• امروز : سه شنبه - 27 شهریور - 1403
  • برابر با : Tuesday - 17 September - 2024
کل 3754 امروز 0
3
در چهاردهمین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی صورت گرفت؛

بررسی عوامل چالش‌ساز برای سلامت عمومی در کلانشهر مشهد

  • کد خبر : 34633
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
بررسی عوامل چالش‌ساز برای سلامت عمومی در کلانشهر مشهد
چهاردهمین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی به منظور بررسی شرایط استان در خصوص پیشگیری و آمادگی در مقابل بیماری‌های اپیدمی و واگیردار، مرور وضعیت خدمت رسانی بیمه‌ها و هماهنگی و برنامه‌ریزی پیرامون برگزاری دومین همایش همدلانه با سلامت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «مرتضی کرباسی»، رئیس این کمیسیون در ابتدای این نشست با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در جریان دیدار هیات دولت خطاب به ریاست جمهوری و همچنین وزیر بهداشت، گفت: ماموریت ویژه وزارت بهداشت در این دوره، تمرکز بر جوانی جمعیت است که امیدواریم این موضوع در استان ما هم مسیر خوبی را پیش رو داشته و گام‌های سازنده‌ای در این زمینه برداشته شود.

کرباسی در بخش دیگری از سخنانش ضمن گرامیداشت روز «بهورز»، بهورزان را به عنوان افرادی اثرگذار در حفظ سلامت کشور نامید و بر لزوم بهبود وضعیت معیشتی آنان و پرستاران تاکید کرد. وی ابراز امیدواری کرد که در سطح کشور، فعالان و حافظان سلامت از پزشکان متخصص گرفته تا پرستاران و بهورزان و دیگر افراد دست‌اندرکار در نظام سلامت کشور، ارج نهاده شوند.

وی در ادامه، با اشاره به ذخیره استراتژیک دارویی در کشور و استان خراسان رضوی اظهار کرد: طبق آمار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ذخایر استراتژیک داروی این دانشگاه هیچگاه به کمتر از سه ماه یا ۶ ماه در استان ما نرسیده است و با وجود اینکه در ایران حدود ۱۲ میلیون نفر بیمار دیابتی وجود دارد و شنیده‌ها حاکی از کاهش انسولین در سطح کشور است، خراسان رضوی همیشه در حفظ ذخایر استراتژیک دارو پیشرو بوده و داروی مورد نیاز بیماران را تامین کرده است. انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی استان در کنار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایستاده و یاری‌گر این دانشگاه مشهد و سایر دانشگاه‌های کشور در این حوزه بوده است.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به مشکل تامین نقدینگی واحدهای تولیدی تجهیزات پزشکی گفت: به رغم دستور رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر ابلاغ و اعطای تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای رفع مشکل نقدینگی تامین مواد اولیه دارو و کارخانجات دارویی و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کل کشور در مرداد ماه امسال، هنوز به صنایع پزشکی و دارویی استان در این زمینه مبلغی اختصاص نیافته است که پیگیری این موضوع نیازمند همراهی بیشتر از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونت غذا و داروی ان دانشگاه از طریق شورای هماهنگی بانک‌های استان است.

وی اظهار امیدواری کرد که با پیگیری‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی و همراهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونت غذا و دارو، زنجیره تامین تجهیزات پزشکی و دارویی در استان استحکام بیشتری یابد.

کرباسی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ایجاد کمیته مطالبات و پیگیری سلامت عمومی شهروندان در مشهد امری ضروری است؛ این کمیته می‌تواند مطالبه گر در جهت سلامت عمومی شهروندان باشد و پیگیری این امر، در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است.

لزوم برنامه‌ریزی صحیح برای مصرف بودجه سلامت استان

«آذر کیانی نژاد»، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: شرایط مساعد برای حضور اتباع و مهاجران خارجی غیرمجاز زمانی در کشور ایجاد می‌شود که مدیریت صحیحی در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی که واحدهای تولیدی از نداشتن برق و انرژی و مشکلات دیگر فریاد می‌زنند، تصور کنید که شرایط شیوع کرونا دوباره در کشور تکرار شود، آن وقت دیگر کارگری نمی‌ماند که بخواهد در کارخانه کار کند و آن کارخانه را سرپا نگه دارد، حتی اگر آن کارخانه انرژی و همه زیرساخت‌ها برای فعالیت خود را داشته باشد.

