• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3064 امروز 7
2

روایت ۱۱ ساله تورم تولیدکننده در ایران

  • کد خبر : 24361
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
روایت ۱۱ ساله تورم تولیدکننده در ایران
آمارهای تورم تولیدکننده کشور در ۱۱ سال اخیر نشان می‌دهد تورم پیشران فصلی در این مدت روند کلی افزایشی تا تابستان ۹۹ داشته و به بالاترین سطح خود رسیده اما بعد از آن وارد فاز نزولی شده به طوری که در پاییز امسال به پایین ترین سطح از زمستان ۱۴۰۰ تا کنون رسیده است.

بررسی آمار تورم تولیدکننده سالانه نیز در این مدت نشان از یک افزایش در روند خود دارد. روند این تورم تا تابستان ۱۴۰۰ صعودی بوده و به قله ۱۱ ساله رسیده سپس یک روند کاهشی را تجربه کرده است. این روند کاهشی ادامه دار نبوده و از پاییز ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲ روند با ثباتی را طی کرده است.

بررسی تورم تولیدکننده فصلی ۱۱ ساله
روند تورم تولیدکننده فصلی در ۱۱ سال اخیر نشان می‌دهد پایین‌ترین سطح این تورم در زمستان ۹۲ و ۹۳ بوده است بر اساس این آمار تورم تولیدکننده فصلی در این دو فصل معادل منفی ۰.۲ درصد بوده است. به عبارتی هزینه تولید کالا و خدمات در کشور در این فصول ۰.۲ درصد نسبت به فصل پیش از خود کاهش را تجربه کرده است.

روند تورم تولیدکننده فصلی از زمستان ۹۳ تا تابستان ۹۹ سیر صعودی داشته و قله تورم تولید کننده در ۱۱ ساله اخیر را به ثبت رسانده است. بر اساس آمارها تورم تولیدکننده فصلی در تابستان ۹۹ معادل ۲۱.۶ درصد بوده است.

سپس تورم تولیدکننده فصلی روند نزولی به خود گرفته و این روند همچنان ادامه‌دار بوده است. آمارها نشان می‌دهد تورم تولیدکننده در تابستان ۹.۳ درصد بوده که با کاهش به ۶.۳ درصد در پاییز امسال رسیده است.

همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که تورم تولید کننده فصلی در پاییز امسال پایین‌ترین سطح از زمستان ۱۴۰۰ تاکنون بوده است.

ثبات تورم تولیدکننده سالانه در یک سال گذشته
تورم تولیدکننده سالانه ۴ روند کلی را در ۱۱ سال اخیر تجربه کرده است. اولین روند که از انتهای سال ۹۱ تا زمستان ۹۴ ادامه یافته یک روند نزولی بوده که در نهایت به کمترین میزان تورم سالانه در ۱۱ سال اخیر منتهی شده است. بر اساس این آمارها تورم تولیدکننده سالانه در زمستان ۹۴ به سطح ۳.۹ درصد رسیده که پایین ترین میزان تورم سالانه در این مدت بوده است.

به بیان دیگر میانگین هزینه تولید کالاها و خدمات کشور در یک سال منتهی به زمستان ۹۴ نسبت به میانگین قیمت در مدت زمان مشابه پیش از خود رشد ۳.۹ درصدی را تجربه کرده است.

از انتهای سال ۹۵ روند تورم تولیدکننده سالانه کشور تغییر جهت داده و تا تابستان ۱۴۰۰ به مسیر صعودی ادامه داده است. به طوریکه تورم تولیدکننده سالانه در تابستان ۱۴۰۰ به ۶۴.۶ درصد یعنی بیشترین سطح ۱۱ ساله خود رسیده است.

در ادامه سومین روند تورم تولیدکننده سالانه که یک روند کاهشی بوده شکل گرفته است. در نهایت این روند در تابستان ۱۴۰۱ به پایان رسیده و از پاییز ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲ روند با ثباتی در تورم تولیدکننده سالانه قابل مشاهده است.

در آخرین آمار ذکر شده توسط مرکز آمار ایران تورم تولیدکننده سالانه در پاییز ۱۴۰۲ به سطح ۴۳.۸ درصد رسیده که نسبت به تورم تولیدکننده تابستان امسال تغییر چندانی نداشته است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=24361

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.