• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
کل 3159 امروز 0
5
کارشناس حقوقی سازمان جهانی مالکیت فکری تاکید کرد

لزوم توجه به برند، علامت تجاری و نشان جغرافیایی در توسعه صادرات زعفران ایران

  • کد خبر : 12820
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
لزوم توجه به برند، علامت تجاری و نشان جغرافیایی در توسعه صادرات زعفران ایران
کارشناس حقوقی سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو)، توجه به برند، علامت تجاری و نشان جغرافیایی را از ضروریات توسعه صادرات زعفران ایران در بازارهای جهانی خواند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «ویولتا گتو»، در سمینار و کارگاه آموزشی برندسازی زعفران که در محل اتاق مشهد برگزار شد، با بیان این‌که افراد بسیاری برند و علامت تجاری را با یکدیگر یکسان می‌دانند، تصریح کرد: علامت تجاری چتری است که بتوانیم محصول خود را از طریق آن برندسازی کنیم. علامت تجاری چیزی است که به مصرف کننده این فرصت را می‌دهد که یک محصول را از محصولات دیگر متمایز کند. برای مثال، علامت تجاری چای ایرانی باعث می‌شود مصرف‌کنندگان متوجه آن شوند.

وی خاطرنشان کرد: علامت تجاری می‌تواند عدد، جمله، چند حرف، ترکیبی از نوشتار و تصویر باشد. بعضی وقت‌ها علائم تجاری می‌تواند خاص باشد. مثلا ترکیب‌های سه بعدی یا حتی نت‌های موسیقی.

کارشناس حقوقی سازمان جهانی مالکیت فکری گفت: ما سه نوع علامت تجاری شامل فردی، جمعی و مارک داریم. علامت تجاری جمعی یعنی علامتی که یک جمع می‌توانند از آن بهره ببرند. به طور مثال، شما به عنوان تولیدکنندگان زعفران می‌توانید علامت تجاری جمعی داشته باشد که فقط اعضای یک تشکل و انجمن بتوانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: مارک، علامتی است که محصولات دارای مشخصات و روش تولید خاص می‌توانند از آن استفاده کنند. این نشان متمایز کننده محصولات و خدماتی است که توسط دارنده آن علامت مورد تایید قرار گرفته است و فقط تولیدکنندگانی که مورد تایید آن علامت هستند، می‌توانند از آن استفاده کنند. برای مثال هر کسی که محصولات خود را بر اساس استانداردهای حلال تولید کند، می‌تواند از آن استفاده کند.

گتو در ادامه به بیان معیارهای حمایت از یک علامت تجاری پرداخت و گفت: این علامت نمی‌تواند شامل مواردی باشد که فاقد ویژگی متمایزکنندگی هستند. این علامت نباید جزو اسامی عام، خلاف منافع و نظم عمومی و فرهنگ آن کشور و منطقه مورد استفاده باشد و نباید علامتی باشد که حقوق شخص دیگری را نقض کند یا گمراه کننده باشد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته درخواست ثبت علامت تجاری بسیار افزایش یافته و در سال ۲۰۲۰ به اوج خود رسیده است، افزود: ایران از لحاظ درخواست ثبت علامت تجاری در رتبه هفتم جهان قرار دارد و این می‌تواند رتبه خوبی باشد.

گتو ادامه داد: حمایت از علامت تجاری طی دوره‌های ۱۰ ساله انجام می‌شود و پس از گذشت یک دهه باید آن علامت تجای تمدید شود. بنابراین آن هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید در برابر حمایت‌های که دریافت می‌کنید، ناچیز است.

وی در ادامه با بیان ویژگی‌های طرح‌های صنعتی، گفت: طرح، اولین سفیر یک محصول است؛ چراکه اولین چیزی است که یک مصرف کننده می‌بیند. شکل بسته‌بندی نیز بسیار مهم است، چراکه نشان دهند محصول شماست و می‌تواند نقش مهمی در بازاریابی بازی کند. همچنین، طراحی داخلی فروشگاهی که می‌خواهید محصول خود را به فروش بگذارید نیز بسیار مهم است. اگر می‌خواهید برندسازی کنید، باید به این موارد دقت کنید.

کارشناس حقوقی سازمان جهانی مالکیت فکری در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه نشان جغرافیایی مبین اصالت و کیفیت یک محصول است و نشان دهنده محصولی است که در آن منطقه تولید شده است، تصریح کرد: وقتی نشان جغرافیایی ثبت می‌شود، یعنی ویژگی‌های آن مربوط به محلی است که آن محصول در آن تولید می‌شود و فایده آن این است که مصرف کننده متقاعد می‌شود هزینه بیشتری پرداخت کند و مطمئن می‌شود آن محصول از آن منطقه خاص می‌آید. طبق تحقیقات، مصرف کنندگان حاضر هستند 30 درصد هزینه بیشتری بابت محصولی با پنین ویژگی‌هایی پرداخت کنند. این نشان می‌تواند تاثیرات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی محیط زیستی داشته باشد.

وی ادامه داد: ما از طریق قوانین منحصربفردی که در این زمینه وجود دارد، می‌توانیم از نشان جغرافیایی حمایت کنیم. در ایران حدود 170 نشان جغرافیایی به ثبت رسیده است.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=12820

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.