• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3058 امروز 1
10
در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان صورت گرفت؛

تشریح چالش‌های سامانه نوین اصناف و درگاه ملی مجوزهای کسب وکار

  • کد خبر : 14527
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
تشریح چالش‌های سامانه نوین اصناف و درگاه ملی مجوزهای کسب وکار
در سی و دومین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، چالش‌ها‌ و مشکلات سامانه نوین اصناف در زمینه اخذ کد «آیسیک» و عدم همخوانی بعضی از مشاغل با کدهای آیسیک درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار و بعضا کدهای آیسیک متفاوت در رسته‌های شغلی با ماهیت مشابه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین، موضوع لزوم تخصیص آب به کشتارگاه‌ها و کارخانجات دام و طیور استان مطرح گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه در خصوص مشکلات سامانه نوین اصناف در اخذ کد آیسیک، اظهار کرد: درگاه ملی مجوزهای کسب و کار جهت سهولت و شفاف‌سازی در زمینه صدور مجوزها راه‌اندازی شد و سامانه نوین اصناف نیز به صورت تخصصی در حوزه درخواست مجوز کسب و کار فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به ارتباط درگاه ملی و سامانه نوین اصناف، افزود: افراد متقاضی دریافت مجوز کسب و‌کار، اطلاعات لازم را در سامانه ملی بارگذاری می‌کنند، این اطلاعات به سامانه تخصصی نوین اصناف ارجاع می‌شود و صلاحیت تخصصی  صدور مجوز کسب‌وکار و انطباق آن، توسط سامانه مزبور صورت می‌گیرد و درصورت عدم اقدام در مهلت‌های مقرر مجوز رأساً توسط سامانه ملی صادر می‌گردد.

دسترسی متولیان صدور مجوز در استان‌ها برای ویرایش برخی از اطلاعات متقاضیان در سامانه نوین اصناف و درگاه ملی امکان‌پذیر نیست

لبافی بخش دیگر سخنانش را به عدم دسترسی متولیان صدور مجوز ها برای ویرایش برخی اطلاعات  استان‌ها به سامانه نوین اصناف و درگاه ملی اختصاص داد و تاکید کرد: امکان ویرایش درخواست در درگاه ملی مجوز و سامانه نوین اصناف از دستگاه متولی استانی و بخش خصوصی متخصص ذی‌نفع وجود ندارد. بسیاری از آدرس‌های متقاضیان برای دریافت مجوز کسب و کار، قدیمی بوده و صحیح نیست یا محل کسب تغییر کرده است. در پاره ای از موارد آدرس‌ها به دلیل آن که بر اساس کد ملی افراد در پروانه کسب‌های قدیمی ثبت شده، بعضاً آدرس منازل افراد است و در برخی موارد به دلیل تغییرات بلوک پستی، آدرس ها بر اساس کد پستی تغییر یافته است. کدهای آیسیک درگاه ملی با بسیاری از اتحادیه‌ها انطباق ندارند. 20 مورد از تداخل و مشکلات درگاه ملی و سامانه نوین اصناف از طریق اتاق اصناف مشهد جمع‌آوری و به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی منعکس شده است.

 1500 درخواست بدون اتحادیه در استان به ثبت رسیده است

«الهام لوءلوء»، مدیر IT اتاق اصناف مشهد در خصوص چالش‌های سامانه نوین اصناف و درگاه ملی مجوزهای کسب وکار، بیان کرد: درگاه ملی مجوزها، مجموعه‌ای از کدهای آیسیک است. در این درگاه به تفکیک شهرستان، کد آیسیک اختصاص داده نشده است. اگر کدهای آیسیک براساس استان تفکیک می‌شد، با چالش‌های فعلی مواجه نبودیم. به عنوان مثال کدهای جداگانه برای بنگاه املاک و مشاور املاک در این درگاه تعریف شده و متقاضی را برای انتخاب کد آیسیک سردرگم می‌کند؛ چرا که در این حوزه هیچ تفکیکی صورت نگرفته است. در برخی اتحادیه شهرستان ها در این مورد بنگاه املاک ثبت شده و برخی دیگر مشاور املاک. حال در صورتی که از لحاظ ماهیت هر دو یکی است و اگر در هنگام ثبت نام در یکی از شهرستان ها اتحادیه بنگاه املاک وجود داشته باشد و متقاضی مشاور املاک را انتخاب کند به دلیل عدم تطابق رد خواهد شد.

