• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3070 امروز 6
5
در اولین نشست هیات رئیسه کمیسیون‌های اتاق مشهد تاکید شد:

هدف‌گذاری در راستای ارتقای نقش‌آفرینی بازوان تخصصی- مشورتی پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی

  • کد خبر : 10032
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
هدف‌گذاری در راستای ارتقای نقش‌آفرینی بازوان تخصصی- مشورتی پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی
در نخستین نشست هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی- مشورتی اتاق، دستورالعمل تشکیل و اداره کمیسیون‌ها تشریح گردید و نکاتی در خصوص کارکرد و چگونگی عملکرد این ساختارها مطرح شد. همچنین، برخی از روسا و نواب رئیس کمیسیون‌های اتاق به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود در خصوص اهداف هر کمیسیون و ضرورت هم‌افزایی و همراهی در موضوعات مشترک بین این ساختارهای اتاق پرداختند.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد؛ «محمدعلی چمنیان»، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست تصریح کرد: از ابتدای فعالیت دوره دهم اتاق بازرگانی به دنبال آن بودیم که بتوانیم از مشارکت زنان و جوانان در پیشبرد برنامه‌ها و اقدامات اتاق بیشتر استفاده کنیم. وضعیت کمیسیون‌ها در دوره نهم به دو دلیل تکاپوی این قضیه را نمی‌کرد؛ نخست آن‌که تعداد کمیسیون‌ها در دوره‌های گذشته اندک بود و دوم اینکه برخی از کمیسیون‌ها ترکیبی از مسائلی بود که بعضاً تضاد منافع در آنان مشهود بود. به‌طور مثال، کمیسیون تجارت، دو مقوله واردات و صادرات را در خود جای‌داده بود که موضوعات کاملاً متفاوتی را شامل می‌شدند. این موضوع درباره کمیسیون کشاورزی و آب نیز صدق می‌کرد.

وی یادآور شد: ما سعی کردیم که این کمیسیون‌ها را تفکیک کرده و از پتانسیل افراد بیشتری استفاده کنیم تا موضوعات را به‌صورت تخصصی‌تر دنبال کنیم. بررسی تخصصی‌تر، به‌کارگیری از پتانسیل قشر جوان و رفع تضاد منافع در کمیسیون‌ها ما را بر آن داشت که تعداد کمیسیون‌ها در این دوره افزایش پیدا کند.

روسای کمیسیون‌ها به بررسی موضوعات مرتبط با قانون بهبود محیط کسب‌وکار توجه کنند
«احمد اثنی عشری»، نائب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: تقاضای ما این است که روسای کمیسیون‌ها در راستای بررسی موضوعات مرتبط با قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در کمیسیون خود گام بردارند تا اتاق بتواند نظرات کارشناسی و دقیق‌تری در جهت اجرای این قانون به حاکمیت ارائه نماید. نکته دیگر اینکه کمیسیون‌ها در برخی موضوعات مانند مالیات می‌توانند نشست‌های مشترکی برگزار کنند و به خروجی اجماع شده‌ای برسند.

فعالان اقتصادی باید به‌عنوان امین‌التجار در جامعه شناخته شوند
در ادامه، «محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: اتاق بازرگانی محل فعالیت‌های سیاسی نیست؛ بلکه کانون اقتصاد و راهکاریابی برای حل مسائل اقتصادی است. ما در اتاق بازرگانی نباید به دنبال مسائل سیاسی باشیم در غیر این صورت نمی‌توانیم گامی در جهت حل مشکلات برداریم. در اتاق خراسان رضوی باید تلاش کنیم، از هرگونه سیاست زدگی بپرهیزیم.

وی افزود: روسا و اعضای هیات رئیسه کمیسیون‌ها چه در قالب اعضای اتاق و چه به‌عنوان یک فعال اقتصادی صرفاً باید به‌گونه‌ای عمل کنند که به‌عنوان امین‌التجار در جامعه شناخته شوند. باید منافع دیگر فعالین اقتصادی به‌ویژه اعضای اتاق را بر خود ترجیح دهیم و این نخستین گامی است که می‌توان در مسیر امین‌التجار بودن برداشت.

