• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 2934 امروز 3
10
در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی با سفیر فنلاند مطرح شد:

فراهم بودن زمینه همکاری‌های مشترک فنلاند و ایران در حوزه انرژی و مدیریت منابع آبی

  • کد خبر : 939
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
فراهم بودن زمینه همکاری‌های مشترک فنلاند و ایران در حوزه انرژی و مدیریت منابع آبی
در نشستی مشترک، «کاری کاهیلوتو» سفیر فنلاند در ایران، جمعی از فعالان اقتصادی این استان در محل اتاق بازرگانی مشهد دیدار کرد. در این جلسه که رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند و مسئول نظارت راهبردی بین‌الملل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز حضور داشتند، طرفین توانمندی‌های اقتصادی خود را تشریح کردند و زمینه همکاری‌های مشترک، بررسی شد.

«غلامحسین جمیلی»، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند در این نشست اظهار کرد: هدف از این سفر به خطه خراسان و دیدار با فعالان اقتصادی این استان، فراهم کردن زمینه آشنایی بیشتر دو طرف و برقراری ارتباطی مطلوب و موثر، مبتنی بر ظرفیت همکاری‌های مشترک است و امیدواریم این هدف‌گذاری برای استان خراسان رضوی محقق شود.

وی با اشاره به تراز تجاری ایران و فنلاند اظهار داشت: با وجود اینکه حجم تجارت دو کشور قابل قبول نیست؛ اما تراز فعلی از استعداد و تمایل به خرید و مصرف محصولات ایرانی در کشور فنلاند حکایت دارد.

جمیلی با بیان اینکه، فنلاند صاحب دانش و تکنولوژی در حوزه‌های مختلف و خاصه در بخش صنایع غذایی و های‌تک است، خاطرنشان کرد: بر این باوریم که بهترین و سریع‌ترین مسیر برای جبران خسارت‌های ناشی از تحریم‌ها، بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی و اتکا به روش‌هایی است که کشورهایی از جمله فنلاند از آن ‌ها برای توسعه اقتصاد خود استفاده می‌کنند و امیدواریم در سال‌های پیش رو، با توسعه همکاری های دو کشور، شاهد تحقق این مسئله در بستر اقتصاد ایران نیز باشیم.

وی با تقدیر از تلاش‌های مثبت سفیر فنلاند در ترسیم تصویری واقعی از ایران و ظرفیت‌های اقتصادی آن، ابراز امیدواری کرد: این بازدیدها و سفرهای استانی، زمینه شناخت بیشتر و شکل‌گیری تعاملات گسترده‌تر را فراهم می‌کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و فنلاند خاطر نشان کرد: موضوع افغانستان برای کشور فنلاند حائز اهمیت است و خراسان رضوی به لحاظ جایگاه جغرافیایی‌ خود و ملاحظات موجود در حوزه اتباع افغانستان، می‌تواند مسیری برای برقراری تعاملات و کمک به تحقق اهداف این کشور در موضوع کمک‌رسانی باشد.

جمیلی، اتاق مشترک ایران و فنلاند را بستری برای برقراری تعامل میان بخش خصوصی دو کشور دانست و از فعالان اقتصادی در خراسان رضوی و اقصی نقاط کشورمان برای پیوستن به این اتاق و استفاده از ظرفیت‌های آن، دعوت به عمل آورد.

*سفارت فنلاند به دنبال زمینه‌سازی برای توسعه تعاملات اقتصادی با ایران است

در ادامه «کاری کاهیلوتو»، سفیر فنلاند در ایران به ایراد سخن پرداخت وگفت: این نشست را راهی برای شنیدن پیشنهادها و نظرات فعالان اقتصادی خراسان رضوی می‌دانم و امیدواریم به افق‌های روشنی در ارتباط دو طرف دست پیدا کنیم.