وی به 1500 درخواست  افراد بدون  اتحادیه مشخص اشاره کرد و گفت: متقاضیان هزینه صدور مجوز کسب و کار را در درگاه ملی پرداخت می‌کنند؛ اما به دلیل نبود اتحادیه مشخص، پروانه آنان ابطال می‌شود. 500 مجوز کسب و کار در آستانه ابطال هستند.

لوءلوء بر تداخل عناوین رسته‌های شغلی در سامانه سامح بهداشت و اصناف تاکید و بیان کرد: عناوین برخی از رسته‌های شغلی در اصناف به سامانه بهداشت افزوده شده است.  3000 درخواست صدور مجوز کسب و کار در استان به ثبت رسیده است که به دلیل تداخلات میان درگاه ملی و سامانه نوین اصناف بلاتکلیف مانده است.

اتاق اصناف مشهد امکان ویرایش در سامانه نوین و درگاه ملی ندارد

مدیر IT اتاق اصناف مشهد با اشاره به وجود 100 اتحادیه برای رسته‌های شغلی در مشهد، خاطرنشان کرد: با اصلاح عناوین برخی از رسته‌های شغلی در سامانه نوین اصناف، تکلیف رسته‌های نامشخص معلوم می‌شود. اتاق اصناف مشهد امکان ویرایش و اصلاح در این سامانه ندارد.

لوءلوء با بیان اینکه از اهداف راه‌اندازی درگاه ملی و سامانه نوین اصناف، مراجعه کمتر متقاضیان به ادارات است، عنوان کرد: برخی از متقاضیان به دلیل عدم آگاهی و اطلاعات ناکافی از نحوه ثبت‌نام به کافی‌نت مراجعه می‌کنند. متصدیان کافی‌نت نیز اطلاع دقیقی از شیوه بارگذاری در سامانه‌ را نداشته و اطلاعات با اشتباه متعددی بارگذاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است؛ رسته شغلی در درگاه ملی موجود باشد؛ اما کد آیسیک آن به اتحادیه ارجاع نشده باشد. در این صورت مجوز صادر نمی‌شود. بایستی گزینه ارسال یا ارجاع به اتاق اصناف افزوده گردد تا موارد بلاتکلیف، تعیین تکلیف شوند.

درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، اطلاعات حقوقی متقاضیان مجوز را تایید می‌کند

سپس «وجیهه آرمانی»، کارشناس اداره کل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی با اشاره به رفع برخی از مشکلات درگاه ملی در 6 ماهه ابتدایی سال جاری، اظهار کرد: در سامانه ملی، اطلاعات حقوقی افراد متقاضی مجوز کسب و کار مورد تایید قرار می‌گیرد. در این سامانه، محدودیت دسترسی و ویرایش برای استان‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه درگاه ملی براساس مصوبات دبیرخانه هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار فعالیت می‌کند، عنوان کرد: مشکلات درگاه ملی به اداره کل اقتصاد و دارایی استان منعکس شود تا به دبیرخانه هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار  ارسال گردد و شاهد رفع مشکلات در این زمینه باشیم.

آدرس پستی مندرج در مجوزهای پیشین، براساس کارت‌ ملی‌های قدیمی است

در ادامه «مصطفی بابایی»، کارشناس اداره کل صمت استان مشهد گفت: آدرس پستی درج شده در مجوزهای پیشین، براساس کارت‌های ملی قدیمی بارگذاری شده که این امر سبب مشکلات متعددی در حوزه نظارت و تمدید مجوزها شده است و امکان ویرایش پروانه و مجوزهای کسب‌وکارهای جدید وجود ندارد.

سپس «محمود جوادی»، رئیس اداره بازرگانی اداره کل پست خراسان رضوی، با اشاره به اینکه در گواهی کدپستی آدرس به صورت کامل ثبت می‌شود، بیان کرد: برخی از مکان‌های شهری فاقد اطلاعات پستی هستند. احراز اطلاعات تکمیلی متقاضیان مجوز کسب و کار توسط اداره پست انجام می‌شود. جهت راهنمایی در یافتن آدرس توسط مامورین پست مشخصاتی در کادر توضیحات توسط متقاضی ارائه می‌شود؛ اما این اطلاعات در سامانه به اصناف نشان داده نمی‌شود و به طور فرضی اطلاعات کلی شامل بلوار و خیابان اصلی نمایش داده می شود.

