• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3070 امروز 6
7
در دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار استان مشخص شد؛

تعیین وظایف و ماموریت‌های کمیته سیاست‌گذاری ریلی خراسان رضوی

  • کد خبر : 10141
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
تعیین وظایف و ماموریت‌های کمیته سیاست‌گذاری ریلی خراسان رضوی
پنجمین جلسه استانی کمیته حمایت از کسب و کار خراسان رضوی (دبیرخانه بند ب ماده 12 قانون احکام دائمی توسعه) با دستورکار بررسی طرح پیش نویس آیین نامه کمیته سیاست‌گذاری ریلی پیرامون نحوه تخصیص واگن، نحوه اهلیت سنجی، نوع نظارت، تسهیل امور و کاهش هزینه‌ها و اختیارات لازم  با ضمانت اجرایی، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی» رئیس این دبیرخانه، در ابتدای این نشست اظهار کرد: مشکلات راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل، ترانزیت و صادرات در جلسات پیشین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان پیگیری و مشخص گردید که به منظور ساماندهی مسائل این حوزه، کمیته سیاست‌گذاری ریلی تشکیل شود که لازمه فعالیت این کمیته، چهارچوب‌بندی مشخص با نظر بخش دولتی و خصوصی است.

وی افزود: بخش دولتی معتقد است که روزانه حدود 40 تا ۵۰ واگن باری برای حمل‌ونقل در استان وجود دارد که نیاز استان را تامین می‌کند. بخش خصوصی نیز بیان می‌کند که این میزان واگن نیاز استان را تامین می‌کند ولیکن  اشکالاتی در حوزه تخصیص واگن و اهلیت‌سنجی و هزینه های تامین واگن وجود دارد و این امر فاصله‌ای میان بخش دولتی و خصوصی ایجاد و تامین واگن را با کندی مواجه کرده است. در چهل و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال گذشته ، ایجاد کمیته سیاست‌گذاری ریلی به تصویب رسید. این کمیته بایستی با اختیارات لازم و متاثر از تصمیمات و نظرات بخش دولتی و خصوصی مسائل و مشکلات مختص به حمل‌و‌نقل ریلی را برطرف کند.

لبافی افزود: اتحادیه صادرکنندگان استان پیش‌نویسی از آیین‌نامه و چهارچوب‌ کمیته سیاست‌گذاری ریلی در خصوص نحوه تخصیص واگن، نحوه اهلیت‌سنجی، نظارت و… تنظیم کرده است. این پیش‌نویس در نهایت به تصویب شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خواهد رسید. نکته مهم این است که موضوع تامین واگن بایستی شفاف‌سازی شود و کمیته سیاست‌گذاری ریلی خلأ این موضوعات را برطرف می‌کند.

ضرورت تخصیص صحیح و به موقع واگن باری

در ادامه «کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیش‌نویس آیین‌نامه و چهارچوب کمیته سیاست‌گذاری ریلی تهیه و تنظیم شده است، عنوان کرد: شکل گیری کمیته سیاست‌گذاری ریلی در سال‌های گذشته پیگیری شد،  اما به دلیل عدم حضور دستگاه‌های اجرایی عملیاتی نشد،

وی از برنامه‌ریزی در خصوص تامین ۵۰ واگن برای خراسان رضوی  و  پیش نویس آیین نامه کمیته مزبور سخن گفت و افزود: شرکت‌های خصوصی که برای اجاره واگن از کشور‌های همسایه اعلام آمادگی می‌کنند، باید در خصوص هزینه و درآمدهای آن شفاف‌سازی کنند. تاکنون پنج شرکت ریلی برای اجاره واگن اعلام آمادگی کرده اند.

شیردل تاکید کرد: واگن باربری به تعداد مورد نیاز در راه‌آهن وجود دارد که بایستی براساس درخواست‌های واقعی و نیاز، تخصیص پیدا کند. لازم است درخواست‌ها براساس نوع، میزان و زمان مورد نیاز به واگن مشخص و برنامه‌ریزی شود.

