• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل 3092 امروز 0
3

ابتکار کمربند و جاده چین، چه جایگاهی در آینده مشترک جامعه جهانی دارد؟

  • کد خبر : 25835
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
ابتکار کمربند و جاده چین، چه جایگاهی در آینده مشترک جامعه جهانی دارد؟
ابتکار کمربند و جاده، مهم‌ترین و بلند پروازانه‌ترین ابتکار هم‌گرایانه در قرن بیست و یکم است که به عقیده برخی، نشانه آغاز عصر جدید رقابت و درگیری ژئوپلیتیک میان چین و امریکاست.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گزارشی با عنوان «ابتکار کمربند و راه: رکن کلیدی جامعه جهانی با آینده مشترک» منتشر کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: ابتکار کمربند و جاده یا آنچه به طور سنتی جاده ابریشم جدید خوانده می‌شود بی‌شک مهم‌ترین و بلند پروازانه‌ترین ابتکار هم‌گرایانه در قرن بیست و یکم است. از همین رو از زمانی که در سال ۲۰۱۳ این ابتکار به تدریج اجرایی شد مناظرات فراوانی در مورد آن شکل گرفته است.

برخی این ابتکار را نشانه آغاز عصر جدید رقابت و درگیری ژئوپلیتیک میان چین و ایالات متحده برشمردند، دیگرانی این ابتکار را مجموعه‌ای از کریدورها که از اوراسیا عبور می‌کند، تعریف کردند و برخی دیگر از نقش کلیدی و منجی‌وار چین در سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه سخن به میان آوردند. اکنون که بیش از یک دهه از اجرایی شدن این ابتکار می‌گذرد زمان مناسب برای ارزیابی روند اجرای آن و چشم انداز پیش رو فرا رسیده است.

دولت چین با درک این موضوع در قالب گزارشی که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران آن را ترجمه و منتشر کرده است، کوشیده از یک سو روایت خود از روند اجرایی شدن این طرح را ارائه کند و از طرف دیگر چشم‌انداز پیش روی ابتکار کمربند و جاده را ترسیم کند. این گزارش در اواخر سال 2023 و در آستانه دهمین سالگرد اجرای این ابتکار از سوی دولت چین منتشر شد.

این گزارش روایت دولت چین است. بدیهی است که این روایت از منظر چین و با لحاظ کردن منافع این کشور نگاشته شده است و ترجمه آن به هیچ روی به معنای تأیید مواضع ارائه شده در این گزارش نیست بلکه پنجره‌ای برای شناخت بهتر روند اجرایی شدن این طرح و چشم انداز آن می‌گشاید

شناخت نگرش چین به این ابتکار و اولویت‌های این کشور برای دهه دوم اجرای آن، از منظر مشارکت ایران در ابتکار کمربند و جاده در دهه دوم ضروری به نظر می‌رسد.

 

متن کامل گزارش «ابتکار کمربند و راه: رکن کلیدی جامعه جهانی با آینده مشترک» را از اینجا بخوانید.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25835

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.