• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3064 امروز 7
2
مدیر ارشد سابق شرکت مایکروسافت در نشست «بهره‌وری؛ اساس مدیریت نوین» در اتاق بازرگانی مشهد مطرح کرد؛

ارتقای بهره‌وری در شرکت‌ها؛ به مدد بهر‌ه‌‌گیری از تکنولوژی و با تاکید بر حفظ فرهنگ بومی

  • کد خبر : 13677
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
ارتقای بهره‌وری در شرکت‌ها؛ به مدد بهر‌ه‌‌گیری از تکنولوژی و با تاکید بر حفظ فرهنگ بومی
در نشست مشترک اعضای کمیسیون‌های «توسعه صادرات»، «اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی»، «صنعت» و «کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته» اتاق بازرگانی خراسان رضوی با «آنتونی روانی»، مدیر ارشد سابق شرکت مایکروسافت که با موضوع «بهره وری؛ اساس مدیریت نوین» برگزار شد، درباره اقتضائات ارتقای بهره‌وری در شرکت‌ها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق بازرگانی استان در این نشست، با تاکید بر ضرورت توجه شرکت‌ها به ایفای مسئولیت اجتماعی و تاثیر این موضوع در ارتقای بهره‌وری اظهار داشت: شرکت‌های بزرگی همچون «اپل» در دنیا، در سایه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، با انتقال دفاتر خود به شهرهای کوچک، علاوه بر کمک به توسعه جوامعی که در آن مستقرند، از خدمات خاص یا مزیت‌های ویژه آن مناطق نیز بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: امروز شرکت‌های بزرگ بودجه مجزایی را به منظور انجام مسئولیت‌های اجتماعی در مناطقی که استقرار دارند، در نظر می‌گیرند و این اتفاق در ایران نیز از سوی بنگاه‌های اقتصادی کلان رقم می‌خورد.

توکلی زاده اذعان کرد: در حوزه ارتقای بهره‌وری، به کارگیری سیستم‌های امتیازدهی بر اساس توانمندی‌ها و پاره‌‌ای روش‌های مرسوم مورد توجه شرکت‌های ایرانی است. هر چند شاید از منظر نحوه عمل به این روش‌ها به پختگی کشورهای توسعه یافته نرسیده باشیم، اما همچنان مقوله بهره‎‌وری برای بخش خصوصی ما از اهمیت بالایی برخوردار است چون در منابع و هزینه‌ها اثرات فراوانی باقی می‌گذارد.

وی از این حیث، ارائه آموزش‌های لازم در حوزه ارتقای بهره‌وری خاصه از منظر مدیریتی را برای شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی، ضروری دانست.

اهمیت مقوله پروسه استخدام در ارتقاء بهره‌وری در شرکت‌ها

«آنتونی روانی»، مدیر ارشد سابق شرکت مایکروسافت نیز در این نشست، سخنانش را با پرداختن به تعبیر اصطلاح Entrepreneurship در ایران آغاز کرد و گفت: این کلمه در ایران تحت عنوان کارآفرینی ترجمه شده است؛ این در حالی است که در واقع، مراد از این عبارت، شخصیتی است که نه تنها می‌تواند کارآفرینی کند، بلکه قدرت رهبری داشته و علاوه بر سودآوری برای کمپانی، می‌تواند به ارتقاء درجه آن بسیار کمک کند. این اصطلاح واژگانی مانند سودآوری بیشتر، رهبری، شخصیت، خلاقیت و… را در خود نهفته است. افراد دارای این گونه شاخص‌ها هیچ گاه دچار تکبر نبوده و همواره در طول زندگی خود از مشاوره و تجربه دیگران استفاده کرده‌اند؛ از جمله این افراد می‌توان به انیشتین اشاره کرد. به وجود آمدن این چنین شخصیتی مادرزادی نیست بلکه باید برای ایجاد چنین شخصیتی در خود تلاش کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت مقوله پروسه استخدام در ارتقاء بهره‌وری در شرکت‌ها اشاره و تصریح کرد: تجربه حاکی از آن است که پروسه استخدام در بسیاری از شرکت‌های ایرانی چندان صحیح نیست؛ به طور مثال، کارگزینی از متقاضیان جویای کار درخواست ارائه مستندات و رزومه کاری می‌کند. این در حالی است که در شرکتی همچون «مایکروسافت»، تنها معیار ما برای پذیرش نیروی جدید، برخورداری متقاضی از مدرک تحصیلی مرتبط بود. نکته قابل توجه آن است که در پروسه استخدام، توانمندی‌های متقاضی بایستی راستی آزمایی شود. در واقع، باید سیستم ارزش‌یابی در پروسه استخدامی به کار گرفته شود تا بتوان افراد شایسته و توانمند را در سیستم جای داد. معیار سنجش توانمندی در اروپا بسیار بالاست و افراد توانمند در سیستم به خوبی تشویق می‌شوند و بالعکس، افرادی که توانایی انجام پروژه را ندارند از کار برکنار می‌شوند.

