• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3089 امروز 2
2
۱۰ نکته برای به رخ کشیدن موثر مهارت‏‏‌های کاری در برابر کارفرما

رزومه‏‏‌تان را برای بازار کار جدید به‏‏‌روز کنید

  • کد خبر : 25658
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
رزومه‏‏‌تان را برای بازار کار جدید به‏‏‌روز کنید
آیا هنوز عباراتی مثل «تسلط بر مایکروسافت آفیس»، «مهارت در کار تیمی» یا «سختکوش بودن» را در رزومه کاری‌تان لحاظ می‏‏‌کنید؟ اگر پاسختان مثبت است که باید بگوییم شما دیگر رزومه به‏‏‌روزی ندارید. ممکن است این خبر برایتان عجیب باشد، اما نکته عجیب‏‏‌تر این است که در حال حاضر، در آمریکا نزدیک به ۹ میلیون فرصت شغلی وجود دارد، در حالی که حدود ۶.۳ میلیون نفر بیکار هستند، یعنی تعداد فرصت‏‏‌های شغلی با نسبت ۱.۴ از تعداد نیروی کار بیشتر است. وقتی این تعداد شغل وجود دارد، کمی غیرقابل باور است که خیلی‏‏‌ها هنوز بیکار هستند، اما این موضوع را با فاکتورهای متعددی می‏‏‌توان توضیح داد که یکی از مهم‌ترین آنها شکاف مهارتی است.

کارفرماهایی که می‌‌‌خواهند نیرو جذب کنند، برای استخدام نقش‌‌‌های مورد نظر خود با مشکل مواجه شده‌‌‌اند، چون بازار کار مهارت‌‌‌های موردنیاز آنها را تامین نمی‌‌‌کند، یا بدتر از آن، متقاضیان قابلیت‌‌‌های مورد نظر را دارند، اما نمی‌‌‌توانند آن را به طور موثری نشان دهند و در رزومه و درخواست شغلی خود به آن ارجاع دهند.  در نتیجه هر دو طرف، بازنده این فرآیند هستند و این در حالی است که روند افزایشی تورم، شرایط را برای جویندگان کار سخت‌‌‌تر می‌‌‌کند.

 رزومه‌‌‌تان خیلی طولانی است!

یکی از عوامل شکست در ارائه درست قابلیت‌‌‌های کاری این است که جویندگان کار رزومه خود را با کلی کلمه اضافه پر می‌‌‌کنند تا از سیستم‌هایی که به صورت اتوماتیک رزومه را بررسی می‌‌‌کنند عبور کنند، اما این موضوع مسوولان انسانی را خسته می‌‌‌کند. طبق اعلام سایت LiveCareer که به رزومه‌‌‌نویسی کمک می‌‌‌کند و پایگاه داده‌‌‌ داخلی خود متشکل از ۵۰ هزار رزومه را بررسی کرده، در مقایسه با ۵ سال گذشته، رزومه‌‌‌های دو‌صفحه‌‌‌ای عادی شده‌‌‌اند و طولانی شدن توضیح مهارت‌‌‌ها، دلیل اصلی این موضوع است.  «مدیریت زمان» و «تفکر نقادانه» پرکاربردترین عبارت‌‌‌ها در رزومه‌‌‌های

