• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل 3098 امروز 6
8
در جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی مطرح شد؛

انتقاد از افزایش بیش از  230 درصدی اجاره بهای غرفه‌ها در پایانه باری «شهید خبیری»

  • کد خبر : 14486
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
انتقاد از افزایش بیش از  230 درصدی اجاره بهای غرفه‌ها در پایانه باری «شهید خبیری»
در سی‌ویکمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، موضوع افزایش بیش 230 درصدی اجاره بهای واحدهای تعاونی مستقر در پایانه‌ شهید خبیری مشهد مطرح گردید و موانع و مشکلات استقرار شرکت‌های تعاونی در مجتمع سیمان غرب آسیا نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی» رئیس این دبیرخانه در خصوص افزایش اجاره بهای واحدهای تعاونی مستقر در پایانه‌ شهید خبیری مشهد، اظهار کرد: پایانه ‌بار شهید خبیری مشهد متعلق به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی است. در این پایانه بالغ بر 150 شرکت و غرفه باربری وجود دارد که در حوزه صدور بارنامه و ارسال بار از مشهد به سایر نقاط کشور فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در سال جاری اداره کل راهداری خراسان رضوی قراردادهایی مبنی بر اجاره غرفه‌ها در نیمه دوم سال جاری تنظیم کرده که مبلغ این قرارداد نسبت به دوره مشابه آن، افزایش بسیار زیادی  پیدا کرده است

لبافی با بیان اینکه در مفاد قرارداد اجاره نامه غرفه‌های باربری پایانه بار شهید خبیری مبلغی به عنوان ودیعه تعیین شده است، تاکید کرد: مبلغ ودیعه پس از عقد قرارداد اجاره‌نامه، دریافت و در 6 ماهه دوم سال سوم اجاره به عنوان اجاره بها توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی محاسبه می‌شود

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تاکید کرد : براساس بند «چ»، ماده 11 قانون بهبود محیط کسب و کار هرگونه تنظیم قرارداد بین بخش خصوصی، تعاونی با دستگاه های اجرایی میبایست معقول منطقی عادلانه باشد و دستگاه اجرایی نمی‌توانند یکجانبه قراردادها غیرمنطقی و ناعادلانه با بخش خصوصی و تعاونی تنظیم و اجرایی نمایند.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های اولیه حاکی است، میزان افزایش نرخ اجاره واحدهای تعاونی مستقر در پایانه بار شهید خبیری مشهد منطقی نیست، ادامه داد: قطعا دستگاه اجرایی می‌بایست ادله لازم برای افزایش اجاره بها را اعلام نماید.

«سید مسعود کیش بافان»، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل خراسان رضوی نیز در خصوص افزایش اجاره بهای واحدهای تعاونی مستقر در پایانه شهید خبیری مشهد، بیان کرد: با استناد به ماده واحده قانون تاسیس شرکت سهامی خاص پایانه‌های عمومی وسایل نقلیه (مصوب ۱۳۶۷ و اصلاحی ۱۳۷۴ و آیین نامه اجرایی مورخه 26/01/75)، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تنها در خصوص تخلیه ملک مورد اجاره، مشمول قانون روابط مالک و مستاجر مصوبه ۲۶/۵/۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی است.

وی با اشاره به افزایش 300 درصدی مبلغ اجاره غرفه‌های پایانه باری شهید خبیری مشهد، ادامه داد: افزایش مبلغ اجاره برای تعدادی از شرکت‌های مستقر در پایانه،  قابل دفاع نیست.

کیش‌بافان خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از  شرکت‌های تعاونی حمل و نقل مستقر در غرفه‌های این پایانه، متعلق به رانندگان بوده و در طول سه سال گذشته تشکیل شده‌‌اند. اجاره غرفه این شرکت‌ها حداقل می بایست براساس  قیمت کارشناسی رسمی دادگستری از سازمان راهداری تعیین می‌شد؛ اما با افزایش ناعادلانه سه برابری اجاره، این شرکت‌ها قادر به ادامه حیات نبوده و در صورتی که بتوانند به حیات اقتصادی خود ادامه دهند، قطعا با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد.

کرایه حمل مندرج در بارنامه متعلق به صاحب کامیون است

وی با اشاره به اینکه اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در  قرارداد اجاره محل غرفه‌ها، علاوه بر مبلغ اجاره نیم درصد، کرایه حمل مندرج در بارنامه‌های صادره را به عنوان متمم اجاره محل دریافت می‌کند، تاکید کرد: کرایه حمل مندرج در بارنامه به عنوان حق الزحمه خدمات، متعلق به صاحب کامیون است و هیچ ربطی به شرکت حمل و نقل نداشته و شرکت تنها می‌تواند کارمزد و حق کمیسیون صدور بارنامه را دریافت کند.

کیش‌بافان با تاکید بر اینکه غرفه‌های پایانه باری شهید خبیری به صورت اجاره به شرکت‎های حمل و نقلی واگذار شده است، ادامه داد: اخذ نیم درصد کرایه، به عنوان بخشی از اجاره محل، درحالی که سازمان هیچ گونه مشارکتی در سود یا زیان مستاجر ندارد، فاقد وجاهت حقوقی است.