کیانی نژاد گفت: در شرایطی که داروهای مورد نیاز و حیاتی ما در حال کمیاب شدن هستند و سلامت مردم در خطر است، وظیفه ما باید در وهله نخست حفظ سلامت جامعه و پیگیری مطالبات به حق استان برای این موضوع باشد. تلاش ما آن است که سعی کنیم مسائل را به نحوی دنبال کنیم تا مسائل مرتبط با سلامت در حوزه مهاجران حساسیت ایجاد نکند؛ اما عمق بحران در این حوزه به نحوی است که ناچار به بیان آن هستیم و گریزی از آن نیست. کمیسیون سلامت اتاق مشهد تلاش می‌کند در همین هفته در نشست اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با فعالان اقتصادی استان، در حوزه بودجه سلامت استان، به شرح مسائل بپردازد. البته درخواست ما از اتاق مشهد، دعوت از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس است تا بتوانیم در نشستی مطالبات حوزه سلامت استان را مطرح کنیم.

نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: باید تمام واقعیت‌های این استان با بودجه محدود، مهاجران قانونی و غیرقانونی، سرانه‌های سلامت و زیرساخت‌ها و هر آنچه دارد برای تصمیم گیران در کشور تبیین شود تا از مسائل آگاه شوند و پیش از بروز بحران، بتوانند برای مدیریت این وضعیت، چاره‌اندیشی نمایند.

کیانی نژاد ادامه داد: اتاق بازرگانی از اعضای کمیسیون سلامت خود خواسته است تا اولویت‌های استان در حوزه بهداشت و درمان را با کمک دانشگاه علوم پزشکی فهرست کرده و ارائه دهد تا مطالبه‌گری صحیحی در این زمینه صورت گیرد. کمیته مشترک ویژه‌ای با دست‌اندرکاران حوزه سلامت در خراسان رضوی با مدیریت کمیسیون سلامت تشکیل خواهد شد و نه تنها بحث مهاجران بلکه بیماری‌هایی که در فصل پاییز با توجه به همزمانی آن با بازگشایی مدارس، شیوع می‌یابد را بررسی خواهیم کرد.

«شکوفه برازنده»، دبیر کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: یکی از اهداف اصلی این کمیسیون، حفظ سلامت عمومی جامعه و شناسایی معضلات و مشکلات مرتبط با این موضوع است؛ چراکه حفظ سلامت عمومی از اهمیت به سزایی برخوردار است و اگر جامعه‌ای سالم و تندرست نباشد، نیروی مولد خوبی هم نخواهد داشت. بر همین اساس، یکی از دغدغه‌های کمیسیون سلامت اتاق مشهد، راهکاریابی در خصوص بیماری‌های شایعی است که در شهر مشهد وجود دارد.

برازنده در ادامه گفت: مشهد سالانه پذیرای 30 میلیون زائر امام رضا(ع) است و دارو و تجهیزات پزشکی باید برای این جمعیت تامین شود، این یک مطالبه‌گری عمومی از تصمیم گیران در کشور است.

وی اظهار کرد: اقلامی مانند شیرخشک با ارز دولتی وارد کشور می‌شود و متعلق به مردم این کشور است، هم اینک تولیدکنندگان شیرخشک در تامین سرمایه در گردش خود با مشکل مواجه شده اند و باید احقاق حق نسبت به مردم این شهر در حوزه سلامت صورت گیرد.

ضرورت توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مشهد با توجه به مهاجرپذیری و گردشگرپذیری این کلانشهر

سپس، تریبون در اختیار «زهرا نهبندانی»، رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفت. او با اشاره به مهاجرپذیری و گردشگرپذیری مشهد و ضرورت توجه به این موضوع در توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی این کلانشهر گفت: مساحت شهری مشهد ۳۵۱ کیلومتر مربع بوده و این کلانشهر سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر و گردشگر از داخل و ۲ میلیون زائر از خارج از کشور است. پیش بینی زیرساخت‌های مورد نیاز این جمعیت که تقریبا با توجه به مناسبت‌های ملی و مذهبی در تمام طول سال در مشهد سکونت دارند، در همه ابعاد به ویژه سلامت، انرژی، پسماند، مواد غذایی و… ضروری و حیاتی است.

