• امروز : دوشنبه - 11 تیر - 1403
  • برابر با : Monday - 1 July - 2024
کل 3384 امروز 0
4
نسل زد، محیط کار را طبق معیارهای خودش شکل می‌دهد

واقعیت‏‌هایی برای کنار آمدن با نسل بدون محدودیت

  • کد خبر : 29989
  • ۰۹ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
واقعیت‏‌هایی برای کنار آمدن با نسل بدون محدودیت
در استارت‌آپ «آگوست» در نیویورک، کارکنان «جمعه‏‌های ذهن‏‌آگاهی» دارند– یک روز کاری که در آن به آرامش و تمرکز می‏‌رسند، بدون اینکه جلسه‏‌ای داشته باشند. این شرکت که محصولات مراقبت‏‌های بهداشتی برای زنان تولید می‌کند، به صورت فصلی چکاپ قلب برای کارکنان انجام می‌دهد و بررسی می‌کند که آنها در مورد میزان سختی کارشان و متناسب بودن دستمزدشان چه حسی دارند. این سبک کاری را «نادیا اوکاموتو» ۲۶ ساله و «نیک‏‌ جین» ۲۴ساله، هم‏‌بنیان‌گذاران نسل زدی این استارت‌آپ که به ترتیب از دانشگاه‏‌های هاروارد و پرینستون فارغ‏‌التحصیل شده‏‌اند، معرفی کرده‏‌اند. اوکاموتو که دو سال پیش اختلال شخصیت مرزی برای او تشخیص داده شده و علنا راجع به آن صحبت می‌کند، می‏‌گوید: «ما خیلی بیشتر از محیط‏‌های کاری دیگر در مورد چگونگی جلوگیری از فرسایش کارکنان حرف می‏‌زنیم. یکی از چیزهایی که بیش از همه یاد گرفته‏‌ام این است که خونسرد باشم و عکس‏‌العمل آرام داشته باشم.»

بزرگ‌ترین نسل زدی‌‌ها – حدودا متولدین بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ – که الان دهه ۲۰ زندگی خود را می‌‌گذرانند، وقتی وارد بازار کار شدند، که به دلیل همه‌گیری کرونا همه جا تعطیل بود و ارتباطات کاری به حداقل رسیده بود. خیلی از آنها وقتی والدینشان دورکار شدند، به دورنمایی کلی از اینکه شغل داشتن چه شکلی است دست یافتند: توازن کار-زندگی که بیشتر به سمت کار متمایل است و وقت زیادی برای زندگی کردن باقی نمی‌‌گذارد و مدیریتی که خیلی به سلامت روان کارکنانش اهمیت نمی‌‌دهد.

اما نسل زد حالا خودش وارد بازار کار شده و این فرصت را دارد که محیط کار را طبق معیارهای خودش شکل دهد. طبق داده‌‌های تحلیلی موسسه پژوهشی ADP، در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، کارفرماها نیروی کار جوان را ۱.۲ برابر سریع‌‌تر ارتقا داده‌‌اند.

ارین برک، معاون توسعه کسب و کار شرکت آگوست که خودش را از نسل هزاره می‌‌داند و در دهه ۳۰ زندگی‌‌اش به سر می‌‌برد، می‌‌گوید چند نفر از ۸ نفر نیروی کار این شرکت، وقت‌‌های تراپی خودشان را در تقویم کاری مشترک، مشخص کرده‌‌اند. او معتقد است این فرهنگی است که بنیان‌گذاران ۲۰ و چند ساله شرکت نهادینه کرده‌‌اند.

در میان نسل زد زندگی کاری و شخصی دائما در حال جابه‌‌جا شدن است: اصلا غیرطبیعی نیست که کارکنان آگوست با لباس‌‌های راحتی و ورزشی به دفتر کار آمد و شد داشته باشند و آزادانه و حتی خارج از عرف حرف بزنند. برک می‌‌گوید: «ایده خود واقعی شما و خود حرفه‌‌ای شما به عنوان دو چیز کاملا مجزا از هم، در میان نسل جدید دیگر معنا ندارد.»

برک یادش می‌‌آید که وقتی دو سال پیش به این شرکت پیوست، از اینکه افراد بدون معذب شدن، در پیام‌‌های برنامه اسلک از ایموجی قلب استفاده می‌‌کردند، متعجب شده بود. او می‌‌گوید: «یادم می‌‌آید با خودم فکر کردم این ایموجی خیلی احساسی است، آیا برای محیط کار مناسب است؟ و بعد به این نتیجه رسیدم که این منم که کل روز در کار به خودم سخت می‌‌گیرم و از نظر احساسی به خودم آسیب می‌‌رسانم. کاری که آنها می‌کنند هیچ اشکالی ندارد.»