اخذ ودیعه 200 میلیون تومانی برای اجاره هر غرفه

وی با اشاره به دریافت وجه از مستاجران غرفه‌های پایانه باری شهید خبیری در قالب تضمین حسن انجام تعهدات، عنوان کرد: اسناد و مدارک موجود نشان می‌دهد که اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با عقد قراردادهای جدید از هر غرفه، حداقل مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان در قالب تضمین حسن انجام تعهدات، دریافت می‌کند. این یعنی مستاجران، ماهیانه ۶ میلیون تومان هزینه پنهان اجاره غرفه بابت تهیه ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

سالانه 45 درصد مبلغ اجاره هر غرفه افزایش پیدا خواهد کرد

در ادامه نشست «محمد ازغدی»، رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی حمل‌ونقل یخچال‌داران دمای ثابت خراسان رضوی در خصوص افزایش اجاره بهای واحدهای تعاونی مستقر در پایانه شهید خبیری مشهد، اظهار کرد: برای هر غرفه در سال اول اجاره، سه میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. سال گذشته، این مبلغ به چهار میلیون و 500 هزار تومان افزایش پیدا کرد. در سال جاری، 15 میلیون تومان اجاره برای یک غرفه خارج از ساختمان اصلی پایانه باری تعیین شده است. براساس قرارداد جدید اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، در صورت تمدید اجاره سالانه 45 درصد مبلغ اجاره افزایش و مبلغ ودیعه به عنوان اجاره 6 ماهه سال سوم قرارداد اخذ می‌شود.

ازغدی با بیان اینکه قیمت‌گذاری اجاره غرفه‌ها عادلانه نیست، افزود: اجاره غرفه‌ها بین 6 تا 15 میلیون‌ تومان تعیین شده است. مبنای قیمت‌گذاری مشخص نیست و شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل امکان پرداخت این مبالغ را ندارند.

وی به عدم تامین هزینه‌های اولیه شرکت‌های حمل‌ونقل با سابقه کار سه سال اشاره و تاکید کرد: شرکت تعاونی حمل‌ونقل براساس نرخ‌نامه رسمی فعالیت می‌کند. کمیسیون ماده 12 نیز بر فعالیت شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل نظارت می‌کند. در صورت ادامه این روند، شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل، غرفه‌ها را تخلیه خواهند کرد.

ازغدی با اشاره به اخذ نیم درصد از کرایه حمل مندرج در بارنامه‌های صادره توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی به عنوان متمم اجاره گفت: مجموع مبالغ از محل نیم درصد از کرایه حمل مندرج در بارنامه‌های صادره، ماهانه به 50 میلیون تومان می‌رسد. به دلیل تورم و افزایش قیمت‌ها، تولیدکنندگان امکان پرداخت کرایه‌ حمل را ندارند و کامیون‌داران با قیمت کمتر از تعرفه، بار جابه‌جا می‌کنند.

میزان اجاره بهای هر غرفه براساس عرصه، اعیان و متراژ متفاوت است

در پاسخ، «رضا صحراگرد»، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در خصوص افزایش اجاره بها در پایانه شهید خبیری مشهد، تاکید کرد: برای افزایش 230 درصدی اجاره غرفه‌های مستقر در پایانه شهید خبیری، موافقت انجمن‌های مرتبط دریافت شده است. میزان اجاره بهای هر غرفه براساس عرصه، اعیان و متراژ متفاوت است. همچنین نرخ‌گذاری اجاره غرفه‌های پایانه‌های‌ باری براساس درجه‌بندی شهرها، به‌روزرسانی شده است. برای کلان‌شهرهایی هم‌چون مشهد، افزایش 230 درصدی اجاره در نظر گرفته شده و برای نرخ‌گذاری نیز از کارشناسان دادگستری نظرخواهی شده است. در جلسات تعرفه‌گذاری، کارشناسان اتحادیه تعاونی شرکت‌های حمل‌ونقل حضور نداشتند.

همچنین «حسن ماجدی»، نماینده اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه نرخ‌گذاری کارشناسی دارای مبنا است، اظهار کرد: در نرخ‌گذاری جدید تعرفه اجاره‌بهای غرفه‌ها، علاوه بر دستورالعمل و ضوابط کارشناسی، سابقه فعالیت کاری، سابقه تصرف و… در نظر گرفته نشده و این میزان افزایش قابل قبول نیست.

رفع مشکلات استقرار شرکت‌های تعاونی در مجتمع سیمان غرب آسیا

در ادامه، جلسه وارد بررسی دستور کار دوم شد. کیش بافان، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل خراسان رضوی در خصوص استقرار شرکت‌ تعاونی حمل‌ونقل کامیون‌داران شهرستان تربت‌جام در مجتمع سیمان غرب آسیا، عنوان کرد: این شرکت تعاونی با اداره کل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی مکاتبه‌ای مبنی بر استقرار در مجتمع سیمان غرب آسیا برای صدور بارنامه در محل انجام داده که مجوز آن صادر شده است. با مجوز اداره راهداری شهرستان تربت جام و انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقل داخلی کالا، شرکت تعاونی حمل‌ونقل کامیون‌داران شهرستان تربت‌جام برای استقرار در این مجتمع معرفی شد. پس از آن اداره راهداری تربت‌جام نامه‌ای مبنی بر فعالیت شرکت پیشین حمل‌ونقل که مستقر در مجتمع بوده تا پایان قرارداد، ارسال کرد.

