• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3069 امروز 5
3
در نشست مشترک فعالان اقتصادی خراسان رضوی با معاون خدمات شهری شهرداری مشهد مطرح شد

تعامل شهرداری و بخش خصوصی در راستای توسعه شهر مشهد

  • کد خبر : 19979
  • ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
تعامل شهرداری و بخش خصوصی در راستای توسعه شهر مشهد
در دیدار جمعی از اعضای هیات رئیسه، هیات نمایندگان و روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و برخی از فعالان اقتصادی استان با مدیران کل حوزه خدمات شهری شهرداری مشهد، بر استفاده از ظرفیت نخبگان و فعالان اقتصادی و مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها برای توسعه شهری تاکید شد.

علی‌‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان در این نشست با اشاره به اهمیت هم‌افزایی میان مدیریت شهری و بخش خصوصی گفت: هم‌افزایی بین دو بخش می تواند این شهر را به الگوی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تبدیل کند. این امر باعث می‌شود تا هم مسائل و مشکلاتی که میان بخش خصوصی و شهرداری وجود دارد حل شود و هم یک هم‌افزایی پیرامون موضوعات مهم در زمینه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهر شکل بگیرد.

حسین محمودی خراسانی، عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی نیز با تأکید بر لزوم افزایش تعامل میان مدیریت شهری و بخش خصوصی تصریح کرد: رویکرد جدید مدیریت شهری در تعامل با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران هرچند دیر آغاز شده، اما خوب است. شهرداری نشان داد که رقیب بخش خصوصی نیست و آماده هستیم تا در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنیم.

در ادامه نیز محمد‌حسین روشنک، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: سرمایه‌گذاران زیادی در شهر هستند که برای اجرای پروژه‌های مختلف آمادگی دارند؛ اما لازمه آن حمایت همه‌جانبه مدیریت شهری است.

محسن خندان‌دل، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی استان هم با اشاره به جزئیات فعالیت‌های این کمیسیون بیان کرد: شهرداری با بخش بزرگی از فعالانی که در این کمیسیون حضور دارند، همکاری می‌کند و امیدواریم این همکاری تداوم داشته باشد. کمیته صدور خدمات ذیل این کمیسیون نیز در این زمینه بسیار فعال است.

امکان بازیافت لباس با حمایت شهرداری

در بخش دیگری از این نشست، فاطمه جمیلی، رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی، از ایده ساخت کارخانه بازیافت لباس رونمایی کرد و گفت: یکی از مواردی که می‌توانیم با همکاری معاونت خدمات شهری آن را به ثمر برسانیم، ساخت و ایجاد کارخانه بازیافت لباس است. این کارخانه در بسیاری از کشورهای دنیا و توسط برندهای معروف تولید لباس ایجاد شده است و به‌راحتی می‌توانیم آن را در مشهد هم احداث کنیم.

او افزود: هویت شهری مشهد مهم است و باید حفظ شود. اجرای طرح‌هایی که آسیبی به بافت هویتی شهری نرساند، در این زمینه حائز اهمیت است. اجرای این پروژه‌ها نیازمند حمایت مدیریت شهری و معاونت خدمات شهری است.

ظرفیت‌های مهم سرمایه‌گذاری در مشهد

«مهدی یعقوبی»، معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در این نشست با اشاره به ورود جدی شهرداری به حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه توضیح داد: متأسفانه سرمایه‌گذاران مشهدی بنا به دلایلی در شهرهای دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ اما ما به صادرات خدمات فنی و مهندسی ورود کرده‌ایم و عراق و افغانستان از مشهد درخواست آموزش ایمنی داشته‌اند و حتی قرار است به یکی-‌دو کشور دیگر در حوزه پسماند آموزش بدهیم.

او با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری بسیاری از فرایندها بومی‌سازی شده است و قابلیت صادرات دارد، افزود: اتاق بازرگانی می‌تواند فرایند صادرات را تسهیل کند.

وی در ادامه به برخی ظرفیت‌های مهم سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات شهری اشاره کرد و افزود: یکی از این ظرفیت‌ها ساخت گلخانه شهری است و قصد داریم در آن، همه گونه‌های گیاهی دنیا را اجرا کنیم و سه نقطه در شهر برای این پروژه در نظر گرفته‌ایم. ساخت شهربازی در بوستان‌ها یکی دیگر از ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده است که از 3هزارمیلیارد تومان به بالا قابلیت سرمایه‌گذاری دارد و براساس برنامه‌های ما این شهربازی در چهار بوستان شهری می‌تواند اجرا شود.

وی ادامه داد: شهرداری مشهد تمایل دارد که این شهر به هاب صادرات و توزیع مواد غذایی تبدیل شود و به‌همین‌منظور ساخت میدان‌بار مرکزی شهر در دستورکار قرار گرفته و حدود 400میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آن پیش‌بینی شده است.

یعقوبی با تأکید بر لزوم ورود بخش خصوصی به ساخت تصفیه‌خانه و زباله‌سوز در مشهد ادامه داد: با توجه به نیاز آبی شهر و کم‌بارشی که در سه سال اخیر داشته‌ایم، باید در نقاط مختلف شهر این تصفیه‌خانه‌ها ساخته شود؛ اولین تصفیه‌خانه در بوستان چهل‌بازه احداث شده است، دومین مورد قرار است در بوستان آفتاب قاسم‌آباد ساخته شود و دو تصفیه‌خانه دیگر هم در حاشیه بزرگراه امام‌علی(ع) و همچنین مجاورت پارک طرق ایجاد خواهد شد. کارخانه زباله‌سوز هم اهمیت فراوانی دارد و 3هزارمیلیارد تومان برای آن جنبه سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کردیم که مطالعات آن انجام شده و مکان‌یابی هم صورت گرفته است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: یکی از فعالیت‌هایی که به‌ویژه در کشف‌رود از آن استقبال می‌کنیم، ایجاد کشت گلخانه‌ای است؛ توسعه این فعالیت هم به سامان‌دهی کشف‌رود کمک می‌کند و هم از‌آنجاکه با محدودیت آب مواجه هستیم، این کار کمک می‌کند تا برداشت کمتری از دشت مشهد صورت بگیرد.

به گزارش شهرآرا، در ادامه این نشست، به پیشنهاد معاون خدمات شهری و موافقت اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی حاضر در جلسه، مقرر شد کمیته تخصصی سیاست‌گذاری توسعه شهری تشکیل شود. یعقوبی در‌این‌زمینه نیز گفت: این کمیته تخصصی از‌این‌پس برای حل‌و‌فصل مشکلات و بررسی ایده‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شهری به‌صورت ثابت جلسه خواهد داشت و دبیرخانه آن در شهرداری مشهد و معاونت خدمات شهری مستقر می‌شود. با وجود این کمیته بسیاری از فرایندها در این زمینه اصلاح و کوتاه می‌شود.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=19979

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.