 برگ برنده رسانه‌‌های اجتماعی

از بین رفتن مرز زندگی شخصی و زندگی کاری در میان نسل زد، از این هم فراتر رفته است. اگر مدیری هستید که تصمیم گرفته‌‌اید یکی از نیروهای جوان‌‌ترتان را تعدیل کنید، آماده باشید که همه خبردار شوند.

نسل زد که با شبکه‌‌های اجتماعی بزرگ شده، وقتی می‌‌شنود اخراج شده، از خودش فیلم می‌گیرد و آن را در تیک‌‌تاک به اشتراک می‌‌گذارد تا همه دنیا ببینند.

این ترند تیک‌‌تاکی، شامل ویدئوهای واقعی از افرادی است که یا در فرآیند اخراج شدن هستند یا لحظه اخراج شدن را تجربه می‌کنند – از کارگران رستوران‌‌های فست‌‌فود گرفته تا کارمندان اداری و حتی معلم‌‌ها.

جیستون دورسی، نویسنده کتاب «زیکونومی» می‌‌گوید: «این فیلم‌‌ها را در هر صنعتی دیده‌‌ایم. بیشتر آنها واقعی هستند. افراد از لحظه‌‌ای که به آنها گفته می‌شود اخراج شده‌‌اند فیلم می‌‌گیرند؛ از لحظاتی که وسایلشان را جمع می‌کنند و در حال خوراکی خوردن از شرکت بیرون می‌‌آیند.»

یکی از این ویدئوهای معروف تیک‌‌تاک، مربوط به بریتنی پیچ است که لحظه اخراجش را از شرکت امنیت سایبری «کلودفلر» نشان می‌دهد.

در این ویدئوی حدودا ۹ دقیقه‌‌ای که اواسط ژانویه منتشر شد و بسیار پربازدید بود، پیچ در حالی که به وضوح مضطرب است، پشت میزش می‌‌نشیند و منتظر یک تماس مجازی از طرف منابع انسانی و مدیر شرکت است. او در کپشن ویدئو می‌‌نویسد که «در طول روز، همکاران به صورت رندوم تماس‌‌های ۱۵ دقیقه‌‌ای دریافت می‌کنند و بهترین دوستش در محل کار، همین ۳۰ دقیقه پیش اخراج شد.»

اولین نماینده شرکت که از اعضای منابع انسانی است، بالاخره با او تماس می‌گیرد و توضیحاتی می‌دهد و بعد یکی از مدیران که پیچ می‌‌گوید تا به حال اسمش را نشنیده زنگ می‌‌زند و می‌‌گوید: «شما نتوانستید انتظارات شرکت را برآورده کنید. ما تصمیم گرفتیم راهمان را از شما جدا کنیم.»

پیچ که فقط چهار ماه است در بخش فروش شرکت کلودفلر مشغول به کار شده، از عملکردش دفاع می‌کند و می‌‌گوید در این مدت همیشه بازخورد مثبت از مدیر مستقیمش گرفته و بنابراین، از فرد مورد نظر توضیح می‌‌خواهد. آن مدیر منابع انسانی به بریتنی می‌‌گوید که امروز نمی‌تواند پاسخ شفاف و روشن مدنظر او را بدهد، اما بعدا داده‌‌های لازم را دریافت می‌کند و در جلسه‌‌ای جداگانه در اختیار او می‌‌گذارد.

پیچ یکی از هزاران نیروی کار در صنعت تکنولوژی است که طی یک سال گذشته شغلش را از دست داده. تعدیل نیرو در صنایع رسانه، خرده‌‌فروشی و تکنولوژی به‌دلیل کاهش هزینه‌‌های ناشی از استخدام بیش از حد در دوران پاندمی، زیاد شده است. اما فقط نیروی کار جوان است که اگر حس کند با او ناعادلانه رفتار شده، با ابزار رسانه‌‌های اجتماعی در برابر کارفرما قدرت می‌گیرد و ویدئوهای اخراجش را در تیک‌‌تاک منتشر می‌کند.

 امنیت مالی، مهم‌تر از ارتقای شغلی

نسل زد در شرایطی وارد بازار کار شده که اثرات پاندمی و جنگ، بیشتر کشورهای دنیا را درگیر تورم کرده و بنابراین آنها امنیت مالی بلندمدت را نسبت به بالا رفتن از پله‌‌های ترقی در محیط کار اولویت قرار می‌دهند.