وی اشاره‌ای به سوابق روابط حسنه دو کشور ایران و فنلاند داشت و بروز تحریم‌ها را عاملی برای کاهش روابط اقتصادی دو کشور دانست اما در عین حال ابراز امیدواری کرد که گشایشی در این رابطه، در آینده رقم بخورد.

سفیر فنلاند خاطرنشان کرد: سفارت فنلاند، به دنبال مهیا کردن شرایط و زمینه‌سازی برای برقراری و حفظ ارتباط و تعامل برای روزهای بهتر است و به طور خاص توجه ویژه‌ای به موضوعات اقتصادی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح ظرفیت‌های اقتصادی کشورش پرداخت و ابراز کرد: فنلاند به عنوان کشوری که عضو اتحادیه اروپاست و در شمال این قاره واقع شده، در زمینه انرژی‌های پایدار، حفظ منابع و محیط زیست و نیز توسعه زیرساخت‌های دانش‌محور و تکنولوژی، کشوری پیشرو به شمار می‌آید. ما در بحث خلاقیت و نوآوری، زیرساخت‌های دیجیتال، تجهیزات صنعتی و لجستیک نیز دارای امکانات و توانمندی‌های خوبی هستیم.

کاهیلوتو تصریح کرد: فنلاند در حوزه مدیریت منابع آب و امکانات لازم برای پسماند، پیشگام بوده و در زمینه هدایت و راهبری منابع انرژی می‌تواند تجربیات خود را در اختیار کلانشهر مشهد قرار دهد.

وی همچنین به موضوع بازسازی افغانستان و هدف‌گذاری کشورهای مختلف در این زمینه اشاره و ابراز کرد: در آینده نزدیک قطعا بازسازی افغانستان به موضوعی جهانی تبدیل خواهد شد و مشهد و خراسان رضوی که دارای موقعیتی استراتژیک از نظر جغرافیایی هستند، در این حوزه می‌توانند همکاری‌های سازنده‌ای را رقم بزنند.

*ظرفیت تعامل در حوزه نیروی کار و آموزش

سفیر فنلاند در ایران، از نیاز روزافزون به نیروی کار جوان، به عنوان موضوعی جهانی یاد کرد و گفت: آماده هستیم تا با ایران و به ویژه استان خراسان رضوی در زمینه تبادل و آموزش نیروی متخصص، همکاری خوبی داشته باشیم. فنلاند در حوزه خدمات و نظام‌های آموزشی و سامانه‌های مرتبط با این عرصه، اقدامات خوبی را به ثمر رسانده و فعالیت‌های ما در این بخش، ابعاد بین‌المللی دارد. معتقدیم در این رابطه نیز ظرفیت همکاری‌های بیشتر میان ایران و فنلاند وجود خواهد داشت.

*آمادگی برای بهره‌گیری از دانش صنعتی فنلاند در خراسان رضوی

«محمدرضا توکلی‌زاده» عضو هیئت رئیسه و مسئول نظارت راهبردی بین‌الملل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست به بیان برخی ویژگی های اقتصادی استان پرداخت و گفت: خراسان رضوی یکی از استان‌های خاص ایران است. تقریبا بیش از 90درصد صنایع این خطه متعلق به بخش خصوصی می‌باشد و این بخش، نقش بسیار ارزنده و پُررنگی در حوزه صنعت ایفا می‌کند.

وی افزود: از صنایع سنگین فعال در این استان می‌توان به فولاد، سیمان و ماشین سازی اشاره کرد. در بخش صنایع سبک نیز بنگاه‌های مختلفی در این خطه فعال هستند که تولیدات آن‌ها به بازارهای منطقه روانه می‌شود.

مسئول نظارت راهبردی بین‌الملل اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: به طور حتم می‌توان با برقراری ارتباط بین صنایع موجود در خراسان رضوی و بخش‌های صنعتی فنلاند، در توسعه روابط اقتصادی دو طرف گام‌های مثبتی برداشت. این امر نقش موثری نیز در توسعه صنایع این استان خواهد داشت.

