• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3083 امروز 0
3
رئیس اتاق مشهد در دیدار با سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان تاکید کرد:

آمادگی بخش خصوصی خراسان رضوی برای ایفای نقش در اقتصاد افغانستان

  • کد خبر : 18367
  • ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
آمادگی بخش خصوصی خراسان رضوی برای ایفای نقش در اقتصاد افغانستان
رفع موانع و ظرفیت‌سازی برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور، محور دیدار و نشست مشترک سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان با رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی و جمعی از فعالان اقتصادی استان بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی در این دیدار گفت: بخش خصوصی آماده ایفای نقش در بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان است و ما از ارتقای همکاری‌های مشترک در این بخش با این کشور همسایه استقبال می‌کنیم. امیدواریم در مسیر تحقق این مهم، شاهد تحولاتی سازنده برای اقتصاد دو طرف باشیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بستر همکاری بیشتر میان دو کشور مهیاست و امیدواریم با رفع بعضی موانع و ارتقای زیرساخت‌ها و بهبود رویه‏‌های موجود، شاهد ارتقای مراودات اقتصادی ایران و افغانستان باشیم.

  

توکلی زاده با اشاره به پیوند دیرینه دو کشور، خاطر نشان کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی که دو کشور دارند در کنار اهمیت هم‌مرزی و همسایگی، مزیت‌هایی را خلق می‌کند که باید طرفین از آن‌ها بهره‌برداری حداکثری داشته باشند.

امنیت لازم را برای سرمایه‌گذاری در افغانستان برقرار کردیم

«مولوی امیرخان متقی»، سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان نیز در این دیدار گفت: امنیت لازم برای تجارت در افغانستان تامین شده و هر کسی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در کشور ما اقدام کند. بسیار خرسندیم که فضای مثبتی میان ایران و افغانستان وجود دارد و این مسئله، امید به توسعه روابط دو کشور را دو چندان می‌کند.د.

وی ادامه داد: امارت اسلامی افغانستان، سیاست اقتصادی متوازن را با کشورهای همسایه، منطقه و جهان در پیش گرفته است. معتقدیم روابط اقتصادمحور ما با کشورهای دیگر باید به گونه‌ای تعریف شود که برای هر دو طرف فایده داشته باشد.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با اشاره به مزیت‌های اقتصادی افغانستان، بیان کرد: هم‌‌اکنون درخواست‌ها برای ایجاد کارخانه در پارک‌های تجاری افغانستان به قدری بالاست که ظرفیت پارک‌ها تکمیل شده و برای قبول درخواست‌های جدید باید زمین جدید تخصیص بدهیم. امروزه تجار مصون هستند و ناچار به پرداخت باج و رشوه نیستند و در فضایی آرام به کار خود می‌پردازند. بر این اساس از تجار ایرانی نیز برای حضور و سرمایه‌گذاری در افغانستان دعوت می‌کنیم.

وی افزود: افغانستان فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد. این کشور منابع غنی خاک و آب شیرین برای کشاورزی دارد و اراضی سرشار از مواد معدنی را در خود جای داده است. امکان سرمایه‌گذاری در معادن وجود دارد؛ طوری‌که به نفع دو طرف باشد. امروز تجار از کشورهای دور برای سرمایه‌گذاری به افغانستان می‌آیند و این فضا برای ایرانیان هم فراهم است.

او با اشاره به ظرفیت افغانستان در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل، عنوان کرد: برنامه داریم افغانستان را از طریق راه زمینی به چین و کشورهای آسیای مرکزی و جنوب شرقی آسیا متصل کرده و از طریق ایران به جهان متصل شویم.

افغانستان نیازمند سرمایه‌گذاری در صنعت برق است

متقی با بیان اینکه افغانستان نیازمند سرمایه‌گذاری در صنعت برق است، گفت: در حال حاضر برق افغانستان از طریق واردات از کشورهای همسایه ایران، تاجیکستان و ازبکستان تأمین می‌شود در حالی که زمینه مساعد است و می‌توان از زغال سنگ، انرژی بادی و خورشیدی و آبی برق تولید نمود؛ لذا تجار می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

رشد صادرات افغانستان در دو سال گذشته

«محمدیونس مهمند»، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز در این نشست از رشد صادرات این کشور در دو سال گذشته خبر داد و گفت: در گذشته در هر گلوگاه افغانستان از تجار رشوه و باج دریافت می‌شد و فساد در گمرکات بسیار گسترده بود، اما امارت اسلامی به این باج خواهی‌ها و فسادها پایان داده است. امروز معادن کشور ما در اختیار داوطلبان گذاشته می‌شود تا سرمایه‌گذاران متقاضی در استخراج معادن مشارکت کنند.