ضرورت تعامل و هماهنگی هیات رئیسه کمیسیون‌ها و استفاده از ظرفیت شورای گفت‌وگو در مطالبه گری

محمود امتی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست گفت: کمیسیون‌های تخصصی- مشورتی، دارای جایگاه ویژه‌ای در اتاق بازرگانی هستند زیرا به‌موجب فعالیت آن‌ها، ارتباط بدنه اتاق با فعالان اقتصادی و تشکل‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: افرادی مسئولیت 20 کمیسیون اتاق بازرگانی مشهد را بر عهده گرفته‌اند که تجربه و توان قابل‌توجهی در حوزه کاری خود دارند و موجب خرسندی است که از ظرفیت آنان استفاده خواهیم کرد. امید می‌رود که در پایان دوره دوساله فعالیت کمیسیون‌ها، کارنامه قابل قبولی از عملکرد این ساختارهای تخصصی اتاق ارائه گردد.

امتی با اشاره به مسئولیت خود در دوره نهم اتاق مشهد به‌عنوان رئیس شورای نظارت راهبردی کمیسیون‌ها گفت: در دوره گذشته با بررسی عملکرد کمیسیون‌ها به این نتیجه رسیدیم گروه‌هایی موفق‌تر عمل کردند که هیات رئیسه آن‌ها تعامل و هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشتند و از سویی، سه تا پنج موضوع اصلی را محور فعالیت و تمرکز خود قرار دادند. همچنین، کمیسیون‌هایی که از ظرفیت شورای گفت‌وگو استفاده کردند و با کمیسیون‌های متناظر در اتاق ایران ارتباط داشتند، عملکرد بهتری نسبت به دیگران به‌جای گذاشتند.

گریزی به برخی مفاد دستورالعمل تشکیل و اداره کمیسیون‌های تخصصی مشورتی

در ادامه این نشست، «علی کبیر»، دبیر کل اتاق بازرگانی خراسان رضوی در تشریح دستورالعمل تشکیل و اداره کمیسیون‌های تخصصی مشورتی برگرفته از دستورالعمل اتاق بازرگانی ایران، گفت: مطابق ماده 2 این دستورالعمل، کمیسیون‌ها هسته‌های تخصصی- مشورتی اتاق هستند که طرف مشورت هیأت نمایندگان، هیأت رئیسه، اعضای اتاق و شورای گفت‌وگو قرار می‌گیرند و محیط کسب‌وکار را در حوزه تخصصی خود پایش و گزارش‌ها و پیشنهادهای خود را به اتاق ارائه می‌کنند. هیأت رئیسه موظف است پس از اخذ نظر کمیسیون‌ها، بیانیه مأموریت آن‌ها را تدوین و ابلاغ ‏کند.

وی گفت: اولین توقعی که از هر کمیسیون می‌رود، تحلیل مسائل موجود در حوزه تخصصی هر یک از آن‌هاست. طبق ماده 3 دستورالعمل مزبور، هر كميسيون براي مدت دو سال تشكيل مي‌شود و البته طبق تبصره موجود در این ماده، حذف، ایجاد یا ادغام کمیسیون‌ها، با پیشنهاد امور کمیسیون‌ها، تائید هیأت رئیسه و تصویب هیأت نمایندگان انجام می‌شود.

کبیر در توضیح ماده 5 دستورالعمل تشکیل و اداره کمیسیون‌ها نیز گفت: رئیس و نائب رئیس کمیسیون توسط هیأت نمایندگان اتاق انتخاب و حکم آن‌ها توسط ریاست اتاق ابلاغ می‌شود. نائب رئیس در غیاب رئیس کمیسیون، ریاست جلسات را بر عهده خواهد داشت. در دوره‌های گذشته این اتفاق رقم می‌خورد که در نبود رئیس، جلسه کمیسیون تشکیل نمی‌شد؛ این در حالی است که یکی از فلسفه‌های وجودی نایب‌رئیس، این است که در غیاب رئیس مدیریت جلسه را بر عهده گیرد. لذا درخواست و تأکید بر این است که با توجه به این ماده و نیز مطابق تقویم جلسات کمیسیون‌ها، نسبت به برگزاری جلسه اقدام نمایید.