توکلی زاده خاطر نشان کرد: فنلاند در حوزه صنایع و زیرساخت‌های های‌تک فعالیت‌های ارزشمندی را به ثمر رسانده و بیش از 50درصد انرژی مورد نیاز این کشور از حوزه انرژی‌های پاک تامین می‌شود. فنلاند در حوزه مدیریت منابع آبی، پسماند و انرژی در زمره کشورهای پیشرو بوده و برای خراسان رضوی که در این بخش‌ها با ضعف‌هایی روبه روست، ارتباط و بهره گیری از توان این کشور، ظرفیتی مثبت و فرصتی مغتنم به شمار می‌آید.

حسین پور، نماینده وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور نیز در بخشی از این نشست، با ابراز امیدواری از توسعه روابط بین ایران و فنلاند گفت: ما در نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق کشور، آماده همکاری با بخش خصوصی در این قبیل ارتباطات هستیم. امیدواریم همکاری مطلوب و ثمربخشی بین دو طرف رقم بخورد و این نشست گام موثری در ایجاد همکاری‌ها باشد.

نگاهی به مزیت‌های اقتصادی خراسان رضوی

«فرشید منوچهری»، مشاور رئیس اتاق مشهد در امور بین‌الملل نیز ابراز امیدواری کرد که حضور سفیر فنلاند در این نشست، آغازی باشد برای ارتباط بین فعالان اقتصادی خراسان رضوی و فنلاند و تحقق بخشی از اهداف توسعه اقتصادی استان.

منوچهری با اشاره به مباحث مطروحه در این نشست درباره مزیت‌های فراوان موجود در جمهوری اسلامی ایران و فنلاند گفت: این مزیت‌ها می‌تواند موجبات ارتباط بیشتر بین دو طرف گردد و امیدواریم شاهد ارتباطی مطلوب بین استان خراسان رضوی و فنلاند باشیم.

مشاور رئیس اتاق مشهد در امور بین‌الملل، در توضیح برخی توانمندی‌های موجود در خراسان رضوی اظهار کرد: خراسان رضوی در سه بخش صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی دارای وضعیتی شاخص است. در بخش صنعت و معدن این خطه، بیش از 6هزار واحد تولیدی در رشته‌‌های مختلف فعال است و صنعت قالب در استان ما، صنایع غذایی و مصالح ساختمانی است.

منوچهری ادامه داد: خراسان رضوی در بخش معدن دارای معدن فیروزه‌ای است که در دنیا منحصربه فرد می‌باشد. در بخش کشاورزی نیز، یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی، بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران جهان و دومین تولیدکننده پسته است. در بخش گردشگری نیز به خاطر وجود بارگاه امام رضا(ع)، این استان سالانه میزبان ده‌ها میلیون گردشگر مذهبی است. لذا این مزیت‌ها بازار بسیار بزرگ و پرمصرفی درخراسان رضوی ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی نقطه اتصال کشورهای حوزه سی.آی.اس و کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود. ما بیشترین مرز را با افغانستان و بیشترین مبادلات را با این کشور داریم. فعالان اقتصادی در این خطه از تجربه‌های بزرگی در حوزه تجارت با افغانستان و کشورهای آسیای میانه برخوردارند و آمادگی این را دارند که با همکاری فعالان اقتصادی فنلاند، تولیدات آنها را در کشورهای افغانستان و سی.آی.اس عرضه و ارائه نمایند.

منوچهری ادامه داد: خراسان رضوی می‌تواند در اجرای پروژه‌های اقتصادی در کشورهای آسیای میانه، با متخصصان فنلاند کارهای مشترکی انجام دهد.

مشاور رئیس اتاق مشهد در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی مشهد آماده است اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی فنلاند را در اختیارشان قرار دهد و توانمندی‌های خراسان رضوی را تشریح نماید تا ارتباط مطلوبی بین فعالان اقتصادی این کشور و خراسان رضوی برقرار گردد.

