• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3124 امروز 5
5
در پنجمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی مشهد بررسی شد:

واکاوی روش تأمین مالی زنجیره‌ای شرکت‌ها و مزایای آن

  • کد خبر : 16033
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
واکاوی روش تأمین مالی زنجیره‌ای شرکت‌ها و مزایای آن
در پنجمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، مزایای استفاده از روش تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF) با حضور کارشناس تجزیه و تحلیل سیستم‌های تجاری بانک تجارت، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، بحث و بررسی در خصوص ایجاد یک مدل تأمین مالی خرد برای حل مشکلات صنایع تولیدکننده محصولات طلا و جواهر از دیگر مباحث این نشست بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «فرهاد سحرخیز»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، در این نشست با اشاره به اینکه تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF) یکی از روش‌های نوین تأمین مالی بانک‌محور است، اظهار کرد: این روش تأمین مالی که از آن با عنوان فاکتورینگ معکوس نیز یاد می‌شود، فرآیندی میان خریدار، بانک و تأمین‌کننده است؛ به‌گونه‌ای که تأمین‌کننده مطالبات خود از خریدار را پیش از سررسید دریافت می‌کند و در نتیجه هم خریدار و هم تامین‌کننده از فواید این مدل تامین مالی بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: با استفاده از این روش، اعتباری کوتاه مدت توسط بانک ایجاد شده که از یک سو، سرمایه‌ در گردش واحدهای تولیدی را حفظ کرده و از سوی دیگر، پرداخت به موقع مطالبات خریدران را تضمین می‌کند.

سحرخیز در ادامه به برخی از مزایای استفاده از روش تأمین مالی زنجیره‌ای اشاره کرد و گفت: تسریع و بهبود فرایند تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، کاهش نیاز به دریافت تسهیلات جدید برای تأمین سرمایه در گردش، افزایش شفافیت و حذف واسطه‌ها در زنجیره‌های تأمین و توزیع، کاهش هزینه تمام شده محصول، کاهش نوسانات قیمت محصول و افزایش بهره‌وری و سودآوری بنگاه‌های اقتصادی، از مهم‌ترین مزایای این روش تأمین مالی است، لذا در شرایط سخت اقتصادی توسعه روش‌های تامین مالی زنجیره‌ای می‌تواند به کمک فعالان اقتصادی در تامین سرمایه در گردش و نقدینگی بیاید.

وی اضافه کرد: این روش تأمین مالی که در حال حاضر در زنجیره تأمین شرکت‌های خودروسازی و لوازم خانگی و محصولات کشاورزی به ویژه زعفران مورد استفاده قرار گرفته، با توجه به قابلیت شخصی‌سازی برای هر مدل کسب‌وکار می‌تواند به مدلی جذاب برای کسب‌وکارهای مختلف تبدیل شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به محدودیت‌های موجود در نظام بانکی کشور، اضافه کرد: در این شرایط تمایل بانک‌ها این است که منابع نقدی و تسهیلات از بانک خارج نشود و بدون خروج از بانک، به عنوان اعتبار در زنجیره تامین حرکت کند؛ لذا می‌توان از این ابزارها به جای تسهیلات بانکی بهره برد.

 

تشکیل یک کمیته برای بررسی روش تأمین مالی جدید برای تولیدکنندگان طلا و جواهر

سحرخیز در بخش دیگری از این جلسه، از تشکیل کمیته‌ای به منظور بررسی روش تأمین مالی جدید برای تولیدکنندگان طلا و جواهر ذیل این کمیسیون سخن گفت و اظهار داشت: برخی از تولیدکنندگان طلا و جواهر درخواست تأمین مالی برای تهیه طلاهای مورد نیاز خود جهت تولید مصنوعات طلا و جواهر دارند. موضوعی که با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد می‌تواند منجر به ایجاد یک روش تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه تولید مصنوعات طلا شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این تولیدکنندگان در تهیه طلا برای تولید محصولات خود، طلا را از فروشندگان اجاره کرده، با اجاره دهنده در خصوص درصدی از سود توافق می‌کنند؛ اما پس از یکسال معمولا افزایش قیمت طلا از آن درصد سود پرداختی بیشتر است. این تولیدکنندگان که معمولا در قالب شرکت‌های فنی و مهندسی هستند و با به‌کارگیری طراحان فریلنسر، طرح‌های تولید طلا و جواهرات ترک را در داخل تولید می‌کنند، درخواست دارند که یک روش تأمین مالی و سرمایه‌گذاری اختصاصی برای کسب‌وکار خود از طریق سود حاصل از طلا و محصولات تولیدی ایجاد کنند.

سحرخیز تصریح کرد: بر این اساس در نظر داریم از طریق ایجاد یک کمیته تخصصی ذیل کمیسیون و با استفاده از دانش و تخصص اعضاء، در راستای بررسی ایجاد یک روش تأمین مالی و سرمایه‌گذاری اختصاصی برای این کسب‌وکارها گام برداریم.

«امین بخشی»، عضو انجمن علمی دانشگاه علمی-کاربردی سحرخیز نیز در ادامه بیان کرد: شرکت‌هایی که در صنعت طلا فعالند ممکن است فعالیت مقطعی و فصلی داشته و پس از مدتی به دلیل افت تکنولوژی دچار افت شوند؛ لذا باید با دقت بیشتری به اعتبارسنجی آنان پرداخت.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها معمولا به تولید داخلی طرح‌های طلاجات ترک و هنگ‌کنگی در داخل ایران می‌پردازند و تولید قالب این محصولات هزینه‌بر است و نیازمند دستگاه‌های گران‌قیمتی است؛ لذا به اعتبار چشمگیری احتیاج دارند.