مهمند با بیان اینکه افغانستان مراودات تجاری خوبی با ایران دارد، تصریح کرد: تجارت با ایران برای تجار افغان بسیار آسان‌تر است؛ چراکه نیازی به مترجم نیست؛ با این حال ما نمی‌خواهیم تراز تجاری منفی باشد و به دنبال تعادل بین صادرات به ایران در مقابل واردات از این کشور هستیم؛ لذا خواهان برقراری تعرفه ترجیحی با ایران هستیم تا بتوانیم صادرات به این کشور را افزایش دهیم.

لزوم عملیاتی شدن توافقات تجاری میان ایران و افغانستان

«یعقوبعلی نظری»، استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه هم‌مرزی خراسان رضوی با افغانستان فرصت بسیار خوبی برای مراودات اقتصادی دو طرف فراهم می‌کند، اظهار کرد: علاقه‌مندی مردم افغانستان و جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط تجاری با یکدیگر این ظرفیت را برای خراسان رضوی ایجاد می‌کند که با استفاده از توانمندی‌ها، موقعیت جغرافیایی، روابط فرهنگی و تاریخی خود با افغانستان در توسعه روابط با افغانستان پیش‌قدم باشد تا مردم هر دو کشور از آن منتفع شوند.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر، سفرها و رفت‌وآمدهایی میان مسئولان دو کشور انجام شده و توافقات خوبی شکل گرفته که همچنان در مسیر تحقق و اجراست و ما تاکید داریم تفاهم‌های صورت گرفته در این رفت‌وآمدها به صورت هدفمند و با هدف عملیاتی شود.

نظری تصریح کرد: استان خراسان رضوی از ظرفیت صادرات خوبی به افغانستان برخوردار است و امکان ترانزیت مناسبی از همه بنادر به ویژه بندر چابهار به این کشور دارد. همچنین، توانمندی‌های خوبی در استان در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، دامداری، خدمات درمانی، فعالیت‌های دانش‌بنیان و ماشین ابزار و… وجود دارد. در مجموع آمادگی داریم به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور در راستای برخورداری از تعاملات بیشتر کمک کنیم.

درخواست ایجاد کمیتهای دائمی برای پیگیری اجرای تفاهمات میان ایران و افغانستان

«محمود سیادت»، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان نیز در این نشست اظهار کرد: افغانستان در حال تحول است و این تحول در حوزه اقتصادی کاملا مشهود است. امروزه افغانستان مسیر رشد اقتصادی را در پیش گرفته و بسیاری از نقاط این کشور به یک کارگاه سازندگی تبدیل شده است، سلامت اداری افزایش یافته و ارزش پول این کشور رشد یافته که این مسائل، با وجود شرایط سخت افغانستان، اتفاقاتی ارزشمند است.

وی با بیان اینکه کشوری که بیش از 40 سال در جنگ بوده نیازمند سرمایه‌گذاری‌های زیادی است، تصریح کرد: اکنون که افغانستان از امنیت مناسبی برخودار شده، نیازمند یک بازسازی جدی است؛ لذا لازم است دستورالعمل سرمایه‌گذاری برای افغانستانی‌های مقیم خارج، برای کلیه سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه ایرانیان تسری یابد؛ چراکه همانگونه که ما در هنگام ناامنی در کنار مردم افغانستان ماندیم، امیدواریم در مسیر بازسازی هم امکان بهره‌مندی از فرصت موجود را داشته باشیم.

سیادت خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم برای ضمانت سرمایه‌گذاری، اقداماتی انجام شود و صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در این راستا، امکاناتی را به سرمایه‌گذاران بدهد.

وی عنوان کرد: در مرزها هم باید فضای مناسب‌تری ایجاد کنیم؛ اگر در یک سوی مرز جاده‌ای ایجاد می‌شود باید در آن سوی مرز نیز تداوم داشته باشد و اختلافات کوچک در این میان، بایستی مرتفع گردد تا در مرزها ثبات دائمی را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: تمام نیازهای فنی و مهندسی و تکنولوژیکی افغانستان در استان خراسان رضوی وجود دارد؛ اما مشکلات کوچکی وجود دارد که مانع توسعه روابط می‌شود. پیشنهاد می‌کنم کمیته دائمی پیگیری مصوبات دو کشور ایجاد شود تا شاهد اجرایی و عملیاتی شدن تفاهمات دو طرف باشیم.