چهار پیشنهاد برای تعامل خراسان رضوی با فنلاند

در ادامه، «حمید بابازاده»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی، به بیان ظرفیت‌های همکاری و ارتباط خراسان رضوی و فنلاند در حوزه خدمات فنی و مهندسی پرداخت. او اظهار کرد: نخستین پیشنهاد ما برای ارتباط بین دو طرف، استفاده از ظرفیت شرکت‌های فعال خراسان رضوی در حوزه IT به صورت فریلنسری (آزادکاری) است و در این زمینه آماده همکاری هستیم. کمااینکه هم‌اکنون نیز برخی شرکت‌ها با اروپا و دانمارک به صورت فریلنسر در حال همکاری هستند.

بابازاده ادامه داد: با توجه به اینکه در ایران نیروهای فنی و متخصص در حوزه‌های آب، نیرو و… وجود دارد، می‌توانیم اعزام نیروی فنی و متخصص را به فنلاند داشته باشیم.

وی نقبی نیز به اشاره سفیر فنلاند در ایران به بازسازی افغانستان زد و گفت: علاوه بر افغانستان، در خاورمیانه کشورهای جنگ‌زده و نیازمند بازسازی دیگری مثل سوریه، عراق و یمن وجود دارد و ما می‌توانیم با شرکت‌های فنلاندی که قصد بازسازی در این کشورها را دارند، همکاری نماییم. پیمانکاران استان خراسان رضوی در حوزه‌های راه، آب، پسماند، نیرو، انرژی و سدسازی می‌توانند همکاری نمایند. از طرفی، با توجه به اینکه نیروی انسانی متخصص و مهندس در ایران ارزان‌تر از کشورهای اروپاییست و مصالح مورد نیاز هم در ایران تولید می‌شود، می‌توانیم همراهی خوبی در این زمینه با شرکت‌های فنلاندی داشته باشیم.

بابازاده به عنوان پیشنهاد چهارم خاطرنشان کرد: چنانچه شرکتهای فنلاندی در حوزه پروژه های فنی مهندسی و دانش بنیان درصدد فعالیت در استان خراسان رضوی باشند، اتحادیه ما می‌تواند به عنوان عامل اجرایی آنها عمل نماید.

وی افزود: در صورت همراهی و حمایت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، وزارت امور خارجه و سفارتخانه فنلاند در تهران، هیئتی متخصص را برای ایجاد پیوند و تعامل اقتصادی به فنلاند اعزام خواهیم کرد.

شرکت‌های فعال در حوزه هایتک خراسان رضوی، آماده تعامل با فنلاند

«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست ابراز کرد: از سوی اتحادیه ای با بیش از 200 عضو صادرکننده و تولیدکننده، برای همکاری با فنلاند اعلام آمادگی می‌کنیم. با توجه به اینکه بخش خصوصی خراسان رضوی بیشترین فعالیت صنعتی، معدنی، کشاورزی و صادراتی را در کشور دارد، با تعامل بین بخش خصوصی این استان و فنلاند، می‌توان نسبت به رفع نیازهای متقابل یکدیگر اقدام نمود.

وی افزود: ما در خراسان رضوی شرکت‌های فعالی در زمینه هایتک و تکنولوژی داریم که آماده همکاری با فنلاند هستند و اگر زمینه لازم فراهم شود، قطعا ارتباط و نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

ظرفیتهای همکاری در بخش کشاورزی

در بخشی از این نشست، مصطفوی، فعال حوزه صادرات زعفران و عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و فنلاند به ایراد سخن پرداخت و گفت: کشور فنلاند در 150 سال گذشته پیشرفت خوبی داشته و از اقتصاد فقیر کشاورزی به اقتصاد مدرن جهانی رسیده است.

وی افزود: پیشنهاد ما در همکاری دوجانبه در بخش کشاورزی، تلفیقی از کشاورزی علی الخصوص تولید زعفران با تکنولوژی‌ هایتک است. در ایران تلاش‌های زیادی در بخش کشاورزی شده است و می‌توان برای دستیابی به توسعه در این حوزه، با فنلاند همکاری کرد. شاید دو کشور جزو ده شریک اول تجاری یکدیگر نباشند؛ اما می‌توانیم در این حوزه همکاری‌ها را آغاز نماییم.

