• امروز : شنبه - 17 شهریور - 1403
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
کل 3705 امروز 0
7
بررسی ابعاد و اثرات اجرای تفاهم‌نامه اخیر سه دستگاه اجرایی خراسان رضوی برای تسهیل در رویه‌های موجود در روند تجارت؛

یک گام مهم در مسیر حذف موازی‌کاری‌های نظارتی

  • کد خبر : 28120
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۴۰
یک گام مهم در مسیر حذف موازی‌کاری‌های نظارتی
اواخر اردیبهشت ماه امسال و در یکصدوشانزدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه میان مدیران کل ادارات‌ استاندارد و دامپزشکی استان و همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به امضا رسید که در آن، طرفین در راستای کاهش موازی‌کاری‌های نظارتی در رویه‌های صادرات و واردات کالا به توافق رسیدند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، این همکاری در زمینه «بهینه‌سازی فرآیند بازرسی و نمونه‌برداری»، «امور آزمایشگاه‌ها»، «بهینه‌سازی امور واردات و صادرات» و «بهینه‌سازی فرآیند امور تایید صلاحیت و آموزش» با هدف استفاده بهینه از توانمندی‌های سه دستگاه و در جهت تسهیل‌گری و تسریع فرآیندها با رویکرد کاهش موازی‌کاری امور مراجعین و بهینه سازی ارائه خدمات، صورت خواهد پذیرفت.

به گفته «علی اکبر لبافی»، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی، حدود دو سال است که موضوع حذف موازی کاری و اختلاف سلیقه‌های میان دستگاه‌ها (که برای بخش تولید هزینه‌ساز است)، در جلسات متعدد دبیرخانه شورا و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح گردیده و در اجرای مصوبات این شورا، اداره کل استاندارد استان بیش از 11 جلسه (به عنوان تکالیف شورا) برگزار نموده است. در نهایت، اواخر اردیبهشت ماه و پیش از برگزاری یکصدوشانزدهمین جلسه شورا، در نشست دبیرخانه (که بیش از 3 ساعت به طول انجامید)، توافقات بین سه دستگاه نهایی شد و در جلسه شورا، شاهد امضاء توافق نامه مذکور بن مدیران سه دستگاه اجرایی استان بودیم.

اقدامات مشترک اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد

وی اظهار داشت: طبق برخی مفاد ماده 2 این توافق نامه که به اقدامات مشترک اداره کل استاندارد خراسان رضوی با دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره دارد، مقرر گردید گواهی دوره آموزشی مسئولین فنی و مدیران کنترل کیفیت تایید صلاحیت شده دو دستگاه اجرایی در صورت ارتباط با حوزه فعالیت و شرح وظایف تعیین شده، به عنوان دوره‌های مورد پذیرش دو دستگاه قرار گیرد.

وی افزود: قرار بر این شد که نتایج آزمون صادره توسط اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی در زمان تمدید پروانه کاربرد علامت استاندارد به عنوان تعهدات خدمات آزمایشگاهی و در زمان صدور پروانه ساخت معاونت غذا و دارو، به عنوان تعهدات خود اظهاری، مورد پذیرش طرفین قرار گیرد. همچنین، به منظور کاهش هزینه‌های آزمایشگاهی واحدهای تولیدی، مقرر گردید برگه تعهدات خدمات آزمایشگاهی به جای قرارداد منعقده واحدهای تولیدی با آزمایشگاه همکار، جهت خوداظهاری نتایج آزمون، مورد تایید دو دستگاه قرار گیرد.

لبافی یادآور شد: با هدف ایجاد هم افزایی، نزدیک شدن و یکسان سازی نظرات، در موارد خاص مقرر گردید به صورت تیم­های مشترک توسط دو دستگاه، بازدید از محصولات مختلف در حوزه صنایع مشترک صورت پذیرد و گزارش‌های بازرسی های انجام شده از واحدهای تولیدی مورد استفاده دو دستگاه قرار گیرد. همچنین، با هدف تسریع در صدور مجوزها، توافق شد الزامات متراژ برای واحدهای تولیدی توسط معاونت غذا و دارو حذف شود و واحد تولیدی، صرفا ملزم به رعایت حداقل ضوابط فنی و بهداشتی مورد نیاز جهت صدور مجوزها باشد.