وی بیان کرد: جمعیت کل شهر مشهد پنج میلیون و ۳۹۸ هزار و ۳۹۳ نفر و جمعیت اتباع و مهاجرین افغانستانی مجاز دارای کارت آمایش، ۳۹۵ هزار و ۶۰۴ نفر (معادل ۷.۳ درصد از کل این جمعیت) هستند. البته جمعیت کل اتباع و مهاجرین افغانستانی با توجه به تعداد آمار خدمت در مراکز بهداشتی و درمانی به آنها، تقریبا 2 تا 3 برابر این جمعیت است که متاسفانه به دلیل نداشتن اوراق شناسایی و کارت آمایش قابل ردیابی نیستند.

نهبندانی خاطرنشان کرد: مسئله بهداشت و سلامت مهاجران افغانستانی که عمدتا ساکن حاشیه شهر مشهد هستند، مساله دیروز و امروز نیست و مشهد از سال‌ها قبل با این موضوع مواجه است.

وی با بیان اینکه میکروب‌ها هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد هیچ تفاوتی در ارائه خدمات خود به ایرانی‌ها و غیرایرانی‌ها قائل نمی‌شود و ناگزیر به ارائه خدمات به اتباع مجاز و غیرمجاز است؛ این در حالی است که جمعیت آن‌ها در این استان ۲ برابر میانگین کشوری است.

وی با اشاره به بازگشت یا افزایش شیوع برخی بیماری‌ها در ایران همزمان با شدت یافتن موج مهاجرت از افغانستان به کشورمان در سال ۱۴۰۰ گفت: میزان بروز بیماری سل در جمعیت ایرانی تحت پوشش دانشگاه مشهد در سال 1400 ۹.۳۵ درصد از هر ۱۰۰ هزار نفر ایرانی می باشد و این نسبت برای افغانستانی‌ها، ۳۳.۹۲ درصد بود؛ اما این اعداد در سال ۱۴۰۲ برای هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت ایرانی به ۱۱.۴۲ درصد و برای هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت افغانستانی به ۴۶.۴۹ درصد رسید.

نهبندانی افزود: در شرایطی که شیوع بیماری سرخک در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ایرانی در سال ۱۴۰۰ صفر و در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت افغانستانی پنج درصد بود، این اعداد در سال ۱۴۰۲ به ترتیب به ۷۶ صدم درصد برای ایرانیان و ۴.۲۵ درصد برای افغانستانی‌ها در ایران افزایش یافت.

وی، سهم جمعیت روستایی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد را یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۲۰ نفر معادل ۲۱ درصد از کل و سهم جمعیت شهری زیر پوشش این دانشگاه را چهار میلیون و ۲۸۰ هزار و ۹۷۳ نفر معادل ۷۹ درصد جمعیت ذکر کرد و گفت: جمعیت ایرانی زیر پوشش این دانشگاه پنج میلیون و ۲ هزار و ۷۸۹ نفر معادل ۹۳ درصد از کل و جمعیت غیر ایرانی مجاز زیر پوشش آن، ۳۹۵ هزار و ۶۰۴ نفر معادل هفت درصد است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ۴۰ درصد از جمعیت مشهد معادل یک میلیون و ۳۶۵ هزار و ۵۵۸ نفر ساکن حاشیه شهر هستند، مهاجران سیستانی و بلوچستانی نیز در مشهد سکونت دارند که به دلیل خشکسالی به این شهر آمده و در حاشیه آن یا در گلبهار ساکن شده اند.