طولانی هستند. اما برخی مسوولان استخدام تحت‌تاثیر این عبارات قرار نمی‌‌‌گیرند. کتی برکلو، معاون ارشد آژانس استخدام «رندستاد» (Randstad) می‌‌‌گوید: «وقت اضافه ندارم که بررسی کنم چه چیزهایی در رزومه واقعی است و چه چیزهایی نه.» او اضافه می‌‌‌کند که توضیحات طولانی در بخش مهارت‌‌‌ها، بیشتر از اینکه تاثیرگذار باشد، گیج‌‌‌کننده است. از زمانی که شرکت‌‌‌ها در روند استخدام خود، برای بررسی رزومه استفاده از ابزارهای اتوماتیک را شروع کردند، افراد یکسری کلمات کلیدی را به رزومه‌‌‌های خود اضافه می‌‌‌کنند. این موضوع به‌‌‌ویژه در زمان پاندمی کرونا رایج شد. اما همچنان توضیحات مهارت‌‌‌هایی که دارند طولانی است. توصیه LiveCareer این است که متقاضیان برای بخش مهارت‌‌‌های سخت، دوره‌‌‌های آموزشی مثل پایتون و جاواسکریپت را که مدرکش را گرفته‌‌‌اند، و برای بخش مهارت‌‌‌های نرم، مواردی مثل رهبری و گوش دادن فعال را بگنجانند تا «دیدگاه کل‌‌‌نگرانه‌‌‌تری» به کارفرما ارائه کنند. نسل‌‌‌های جوان‌‌‌تر، رزومه تک‌‌‌صفحه‌‌‌ای را که زمانی وحی منزل بود، بیشتر نقض می‌‌‌کنند چون اطمینان دارند که همه چیز را صفحات مجهز به هوش مصنوعی بررسی می‌‌‌کنند. طبق بررسی‌‌‌های انجمن منابع انسانی SHRM در ژانویه ۲۰۲۴، از هر چهار سازمان، یک سازمان برای جذب نیروی انسانی از هوش مصنوعی استفاده می‌‌‌کند. مارک سالترلی، معاون شرکت «کلی ساینس» (Kelly Science)  که راه حل‌‌‌هایی در مورد نیروی کار ارائه می‌‌‌دهد، معتقد است قطعا مهارت‌‌‌های سخت مثل جاوا و اکسل باید در رزومه گنجانده شوند، به‌‌‌ویژه اگر فرد در صنعت تکنولوژی فعالیت می‌‌‌کند. اما از نظر سالترلی، خطرش این است که می‌‌‌تواند باعث اغراق در حقیقت شود. پیشنهاد او این است که قبل از قطعی شدن استخدام، از افراد در مورد این مهارت‌‌‌ها تست‌‌‌های حرفه‌‌‌ای گرفته شود. او می‌‌‌گوید: «نباید صرفا چون شنیده‌‌‌اید که تقاضا برای یک مهارت زیاد است، آن را در رزومه بگذارید. نبود رابطه مستقیم بین مهارت‌‌‌ها و تجربه کاری، علامت هشدار است.»

 مهارت‌‌‌های موردنیاز در رزومه

با توجه به نکاتی که گفته شد، مجمع جهانی اقتصاد، لیستی از مهارت‌‌‌های کلیدی را به کمک یک نظرسنجی پژوهشی گسترده که در سال ۲۰۲۳ انجام داده، تهیه کرده است. این مهارت‌‌‌ها را کارفرماها به طور خاص، اولویت‌‌‌های در حال افزایش عنوان کرده‌‌‌اند.  این یعنی اگر این موارد را در رزومه‌‌‌تان لحاظ کنید، یک مزیت قابل توجه به دست می‌‌‌آورید. ۱۰ مهارت برتری که بهتر است در رزومه‌‌‌های جدید عنوان شوند عبارتند از:

۱- تفکر خلاق

کارفرماها به کارکنانی نیاز دارند که تفکر قالبی نداشته باشند و بتوانند به راحتی ایده‌‌‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح کنند. ممکن است این موضوع همیشه مورد استقبال نباشد، اما آن دسته از رهبران سازمانی که به اهمیت هوش هیجانی پی برده‌‌‌اند و فضایی امن برای کارکنان فراهم می‌‌‌کنند تا وضع موجود را به چالش بکشند و چشم‌‌‌اندازهای خودشان را پیاده کنند، در حال ایجاد تحول هستند. ادامه این تحول،  ارزش خلاقیت کارکنان را در محیط کار بالا می‌‌‌برد و صرف نظر از نقشی که فرد دارد، می‌‌‌تواند در تضمین راه حل‌‌‌های مقرون به صرفه از نظر مالی و زمانی، مفید باشد.

