• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
کل 3106 امروز 5
7
در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی صورت گرفت؛

پنج بند توافق درباره چگونگی ارائه اسناد گمرکی برای صدور گواهی بهداشت کالاهای تولیدی

  • کد خبر : 11213
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
پنج بند توافق درباره چگونگی ارائه اسناد گمرکی برای صدور گواهی بهداشت کالاهای تولیدی
در بیست و یکمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در سال جاری، موضوع ارائه اسناد گمرکی پس از صادرات کالا برای صدور گواهی بهداشت محصولات کارخانجات تولیدی، بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی» رئیس این دبیرخانه در ابتدای جلسه اظهار کرد: یکم تیرماه سال جاری، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نامه‌ای خطاب به مدیرعامل و مسئولان فنی کارخانجات تولیدی مواد غذایی استان در خصوص صدور گواهی بهداشت صادرات، ارسال کرد؛ اما طبق مکاتبه انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی با دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، الزامات خواسته‌ شده از تولیدکنندگان روند صادرات را با کندی مواجه خواهد کرد.

صدور گواهی بهداشت صادرات برای هر محموله، منوط به ارائه اسناد گمرکی صادرات قبلی است

لبافی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه خراسان رضوی بالغ بر 50 کارخانه رب گوجه فرنگی با رویکرد صادراتی دارد، عنوان کرد: براساس نامه ارسالی از سوی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، صدور گواهی بهداشت برای صادرات منوط به ارائه مستندات گمرکی مربوط به صادرات کالا مانند اظهار نامه و Packing List برای هر محموله شامل مشخصات کامل آن محصول اعم از تاریخ تولید میلادی، انقضاء، سری ساخت، نام تجاری و مقدار هر محموله صادر شده است. همچنین، صدور گواهی بهداشت صادرات برای هر محموله منوط به ارائه اسناد گمرکی صادرات قبلی است.

وی تشریح کرد: اگر کارخانجات تولیدی قصد صادرات محصولات را داشته باشند، بایستی گواهی و اسناد گمرکی صادرات پیشین را در اختیار معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دهند.

لبافی در ادامه با بیان اینکه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر صادرات محصولات غذایی توسط کارخانجات تولیدی تاکید می‌کند، گفت: این در حالیست که بسیاری از شرکت‌های تولیدی به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه هستند و عدم بازاریابی در کشور هدف، آمادگی صادرات کالا را ندارند. این کارخانجات از طریق شرکت‌های صادراتی یا کارگزاری، محصول خود را صادر می‌کنند. شرکت‌های صادراتی و کارگزاری، محصولات کارخانجات را خریداری و سپس با کارت بازرگانی خود اقدام به صادرات می‌کنند.

وی تاکید کرد: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کارخانجات تولیدی درخواست اسناد و اظهارنامه‌های گمرکی شرکت‌های صادراتی و کارگزاری که محصولات آنان را صادر می‌کند، دارد؛ اما این امر در حیطه کاری کارخانجات تولیدی نیست و شرکت‌های صادراتی و کارگزاری نیز این اسناد را به کارخانجات تولیدی ارائه نخواهند کرد. از طرفی، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد باید نظارت کامل بر روند صادرات داشته باشد.

محصولات بازارهای داخلی با نظارت سازمان غذا و دارو و استاندارد، تولید و عرضه می‌شود

لبافی در بخش دیگری از سخنانش به دغدغه‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد و انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی پرداخت و بیان کرد: محصولات کارخانجات تولیدی براساس فرمولاسیون خاص سازمان غذا و دارو برای بازارهای داخلی تولید و عرضه می‌شود و سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد بر روی محصولات تولیدی کارخانجات عرضه شده در بازار نظارت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: محصولات تولیدی کارخانجات مواد غذایی که با فرمولاسیون خاص سازمان غذا و دارو و استاندارد تولید شده است، توسط شرکت‌های صادراتی و کارگزاری دارای کارت بازرگانی در ایران خریداری و سپس به بازارهای هدف صادر می‌شود. در این شرایط، ارائه اسناد گمرکی از سوی کارخانجات تولیدی ضرورت ندارد و در صورتی که کارخانجات تولیدی، محصولی را برحسب سفارش و فرمولاسیون خاص کشور هدف صادراتی تولید و صادر کنند، اسناد و مدارک گمرکی باید به معاونت غذا و دارو ارائه شود.

چالش رفع تعهدات ارزی برای واحدهای تولیدکننده صادرات محور

در ادامه این جلسه؛ «غلامحسین اسدی ازغدی»، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: کارخانجات تولیدی به دلیل مشکلات مرتبط با رفع تعهدات ارزی امکان صادرات محصول را ندارند و در صورت صادرات با مشکلات متعددی روبرو خواهند شد. لذا برخی از شرکت‌های صادراتی، محصولات کارخانجات تولیدی را در کشور خریداری و با کارت بازرگانی خود اقدام به صادرات این محصولات می‌کنند و اسناد و مدارک گمرکی محصولات ارسال شده توسط شرکت‌های صادراتی، در اختیار کارخانجات نیست.