چالش‌های ناشی از حضور اتباع غیرمجاز در حوزه سلامت

نهبندانی به چالش‌های ناشی از حضور اتباع و مهاجران در کشور اشاره کرد و گفت: فقدان یا غیرقابل اعتماد بودن نظام مراقبت بیماری‌ها در کشور افغانستان به عنوان منطقه اندمیک بیماری‌های فلج اطفال، تب کریمه کنگو، تب دنگی و… و حضور و تردد اتباع این کشور به ایران، تحصیل دانش آموزان اتباع ، آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور اتباع در مناطق کم برخوردار، عدم دریافت آموزش در خصوص بیماری‌های واگیر در اتباع و مهاجرانی که ورود غیرمجاز داشته‌اند و به عنوان عامل عمده انتشار بیماری‌های واگیر شناخته می‌شوند، از جمله این چالش‌هاست.

او اظهار کرد: هزینه‌های مراقبت و خدمت رسانی به مهاجرین و اتباع، عدم شناسایی زوجین ناقل بیماری تالاسمی به دلیل عدم ثبت ازدواج قانونی، هزینه بالای تشخیص قبل از تولد، نداشتن بیمه جهت پرداخت این هزینه‌ها و تولد نوزاد مبتلا به اختلالات ژنتیکی، حضور چشمگیر جمعیت اتباع خارجی در مناسبت‌های آیینی و مشکلات ناشی از تجمعات انبوه، عدم اطلاع رسانی و آگاهی از حضور تعداد مهاجرین و اتباع و محل اسکان و زمان ورود و خروج آنها، افزایش حاشیه نشینی و معضلات مرتبط با افزایش جمعیت مهاجرین و… از دیگر چالش‌های حضور اتباع و مهاجرین غیرمجاز در کشور است.

در اختصاص اعتبارات به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هزینه خدمات به مهاجران و اتباع لحاظ نمی‌شود

این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به کمبود اعتبارات این دانشگاه با وجود جمعیت مهاجر در کلانشهر مشهد اشاره کرد و گفت: در اعتبارات مربوط به این دانشگاه، هزینه خدمات به مهاجران و اتباع لحاظ نمی‌شود و از این حیث دانشگاه در مضیقه قرار دارد، از سوی دیگر نمی‌توانیم به مهاجران و اتباع غیرمجاز خدماتی ارائه ندهیم؛ چراکه ممکن است به عامل شیوع بیماری برای ساکنین مشهد تبدیل شوند.

وی اظهار کرد: جابه‌جایی سریع جمعیت، حضور مهاجران غیرقانونی، ازدحام و تلاقی جمعیت و زیرساخت‌های ضعیف حاشیه شهر، مخاطرات و پیامدهایی برای سلامت مشهد به دنبال دارد که مهم‌ترین آن، افزایش بیماری‌ها است.

وی یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای احداث 59 ساختمان واحدهای بهداشتی مصوب در حاشیه شهر مشهد که عمدتا برای مراقبت اتباع و مهاجران مجاز است، سه هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

نهبندانی اظهار کرد: در این راستا به کمک بخش خصوصی برای جبران ضعف در زیرساخت‌های سلامت حاشیه شهر در قالب تامین اقامتگاه‌های قابل کنترل، تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز، تامین هزینه‌های بستری، درمان سرپایی و هزینه‌های جاری بیماران بی بضاعت نیازمند هستیم.

الزامات جذب اعتبارات از وزارت بهداشت در حوزه مهاجران

«حمیدرضا قربانزاده» معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست گفت: خوشبختانه وضعیت بهداشتی مشهد به لحاظ مراقبت‌های اولیه به شدت کنترل می شود، همکاران ما در حوزه سلامت، کوچکترین اتفاق را رصد می‌کنند.

وی افزود: همزمان با دهه پایانی ماه صفر، اتباع پاکستانی، افغانستانی و عراقی به مشهد آمدند و سیستم کنترل بهداشت به صورت قوی مدیریت شد و اتفاق مهمی نیز نیفتاد، البته تهدیدها برای سلامت جامعه از سوی مهاجران هنوز وجود دارد. مشکلات مشهد در حوزه سلامت با توجه به حضور مهاجران و جمعیت شناوری که در مناسبت‌های خاص در این شهر حضور می‌یابند و محدودیت‌های بودجه‌ای در این زمینه، به وزارت بهداشت منعکس شده است.

