• امروز : جمعه - 5 مرداد - 1403
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
کل 3507 امروز 0
2
هیات اقتصادی خراسان با تجار و تولیدکنندگان ترکمنستانی دیدار کرده و از ظرفیت همکاری‌های مشترک سخن گفتند

«خراسان رضوی» و «ماری»؛ روی خط توسعه مراودات اقتصادی

  • کد خبر : 20881
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
«خراسان رضوی» و «ماری»؛ روی خط توسعه مراودات اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد گفت: استان‌های خراسان رضوی و ماری(ترکمنستان)، ظرفیت‌های متعددی برای مراودات دو جانبه اقتصادی دارند که در چهارچوب تبادل هیات‌های تجاری و برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، می‌توان این ظرفیت‌ها را معرفی، احصاء و فعال نمود. 

 

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد؛ «محمدرضا توکلی‌زاده»، در نشست مشترک هیات اقتصادی استان خراسان رضوی با جمعی از فعالان بخش تولید و تجارت ترکمنستان که به میزبانی اتحادیه صنعت‌گران و کارآفرینان ایالت ماری برگزار شد، عنوان کرد: دو کشور ایران و ترکمنستان، پیوندی دیرینه در عرصه های فرهنگی و ارتباطی دارند که همین موارد نیز به تقویت مناسبات اقتصادی نیز کمک شایانی نموده است.

وی ادامه داد: این دو همسایه توانمندی‌های اقتصادی متعددی دارند که در بازار کشور مقابل می‌تواند ظرفیت خود را پیدا کند. در بخش صنعت، استان خراسان رضوی پتانسیل‌های خوب و رو به رشدی را فراهم نموده که می‌تواند در کشور ترکمنستان مورد استفاده قرار بگیرد. توان بالای شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی این استان نیز می‌تواند در اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی ترکمنستان به کار گرفته شود. به موازات آن در کشور ترکمنستان نیز ظرفیت بسیار مطلوبی در بخش کشاورزی فراهم است که می‎تواند به توسعه صادربات محصولات این بخش به ایران منتج شود.

توکلی زاده، توانمندی‌های استان خراسان رضوی در موضوع تولید ماشین آلات کشاورزی و زیرساخت‌های گلخانه‌ای را تشریح و اعلام آمادگی کرد که در صورت علاقه‌مندی طرف ترکمنستانی، تجارب نوینی که در این حوزه در استانمان وجود دارد، به فعالان اقتصادی این وکشور منتقل شود.

وی مشکل صدور روادید ترکمنستان برای تجار ایرانی را یادآور شد و عنوان کرد: درخواست داریم به منظور توسعه مراودات اقتصادی و تقویت روابط تجاری دو کشور، مسیر تردد فعالان اقتصادی کشورمان به ترکمنستان تسهیل شود و این مهم می تواند از بخش خصوصی از دولت این کشور، مطالبه شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی همچنین به مسیر ترانزیت کالا از ترکمنستان به هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم به توسعه ظرفیت این حوزه که مورد توجه کشور ترکمنستان و بخش خصوصی آن است، کمک نماییم. این مهم می‌تواند در چهارچوب یک تعامل متقابل شکل بگیرد و مسیر ترانزیت کالا از ایران به سمت روسیه نیز از طریق ترکمنستان تسهیل شود. باور داریم که زمینه های همکاری فراوانی فراهم بوده که باید مغتنم شمرده شده و با مشارکت دو طرف، فعال شوند.

* علاقه‌مند به توسعه همکاری های اقتصادی خراسان رضوی و ماری هستیم

اورازوف، رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان استان ماری(ترکمنستان) در این جلسه به سوابق همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکمنستان اشاره و ابراز امیدواری و علاقه‌مندی کرد که حضور هیات تجاری خراسان رضوی در استان ماری، باب تعاملات و مراودات بیشتری را بگشاید.

وی عنوان کرد: در موضوع تعامل دو کشور در حوزه همکاری های ترانزیتی و تجاری، علاقه‌مندیم به همراهی و مشارکت هستیم. قطعا توسعه مراودات ما در این بخش، به تجارت و اقتصاد دو کشور کمک خواهد کرد.

وی چالش اخذ روادید توسط فعالان اقتصادی استان را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: فعالان اقتصادی ایرانی در صورت برخورد با مشکل در این حوزه، می توانند مراتب را به اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان اطلاع دهند تا از طریق ارتباط با مقامات عالی، مسئله ایجاد شده را پیگیری و چاره جویی نماییم. به دنبال افزایش و تحکیم روابط با بازرگانان هستیم و در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

 

*اعلام آمادگی برای برپایی نمایشگاه کالاهای ایرانی در استان ماری

سید قاسم ذاکری کارشناس اقتصادی کنسولگری ایران در مرو نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان خراسان رضوی در بخش های صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری و… عنوان کرد:  این آمادگی وجود دارد که خردادماه سال آینده، نمایشگاه کالاهای ایرانی را در ماری برگزار کنیم.

وی یکی از عرصه‌های مهم همکاری دو کشور را در بخش حمل و نقل و ترانزیت دانست و بیان کرد: با توجه به تاکید که دولت ایران بر توسعه مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه دارد، در موضوع صدور روادید با کشورهای منطقه، همکاری خوبی داریم و امیدواریم در ترکمنستان نیز شرایط برای حضور کارآفرینان و فعالان اقتصادی ایرانی تسهیل شود و آن‌ها بتوانند با شرکای خود در این کشور، ارتباط موثری ایجاد کنند.

غلامحسین ابراهیمی رایزن سیاسی سفارت ایران در ترکمنستان نیز در همین رابطه بیان کرد: برای ایجاد اثرگذاری بیشتر در این سفر تجاری هیات اقتصادی استان خراسان رضوی، موضوع تقسیم گروه تجاری و ایجاد ۸ کمیته مطرح شد تا بتوانیم نتایج بهتری را از این دیدارها کسب کنیم. این کمیته ها مذاکرات را به صورت رو در رو انجام داده و تلاش می کنند، بهره برداری حداکثری ایجاد نمایند.

*کاهش هزینه های صادرات کالا در چهارچوب همکاری بخش خصوصی ایران و ترکمنستان

«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در این نشست اظهار داشت: واگن‌هایی که در کشور ترکمنستان برای حمل کالا به پهنه آسیای میانه به کار گرفته می شوند، فرصت خوبی هم برای بخش صادرات استان خراسان رضوی به شمار می آیند.  در این زمینه درخواست داریم تا شرکت‌های توانمند ترکمنستان به صورت مستقیم با شرکت های فعال در بخش خصوصی خراسان رضوی همکاری نمایند.

وی اضافه کرد: این اقدام به کاهش هزینه تمام شده حمل در خاک ترکمنستان منتج شد و در غایت کار بهای کالای صادراتی را کاهش می دهد.

وی تعامل دو کشور را در حوزه حمل و نقل ریلی به ویژه با تمرکز بر توان بخش خصوصی، عامل توسعه و تسهیل همکاری‌های اقتصادی دانست.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=20881

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.