انتقاد از عدم مدیریت صحیح منابع مالی استان

«احسان شجاعی»، نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، نیز در این نشست، گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و مشکلاتی که برای کسب‌وکارها ایجاد شده هدفگذاری کمیسیون در چند ماه گذشته، آموزش روش‌های نوین تأمین مالی از بازار سرمایه و بازار پولی بوده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از عدم مدیریت صحیح منابع مالی استان انتقاد کرد و گفت: باید تلاش کنیم منابع مالی خراسان رضوی در این استان بماند و صرف سرمایه‌گذاری در صنایع همین خطه شود.

امکان تأمین مالی تولیدکنندگان مصنوعات طلا و جواهر با استفاده از صندوق تأمین مالی جمعی

«اکبر میرزاپور»، مشاور کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق خراسان رضوی نیز در ادامه بیان کرد: در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا منابع مالی را از مردم جمع کرده و با فروش تعدادی واحد آن‌ را برای مردم سرمایه‌گذای می‌کنند؛ اما شکل تأمین مالی ندارند و تنها به مدیریت ثروت می‌پردازند.

وی ادامه داد: روش‌های تامین مالی برای معادن طلا در قالب صندوق پروژه و شرکت پروژه قابل تعریف است؛ اما از آنجا که طلا یک کالای سرمایه‌ای و لوکس است و از نگاه سازمان بورس به اشتغال‌زایی کمک زیادی نمی‌کند، تعریف یک پروژه در حالت بازرگانی شانس موفقیت بالایی ندارد. اگر طرح در قالب پروژه‌های کوچک 25 تا 50 میلیارد تومانی و در قالب تأمین مالی جمعی (Crowd Funding) با سود حدود 38 درصدی تعریف شود، امکان موفقیت خواهد داشت.

نگاهی به ویژگی‌های تأمین مالی زنجیره‌ای

در ادامه، «دربندسری»، کارشناس تجزیه و تحلیل سیستم‎های تجاری بانک تجارت، به تشریح روش تأمین مالی زنجیره‌ای (SCF) پرداخت. وی با اشاره به اینکه چالش‌های تأمین مالی از بانک‌ها و دریافت تسهیلات، نارضایتی بنگاه‌های اقتصادی و بانک‌ها را به همراه داشته است، اظهار کرد: بر همین اساس، از دو سال قبل طی پروژه مشترکی که میان وزارت صمت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی شکل گرفت پلتفرم‌های مختلفی در حوزه تأمین مالی زنجیزه تأمین (SCF) شکل گرفت.

وی ادامه داد: استفاده از این روش‌ها موجب تسریع و شفاف‌سازی فرایند‌های مالی زنجیره تأمین کالاها می‌شود و به گونه‌ای عمل می‌کند که بانک‌ها کمتر نقش تسهیلات‌دهندگی داشته و بیشتر نقش ضمانت‌دهندگی خواهند داشت.

دربندسری تصریح کرد: کسب‌وکارها با توجه به نیازهای خود می‌توانند از یکی از ابزارهای موجود در این پلتفرم استفاده کنند که شامل ابزارهای تسهیلاتی و تعهداتی از جمله اوراق گام می‌شود. البته با توجه به محدودیت‌های بسیاری که برای استفاده اوراق گام ایجاد شده برخی از شرکت‌ها می‌توانند از اوراق برات استفاده کنند.

وی یکی از خصوصیات این پلتفرم را امکان شخصی‌سازی آن متناسب با نیاز هر کسب‌وکار عنوان کرد و افزود: برای نمونه، در خصوص محصول زعفران از برات داخلی استفاده می‌شود و هنگامی که کشاورزان محصول خود را عرضه می‌کنند، برات داخلی به آنان ارائه می‌شود و تا زمان سررسید دو تا سه ماهه، کشاورز این امکان را دارد که بخشی از آن را برای خرید نیازهای اولیه خود انتقال دهد و اگر نیاز به نقدینگی داشت، می‌تواند آن را به تسهیلات خرید دِین انتقال دهد.

«علی بسکابادی»، مدیر شعب بانک تجارت در خراسان رضوی نیز در این خصوص اظهار کرد: می‌توان از تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF) به عنوان یک واسطه مالی جهت اتصال دو سوی زنجیره تأمین یک محصول استفاده کرد و با کاهش پرداخت‌های مالی، تورم را مدیریت نمود.

وی با اشاره به استفاده بخش‌های مختلف اقتصادی استان از این روش، یادآور شد: در این راستا، زعفران کارت برای فروش مستقیم محصول به تولیدکننده و جلوگیری از فعالیت دلالان به وجود آمده و این را می‌توان به سایر محصولات از جمله زرشک تعمیم داد.

وی همچنین از آغاز به کار صرافی تجارت در مشهد تا هفته آینده خبر داد و گفت: آغاز به کار این واحد در کنار واحدهای ارزی می‌تواند به تامین مالی شرکت‌ها کمک کند. بر این اساس به کلیه فعالان اقتصادی استان توصیه می‌کنیم از کلیه ظرفیت‌های پولی و بانکی موجود در استان استفاده کنید و نگذارید سرمایه‌های استان از آن خارج شود.

رضا نوفرستی، عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق مشهد نیز در این خصوص گفت: از آنجا که ظرفیت‌سنجی واحدهای تولیدی یکی از ارکان استفاده از این روش تأمین مالی است، افرادی که با بدهی مواجه هستند، به سختی می‌توانند از این روش تأمین مالی بهره‌مند شوند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16033

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.