۲-  تفکر تحلیلی

آیا به مهارت خودتان در تجزیه و تحلیل حجم انبوه داده که از منابع مختلفی به دست آمده تا شما را به نتیجه‌‌‌گیری و تصمیم‌‌‌گیری داده-محور برساند، اطمینان دارید؟ اگر در نقش‌‌‌های قبلی، از این مهارت استفاده کرده‌‌‌اید، آن را با مثال در رزومه‌‌‌تان بیاورید. به‌‌‌علاوه، اگر از ابزارهای خاصی برای تجزیه و تحلیل داده استفاده می‌‌‌کنید یا گواهینامه‌‌‌ای مرتبط با این مهارت دارید، آن را لحاظ کنید تا امتیازات بیشتری از مسوول استخدام دریافت کنید.

۳-  سواد تکنولوژیک

سواد تکنولوژیک یعنی شناخت و کاربرد عملی ابزارهای دیجیتال به شیوه‌‌‌ای اخلاقی. درست است که برنامه‌‌‌های قدیمی مایکروسافت آفیس مثل ورد و پاورپوینت همچنان جایگاه خودشان را دارند و مورد استفاده گسترده قرار می‌‌‌گیرند، اما آشنایی با Power BI یا دیگر ابزارهای پیشرفته و جدید مثل Copilot مایکروسافت، شما را به گزینه جذاب‌‌‌تری برای استخدام تبدیل می‌‌‌کند.

۴-  کنجکاوی و یادگیری مادام‌‌‌العمر

داشتن رویکرد کنجکاوی برای نیروی کار امروزی بسیار موردنیاز است، چون وقتی فردی تمایل به یادگیری مادام‌‌‌العمر ندارد، مجموعه مهارت‌‌‌هایش قدیمی می‌‌‌شود و نمی‌‌‌تواند خود را به شکل موثری سازگار کند. این یعنی ارزشش نزد کارفرماها کمتر می‌‌‌شود و احتمال اینکه ارتقای شغلی یا افزایش دستمزد داشته باشد هم کمتر است. کنجکاوی و یادگیری مادام‌‌‌العمر، عوامل ذهنیت رشد هستند و به شما کمک می‌‌‌کنند به پتانسیل کاملتان برسید.

۵- انعطاف‌‌‌پذیری و چابکی

گزارش لینکدین با موضوع «بیشترین مهارت‌‌‌های موردنیاز در ۲۰۲۴»، بر سازگارپذیری و چابکی به عنوان مهم‌ترین و ارزشمندترین مهارت امسال تاکید کرده است. کارفرماها می‌‌‌خواهند نمونه‌‌‌ای از شرایطی را که شما به طرز موثری یک تغییر را هدایت کرده‌‌‌اید یا از یک مشکل یا بحران به سلامت بیرون آمده‌‌‌اید، ببینند. برای منعطف بودن و چابک بودن در فعالیت‌‌‌های کاری، چه اقداماتی  انجام داده‌‌‌اید؟

۶- تفکر سیستمی

تفکر سیستمی ارزیابی می‌‌‌کند که مشکلات مختلف، به عنوان بخشی از یک سیستم گسترده‌‌‌تر وابسته، چطور به هم ربط پیدا می‌‌‌کنند و بنابراین یک روش منحصر به فرد برای حل مشکل است. ‌این رویکرد کل‌‌‌نگرانه وابستگی‌‌‌های متقابل را در نظر می‌‌‌گیرد و می‌‌‌تواند در نقش‌‌‌هایی مانند مدیریت پروژه، خدمات درمانی، خرده‌‌‌فروشی، تولید صنعتی، مدیریت تغییر و رهبری در ساختارهای سازمانی بزرگ مفید باشد.

