• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3057 امروز 0
2
رئیس اتاق خراسان رضوی از راهبردی سخن گفت که اتاق دهم باید مدنظر داشته باشد:

راهبرد مطالبه‌گری و لابی‌گری، باید تامین‌کننده منافع جمعی بخش خصوصی باشد

  • کد خبر : 10376
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
راهبرد مطالبه‌گری و لابی‌گری، باید تامین‌کننده منافع جمعی بخش خصوصی باشد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: اتاق بازرگانی به عنوان حلقه پیوندی میان حاکمیت و بخش خصوصی شناخته می‌شود اما این نهاد تشکلی در مسیر مطالبه‌گری یا حتی در بهره‌گیری از گفتمانی که رایزنی و در اصطلاح عده‌ای «لابی‌گری» را دنبال می‌کند، باید رویکردی شفاف اتخاذ شود تا نتیجه‌ای که حاصل می‌آید، منافع جمعی بخش خصوصی و اقتصاد کشور را تامین کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد؛ «محمدرضا توکلی‌زاده»، در پنجمین جلسه هیات نمایندگان این اتاق که با دستورکار بررسی راهبردهای کلیدی و پیشنهادی اتاق مشهد در دوره دهم برگزار شد، تاکید کرد: اتاق چه در مقام مشاور سه قوه باشد یا چه در جایگاه مطالبه‌گر، به عنوان بزرگ‌ترین و فراگیرترین تشکل اقتصادی کشور، نهادی است که می‌تواند در بهبود سیستم اقتصادی کشور نقش‌آفرین شود چرا که در بعضی ساختارهای مهم تصمیم‌گیری کشور حضور دارد و این مسئله روشنگری پیرامون مفاهیمی همچون «لابی‌گری» را در گفتمان بعضی اعضای این اتاق، ضروری می‌سازد تا چنین تلقی نشود که پیگیری‌ها، قرار است به انتفاع گروهی قلیل یا تشدید بخشی‌نگری‌ها منتج گردد.

وی توضیح داد: شفافیت در عملکرد با انعکاس مسیر پیگیری، مشارکت‌خواهی از ارکان بخش خصوصی و تشریح شفاف دستاوردها میسر می‌شود. ما به دنبال پیگیری منافع اعضای اتاق هستیم و باور داریم هر مانعی که در مسیر فعالیت کسب و کارها مرتفع شود، نتیجه آن رونق اقتصاد است. چنین رویکردی، فراتر از منافعی صنفی، تامین‌کننده منافع ملی نیز خواهد بود البته به شرط مشارکت بخش دولتی و حاکمیتی و باور به نافذ بودن نظرات بخش خصوصی.

توکلی زاده در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم روشنگری وظایف و اختیارات اتاق بازرگانی برای فعالان اقتصادی و اعضای اتاق تاکید کرد و متذکر شد: برآورد ما نشان می‌دهد که در دوره جاری، جمعا حدود 500 فعال اقتصادی عضو 20 کمیسیون‌ تخصصی- مشورتی اتاق هستند و می‌توانیم در تشریح وظایف و حدود اختیارات اتاق از سطح کمیسیون‌ها اقدام و به ظرفیت مشارکتی موجود اتکا نماییم.

وی یادآور شد: در واقع، اعضای کمیسیون‌ها ظرفیتی ارزشمند برای اشاعه و انتقال اطلاعات به تمامی لایه‌های فعالان اقتصادی در سطح مشهد و استان هستند. بایستی مکانیزمی به منظور نهادینه‌سازی این امر از طریق هیات رئیسه و اعضای کمیسیون‌ها درنظر گرفته شود تا انتقال اطلاعات از اعضای هیات نمایندگان به فعالان اقتصادی و بالعکس به شکلی صحیح صورت پذیرد و بتوانیم در نهایت نقاط ضعفی که کمتر به آنها پرداخته شده را شناسایی نماییم.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص تعیین راهبردهای کلیدی اتاق خراسان رضوی در دوره دهم نیز تاکید کرد: آنچه نباید در این رابطه مغفول بماند، هدف‌گذاری صحیح با تکیه بر نقش و جایگاه اتاق در اقتصاد استان و توانایی این نهاد تشکلی برای ارائه راهکارها و دیدگاه‌های کارشناسی در مباحث مختلف اقتصادی است.

