• امروز : شنبه - 17 شهریور - 1403
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
کل 3705 امروز 0
8
رئیس کمیسیون انرژی اتاق خراسان رضوی تاکید کرد:

حل مسئله تامین برق چاه‌های کشاورزی با توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک

  • کد خبر : 27985
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۴۸
حل مسئله تامین برق چاه‌های کشاورزی با توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ابلاغیه وزارت نیرو در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک به منظور تأمین برق چاه‌های کشاورزی، علاوه بر رفع چالش‌های بخش کشاورزی در این عرصه، جهش کمّی و کیفی در تولید برق و اشتغال داخلی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «نسرین یوسفی عارفی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مصوبه وزارت نیرو در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک به منظور تأمین برق چاه‌های کشاورزی، در تاریخ سوم اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شد و در آن، به ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف به منظور تامین برق مطمئن، مستمر و پایدار چاه‌های کشاورزی در دوره‌های اوج بار از طریق احداث نیروگاه‌های خورشیدی اشاره شده است. بر اساس مصوبه مذکور، در صورت احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر برابر ۸۰ درصد دیماند مصرفی چاه آب کشاورزی، در ایام گرم سال (از ابتدای خرداد تا پایان شهریور) آن چاه از شمول برنامه‌های مدیریت بار خارج می‌شود.

وی یادآور شد: بر اساس این مصوبه بهره برداران می توانند با انعقاد قرارداد خرید تضمینی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، نسبت به فروش برق مازاد تولیدی با ساتبا یا فروش از طریق بورس سبز اقدام نمایند و درآمد پایدار ایجاد نمایند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخشی دیگر از سخنان خود به  سایر تبصره‌های این مصوبه مانند امکان تجمعی بودن نیروگاه‌ها، تکلیف شرکت‌های توزیع برق برای خروج بهره‌برداران از برنامه‌های مدیریت پیک بار، وظایف شرکت‌های برق برای ترانزیت برق و…اشاره کرد.

یوسفی عارفی گفت: با توجه به برنامه‌های وزارت نیرو برای پیک بار پیش‌بینی می‌شود قطع برق چاه‌های کشاورزی در کل هفته صورت پذیرد که این مساله خسارت‌های زیادی را برای محصولات کشاورزی به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین اجرای این مصوبه  می‌تواند تا حدودی مشکلات این حوزه را کاهش دهد.

وی به مشکلات و چالش‌های موجود در مسیر اجرای این ‌مصوبه نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه کشاورزان علاقه‌مند به اجرای این طرح  هستند؛ اما چالش‌هایی نیز در این میان وجود دارد. از ابلاغ مصوبه تا پیک مصرف زمان زیادی باقی نمانده است و کشاورز در این زمان کوتاه نمی‌تواند تمهیدات لازم برای ایجاد نیروگاه آماده کند؛ زیرا بخش عمده‌ای از تجهیزات وارداتی است. از سویی، هم اکنون فصلی است که ممکن است کشاورز سرمایه لازم را به دلیل عدم برداشت محصول نداشته باشد و دچار چالش‌های مالی باشد. پیشنهادی  در این خصوص مطرح شد مبنی بر اینکه تمهیداتی توسط شرکت های برق استان و مشهد درنظر گرفته شود که بر اساس آن، در صورتی که کشاورز برای اجرای این طرح اقدام کرد، از شمول برنامه‌های مدیریت بار خارج شود؛ زیرا در استان ما زمین کافی در اکثر مزارع وجود داشته و با اجرای این طرح، اتلاف انرژی و ناترازی انرژی کاهش خواهد یافت.

یوسفی عارفی با تاکید بر ضرورت همکاری شبکه بانکی در این زمینه بیان کرد: بانک‌ها نیز لازم است در این خصوص همکاری نمایند. در این خصوص جلسه ای برگزار شده است تا 10 بانک در این طرح مشارکت کنند که به زودی ابلاغیه‌های آن صادر می‌شود‌.

وی یادآور شد: در استان پیمانکاران قدرتمندی برای طراحی، تجهیز، نصب و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تولیدکنندگان توانمندی در حوزه تجهیزات نیروگاه‌ها فعالیت دارند که مسئولان استانی باید از ظرفیت آنان به صورت کامل استفاده کرده و سپس به سراغ شرکت‌های خارج از استان برود؛ زیرا این مساله برای استان اشتغال‌زایی ایجاد خواهد کرد. امیدواریم دستگاه‌های اجرایی از این موضوع حمایت کرده تا چالش‌های پیش روی اجرای مصوبه کاهش یابد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=27985

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.