• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3057 امروز 0
6

۴۲ درصد صادرات ایران به اوراسیا، محصولات غذایی و کشاورزی است

  • کد خبر : 22962
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
۴۲ درصد صادرات ایران به اوراسیا، محصولات غذایی و کشاورزی است
مدیرکل پایش و توسعه بازار سازمان تعاون روستایی گفت: ۲۳ درصد وزن و ۴۲ درصد ارزش صادراتی ایران به ۵ کشور عضو اتحادیه اوراسیا را محصولات شیلاتی، کشاورزی و غذایی تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید روح الله لطیفی، مدیرکل پایش و توسعه بازار سازمان تعاون روستایی در خصوص صادرات به اوراسیا اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، ۳ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۴۰۱ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۷ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۴۷ دلار به ۵ کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۹ درصدی در وزن و ۱۱ درصدی در ارزش همراه بوده است.
وی افزود: از این میزان کالای صادر شده ۲۳ درصد وزن و ۴۲ درصد ارزش کالای صادر شده یعنی ۷۷۱ هزار و ۱۱۲ تن به ارزش ۵۵۷ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۴۰۴ دلار محصولات شیلاتی، لبنی، زراعی، باغی، غذایی و فرآوری بودند که نسبت به ۱۰ ماهه سال قبل، رشد ۱۷.۲ درصدی در وزن و ۱۶.۴ درصدی در ارزش داشتند.
دبیر کمیته توسعه صادرات شبکه تعاونی‌های کشاورزی ایران در ادامه گفت: صادرات ایران به روسیه در این مدت یک میلیون و ۸۲۴ هزار و ۸۹۳ تن به ارزش ۷۶۰ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۱۱۱ دلار بود که ۶۰۶ هزار و ۱۶۲ تن از آن به ارزش ۴۱۰ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۵۶۴ دلار آن محصولات غذایی و کشاورزی با سهم ۵۴ درصد از کل صادرات به این کشور بود.

وی افزود: روسیه با جمعیت ۱۴۰ میلیون نفر، حدود ۷۷ درصد جمعیت این اتحادیه را به خود اختصاص داده و ۷۸.۶ درصد وزن و ۷۳.۷ درصد ارزش صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران نیز به این اتحادیه در این ۱۰ ماه به مقصد روسیه صادر شده است.
لطیفی در خصوص سایر مقاصد توضیح داد: صادرات ایران به قزاقستان در این مدت ۱۶۳ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۵۰۶ دلار بود که ۴۱ درصد آن به ارزش ۶۶ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۱۱۲ دلار محصولات غذایی و کشاورزی بود، قرقیزستان هم از مجموع سبد واردات ۶۳ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۹۵ دلاری خود از ایران ۶۱.۲ درصد آن را به ارزش ۳۸ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۱۳۷ دلار، به محصولات غذایی و کشاورزی ایران اختصاص داد.
مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار تعاون روستایی ایران افزود: چهارمین مقصد برای محصولات غذایی و کشاورزی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشور ارمنستان با خرید ۳۶ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۷۷ دلار از محصولات کشاورزی و غذایی با سهم ۱۱ درصد از کل صادرات ۳۳۳ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۱۳۴ دلاری ایران به این کشور بود و نهایتاً بلاروس با خرید پنج میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۱۴ دلار محصولات غذایی و کشاورزی ایران ۳۲ درصد از مجموع واردات ۱۷ میلیون و ۱۰۳ هزار و یک دلاری خود را به این نوع محصولات اختصاص داده است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22962

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.