تشریح ترکیب اعضاء کمیسیون‌ها

به گفته دبیر کل اتاق مشهد، بر اساس ماده 7 دستورالعمل تشکیل و اداره کمیسیون‌های اتاق، این ساختارها از ترکیب حداقل 15 عضو و حداکثر 25 عضو از میان اعضاء اتاق و فعالان اقتصادی تشکیل می‌شوند. اعضاء توسط هیأت رئیسه کمیسیون به هیأت رئیسه پیشنهاد و حکم آن‌ها توسط ریاست اتاق ابلاغ و برای آن‌ها کارت عضویت صادر می‌شود. نکته اینکه هر يك از اعضاء کمیسیون‌ها مي‌توانند حداكثر عضو دو كميسيون اتاق باشند.

کبیر در ادامه سخنانش به ماده 8 دستورالعمل مزبور اشاره و اظهار کرد: ریاست اتاق یک نفر از اعضای هیأت نمایندگان را به‏عنوان مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌ها تعیین می‏نماید تا بر نحوه‏ تشکیل و فعالیت کمیسیون‌ها نظارت کند. مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌ها، مسئولیت اخذ گزارش‏ از امور کمیسیون‌ها، بررسی آن‌ها و همچنین ارائه نتایج ارزیابی عملکرد کمیسیون‌ها (مطابق ماده 27 این دستورالعمل) به جلسه هیأت نمایندگان را بر عهده دارد. نکته اینکه مسئول راهبردی کمیسیون‌ها نباید عضو هیچ‌یک از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون‌ها باشد. همچنین، به‌منظور پشتیبانی از کمیسیون‌های اتاق و در جهت تحقق اهداف تعیین‌شده، هیات رئیسه اتاق از بین خود، بر اساس تقسیم‌کار انجام‌شده، معین کمیسیون‌ها را  تعیین نمودند. بر این اساس، هر عضو هیات رئیسه معین 5 کمیسیون خواهد بود.

ضرورت پیشگیری از تعارض منافع با سایر تشکل‌ها در پیگیری موضوعات

دبیر کل اتاق بازرگانی مشهد افزود: به‌منظور جلوگیری از تعارض منافع با برخی تشکل‌ها در بعضی مباحث، لازم است خروجی جلسات کمیسیون‌ها ابتدا به هیات رئیسه اتاق منعکس شود تا درنهایت پس از تائید، موضوع به شورای گفت‌وگو ارجاع شود و بخش خصوصی در پیگیری مسائل، صدایی واحد داشته باشد.

کبیر بابیان اینکه ممکن است نیاز به این باشد کمیته‌ای تخصصی ذیل کمیسیون ایجاد شود، تصریح کرد: مطابق ماده 11 دستورالعمل تشکیل و اداره کمیسیون‌های اتاق، به‏منظور پیشبرد کار، کمیسیون می‏تواند کارگروه‏هایی را با تصویب هیأت رئیسه کمیسیون براي پیگیري موضوعات مشخص و براي مدت‌زمان معین تشکیل دهد و یکی از اعضاء یا مشاورین یا دبیر کمیسیون را مسئول پیگیري نماید.

وی تأکید کرد: ما قرار نیست تمام مسائل را حل‌وفصل کنیم بلکه اگر به دو تا سه مسئله اصلی در هر کمیسیون بپردازیم، شاید 80درصد مشکلات بخش خصوصی به دنبال مطالبه گری دقیق و صحیح و کارشناسانه آن‌ها، مرتفع گردد. لذا پیشنهاد می‌شود سه یا پنج هدف در هرکمیسیون تعریف و پیگیری شود.