لزوم تعریف دقیق فرایندهای سازمانی اتاق بازرگانی استان

«احمد اثنی عشری»، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست گفت: در مسیر تعیین راهبردهای کلیدی اتاق دهم، لازم است ذینفعان اتاق دسته‌بندی شوند و به نظرات آنان و درخواست‌هایشان از پارلمان بخش خصوصی توجه شود. در بخش مطالبه گری باید ابتدا شناسایی موضوعات و مسائل مدنظر فعالان اقتصادی را مدنظر قرار داد و سپس به انجام کارشناسی و پیگیری راهکارها پرداخت. همچنین، ضروری است در دوره جدید فعالیت هیات نمایندگان اتاق، تعریف دقیقی از فرایندهای سازمانی این نهاد تشکلی استان صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی کارشناسانه برنامه هفتم توسعه و پیگیری برای رفع نقاط ضعف آن از سوی تصمیم‌گیران، یکی از مهمترین وظایف اتاق است و اگر بتوانیم یافته‌های خود را در این زمینه با قدرت استدلال بیشتری مطرح نماییم، قطعا شاهد اثرگذاری بیشتری خواهیم بود. لذا بایستی در این زمینه بررسی کافی صورت گیرد.

امیدواری برای پویایی بیشتر اتاق مشترک ایران و افغانستان

«محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق خراسان رضوی نیز اذعان کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در ابتدای هر دوره فعالیت اتاق بازرگانی باید صورت پذیرد، تهیه برنامه‌های راهبردی و کلیدی اتاق است. در صورت تهیه و جمع بندی برنامه مذکور باید به گونه‌ای باشد که نقش تمامی بخش‌ها، واحدها و ارکان اتاق، مشخص باشد تا در نهایت با ایفای صحیح وظایف، شاهد فعالیت قدرتمندتری از اتاق باشیم.

وی همچنین، به برگزاری مجمع و انتخابات اتاق مشترک ایران و افغانستان اشاره و اظهار کرد: افغانستان به عنوان کشوری که رتبه اول را در ارتباطات اقتصادی با استان خراسان رضوی دارد، برای استان ما حائز اهمیت است؛ اما در سال‌های اخیر اتاق مشترک ایران و افغانستان در مرکز کشور مستقر بود که با توجه به اینکه تقریبا تمامی منتخبان این اتاق در انتخابات اخیر، از مشهد هستند، امیدواریم از این پس شاهد پویایی بیشتر اتاق مشترک ایران و افغانستان و آثار آن در تعاملات دو طرف باشیم.

هدف‌گذاری برای تعیین نقشه راه اتاق بازرگانی مشهد طی چهار سال آینده

«علی کبیر»، دبیرکل اتاق خراسان رضوی نیز گفت: در ابتدای هر دوره فعالیت اتاق بازرگانی، بر اساس نظرات و توقعات ذینفعان و اعضای اتاق و با توجه به وظیفه‌ای که قانون برعهده اتاق گذارده است، رویکردهای اتاق را مشخص می‌کنیم تا براساس آن برنامه فعالیتی اتاق تعیین شود. بدین ترتیب، نقشه راه این نهاد تشکلی برای چهار سال آینده مشخص می‌گردد. بر این اساس، نظرات و پیشنهادات اعضای هیات نمایندگان را درباره برنامه راهبردی پیشنهادی اتاق مشهد دریافت خواهیم کرد.

