• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل 3072 امروز 2
2
عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی

امیدواریم تعطیلات به جمعه و شنبه ختم شود

  • کد خبر : 25611
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
امیدواریم تعطیلات به جمعه و شنبه ختم شود
محمود امتی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی گفت: تعطیلات اگر به پنج‌شنبه و جمعه بیفتد، عملاً مشکلات و گره‌های زیادی را برای اقتصاد بین‌المللی ما خلق خواهد کرد.

در هفته جاری کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری را در دستورکار خود قرار داد و درنهایت، مصوب شد که روز‌های تعطیل هفته پنج‌شنبه و جمعه و روز‌های کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه باشد. همچنین درراستای این طرح، یک تصمیم اساسی دیگر هم گرفته شد و آن اینکه ساعت کاری هفتگی از ۴۴ به ۴۰ ساعت در هفته کاهش یابد.

از سال‌های دور، بحث کم‌بودن تعطیلات رسمی در کشورمان مسئله مورد اختلاف بوده است؛ چراکه در بیشتر کشور‌های جهان دو روز در هفته تعطیلی است.

فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار معتقدند، روز شنبه برای تعطیل‌شدن انتخاب بهتری است؛ چون در پنج‌شنبه به فرصت تبادلات بین‌المللی افزوده خواهد شد و شنبه که در اغلب کشور‌های جهان تعطیل است، انتخاب بهتری برای اعمال تعطیلی در ایران است.

در‌این‌باره، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز بیان کرد: در موضوع تعطیلی آخرهفته بحث ارتباطات بین‌المللی، تعاملات اقتصادی و روابط کشور‌ها، تقریباً برای همه حکومت‌ها به‌خصوص بخش خصوصی و تجاری دنیا دارای اهمیت ویژه‌ای است و سرعت این مبادلات و ارتباط سریع و آسان بخشی از آن برمی‌گردد به اینکه با دنیا هماهنگ باشیم.

امتی افزود: بنابراین هرگونه تأخیر و قطع ارتباط در بخش‌های اقتصادی، خسارت و زیان مالی زیادی را برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد خواهد کرد. ضمن اینکه گاهی اوقات یک روز عقب‌افتادن از بازار و تجارت دنیا، روز‌ها و ماه‌ها جبران نمی‌شود.

این فعال در حوزه اقتصاد یادآور شد: تصمیم‌گیری برای روز‌های تعطیل در خیلی از کشور‌ها برمی‌گردد به ارزیابی خودشان در اقتصاد منطقه و مراودات تجاری و توجه به این موضوع که به اقتصاد بین‌المللی‌شان آسیب وارد نشود.

وی افزود: از نگاه آمار و ارزیابی، تقریباً اکثر کشور‌های دنیا تعطیلات رسمی‌شان شنبه و یکشنبه است. برخی کشور‌های اسلامی مثل قطر، لبنان و عربستان تعطیلاتشان جمعه و شنبه است که همین کشور‌ها هم این تعطیلی را برای هماهنگی با دنیا اصلاح می‌کنند و خیلی از کشور‌ها مثل امارات، ترکیه و پاکستان تعطیلی‌شان را با دنیا هماهنگ کرده‌اند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی ادامه داد: دلیل اینکه کشور‌ها این هماهنگی را انجام می‌دهند و بسیاری از حکومت‌ها تصمیم گرفتند خودشان را با تعطیلات آخرهفته دنیا هماهنگ کنند، یک سری محاسبات و ارزیابی‌ها با شاخص‌های بین‌المللی است که نشان می‌دهد هرگونه تأخیر و ناهماهنگی، خسارت‌ها و زیان‌های جبران‌ناپذیری را به بخش اقتصادی وارد خواهد کرد.

وی تأکید کرد: در شرایط کنونی وقتی ما صحبت از دنیا می‌کنیم، دنیای دوری نیست و همه ارتباطات درهم‌تنیده است و به خصوص در بحث‌های مالی و تجاری، کار در لحظه انجام می‌شود و هرگونه عقب‌افتادگی از این بازار متأسفانه منجر به ضرر‌های جبران‌ناپذیری به بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

به گفته امتی، قطعاً تأثیرات این ناهماهنگی در همه شئون اقتصادی کاملاً احساس می‌شود. در برنامه‌های حمل‌ونقل دریایی، هوایی، ریلی و تقویم جلسات و نشست‌های بین‌المللی و بازشدن بازار و تعریف اول‌هفته و آخرهفته این موضوع نقش دارد که اگر به آن توجه نشود، دچار خسارت‌های زیادی خواهیم شد.

وی ابراز کرد: امیدواریم تعطیلات به جمعه و شنبه ختم شود، اگر تعطیلات را در این روز‌ها داشته باشیم عملاً پنج‌شنبه و جمعه ما تعطیل هستیم. شنبه و یکشنبه ۹۰ درصد دنیای خارج از ما تعطیل هستند و عملاً یک چهار روز را از مراودات تجاری از دست می‌دهیم و همین باعث خواهد شد زیان‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه اقتصادی خودمان داشته باشیم.

وی درخواست کرد: بخش خصوصی و خصوصاً فعالان بخش خصوصی در تجارت دنیا اتفاق‌نظر دارند که تعطیلات اگر به پنج‌شنبه و جمعه بیفتد عملاً مشکلات و گره‌های زیادی را برای اقتصاد ما خلق خواهد کرد. به همین منظور درخواست بخش خصوصی بر این است که این تعطیلات حداقل به جمعه و شنبه منتقل شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25611

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.