روانی یادآور شد: «بیل گیتس» هیچ گاه در طول دوران کاری خود از دو واژه «نمی‌شود» و «نمی‌توانم» استفاده نکرد. همچنین نیروهای کاری را برمی‌گزید که از این دو واژه استفاده نکنند.

مدیر ارشد سابق شرکت مایکروسافت اظهار کرد: بیل گیتس دارای تمرکز بسیار بالایی است و نظم و ترتیب نیز دو شاخصه‌ای است که به وضوح در او مشهود است. زمان برای وی مقوله بسیار مهمی بود؛ به طوری که در هنگام راه رفتن نیز در حال مذاکره و صحبت بود و حداکثر استفاده را از زمان‌ داشت. از سویی، نحوه کار در شرکت به گونه‌ای بود که کارکنان مایکروسافت نه فقط برای جنبه مادی بلکه از روی علاقه کار می‌کردند و تا ساعات پایانی شب برای پیشرفت و توسعه ویندوز فعالیت داشتند؛ علاقه نیروهای کار به شغل خود در هر سطحی، رمز موفقیت شرکت‌های بزرگ اروپایی است.

روانی خاطرنشان کرد: پرهیز از استخدام اعضای خانواده و آشنایان در شرکت مایکروسافت یکی از اصول کاری بیل گیتس بود و او به این اصل کاملا پایبند بود. به طوری که هیچ گونه معرف و رانتی در فرآیند استخدام وجود نداشت بلکه فرآیند استخدام کاملا بر پایه شایسته سالاری استوار بود.

وی ادامه داد: استخدام مشاوره نیز در کمپانی‌های آمریکا این گونه است که در عرصه عمل، توانمندی متقاضی را راستی آزمایی می‌کنند و رزومه برای آنان اهمیتی ندارد. به عبارتی واضح‌تر، کمپانی دو روز کامل توانمندی متقاضی را از جهات مختلف می‌سنجد.

مدیر ارشد سابق شرکت مایکروسافت خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در این نشست گفت: اگر می‌خواهید در سازمان خود تبدیل به رهبری ایده آل شوید مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی همچون نظم و ترتیب، استفاده از زمان، به‌کارگیری مشاوران زبده و… را در خود رشد دهید. در ایران نیز می‌توان چنین الگوهایی را پیاده کرد و به نتایج و دستاوردهای مطلوبی رسید.

ضرورت نهادینه شدن فرهنگ کار در ایران

روانی اظهار کرد: کار کردن در کشورهای اروپایی، شرم نیست؛ به طوری که بعضا شاهد هستیم فرزندان شخصیت‌های مهم، سیاستمداران و سناتورها در رستوران‌ها کار می‌کنند. این مساله حاکی از حاکم بودن فرهنگ کار در این کشورهاست؛ اما متاسفانه این فرهنگ هنوز در ایران نهادینه نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه رهبر باید در جریان جزئیات امور شرکت قرار داشته باشد، گفت: به طور مثال، بیل گیتس از برنامه نویسی شروع کرده و به جزئیات کار شرکت به خوبی آشناست و به صورت پلکانی رشد کرده است. علاوه بر این وی، دانشجویان دانشگاه‌های مطرح آمریکا را به کار می‌گرفت و آنان را ملزم به فعالیت در سطوح پایین می‌کرد تا از جزئیات امور شرکت اطلاع داشته باشند و به صورت پلکانی رشد نمایند.

مدیر ارشد سابق شرکت مایکروسافت یادآور شد: در کشورهای مهاجرپذیری مانند آمریکا، استرالیا و کانادا به هیچ وجه نژادپرستی در کمپانی‌ها وجود ندارد؛ هر چند نمی‌توان منکر این شد که در بعضی از اقشار این جوامع که از سطح تحصیلی و فرهنگی کمتری برخوردارند، نژادپرستی وجود دارد.