قربانزاده یکی از دلایل عدم جذب اعتبارات لازم از وزارت بهداشت در خصوص مهاجران را نداشتن آمار دقیق در خصوص جمعیت آنها دانست و گفت: در صورتی که آمار دقیقی در این زمینه در اختیارمان بود، می‌توانستیم اعتبارات را در قالب بودجه زیارت یا ردیف‌های اعتباری دیگر مربوط به اتباع خارجی جذب کنیم.

«رضا عظیمی»، کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: بر اساس آمار موجود، به ازای هر یک نفر مهاجری که به صورت قانونی به ایران وارد می‌شود، 9 نفر به صورت غیرقانونی وارد می‌گردند که قابل شناسایی نیستند و نمی‌دانیم در کجا ساکن می‌شوند.

وی اظهار کرد: در افغانستان شاخص‌های سلامت ثبت نمی‌شود و طبق شنیده‌ها، واکسیناسیون گروه‌های هدف در آن کشور، کمتر از سه درصد است. افغانستانی‌ها سال‌ها درگیر جنگ، قحطی و فشار بودند و در این مدت با بیماری‌های واگیردار زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند؛ لذا در برابر آنها مقاوم شده‌اند، این جمعیت زمانی که در بین ایرانیان ساکن می‌شوند، با ظاهر کاملا سالم اما ناقل انواع بیماری‌ها هستند و از آنجا که ایرانی‌ها دارای شاخص‌های سلامت بوده و سال‌ها از خدمات بهداشتی بالایی لازم برخوردار بوده‌اند، در برابر مهاجران افغانستانی، جمعیتی حساس و سریع الابتلا به بیماری محسوب می‌شوند.

عظیمی گفت: یارانه‌ای که دولت به بخش بهداشت و سلامت اختصاص می‌دهد، در واقع دریافت بخشی از خدمات را برای ایرانی‌ها رایگان می‌کند؛ اما این خدمات رایگان به مهاجران هم داده می‌شود و علاوه بر آن، مهاجران از همه اقلام یارانه‌ای دولت مانند نان، آب، برق و… که ویژه شهروندان ایرانی است و دولت هزینه زیادی برای آن پرداخت می‌نماید، استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: از آنجا که جمعیت مهاجر غیرمجاز در ایران درون جمعیت ساکن آن حل می‌شوند، هیچ آمار متقنی نمی‌توان از آنها ارائه داد و این آمار هیچ کجا ثبت نمی‌شود تا به عنوان یک آمار مستند به سازمان‌های بین‌المللی ارائه گردد و بتوان در قبال آن کمک‌هایی دریافت کرد.

این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از سوی دیگر، ایران تحریم است و نمی‌تواند همه کمک‌ها را دریافت کند؛ چراکه بیشتر کمک‌هایی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در این حوزه می‌دهند، دارای برچسب بوده تا فقط به کشورهای خاص اختصاص یابد؛ لذا ایران از این بخش نیز محروم است.

30 درصد از تخت‌های بستری در بیمارستانهای شهر، توسط افراد غیربومی اشغال شده است

«رضا وثوقی مقدم»، سرپرست مدیریت امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: با شروع فصل پاییز دغدغه شیوع بسیاری از بیماری‌های واگیردار در این منطقه وجود دارد و حجم بیماران در بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد. از سویی، سرانه‌ها در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به دانشگاه علوم پزشکی شهری مانند اصفهان عقب‌تر است و به نوعی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شهروندان مشهدی با کمبود مواجه هستیم.

وی به کمبود تخت بیمارستانی در مشهد اشاره کرد و افزود: به ازای هر هزار نفر جمعیت باید 2.7 تخت وجود داشته باشد؛ اما این میزان در مشهد محقق نشده است، در این شرایط تمام تلاش ما بر این مهم استوار بوده که ارائه خدمات در بیمارستان‌ها مدیریت شود، با این حال، هم اینک 30 درصد از تخت‌های بستری در بیمارستان‌های شهر، توسط افراد غیربومی اشغال شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه سرانه سلامت استان باید افزایش یابد، ضروری است بودجه‌ای هم به هزینه درمانی اتباع خارجی اختصاص یابد؛ اما این مهم صورت نمی‌گیرد.