وی افزود: یکی از مشکلات اداره کل پست، عدم صحیح نام‌گذاری خیابان‌ها، گسترش حاشیه شهرها، تغییر نام خیابان‌ها، عدم پلاک‌گذاری در برخی از مناطق شهری و… است.

در ادامه «فرشید منا»، رئیس گروه سلامت کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص بارگذاری راهنمای دریافت احراز صلاحیت برای صنف آرایشی و بهداشتی در درگاه ملی، اظهار کرد: با بارگذاری راهنمای احراز صلاحیت صنف آرایشی و بهداشتی، بسیاری از مشکلات صدور مجوز برای این صنف رفع خواهد شد. همچنین عدم انطباق‌ها نیز برطرف می‌شود. حدود 65 درصد از درخواست مجوز کسب‌وکارهای ارسالی مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تایید صلاحیت شده است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخواست تسهیل فرآیند دارد تا عدم انطباق‌ها کاهش پیدا کند.

عدم قرارگیری در تقسیم‌بندی تخصصی اتحادیه‌ها سبب ابطال مجوز متقاضی می‌شود

سپس لبافی با اشاره به اینکه عدم هم‌خوانی این موارد در سامانه نوین اصناف و درگاه ملی مجوزها، سبب عدم انطباق گسترده در صدور مجوزها گردیده است، اظهار کرد: بخشی از مشکلات در این دو سامانه، ناشی از عدم اختیارات استانی و عدم اختیار ویرایش و پالایش اطلاعات است. متقاضیان برای دریافت مجوز به درگاه ملی مراجعه و فرآیند لازم را طی می‌کنند. مجوز برای آنان صادر می‌شود؛ اما در حوزه تخصصی اتحادیه قرار نمی‌گیرد. به دلیل عدم قرارگیری در تقسیم بندی تخصصی اتحادیه، مجوز متقاضی باطل می‌شود.

وی جمع‌بندی کرد: جلسه‌ای با حضور کارشناسان اداره کل اقتصاد و دارایی استان و اصناف مشهد برگزار خواهد شد تا موانع در حوزه درگاه ملی رفع و پیگیری شود. همچنین، مشکلات سامانه نوین اصناف به اتاق اصناف ایران منعکس و از طریق اداره کل صنعت، معدن و تجارت پیگیری خواهد شد. اتاق اصناف مشهد، مشکلات و موانع سامانه نوین اصناف و درگاه ملی در حوزه صدور مجوز کسب و کار را مورد بررسی قرار داده و به دستگاه های متولی استانی منعکس خواهد کرد.

ضرورت تامین آب برای مراکز کشتارگاهی و کارخانجات خوراک دام و طیور استان

سپس جلسه وارد بررسی دستور کار دوم شد. رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در خصوص تامین آب مراکز کشتارگاهی و کارخانجات دام و طیور استان، عنوان کرد: تامین آب بهداشتی برای مراکز کشتارگاهی و کارخانجات دام و طیور استان در جلسات پیشین دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفته و دارای مصوبه بررسی مجدد در شرکت آب منطقه‌ای استان بود. موضوع مجدد به دبیرخانه شورای گفت‌وگو ارجاع گردید و شرکت آب منطقه‌ای خراسان بر عدم امکان تخصیص آب به مراکز کشتارگاهی و کارخانجات دام و طیور استان تاکید می‌کند.

سپس «رضا براتی»، رئیس گروه تحقیقات شرکت آب منطقه‌ای خراسان، یکی از راه‌های تامین آب برای مراکز کشتارگاهی و واحدهای دام و طیور استان را خریداری پروانه چاه آب کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: برخی از پروانه‌های فعالیت کسب و کارها، دارای آب اختصاصی هستند که امکان خرید این پروانه و استفاده از آب آنان وجود دارد.

براتی با تاکید بر تامین آب مورد نیاز مراکز کشتارگاهی و واحدهای دام و طیور استان از طریق روش لوله‌کشی، عنوان کرد: امکان لغو پروانه‌های دارای آب بدون فعالیت وجود نداشته و منع قانونی دارد. شرکت آب منطقه‌ای خراسان متولی لغو این پروانه‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه موضوع تامین و تخصیص آب به مراکز کشتارگاهی و واحدهای دام و طیور استان در کمیته تخصیص شرکت آب منطقه‌ای طرح خواهد شد تا راهکاری اتخاذ گردد، تاکید کرد: بیلان دشت‌های مشهد منفی است و امکان تخصیص آب وجود ندارد. این موضوع به کمیته تخصیص شرکت آب منطقه‌ای ارجاع خواهد شد تا از دیگر شیوه‌ها برای رفع مسئله اقدام گردد.