وی در خصوص ضرورت اهلیت‌سنجی شرکتهای متقاضی اجاره واگن گفت: شرایط نابسامانی در این خصوص وجود دارد که با راه‌اندازی کمیته سیاست‌گذاری ریلی این موضوعات برطرف می‌گردد. تسهیلگری و توانمندی از ملاک‌های مدنظر برای شرکت‌های خصوصی در حوزه ورود واگن است.

شیردل با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید به موضوع تامین واگن‌های باری ورود پیدا کنند، افزود: ترکمنستان از ۸۰ نفر بازرگان و شرکت‌های حمل‌ونقلی ایرانی حدود یک میلیون دلار پیش‌پرداخت برای هزینه اجاره واگن باری دریافت کرده است. این ۸۰ نفر بازرگان و شرکت حمل‌ونقلی مدرک و سندی در این خصوص ندارند. باید ساماندهی در این زمینه صورت گیرد و میان دستگاه‌های اجرایی، دولتی و خصوصی هم‌افزایی لازم اتفاق بیفتد.

وی افزود: راه‌آهن ترکمنستان برای بازرگانان ایرانی تعیین تکلیف می‌کند. نقل و انتقالات این پول‌ها به صورت غیرقانونی انجام می‌شود و در آینده نزدیک، تمامی بازرگانان را با مشکل مواجه خواهد کرد. باید ضمانت اجرایی برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه ورود واگن از کشورهای همسایه وجود داشته باشد. ملاک مد نظر برای فعالیت در این حوزه، شایستگی و توانمندی شرکت‌هاست.

سپس «مرتضی قندچی»، رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید شفافیت در ترکیب اعضا کمیته سیاست‌گذاری ریلی مشخص شود و راه‌آهن تصمیم گیرنده اصلی در کمیته باشد. همچنین اتحادیه کارگزاران گمرکی به اعضا این کمیته اضافه شود.

«حمید دشتی»، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز عنوان کرد: حمل‌ونقل باری هم اکنون وضعیت نابسامانی داشته و امکان ورود به این حوزه برای هرکس فراهم است. به‌نوعی باید شرایط ورود به این حوزه بازنگری و فیلتری در نظر گرفته شود تا افراد حائز صلاحیت از غیر، مشخص شوند. انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی آمادگی طراحی یک نرم افزار به منظور برنامه‌ریزی دقیق در این خصوص را دارد.

امکان برنامه‌ریزی و چهارچوب بندی برای راه‌آهن کشورهای همسایه نیست 

در ادامه «موسی صفایی»، رئیس گروه بازرگانی اداره کل راه‌آهن خراسان تاکید کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران چهارچوب مشخص و عملیاتی در حوزه حمل‌ونقل ریلی دارد؛ اما با توجه به اینکه چهارچوب مشخصی در راه‌آهن کشورهای همسایه وجود ندارد، برنامه‌ریزی در این خصوص امکان‌پذیر نیست. راه‌آهن ایران تلاش می‌کند تا بهترین خدمات را ارائه کند؛ اما راه‌آهن دیگر کشورها ضمانت اجرایی در تعهدات خود ارائه نمی‌کنند. حلقه مفقوده تخصیص و تامین واگن، بخش خصوصی است. این خلأ توسط بخش خصوصی برطرف می‌شود.

مشخص شدن ترکیب اعضاء کمیته سیاست‌گذاری ریلی 

در بخش پایانی این نشست، لبافی، رئیس دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار استان در جمع بندی آنچه در این نشست مطرح شد، خاطرنشان کرد: ترکیب اعضاء کمیته سیاست‌گذاری ریلی با تبادل نظر میان اعضا حاضر در جلسه و همچنین وظایف و ماموریت‌های کمیته مشخص شد. اعضا جلسه برای تعیین سمت ها رئیس و دبیر به صورت چرخشی یکساله بین اتحادیه صادر کنندگان و انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی است توافق کردند.

لبافی با اشاره به اینکه فعالیت کمیته سیاست‌گذاری ریلی برای استان خراسان رضوی بسیار حائز اهمیت است، گفت: شرح وظایف و ماموریت‌های کمیته سیاست‌گذاری ریلی در این جلسه به تصویب رسید. همچنین ساز و کارهای  اجرایی درکمیته سیاست‌گذاری ریلی در جلسات آینده توسط اعضا  تعیین خواهد شد

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=10141

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.