اقدامات مشترک ادارات کل استاندارد و دامپزشکی خراسان رضوی

به گفته رئیس دبیرخانه شورای گفت ‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، ماده 4 توافق نامه بین سه دستگاه اجرایی خراسان رضوی به اقدامات مشترک ادارات استاندارد و دامپزشکی اشاره دارد؛ بر اساس این ماده، مقرر گردید اداره کل دامپزشکی، آزمایشگاه‌های همکار تحت پوشش خود را جهت درخواست اخذ مجوز از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، موظف نموده تا در مهلت 6 ماهه، تاییدیه را اخذ نمایند، در غیر این‌صورت از لیست همکاری در زمینه‌های مشترک، حذف شوند.

وی ادامه داد: مقرر گردید تا زمان اخذ تاییدیه از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران توسط آزمایشگا‌ه‌های مذکور علاوه بر پیگیری اداره کل استاندارد جهت تسریع در بررسی­ها، تا پایان شهریور ماه سال جاری، تمامی آزمون های مشترک مورد نظر از جمله آزمون «فلزات سنگین» و «مایکوتوکسین»، درآزمایشگاه­های همکار دارای تاییدیه 17025 از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و یا مورد تایید دو دستگاه انجام گیرد.

او اضافه کرد: در زمینه واردات نهاده‌های دام و طیور مشمول مقررات استاندارد اجباری از مبادی ورودی رسمی استان و طی مراحل گمرکی نیز، مقرر گردید پس از تایید فرم نمونه برداری مشترک توسط دو دستگاه، نمونه برداری توسط نمایندگان آموزش دیده و واجد شرایط دامپزشکی انجام گرفته و توسط دامپزشکی به آزمایشگاه دارای تاییدیه 17025 از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و یا مورد تایید دو دستگاه ارجاع گردد. نتایج آزمون توسط آزمایشگاه فوق الاشاره به هر دو دستگاه ارسال گردد و هر کدام از طرفین تفاهم نامه مراحل ترخیص کالا را مطابق ضوابط قانونی موجود به انجام برساند.

لبافی تاکید کرد: درخواست امکان دسترسی به سامانه های تخصصی (رویت نتایج آزمون) جهت اصالت سنجی و تسهیل فرآیندهای بین دستگاهی از ستادهای مرکزی توسط هر سه دستگاه اجرایی، تاکید بر انجام نمونه‌برداری‌های جاری مطابق قوانین و مقررات هر دستگاه در بازه زمانی اعتبار پروانه یا مجوزهای صادره و… از دیگر مفاد این تفاهم نامه است. گفتنی است؛ مدت اعتبار تفاهم نامه دو ساله و با توافق سه دستگاه قابل تمدید خواهد بود.

وی همچنین، به تلاش و همراهی کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق مشهد در خصوص انعکاس مشکلات فعالان اقتصادی در این بخش اشاره و اظهار کرد: این کمیسیون در خصوص تبیین موانع و مشکلاتی که واردکنندگان با آن مواجه هستند، تلاش زیادی به عمل آورد و در این ‌باره موانعی را استخراج و به دبیرخانه شورا منعکس نمود که موارد مزبور، در فرایند تنظیم تفاهم نامه بین سه دستگاه، مورد استفاده قرار گرفت.

اثر مثبت کاهش موازی‌کاری‌ها در هنگام ترخیص کالا بر فعالیت‌های تجاری

«سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق مشهد نیز در خصوص اثرات اجرای مفاد این تفاهم نامه بر بخش واردات اظهار کرد: انعقاد تفاهم نامه بین سه دستگاه اجرایی استان، اتفاق مبارک و میمونی برای حوزه تجارت است؛ چرا که تاکنون موازی‌کاری میان دستگاه‌های اجرایی در انجام رویه‌های صادرات و واردات، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را دچار مشکلات عدیده‌ای نموده است.

وی تصریح کرد: این موازی کاری‌ها و آزمایش‌های متعدد ایجاد تعلل در فعالیت‌های تجاری را در پِی دارد. این در حالی است که اگر در همان ابتدای ورود کالا به کشور و در گمرک، تنها یکی از همان سازمان‌ها مسئول انجام آزمایشات باشد و درباره خروج کالا از گمرک نظر نهایی را اعلام نماید یا اینکه از ورود کالا به کشور ممانعت کند، از معطلی بخش خصوصی در مرز جلوگیری می‌شود و فعال اقتصادی از همان ابتدای امر، تکلیف خود را می‌داند.

بامشکی تاکید کرد: در صورت اجرای مفاد تفاهم نامه بین ادارات کل استاندارد و دامپزشکی استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دیگر تقدم و تأخر در انجام آزمایش‌ها و تست‌ها را شاهد نخواهیم بود و این امر در بهبود رویه‌های تجاری بسیار اثرگذار خواهد بود.

تفاهم مشترک سه دستگاه اجرایی

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=28120

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.