبیعت محور ذیل کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد در 4 حوزه فعالیت خود را آغاز کرده است. بررسی قوانین و مقررات مربوط به فرآیندهای طبیعت گردی به منظور تسهیل اخذ مجوز و حذف فرآیندهای غیرضرور از جمله این محورهاست. در این حوزه باید از نظر کارشناسان و افراد ذی ربط، آژانس ها، راهنمایان گردشگری و سازمان های دولتی مربوطه استفاده کرد. برای آغاز فعالیت در این خصوص، در حال تنظیم نظرسنجی الکترونیک برای آژانس ها و راهنمایان تور هستیم.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های آموزشی برای جامعه گردشگران و میزبان دومین برنامه کمیته است تا بدین طریق ارتباط بهینه ای میان این دو گروه برقرار شود. محاسبه ظرفیت های جاذبه های طبیعی استان به منظور بررسی ابعاد زیست محیطی، فرهنگی و… برگزاری جلسه با فعالین حوزه طبیعت گردی در جهت افزایش تعامل، ارتباطات و هماهنگی بیشتر در این عرصه، از دیگر برنامه های کمیته است.

ضرورت توجه به زیست‌بوم روستاها در رونق طبیعت گردی

در بخش دیگری از نشست، «محمد حسن حسین‌پور»، رئیس هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان تصریح کرد: در خصوص برگزاری تورهای طبیعت گردی باید به اقامتگاه های بوم گردی نیز توجه نمود. با توجه به اینکه گردشگران بیشتر روستاها را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند؛ جامعه روستایی به عنوان میزبان می توانند در این حوزه بسیار موثر واقع شوند به شرطی که از جامعه روستایی برای همکاری دعوت شود و از سوی دیگر باید در راستای رعایت زیست بوم آن منطقه و احیای گردشگری سبز تلاش شود.

در ادامه این نشست، تریبون در اختیار «حمیدرضا محمدیان»، معاون مدیرکل هواپیمایی آسمان- شعبه مشهد با بیان اینکه آزادسازی قیمت های پرواز نیازمند عزم ملی است، ارائه خدمات به توریست ها در سطح استانداردهای جهانی را نیازمند شناورسازی نرخ ها دانست و تصریح کرد: نکته قابل توجه دیگر آن است که اگر نرخ ایرلاین ها به صورت شناور باشد، سیستم هواپیمایی تقویت خواهد شد. مهم تر آن که توریست ها به دنبال خدمات و امکانات رفاهی بهتری هستند.

تبعات ضعف در زیرساخت های حمل و نقلی بر بخش گردشگری

در بخش دیگری از نشست، «یوسف بیدخوری»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: از آنجا که هتل های مشهد استانداردسازی شده اند، در این حوزه آزادسازی قیمت نیز تا حدودی اجرایی شده به طوری که مالکان مراکز اقامتی نرخ های پیشنهادی خود را به جامعه هتلداران مطرح می کنند و متقاضیان نیز با توجه به بودجه خود، محل اقامت خود را انتخاب می نمایند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد هیچگاه نرخ های دستوری به خصوص در حوزه صنایع موفقیت آمیز نبوده است. زمانی تعرفه معنا پیدا می کند که بلیت پروازی وجود داشته باشد. در حال حاضر شرکت‌های خدمات مسافرتی که تحت نظر سازمان میراث فرهنگی فعالیت می کنند به این مساله اذعان دارند که کمبود بلیت مشهود است.

بیدخوری یادآور شد: حمل و نقل رکن اساسی حوزه گردشگری است که متاسفانه در این حوزه مشکلات بسیار جدی وجود دارد. اگر زیرساخت ها فراهم نشود، بسیاری از تاسیسات اقامتی دچار مشکل می شوند. در ایام نوروز و تابستان بسیاری از صاحبان هتل مدعی بودند علی رغم رزرو اتاق ها پس از مدتی متقاضیان رزرو خود را کنسل می کنند؛ چرا که زیرساخت های حمل و نقل مهیا نیست.

وی افزود: تعداد پروازها، قطارها و اتوبوس ها کافی  نیست. اتاق بازرگانی باید در این حوزه پیشنهاداتی به دستگاه های ذی ربط بدهد که اگر این مساله حل نگردد، تاسیسات گردشگری دچار مشکل خواهند شد.

بیدخوری عنوان کرد:  نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران طی سالهای متمادی در 10 روز پایانی بهمن ماه برگزار می شود و بخش های مختلفی از حوزه گردشگری از استان های مختلف به دعوت از وزارتخانه در این نمایشگاه حضور دارند.