لزوم توسعه امکانات مرزی و بهره‌برداری فعال از راه‌آهن خواف- هرات

«محمد صدیقی‌فر»، سرکنسول ایران در هرات نیز در این نشست، بیان کرد: سه مرز فعال میان ایران و افغانستان وجود دارد که مرز دوغارون- اسلام‌قلعه نقطه اصلی اتصال روابط تجاری میان دو کشور است؛ لذا ضروری است متناسب با نیازهای تجار به توسعه تجهیزات و امکانات مرزی اقدام کنیم. همچنین بهره‌برداری فعال از راه‌آهن خواف- هرات با سرمایه‌گذاری و مشارکت دو کشور، مورد تأکید است.

وی افزود: ارتباط میان استان خراسان رضوی و ولایت هرات از گذشته بسیار گسترده بوده و انتظار داریم در دوره حاکمیت جدید نیز اهتمامی شود که این ارتباطات گسترش یابد. استاندار خراسان رضوی تا کنون سه سفر به هرات داشته و ششمین جلسه کمیسیون مشترک دو استان قرار است با سفر والی هرات به مشهد انجام شود و امیدواریم این اتفاق رقم بخورد؛ چراکه برگزاری این جلسات مشترک نقش به‌سزایی در رفع موانع تجاری میان دو کشور دارد.

صدیقی‌فر تصریح کرد: لازم است نشست مشترکی میان استانداران استان‌های خراسان و والیان هرات، فراه و نیمروز برگزار شود تا بسیاری از مسائل و معضلات کوچکی که در مرزها به مانع بزرگی برای تجارت میان دو کشور تبدیل شده، رفع شود.

تضمین بازگشت سرمایه‌گذاری در افغانستان ظرف کمتر از سه سال

«جابر انصار»، سرکنسول افغانستان در مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان پیشینه چند صد ساله دارد، گفت: تجارت و صنعت دو بعد توسعه اقتصادی هر کشوری است که در این دو زمینه ارتباطات بسیار خوبی میان دو کشو وجود دارد.

وی با اشاره به مزایای اقتصادی و سرمایه‌گذاری در افغانستان، افزود: افغانستان بستر بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. در حالی که بازگشت سرمایه در کشورها معمولا در دوره‌هایی 10 ساله تضمین می‌شود؛ اما افغانستان بازگشت سرمایه در کمتر از سه سال را تضمین می‌کند.

انصار، خواهان ارائه تسهیلات و تسریع روند تجارت میان دو کشور شد و عنوان کرد: میزان تبادلات تجاری میان دو کشور کافی نیست و لازم است تسهیلات بیشتری ارائه و روند تجارت میان دو کشور تسریع گردد که این مسبب تعالی اقتصادی دو کشور خواهد شد.

وی همچنین به تجار خیر و نیک‌اندیش در دو کشور اشاره کرد که به کمک‌های مالی به مردم افغانستان و آموزش کودکان مهاجر افغانستانی در ایران می‌پردازند.

کاهش موانع مرزی میان ایران و افغانستان

در ادامه این نشست «معین خوافی»، رایزن تجاری افغانستان در ایران به ایراد سخن پرداخت و گفت: امروز زندگی در افغانستان جاری است و امنیت وجود دارد و مشوق‌های سرمایه‌گذاری که توسط دولت ایجاد شده، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در افغانستان ترغیب کرده است.

وی با اشاره به روابط تجاری میان دو کشور ایران و افغانستان، افزود: هرچند در گذشته یکی از اساسی‌ترین موانع بر سر توسعه روابط اقتصادی دو کشور مسائل مرزی بود؛ اما خوشبختانه امروزه این مشکلات بسیار کاهش پیدا کرده و به کمترین میزان رسیده و مشکلات موجود نیز با همت مسئولان رفع خواهد شد.

«میراجان سلیمان خیل»، رئیس اتاق مشترک بازرگانی هرات و مشهد نیز در این نشست از کاهش چالش‌ها در تجارت موجود میان دو کشور خبر داد و گفت: با توجه به درخواست مقامات خراسان رضوی، والی هرات در اولین فرصت به مشهد سفر خواهد کرد تا کمیسیون مشترک دو استان در مشهد برگزار شود.

گزارش تصویری این نشست، در این لینک قابل مشاهده است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=18367

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.