دبیر کل اتاق مشهد یادآور شد: بر اساس ماده 12 دستورالعمل مذکور، درصورتی‌که کمیسیون درباره یکی از موضوعات حیطه وظایف خود به پژوهشی نیاز داشته باشد، می‌تواند آن را از طریق امور کمیسیون‌ها به دفتر پژوهش اتاق اعلام نماید. همچنین، بر اساس ماده 13 این دستورالعمل، كميسيون‏ها مي‌توانند در چارچوب وظایف خود، از خدمات کارشناسی و مشاوره‌ای استفاده نمایند. این خدمات ترجیحاً به کارشناسان خارج از اتاق واگذار می‏گردد.

در ادامه این نشست، تریبون در اختیار اعضای هیات رئیسه کمیسیون‌ها و برخی از آنان به بیان نکاتی در باب فعالیت بازوان تخصصی- مشورتی اتاق پرداختند.

هدف‌گذاری برای شناساندن ابزارهای جدید تأمین مالی

در ادامه، فرهاد سحرخیز، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: همه ما اذعان داریم که سرمایه‌گذاری مانند خون جدید باید در رگ‌های بنگاه‌های اقتصادی پمپاژ شود. متأسفانه در 5 سال اخیر نرخ مستهلک شدن سرمایه‌ها بیش از نرخ سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی بوده است. ما به‌واسطه تجربه خود از بازار سرمایه، در کمیسیون سرمایه‌گذاری در پی این هستیم که بی‌اعتمادی فعالان اقتصادی به بازار سرمایه را از طریق شناخت بیشتر و معرفی ابزارهای جدید تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذار خارجی از بین ببریم. در این مسیر تقاضا داریم که روسای کمیسیون‌ها و نواب آن‌ها ما را از ارائه پیشنهاد‌هایشان بی‌بهره نگذارند.

«مجید محمدنژاد»، رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز تأکید کرد: با توجه به اینکه اکثر فعالان اقتصادی با مباحث مالیاتی درگیر هستند، امیدواریم با طرح برخی از مسائل مالیاتی از کمیسیون‌های مختلف به کمیسیون مالیات، شاهد بهترین دستاوردها در این حوزه باشیم.

مقوله دانش‌بنیان، فصل مشترک تمامی کمیسیون‌ها است

«علی‌محمد شریعتی مقدم»، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال نیز عنوان کرد: مقوله دانش‌بنیان می‌تواند فصل مشترک تمامی کمیسیون‌ها باشد؛ به‌بیان‌دیگر این مقوله در تمامی حوزه‌ها اعم از کشاورزی، سرمایه‌گذاری، صنعت و… باید موردتوجه ویژه قرار بگیرد. درخواستم از تمامی روسای کمیسیون‌ها همکاری و همراهی به‌منظور برجسته کردن مقوله دانش‌بنیان در سایر حوزه‌های تخصصی است.

در ادامه این نشست، «عبدالله یزدان بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: کمیسیون صنعت در بسیاری از مقوله‌ها مانند انرژی، ارز، اشتغال، سرمایه‌گذاری و… با بسیاری از کمیسیون‌ها دارای فصل مشترک است. لذا پیشنهاد می‌شود در هر فصل، روسای کمیسیون‌ها به‌ویژه گروه‌هایی که اهداف مشترک دارند با برگزاری جلسه‌ای، پیگیری امور را میان یکدیگر تقسیم نمایند.

«حسین محمدیان»، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی بابیان اینکه متأسفانه برخی تشکل‌های استان آن‌طور که باید، قدرتمند نیستند، عنوان کرد: بر این باورم همان‌طور که باید از اعضای تشکل‌ها در کمیسیون‌های اتاق استفاده شود، بالعکس آن نیز باید اتفاق بیفتد. در دوره کنونی اتاق مشهد، با 20 کمیسیون و 500 عضو مواجه هستیم و بایستی تلاش کنیم که اعضای کمیسیون‌ها به عضویت تشکل‌ها درآیند و به بارور شدن تشکل‌ها کمک کنیم.