وی افزود: در این نمایشگاه از مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها و کاروانسراهای ثبت جهانی شده نیز سخن به میان خواهد آمد. ناگفته نماند در این نمایشگاه مباحث آموزشی و تامین تجهیزات و لوازم هتل، اپلیکیشن ها و نرم افزارها نیز به نمایش گذاشته می شوند.

بیدخوری ادامه داد: سال گذشته استان هایی مانند اصفهان، فارس، یزد و…  از پتانسیل اتاق بازرگانی خود برای حضور در این نمایشگاه استفاده کردند و حضور قوی و موثری را به نمایش گذاشتند. حال از آن جا که نهایتا بخش خصوصی از برگزاری این نمایشگاه منتفع می شود؛ تقاضا داریم اتاق بازرگانی مشهد برای حضور هر چه پررنگ تر در این نمایشگاه همکاری لازم را با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان داشته باشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر 600 متر مربع برای شرکت‌های خراسان رضوی در این نمایشگاه مساحت اختصاص داده شده است و قاعدتا با همکاری یکدیگر تمامی بخش های فعال در حوزه گردشگری می توانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

تناقض در نحوه عمل، تاثیری منفی بر سیاست نرخ های شناور بلیت هواپیما خواهد داشت

در ادامه، «علی‌اکبر احمدزاده»، رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری  اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه بعضا کیفیت هواپیماها بسیار پایین است که این مشکل اساسی است اما مهم تر از همه تناقض در نحوه عمل است؛ به طور مثال، در سایت های خارجی برای زائران عراقی بلیت سفر به مشهد وجود دارد؛ اما برای مسافرین داخلی بلیتی موجود نیست.

وی ادامه داد: این مساله از حیطه اختیار آژانس های خدمات مسافرتی خارج است، لذا این مساله باید مورد بحث و بررسی و عارضه یابی قرار بگیرد. تناقض در نحوه عمل تاثیری منفی بر سیاست اعمال نرخ های داخلی و خارجی و نرخ های شناور خواهد داشت. بایسای در این خصوص  از پتانسیل شورای گفت و گو استفاده کرد.

رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری  اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت حضور تشکل های صنفی در نمایشگاه گردشگری تهران ادامه داد: در نمایشگاه سال گذشته حضور جوامع گردشگری و تشکل ها بسیار کمرنگ بود. لذا تقاضا می شود با توجه به طرح مسائل زائر و مدیریت طرح مبدا به مقصد، جوامع و تشکل های صنفی با قدرت هر چه تمام تر در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

لزوم تشکیل کمیته زیارت ذیل کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد

«امید خدادادی»، دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی نیز در ادامه یادآور شد: از ۷ کمیته تعریف شده و مصوب کمیسیون، کمیته صنایع دستی و سوغات، عملکرد بسیار خوبی داشته و جلسات تخصصی و کارشناسی آنها منجر به حصول دستاوردهای عملیاتی شده است. کمیته سلامت نیز فعالیت خود را آغاز نموده و به زودی نشست تخصصی با حضور فعالان اقتصادی این بخش خواهد داشت. تنها کمیته زیارت، فعالیت خود را آغاز نکرده است که پیگیری های زیادی در این خصوص صورت گرفته تا فعالیت این بخش باشیم.‌

در ادامه ثابت تیموری، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد بیان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مبتنی بر گردشگری مذهبی و زیارت است، انتظار ما فعالیت جدی در این حوزه با همکاری نهادهای متولی و تاثیرگذار است که ضرورت دارد هرچه سریعتر، برنامه های خود را ارائه نمایند چراکه این حوزه تاثیر چشمگیری بر عرصه گردشگری این کلانشهر و استان خراسان رضوی دارد و در این خصوص مقرر شد، این کمیته با کارگروه اقتصاد زیارت استانداری، به عنوان عضو دائمی، همکاری جدی خود را از سر گیرند.

«مهدی آجیلیان»، عضو کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد نیز در بخش پایانی این نشست عنوان کرد: نمایشگاه اکسپو قطر در حوزه های کشاورزی، محیط زیست و… دایر است. متاسفانه ایران در این نمایشگاه غرفه ای ندارد این در حالی است که بسیاری از کشورها که حتی ظرفیت هایی مانند کشور ما ندارند، ارائه بسیار قابل توجهی در این نمایشگاه داشتند که لازم است از این فرصت، به بهترین نحو استفاده شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15211

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.