مصطفوی گفت: ما تشکلی در مشهد داریم که بیش از هزار برند معتبر ایرانی در آن عضویت دارند. این تشکل در محل دانشگاه فردوسی و در دوازده دسته فعال است و شاید بتوانیم با فنلاند در این حوزه ارتباطات خوبی برقرار کنیم. دوازده سال است که این تشکل ایجاد شده و انتقال تجربیات صنعت به دانشگاه و انتقال علم از دانشگاه به صنعت را سرلوحه کار خود قرار داده است.

استفاده از تجربیات فنلاند در تجاری سازی تولیدات دانش بنیان

«محسن پورقاسمی»، دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: موضوعی که به نظر میرسد در ارتباط دو کشور جذاب باشد، رشد شتاب دهنده ها و شرکتهای سرمایه گذاری خطرپذیر است که در ایران چند سالی است به آن توجه شده؛ اما هنوز به بلوغ لازم نرسیده و می‌توانیم با انتقال دانش از فنلاند در این حوزه بهره ببریم.

وی افزود: حلقه مفقوده دانشگاه و صنعت هم موضوع دیگری است که در سالهای گذشته اقداماتی درباره آن انجام شده؛ اما این پیوند هنوز به طور کامل شکل نگرفته و می‌توانیم در استفاده از تجربیات فنلاند در این زمینه، تعامل مطلوبی داشته باشیم.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مسئله تولید دانش بنیان نیز بسیار مهم است؛ ما در ایران محصولات دانش بنیانی داریم که در سطح کیفیت جهانی تولید می‌شوند؛ اما به دلیل فقدان آشنایی کافی با سازوکار تجاری سازی بین المللی، در ایران محدود مانده اند. می‌توان از انتقال دانش و تجربه فنلاند در زمینه تجاری سازی تولیدات دانش بنیان استفاده نمود.

اسحاق آبادی، نماینده شرکت صنایع پخت مشهد نیز با اشاره به فعالیت دانش بنیانی این شرکت در حوزه تولید دستگاه های پخت نان و شیرینی اظهار کرد: استفاده از تجربیات کشوری چون فنلاند در حوزه صادرات می‌تواند به شرکتهای دانش بنیان و صادرکننده کمک کند.

نیاز فنلاند به 10 هزار نفر نیروی کار

اما در بخش پایانی این نشست، «کاهیلوتو»، سفیر فنلاند در ایران پس از استماع نقطه نظرات حاضران در این نشست گفت: یکی از نکاتی که در بحث تعامل در حوزه نیروی کار و آموزش باید بدان اشاره کنم، ظرفیتهای کاری موجود در فنلاند است. ما هم اکنون نیازمند حدود 10 هزار نفر نیروی کار در بخش صنعت و دیگر ظرفیتها هستیم که این مسئله می‌تواند زمینه ای برای همکاری بین دو طرف باشد.

وی افزود: یکی از خدمات فنلاند در حوزه آموزش، ارائه ویزاهای آموزشی است و از هفته گذشته، ویزای استارتاپی نیز در کشورمان برقرار شده که فرصت خوبی برای استارتاپهای ایرانی برای اخذ اقامت است؛ زیرا موضوع ویزاهای کاری بسیار مهم است.

کاهیلوتو اضافه کرد: بزرگترین ایونت استارتاپی دنیا نیز در فنلاند است و این موقعیت و زمینه خوبی برای مشارکت ایرانیان به شمار میرود. اطلاعاتی که در خصوص ویزاهای استارتاپی مورد نیاز است، در سایت وزارت کار فنلاند موجود است. صدور ویزاهای مربوط به طرحهای نوآورانه و خلاقانه از یک هفته پیش آغاز شده و قابل استفاده است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.