«غلامرضا نازپرور»، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد نیز تصریح کرد: مقرر است که در این دوره کمیسیون معدن اثرگذار و منشأ اثر باشد. تقاضای ما برگزاری جلسات مشترک با بسیاری از حوزه‌هاست. به‌طور مثال می‌توان با کمیسیون انرژی، صنعت، گردشگری و … جلسات مشترکی را برگزار نمود؛ چراکه کمیسیون ما با بسیاری از کمیسیون‌ها همپوشانی دارد.

بخش خصوصی بایستی هدایت‌کننده مسیر فعالیت‌های اقتصاد کشور باشد

«محسن شرکا»، نایب‌رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقای اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: اتاق بازرگانی باید به‌گونه‌ای عمل کند که تأثیر لازم را بر سیاست‌گذاران و تصمیم گیران بگذارد؛ این تأثیر باید طوری باشد که بخش خصوصی هدایت‌کننده مسیر فعالیت‌های اقتصاد کشور باشد. امروز بالغ‌بر 80 درصد اقتصاد دولتی و شبه‌دولتی است و کمتر از 20 درصد آن در اختیار بخش خصوصی است که این 20 درصد هزینه‌های آن 80 درصد را نیز پرداخت می‌کنند.

ضرورت پرهیز از موازی کاری کمیسیون‌ها

محسن خندان‌دل، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و مشاوره‌ای و عمران اتاق مشهد نیز گفت: مقولاتی مانند اقتصاد دیجیتال، بهبود محیط کسب‌وکار، اقتصاد کلان، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در یک راستا قرار دارند. همچنین توسعه صادرات، مدیریت واردات، تولید بدون کارخانه و صنعت نیز در یک مقوله جای می‌گیرند. بنابراین در فعالیت کمیسیون‌های مرتبط با این امور باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی صورت گیرد که ضمن پرهیز از موازی کاری، صدای واحد بخش خصوصی شنیده شود.

«مرتضی قندچی»، نایب‌رئیس کمیسیون واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی استان هم اظهار کرد: بخشی از نتیجه بخشی فعالیت کمیسیون‌ها به پیگیری‌های مسائل کارشناسی شده در کمیسیون‌ها توسط اتاق بازمی‌گردد.

وی افزود: کمیسیون واردات و بازرگانی داخلی ازجمله گروه‌هایی است که مسیر دشواری را پیش رو دارد، چراکه بعضاً افراد با تأکید بر ضرورت حمایت از صادرات، با مقوله واردات مخالفت می‌کنند و امیدواریم این مقوله بر فعالیت کمیسیون اثر منفی نگذارد.

تقدیر از هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی به دلیل مشارکت دهی بیشتر زنان و جوانان در هیات رئیسه کمیسیون‌های دوره دهم، موضوعی بود که از سوی «فاطمه جمیلی»، رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه مطرح شد.

جمیلی یادآور شد: با توجه به اینکه دامنه فعالیت کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه بسیار وسیع است و بسیاری از صنایع را در برمی‌گیرد، از تمامی کمیسیون‌ها دعوت می‌کنم که نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با فعالیت در این حوزه به ما منعکس کنند.

ضرورت تمرکز بر هوشمند سازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی

در بخش دیگری از نشست، نسرین یوسفی عارفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، به بحران انرژی در کشور اشاره و اظهار کرد: متأسفانه سالیان سال به ما آموختند که ایران کشور ثروتمندی است و منابع نفت بسیار فراوان داریم این در حالی است که در شرایط فعلی با بحران انرژی گسترده‌ای مواجه هستیم به‌طوری‌که کمبود انرژی بسیاری از فعالان اقتصادی را درگیر کرده است. فاصله میان تولید و مصرف انرژی در حوزه برق و گاز در حال افزایش است. امیدواریم در کمیسیون انرژی با کمک هیات رئیسه و اعضای کمیسیون موضوعات آب، برق، گاز و انرژی‌های تجدید پذیر و بحث هوشمند سازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی را موردتوجه قرار داده و در جهت رفع چالش‌ها بکوشیم.