طبق تحقیقات شرکت خدمات مالی «استاندارد‌‌»، بیمه درمان، صندوق‌های بازنشستگی و مرخصی باحقوق، در صدر لیست درخواست‌‌های کارکنان نسل زد در آمریکاست. شرکت استاندارد در این تحقیق، ۱۲۵۰ نفر بین ۱۸ تا ۲۶ سال را مورد بررسی قرار داده و از آنها در مورد جاه‌‌طلبی‌‌ها و مزایای شغلی اولویت‌‌دارشان سوال کرده است.

طبق این گزارش، جوانان نسل زد خود را از نظر مالی «آسیب‌‌پذیر» می‌‌دانند و شرایط اقتصادی باعث شده خیلی از آنها، به زور خرجشان را به دخلشان برسانند. کمتر از یک‌سوم نسل زدی‌‌ها می‌‌گویند شرایط مالی نسبتا خوبی دارند.

طبق اعلام اداره آمار کار آمریکا، تورم این کشور در ابتدای سال، دو برابر ۱۰ سال گذشته بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده در شهرهای آمریکا – که معیاری برای ارزیابی معیشت خانوار است – در ۱۰ سال گذشته، حدود ۸‌درصد افزایش یافته است.

گزارش شرکت استاندارد می‌‌گوید: «از سال ۲۰۲۱، نسل زد با تورمی دست و پنجه نرم می‌کند که آمریکا سال‌ها بود به خود ندیده بود. مقابله با افزایش هزینه‌‌های خدمات درمانی، مسکن و آموزش، فشارهای مالی را بر این گروه نسلی که به تازگی زندگی کاری خود را شروع کرده، زیاد کرده است.»

 نیروی کار جوان، خواهان ثبات

در مورد اهداف برنامه‌‌ریزی مالی، اولویت‌‌های نسل زد با نسل‌‌های دیگر فرقی ندارد، اما طبق گزارش شرکت استاندارد، «تفاوت بین آنچه این نسل دارد و آنچه می‌‌خواهد، بسیار زیاد است.» جوان‌‌ترها دوست دارند برای آینده خود پس‌‌انداز کنند، اما مشاغلی که تازه‌ واردشان می‌‌شوند دستمزد یا مزیت رقابتی چندانی ندارند. تقریبا نیمی از نیروی کار جوان آمریکا گفته‌‌اند نگرانی در مورد پس‌‌انداز بلندمدت، تورم و نبود منبع مالی برای مواقع اضطراری، خواب شب را از آنها ربوده.

به علاوه، مهم‌ترین عامل تعیین‌‌کننده سلامت نسل زد، اقتصادی است. خیلی از کارکنان می‌‌گویند رفاه آنها به موقعیت اقتصادی، امنیت شغلی و پوشش بیمه بستگی دارد و دسترسی به غذا، دارو و مسکن، از نگرانی‌های اصلی آنهاست. همچنین نیروی کار جوان، خواهان شفافیت بیشتر در میزان بودجه و دستمزد، در مقایسه با همکاران خود است.

 اولویت‌‌های نسل زد، تعیین‌‌کننده بازار کار

نیروی کار جوانی که با چالش‌‌های فزاینده اقتصادی مواجه می‌شود، انتظار کمک بیشتر از سوی کارفرما را دارد. در گذشته، نسل ایکس و بیبی‌‌بومرها وقتی با این چالش‌‌ها مواجه می‌‌شدند، چشمشان به سوی بانک‌ها و اتحادیه‌‌های اعتباری بود. اما نیروی کار نسل زد ترجیح می‌دهد به شرکت خودش اعتماد کند و در اموری مثل خرید خانه، بازپرداخت وام دانشجویی و… حمایت شود.

نکته دیگر گزارش این است که نیروی کار جوان، از اینکه فورا کارش را در ازای دریافت دستمزد بیشتر و مزایای بهتر عوض کند، هیچ ابایی ندارد. بر اساس یک نظرسنجی در لینکدین در سال ۲۰۲۳، بیش از ۹۰‌درصد نسل زد می‌‌گویند به تغییر شغل فکر می‌کنند.

پیشنهاد شرکت استاندارد این است که اگر شرکت‌ها می‌‌خواهند برای کارکنان جوان جذاب به نظر برسند، باید برای آموزش آنها سرمایه‌گذاری کنند و بار مالی را از دوششان بردارند.  طبق گزارش استاندارد، «رابطه پیوسته نسل زد با رسانه‌‌ها، فکر کردن در مورد مشکلات اجتماعی بزرگ‌تر را برای آنها دشوار می‌کند. مشاغل و شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند بر بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی متمرکز شده‌‌اند، ارزش‌‌های مشترک بیشتری با این نسل پیدا خواهند کرد.»

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29989

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.