یک رهبر خوب باید به میزان کافی به زبان انگلیسی مسلط باشد

روانی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: یک رهبر ایده‌آل در شرکت، مشاورینی را به کار می‌گیرد که حداقل به زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی دنیا مسلط باشند تا بهتر بتوانند نسبت به انعقاد قرارداد بین‌المللی اقدام کنند. همچنین، یک رهبر خوب باید بتواند به میزان کافی به زبان انگلیسی مسلط باشد.

مدیر ارشد سابق شرکت مایکروسافت با بیان اینکه رهبر شرکت و سازمان باید استراتژی را به گونه‌ای تدوین کند که نیروی کار را به نوآوری و خلاقیت تشویق نماید، افزود: در کشورهای توسعه یافته، تمام کارمندان اعم از بخش خدمات تا کارکنان رده بالا باید در جریان اطلاعات کمپانی باشند؛ البته نباید این اطلاعات را به بیرون از شرکت انتقال دهند. بدین طریق بهتر می‌توانند به پیشرفت شرکت کمک کنند. البته در مقابل، رهبر خوب باید راهی برای ارتباطات و صحبت کردن کارکنانش به وجود بیاورد. بیل گیتس همواره جلساتی را برای بیان دغدغه‌های کارکنانش برگزار می‌کرد و آنان نیز بدون نگرانی مطالباتشان را بیان می‌کردند.

روانی، سفرهای متعدد مدیران به دیگر کشورها و برخورداری از فضای اطلاعاتی باز را در ارتقا بهره وری شرکت‌ها موثر دانست و گفت: کمپانی‌ها باید از فضای اجتماعی و سوشال مدیا برای افزایش اطلاعات کسب و کارشان بهره بگیرند. سفر و آشنایی با مردم سایر کشورها تجربه زیادی برای شما به همراه دارد که بدون شک این مسائل فکر شما را برای توسعه صادرات به چالش می‌کشاند. در کنار این باید برنامه‌هایی را با سایر کمپانی‌ها برای توسعه صادرات تدارک ببینید تا تبادل اطلاعاتی در این حوزه صورت بگیرد و در سمینارهای چند ملیتی برای توسعه کسب و کارتان شرکت کرده و کنفرانس برگزار کنید.

وی خاطرنشان کرد: همچنین صاحبان کسب و کار قبل از مواجه شدن با مشکل باید از وجود مشاور استفاده کنند. بیل گیتس زمانی از مشاور استفاده کرد که مایکروسافت بسیار کوچک بود و هنوز این شرکت به مرحله برندسازی وارد نشده بود.

مدیر ارشد سابق شرکت مایکروسافت تصریح کرد: ژاپن از جمله کشورهایی است که به خوبی توانسته از تکنولوژی سایر کشورها استفاده کند. این کشور علاوه بر اینکه توانسته فرهنگش را حفظ کند، توانسته فارغ از مسائل سیاسی از تکنولوژی کشورهای اروپایی و آمریکایی استفاده کند و از نوآوری این کشورها در مسیر توسعه خود استفاده نماید. در واقع این کشور توانسته از نیروی کار نخبه دیگر کشورها در مسیر رشد و توسعه خود بهره جوید.

ضرورت همکاری مطلوب کارکنان شرکت با مدیران به منظور رشد بهره وری بنگاه اقتصادی

در ادامه این جلسه، آنتونی روانی به سوالات حاضران در نشست در خصوص مباحثی همچون افزایش بهره‌وری، هدفمندی، نوآوری و شیوه‌های استخدام پاسخ داد.

«حسین محمدیان»، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مدیریت نوین و همکاری کارکنان و بدنه مدیریتی موجب درآمد چند ده برابری شرکت مایکروسافت شده است. آنها فناوری مایکروسافت را به نرم افزارهایی قوی در سطح سازمانی تبدیل کردند و با تمرکز در افزایش بهره‌وری شرکت خود، مایکروسافت را به جایگاهی برتر در میان شرکت‌های ثروتمند جهان رساندند.

«عبدالله یزدان بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در بخشی از این نشست عنوان کرد: در دنیای امروز که ژاپنی‌ها، آمریکایی و اروپایی‌ها در عرصه تکنولوژی در حال رقابتی سخت هستند، کشور ایران افت بسیاری در حوزه تکنولوژی داشته است. حال سوال اینجاست که چه عاملی سبب شده که طی 10 سال اخیر ایران در حوزه بهره‌وری افت کند؟ برای خروج از این بحران چه باید کرد؟

«علی شریعتی مقدم»، رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در سخنانش به اهمیت دانش شرکت‌ها از  چگونگی برقراری ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی برای توسعه کسب و کارشان اشاره کرد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=13677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.