صدور گواهی بهداشت از مبدأ برای صادرات محصولات تولیدی الزامی است

سپس «رضا بابایی مقدم»، نایب رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیش از ارسال نامه سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، الزامی به ارسال مدارک و اسناد گمرکی محصولات صادراتی پیشین برای صدور گواهی بهداشت از مبدأ نبود، گفت: صدور گواهی بهداشت از مبدأ برای ارسال محصولات تولیدی الزامی است. از سویی، ارائه اسناد و مدارک گمرکی صادرات که توسط شرکت‌های صادراتی و کارگزاری صورت گرفته، از عهده کارخانجات تولیدی خارج است.

سازمان غذا و دارو بنا را بر صادرات محصولات مواد غذایی توسط کارخانجات تولیدی گذاشته است

سپس «حسین مقدادی»، رئیس اداره صادرات و واردات معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سامانه بارگذاری اسناد و مدارک گمرکی صادرات محصولات کشوری بوده و دانشگاه علوم پزشکی مشهد کاربر آن است، تاکید کرد: برخی از قوانین تشریفاتی از تکالیف قانونی است. معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در صورت نقض قانون، باید پاسخگو باشد، سازمان غذا و دارو، بنا را بر صادرات محصولات موادغذایی توسط کارخانجات تولیدی گذاشته است.

او بخش دیگری از سخنانش را به بارگذاری اسناد کالاهای وارداتی اختصاص داد و بیان کرد: سامانه کشوری و متمرکزی برای بارگذاری اسناد کالاهای وارداتی تعریف شده است. معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد بنا را بر صحت و درستی گذاشته و گواهی سلامت کالا و مواد وارداتی را به محض بارگذاری مستندات در سامانه، صادر می‌کند؛ اما متاسفانه برخی از مستندات ارسالی با کالا و مواد وارداتی مطابقت ندارد.

مقدادی در بخش دیگر سخنانش در خصوص صادرات محصولات داخلی عنوان کرد: محصولات کارخانجات تولیدی دو نوع هستند؛ محصولات تولیدی که به بازار داخلی عرضه می‌شود براساس فرمولاسیون و استانداردهای کشور تولید می‌شود و محصولات تولیدی صادراتی با فرمولاسیون و استاندارهای جهانی و بازار هدف صادراتی تولید و ارسال می‌شود.

بیش از 90 درصد صادرکنندگان استان، اظهارنامه و اسناد گمرکی را ارائه می‌کنند

«حسن وکیلی»، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد صادرکنندگان استان، اظهارنامه و اسناد گمرکی را ارائه می‌کنند، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های معاونت غذا و دارو، تفاوت فرمولاسیون محصولات تولیدی کارخانجات است. محصولات تولیدی صادراتی باید برچسب و نشان صادراتی داشته و متفاوت از محصولات داخلی باشد.

وکیلی در ادامه با بیان اینکه گواهی بهداشت محصولات برای تولیدکننده صادر می‌شود، تاکید کرد: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص این موضوع از سازمان غذا و دارو استعلام کرده و منتظر پاسخ است.

سپس «حمیدرضا رضوی خبیر»، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی خراسان رضوی در این خصوص گفت: در صورت عدم صادرات برخی از محصولات غذایی، مزرعه‌داران با چالش مواجه خواهند شد. برخی از محصولات کشاورزی، بیش از نیاز کشور است که بایستی در صنایع تبدیلی محصول نهایی از آنان، تولید و به بازارهای هدف صادر شود.

ارائه اسناد گمرکی به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای صدور گواهی سلامت الزامی نیست

در ادامه، لبافی با اشاره به اینکه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص عدم ضرورت دریافت اسناد و مدارک گمرکی شرکت صادراتی و کارگزاری از کارخانجات تولیدی، از سازمان غذا و دارو استعلام کرده است، به موجب موافقت معاونت غذا و دارو و انجمن صنایع تبدلی استان توافق و مقرر شد موانع ایجاد شده ناشی از مندرجات نامه ابلاغی معاونت محترم غذا و داروی استان به حوزه مرکزی غذا و داروی کشور منعکس گردد و در صورت رفع موانع و پاسخ مثبت بر اساس موافقت صورت گرفته عمل شود. در صورتی که پاسخ منفی بود برای حفظ بازارهای داخلی و صادراتی درقالب توافقات استانی؛ برای آن تعداد محصولاتی که با فرمول های داخلی توسط کارخانجات تولیدی صادر می گردد، چنانچه با کارت بازرگانی شرکت تولیدی صادر گردد قطعا میبایست مدارک در سامانه بارگذاری شود ولی چنانچه توسط شرکت های صادراتی خریداری شود، شرکت تولیدی تکلیفی به ارائه اسناد گمرکی ندارد.

وی ادامه داد: همچنین، در خصوص آن تعداد از محصولاتی که بر اساس سفارش خارجی و با فرمول های مد نظر کشور درخواست کننده تولید می شود، کارخانجات تولیدی مکلفند چنانچه خود یا شرکت صادراتی صادرات انجام می‌دهند، اظهار نامه یا مدارک گمرکی را در اختیار معاونت غذا و دارو قرار دهند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11213

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.