وی تاکید کرد: جلسه‌ای میان اداره راهداری تربت‌جام و مجتمع غرب آسیا برگزار شد و مقرر گردید که 60 درصد از سهم صدور بارنامه شرکت سیمان غرب آسیا به شرکت تعاونی حمل‌ونقل کامیون‌داران تربت جام اختصاص یابد و 40 درصد دیگر مختص به کامیون‌های این مجتمع باشد؛ اما مجتمع سیمان غرب آسیا با این موضوع مخالفت کرده است.

در ادامه «عباسعلی خادم»، مشاور مدیرعامل شرکت سیمان غرب آسیا در خصوص علل مخالفت شرکت سیمان با استقرار شرکت تعاونی حمل و نقل کامیون‌داران تربت‌جام در این مجتمع، گفت: سیمان در سبد حمایتی دولت نبوده و استراتژی‌های مختص به خود را دارد. تولیدکننده برای حمل‌ونقل بار، دچار چالش‌های جدی است. 9 شرکت حمل‌ونقل مشهدی با مجتمع سیمان غرب آسیا همکاری می‌کنند که بقای آنان به ادامه همکاری با شرکت سیمان است.

خادم بخش دیگر سخنانش را به برگزاری جلسات متعدد با فرماندار تربت‌جام در خصوص استقرار این شرکت تعاونی در مجتمع سیمان اختصاص داد و تاکید کرد: در این جلسات مقرر گردید که انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقل داخلی کالا، سه شرکت حمل‌ونقل برای استقرار در مجتمع سیمان غرب آسیا جهت صدور بارنامه معرفی کند. مجتمع سیمان غرب آسیا، دو شرکت حمل‌ونقل را برای استقرار دو ساله انتخاب خواهد کرد. انتخاب شرکت‌های حمل‌ونقلی به عهده مدیرعامل شرکت سیمان غرب آسیا خواهد بود. این موضوع در فرمانداری نیز مطرح شده است.

کامیون‌های باری فعال در مجتمع سیمان غرب آسیا خصوصی هستند

«حسن قلی کشت مندی»، رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی حمل‌ونقل کامیون‌داران تربت جام نیز خاطرنشان کرد: اغلب کامیون‌های باری که در مجتمع سیمان غرب آسیا فعالیت می‌کنند، خصوصی هستند. شرکت سیمان غرب آسیا تمایلی به فعالیت با شرکت تعاونی حمل‌ونقل کامیون داران تربت جام ندارد. براساس قوانین راهداری، به ازای فعالیت 3 شرکت خصوصی حمل‌ونقل، یک شرکت تعاونی باید در این مجتمع مستقر و بارنامه صادر کند.

«محمدعلی خانی»، رییس اداره حمل و نقل کالا در اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل بنا به ضرورت امکان صدور بارنامه دارند، تشریح کرد: با ابلاغ‌های صورت گرفته مبنی بر استقرار شرکت تعاونی کامیون‌داران تربت جام در مجتمع سیمان غرب آسیا، مانعی برای حضور این شرکت‌ها وجود ندارد. مبنای استقرار از طریق مراجع قانونی اخذ شده است. در محل این کارخانه، غرفه برای استقرار شرکت‌های حمل‌ونقل وجود دارد که علاوه بر شرکت حمل‌ونقلی سیمان غرب آسیا بایستی شرکت تعاونی حمل‌ونقل کامیون‌داران تربت جام نیز حضور داشته باشد.

پیگیری مصوبات یکصدومین نشست شورای گفت‌وگو  پیرامون  مشکلات حوزه اتحادیه جرثقیل داران

لبافی در خصوص دیگر دستور کار این جلسه عنوان کرد: تعداد زیادی جرثقیل سنگین و فوق سنگین در استان وجود دارد که حسب ضوابط موجود می‌بایست از مراکز معاینه خودرویی معاینه فنی دریافت نموده و به تبع آن بتوانند در شهر تردد و سوخت دریافت کنند. از آنجایی که در استان خراسان رضوی مرکز معاینه فوق سنگین جرثقیل‌های بالای 35 تن وجود ندارد، عملا مشکلات جدی برای اخذ معاینه به‌وجود آمده است؛ از جمله سبک سازی و باز کردن قطعات جرثقیل برای اخذ معاینه از مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین هم هزینه بر است و هم آسیب جدی به این گونه چرثقیل‌ها وارد می‌کند. از طرفی، در صورت عدم اخذ معاینه معمولا با جرایم معاینه فنی و عدم دریافت سوخت مواجه می‌شوند که خارج از میل و اراده صاحبان جرثقیل هاست و لازم است اداره کل راهداری به فوریت حسب تصمیمات شورای گفت‌وگو حل و فصل نماید.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14486

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.