نگاهی به بخشی از رویکردهای کلیدی پیشنهادی اتاق خراسان رضوی در دوره دهم

در ادامه این نشست، «سعید ابراهیمی»، مشاور طرح و برنامه اتاق بازرگانی استان به ارائه گزارشی با عنوان «تحلیل و جمع‌بندی رویکردهای کلیدی اتاق خراسان رضوی» پرداخت و اظهار داشت: در تجمیع رویکردهای پیشنهادی تلاش نمودیم نظرات، پیشنهادات و مسائل مدنظر تمامی کاندیداهای اتاق مشهد در انتخابات دوره دهم را گردآوری کنیم و بر این اساس، 338 مورد در قالب اولویت‌ها، پیشنهادات، مشکلات و مواردی که توسط کاندیدها اعلام شده‌اند، تجمیع گردید.

وی با بیان اینکه در نهایت تمامی موارد پیشنهادی و درخواستی را در 5 محور دسته‌بندی کردیم، گفت: این دسته‌ها شامل: «موارد کلی»، «شیوه هدف گذاری، سیاست گذاری و اداره (حمکرانی) اتاق»، «ایفای نقش موثر اتاق در بهبود محیط کسب و کار»، «اتاق: فعالان اقتصادی، تشکل‌ها و جامعه» و «بخش‌های اقتصادی» می‌باشد که در هر یک از این دسته‌ها، محورهای مشخصی به منظور چگونگی نقش‌آفرینی اتاق تعریف شده است.

وی افزود: بیشترین خواسته ها و انتظارات از اتاق بازرگانی مشهد طبق جمع بندی‌های ما عبارتند از: تدبیراندیشی برای افزایش تاثیرگذاری اتاق بر محیط کسب و کار، رویکردهای شفاف و کارآمد در حکمرانی و اداره اتاق و توجه به مرجعیت اتاق در جامعه، تشکل‌ها و فعالان اقتصادی.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در ایفای نقش اتاق در حوزه بهبود محیط کسب وکار (به عنوان اتاق تاثیرگذار)، به نقش‌هایی چون مشاوره، مطالبه‌گر و پیگیر، حمایت‌گر و لابی‌گر و برقرارکننده تعامل سازنده با ذینفعان کلیدی و نیز، نقش پشتیبان فعالان اقتصادی در فضای کسب و کار برای اتاق اشاره شده است.

ابراهیمی در تشریح گزارشی دیگر با عنوان «رویکردهای کلیدی پیشنهادی اتاق برای دوره دهم» گفت: پس از نظرخواهی از فعالان اقتصادی به ماهیت اتاق و وظایف و توان آن پرداختیم تا براساس آن و با نگاهی به نظرات فعالان اقتصادی، رویکرد پیشنهادی را جمع بندی نماییم. ابتدا به این موضوع پرداختیم که ذینفعان اتاق چه کسانی هستند، سپس به طرح این پرسش پرداختیم که آیا اتاق می‌تواند و باید به همه درخواست‌ها و انتظارات ذینفعان رسیدگی کند؟ در ادامه، ملاحظات کلیدی اتاق بازرگانی را بررسی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از نکات کلیدی که در برنامه‌ریزی راهبردی برای اتاق باید به آن توجه نمود، نوع و نحوه مشاوره به دولت است. در جایگاه مشاور 3 قوه، کیفیت گفت‌وگوی اتاق‌ها با دولت بسیار مهم و تاثیرگذار است. لذا یکی از کانونی‌ترین حوزه‌های تمرکز اتاق‌ها باید برخورداری از یک گفتمان با کیفیت (گزارش‌ها، تحلیل‌ها و راه حل‌ها) باشد.

مشاور طرح و برنامه اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه یکی از نکات راهبردی اتاق این است که هر سازمانی برای اثرگذاری روی حکومت باید در گروه خود، جامعه و حکومت اعتبار داشته باشد، تصریح کرد: اگر مقرر باشد اتاق تشکل مورد اعتماد فعالان اقتصادی، جامعه و حکومت باشد، باید به سه نقش حکمرانی مطلوب، تشکل تاثیرگذار و تشکل مرجع توجه نماییم که ایفای هر یک از این نقش‌ها مستلزم رعایت مولفه‌های مختلفی است.