«علی روح بخش»، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز، مهمترین معضل در حوزه دارو را در بحث تامین آن دانست و گفت: تاکنون داروی مورد نیاز مشهد تامین شده؛ اما 27 درصد از داروی موجود در پنج داروخانه اصلی دولتی و خصوصی مشهد، به سایر استان‌های کشور اختصاص می‌یابد.

وی افزود: هم اینک در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تامین داروهای عمومی مشکلی وجود ندارد؛ اما مشکل اصلی مربوط به داروهای بیماران خاص است که اتباع مجاز و غیرمجاز از آن استفاده می‌کنند در حالی که این داروها سهم شهروندان اصلی شهر مشهد است.

وی، زاد و ولد فراوان اتباع افغانستانی را معضل دیگری دانست و گفت: هم اینک میزان زاد و ولد در بیمارستان‌های مشهد بین ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها تقریبا برابر است، اتباع به میزان فراوانی شیرخشک از داروخانه های مشهد دریافت می کنند که ممکن است به زودی مشهد را در تامین شیرخشک برای نوزادان ایرانی دچار مشکل کند.

روحبخش اظهار کرد: تا همین یک ماه قبل بسیاری از تجهیزات مصرفی در حوزه پزشکی با ارز 4200 تومانی وارد می‌شد؛ از جمله آنها لنز چشمی آمریکایی بود که اتباع به راحتی از این تجهیزات بهره می‌گرفتند و بسیاری از عمل‌های پیوندی خود را با همین تجهیزات انجام داده‌اند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: باید جایگاه افغانستانی‌ها در نظام سلامت مشخص شود و اگر سیاست دولت بر این است که خدمات بهداشتی و درمانی به آنان ارائه شود، باید در تامین هزینه هایشان تدبیری اندیشیده شود.

«پروین دلیری»، عضو کمیسیون سلامت اتاق مشهد نیز در این نشست گفت: اینکه فقط بگوییم باید نگرش‌ها در حوزه سلامت تغییر کند، کافی نیست؛ طبق قانون بیمه همگانی سلامت از سال 1374 کلیه خدمات ارائه شده توسط بخش‌های خصوصی و دولتی باید معادل بهای تمام شده خدمات باشد در حالی که این قانون به هیچ عنوان اجرا نمی‌شود و تاکنون نیز هیچ یک از سازمان‌ها و نهادها یا انجمن‌های علمی مطالبه گری در این زمینه نداشته اند.

وی خاطر نشان کرد: ضروری است مطالبه گری در این حوزه، از طریق ارائه یک طرح پژوهشی مطابق با قانون و احقاق حق در خصوص بهای تمام شده خدمات باشد.

«حجت الله قاسمی» دبیر انجمن تخصصی تجهیزات پزشکی مشهد اظهار کرد: سالانه چندین زائر از کشورهای مختلف در مشهد رفت و آمد دارند که می‌توانند سلامت را تحت تاثیر قرار دهند، مطالبه گری ما در این زمینه باید ساختارمند باشد، در غیر این صورت مسئولان دغدغه مند نخواهند شد؛ لذا ضروری است در چنین نشست‌هایی از مسئولان استانداری و فرمانداری نیز دعوت به عمل آید.

« حسن انصاری»، مدیرعامل داروی سازی سامی ساز نیز در این نشست گفت: هم اینک فصل بودجه‌ریزی است و بهترین زمان برای گرفتن سهم واقعی استان از این بودجه در حوزه بهداشت و درمان است، باید وضعیت هزینه هایی که دانشگاه علوم پزشکی برای بهداشت و درمان اتباع ارائه می‌دهد، به مسولان امر اعلام شود.

«سید مرتضی عظیم زاده»، رئیس هیات مدیره انجمن صنعت ورزش خراسان رضوی نیز گفت: با حضور اتباع غیرمجاز در مشهد، سرانه ورزشی نیز در حال از دست رفتن است، پیشنهاد می‌شود که کمیته مشترک ویژه‌ای در استان با مدیریت کمیسیون سلامت اتاق مشهد برای بررسی مسائل مرتبط با اتباع غیرمجاز تشکیل شود.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=34633

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.