«فریدون کافی»، رئیس اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی با اشاره به اینکه روزانه 600 تن مرغ در خراسان رضوی مصرف می‌شود، ادامه داد: اگر تعداد اندکی از مراکز کشتارگاهی در استان تعطیل شوند، خراسان رضوی با مشکلات جدی مواجه شده و قیمت مرغ افزایشی خواهد شد.

پیشنهاد استفاده از بازیافت آب مراکز کشتارگاهی برای بخش کشاورزی

در ادامه «مجتبی ایران‌نژاد»، رئیس هیات مدیره انجمن کشتارگاه‌های دام و طیور مشهد با اشاره به تولید روزانه 6 هزار و 500 قطعه مرغ بهداشتی در مشهد، بیان کرد: سرانه آب برای هر مرغ، 26 لیتر آب است که درحال حاضر به 6 لیتر کاهش پیدا کرده است.

وی بخش دیگر سخنانش را به خرید آب و تاثیر آن در افزایش هزینه تمام شده مرغ اختصاص داد و خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی، امکان افزایش قیمت مرغ را ندارند. آب مورد نیاز به صورت تانکری از مناطق پیرامونی خریداری می‌شود.

ایران‌نژاد هزینه آزمایشات ادواری ماهانه یک مرکز کشتارگاهی مرغ را 50 میلیون اعلام کرد و گفت: بزرگترین تصفیه خانه بخش خصوصی در کشتارگاه سپید گوشت مشهد است. بخش خصوصی برای افزایش بهره‌وری و همکاری لازم با دیگر بخش‌ها، سرمایه‌گذاری عظیمی در این حوزه انجام داده است. امکان استفاده از بازیافت آب مراکز کشتارگاهی برای بخش کشاورزی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود مشکلاتی هم‌چون قطع برق، گاز و کمبود آب، تولیدات مراکز کشتارگاهی کاهش پیدا نکرده و بدون وقفه تولید می‌شود. مراکز کشتارگاهی بدون آب امکان تولید نداشته و تعطیل خواهند شد.

سپس لبافی با تاکید بر تاثیر محصول نهایی مراکز کشتارگاهی در امنیت غذایی و سلامت مردم، جمع بندی کرد: یکشنبه هفته آینده این موضوع در کمیته تخصیص آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان مطرح خواهد شد تا راهکاری برای این امر اتخاذ شود. دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان نیز تا حصول نتیجه، این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

در ادامه کافی، در تشریح دستور کار سوم این نشست، اظهار کرد: کارخانه خوراک دام و طیور قائم مشهد در منطقه گوارشک قرار دارد. لوله آب شرب روستا اطراف منطقه مذکور، از این کارخانه عبور می‌کند. متاسفانه این کارخانه با فاصله یک کیلومتر از روستا، در تامین آب شرب برای پرسنل عاجز است.

وی با بیان اینکه از شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی درخواست یک حق انشعاب آب شرب بهداشتی برای 60 نفر پرسنل این کارخانه داریم، تاکید کرد: پرسنل این کارخانه آب مورد نیاز روزانه را از طریق مسجد روستای اطراف تامین می‌کنند.

کافی افزود: این موضوع در کارگروه انرژی ذیل ستاد تسهیل استانداری مطرح و مصوب گردید که یک حق انشعاب آب شرب برای پرسنل کارخانه اختصاص پیدا کند.

الهام طالبی، کارشناس اداره آب و فاضلاب مشهد نیز عنوان کرد: موضوع مورد نظر اخیرا جهت بررسی به اداره آبفای مشهد ارسال شده و در دست بررسی است.

لبافی در پایان بیان کرد: موضوع اختصاص انشعاب آب شرب به کارخانه خوراک دام و طیور قائم مشهد دارای مصوبه ستاد تسهیل است. این مسئله از سوی شرکت آب و فاضلاب استان پیگیری و مساعدت لازم انجام خواهد شد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14527

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.