اهمیت اتخاذ سیاست‌های حامی سلامت

«مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: سلامت حوزه بسیار گسترده‌ای است و بایستی در ایجاد سیاست‌های حامی سلامت بیش از این گام برداریم. آموزش، حفاظت، پیشگیری و… را در وهله اول موردتوجه قرار دهیم و درمان را به‌عنوان آخرین مرحله مدنظر قرار دهیم. همچنین بایستی با برگزاری دوره‌های آموزشی، بهداشت شغلی، برنامه‌های پیشگیرانه، ترویج و آگاهی بخشی بتوانیم در نهادها و سازمان‌ها و مؤسسات و واحدهای تولیدی گامی در جهت سلامت جامعه برداریم. کمیسیون سلامت، در موضوعات موردبررسی خود به این مسائل توجه خواهد کرد.

«آذر کیانی نژاد»، نایب‌رئیس کمیسیون سلامت نیز گفت: سلامت حوزه‌ای بسیار وسیع است که تخصص‌های مختلف از تجهیزات پزشکی تا سلامت عمومی را در برمی‌گیرد. امید می‌رود بتوانیم همفکری و مساعدت لازم را با سایر کمیسیون‌های اتاق در حوزه سلامت داشته باشیم.

تلاش برای شناسایی راهکارهای کاهش ریسکهای کسب‌وکار در استان

«کیهان کاووسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق خراسان رضوی در خصوص هدف‌گذاری‌ها در این کمیسیون اظهار داشت: فعالیت‌های کمیسیون باید ملموس و واقعی باشد تا با ارائه نظرات کارشناسی، در راستای کاهش ریسک‌های کسب‌وکار اثرگذار باشد. درواقع، این کمیسیون می‌تواند در پیش‌بینی پذیر کردن موضوعات اقتصادی در سطح استان کمک کند.

همچنین در ادامه این نشست، «نرجس خوش‌زبان»، مدیر هماهنگی امور کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: جلسات مشترکی با دبیران کمیسیون‌ها خواهیم داشت و موضوعاتی که در کمیسیون‌ها اشتراک منافع و یا تضاد منافع داشته باشند را جمع‌بندی کرده و به واحدهای موردنظر ارجاع می‌دهیم. همچنین موضوع را به هیات نمایندگان اتاق منعکس می‌کنیم تا در خصوص آن نظرات خود را مطرح نمایند. در صورت ضرورت نیز،  پیگیر مسائل کمیسیون‌ها از واحد پژوهش، شورای گفت‌وگو و روابط عمومی اتاق خواهیم بود.

 

اسامی روسا و نواب رئیس کمیسیون‌های تخصصی- مشورتی اتاق بازرگانی مشهد

 

ردیف عنوان کمیسیون رییس کمیسیون نایب رییس کمیسیون
1 آب و محیط زیست محمد علایی
2 اقتصاد کلان و برنامه های راهبردی کیهان کاووسی علی چشمی
3 انرژی نسرین یوسفی عارفی
4 برند و تولید بدون کارخانه فاطمه جمیلی
5 بهبود محیط کسب و کار محمد مهدی شکورزاده مسعود مهدی زاده
6 توسعه صادرات حسین محمدیان
7 حقوقی و قضائی محمد سهامیان مقدم
8 حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی احمد زمانیان ابراهیم عطایی
9 خدمات فنی، مهندسی، مشاوره ای و عمران محسن خندان‌دل سامان اسدیان
10 سرمایه گذاری و تأمین مالی فرهاد سحرخیز احسان شجاعی
11 سلامت مرتضی کرباسی آذر کیانی نژاد
12 صنعت عبدالله یزدانبخش اشکناز اورعی
13 کار و تأمین اجتماعی جواد نیشابوری
14 کسب و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال علی محمد شریعتی مقدم
15 کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته احمد سلحشور محمدرضا خبیری
16 گردشگری و صنایع دستی مژگان ثابت تیموری
17 مالیات مجید محمدنژاد
18 مدیریت واردات و بازرگانی داخلی سعید امشکی مرتضی قندچی
19 مسئولیت اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب و کار رضا حمیدی محسن شرکا
20 معدن و صنایع معدنی غلامرضا نازپرور آریوبرزن مافی

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=10032

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.