اقتضائات برنامه‌ریزی راهبردی در اتاق بازرگانی چیست؟

در ادامه، اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد به بیان نقطه نظرات خود در خصوص دو گزارش ارائه شده در این نشست در خصوص رویکردهای کلیدی پیشنهادی اتاق بازرگانی استان پرداختند.

«عبدالله یزدانبخش»، عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی نقشی 15 تا 20درصدی در اقتصاد کشور دارد و باید ببینیم راهبردها را چگونه تعریف کنیم که بتوانیم 80درصد مابقی اقتصاد را همراه خود کنیم. این موضوع در تعاملات اتاق با بخش حاکمیتی به خوبی نمود می‌یابد.

«غلامرضا نازپرور»، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز گفت: باید به این نکته توجه نماییم که تاثیرگذاری زمانی اتفاق می افتد که با رویکردی کارشناسی پیش برویم و آمار و اطلاعات لازم و کافی را داشته باشیم تا بر مبنای آن عمل نماییم. باید در تقسیم بندی رویکردهای اتاق، اولویت بندی کنیم تا بدانیم در کدام قسمت‌ها می‌توانیم تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم. اگر با اطلاعات کامل پیش برویم و عمل کنیم، قطعا تاثیرگذار خواهیم بود. همچنین، اتاق باید به طور ویژه در کار پژوهشی و مطالعاتی ورود کند؛ زیرا یکی از کمبودهای اساسی اقتصاد استان ما، در حوزه پژوهش و مطالعه است. هر یک از اعضای هیات نمایندگان اتاق نیز باید در حوزه عملکردی خود، به اطلاعات کامل دست یابند.

«علی محمد شریعتی مقدم»، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد نیز اظهار داشت: شواهد حاکی از آن است که نظام تصمیم سازی کشور آنطور که انتظار می‌رود، کارآمد نیست. ما به منظور اثرگذاری بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها، احتیاج به سطح بالاتری از مشاوره و الگوگیری به ویژه الگو گرفتن از مشاوران بین‌المللی داریم.

«فرهاد سحرخیز»، عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی نیز اذعان داشت: اتاق مشهد امروز به بلوغ خاصی در انجام کار تیمی رسیده است و این خودبه خود سطح انتظارات از این نهاد تشکلی را افزایش داده است. باید در کنار استراتژی‌هایی که تعریف می شود، به این توجه کنیم که تصور فعالان اقتصادی از اختیارات اتاق بر مبنای واقعیت باشد. در ان زمنیه نقش اطلاع رسانی از سوی اتاق بسیار مهم است.

«محمدمهدی شکورزاده»، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد گفت: در تعیین فرایندهای اجرای برنامه کلیدی و راهبردی اتاق، باید بررسی‌های دقیق‌تری صورت گیرد تا برنامه‌ای متقن و جامع داشته باشیم که همه عرصه‌های فعالیت اتاق را پوشش دهد.

در بخش پایانی این نشست و در بررسی دستور کار سوم، آخرین وضعیت کمیسیون‌های اتاق مشهد و برنامه و بودجه آنها ارائه گردید.

«نرجس خوش زبان»، مدیر هماهنگی امور کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: تاکنون 70درصد کمیسیون‌ها برنامه و بودجه خود را مشخص کرده‌اند و فهرست اعضای خود را به ما اعلام نموده‌اند. همچنین، تقویم زمانی برگزاری جلسات اغلب کمیسیون‌ها مشخص شده است.

گفتنی است در پایان این نشست، با اعلام شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال، «حسن هاشمی» به عنوان نایب رئیس این کمیسیون معرفی شد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=10376

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.