۷- هوش مصنوعی و داده‌‌‌های بزرگ

آشنایی نیروی کار با هوش مصنوعی، مدل‌‌‌های زبانی بزرگ و داده‌‌‌های بزرگ، به کارفرماها این امکان را می‌‌‌دهد که با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌‌‌های سال جدید – یعنی به‌‌‌کارگیری هوش مصنوعی در محصولات و جریانات کاری – رو‌در‌رو شوند.

۸- انگیزه و خودآگاهی

برای نیروهای دورکار یا ترکیبی، انگیزه داشتن و خودآگاهی مهارت‌‌‌هایی بسیار حیاتی هستند، چون باید از محرک‌‌‌های کافی برای مدیریت بار کاری و زمانشان، برخوردار باشند.  همچنین باید آنقدر خودآگاهی داشته باشید که بدانید عملکردتان کجاها ارتقا می‌‌‌یابد و برای همکاری با کارفرما و رسیدن به سطوح بالای عملکرد، چه اقداماتی باید انجام دهید. شاید نیازی نباشد که این مهارت‌‌‌ها را به صراحت در رزومه‌‌‌تان مورد اشاره قرار دهید، اما می‌‌‌توانید به مثال‌‌‌های خاصی اشاره کنید که با استفاده از خودآگاهی‌تان، اقداماتی را برای ارتقای مهارت انجام داده‌‌‌اید. یا اینکه چطور بار کاری‌تان را مدیریت کرده‌‌‌اید و وظایف و جلساتی را به شکل موثری اولویت‌‌‌بندی کرده‌‌‌اید.

۹-مدیریت استعداد

با توجه به افزایش شکاف بازار کار و مهارت‌‌‌ها در سال ۲۰۲۴، تعجبی ندارد که کارفرماها بیشتر به دنبال حرفه‌‌‌ای‌‌‌هایی باشند که در مدیریت استعدادها تخصص دارند – نه تنها تخصص در جذب و استخدام استعدادها، بلکه تخصص در توسعه، مدیریت عملکرد و آموزش مداوم آنها. این مهارت صرفا محدود به متخصصان منابع انسانی نیست. اگر می‌‌‌خواهید در حوزه مدیریت یا رهبری سازمانی فعالیت کنید، باید در مدیریت استعداد تجربه داشته باشید.

۱۰-خدمت‌‌‌محوری و خدمات به مشتری

خدمات‌‌‌دهی به مشتری، به عنوان دهمین مهارت لازم در لیست مجمع جهانی اقتصاد، به یک اولویت و دغدغه کلیدی برای کارفرماها تبدیل شده است. هوش مصنوعی می‌‌‌تواند جایگزین خیلی از نقش‌‌‌های پایه‌‌‌ای شود که نیازمند رو‌در‌رویی مستقیم با مشتری هستند؛ نقش‌‌‌هایی مثل پاسخگویی به سوالات متداول. اما درست کردن رابطه با مشتریان، به‌‌‌ویژه در سطح بنگاه به بنگاه (B۲B)، مهارتی است که روبات‌‌‌ها از پس آن برنمی‌‌‌آیند، چون به سطوح عمیق‌‌‌تر از شناخت، اعتماد و تخصص انسانی نیاز دارد.

کارفرماها برای سازگاری با تحولات جهانی صنعت و محیط کار، به متخصصانی نیاز دارند که در برابر تحولات مهم بازار چابک هستند، یادگیری مداوم دارند، و به طور مرتب مهارت‌‌‌های خود را ارتقا می‌‌‌دهند تا به‌‌‌روز باشند و کارآیی و بهره‌‌‌وری داشته باشند. تا وقتی این مهارت‌‌‌ها را به خوبی نشان ندهید، آنها از این موضوع آگاه نیستند. دلتان را به این خوش نکنید که بخواهید این مهارت‌‌‌ها را در مصاحبه شغلی به نمایش بگذارید. اگر در مرحله ارائه رزومه به اندازه کافی به آنها اشاره نکنید، کار اصلا به مصاحبه کردن نمی‌‌‌کشد!

منابع:  Forbes, Bloomberg

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25658

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.