• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
کل 3159 امروز 0
4
در نشستی با عنوان «مشارکت در بازسازی هرات باستان» مطرح شد

حمایت فعالان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خراسان رضوی از حادثه‌دیدگان زلزله هرات

  • کد خبر : 16333
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
حمایت فعالان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خراسان رضوی از حادثه‌دیدگان زلزله هرات
وقوع زلزله یک ماه گذشته در افغانستان و آسیب دیدن بسیاری از واحدهای مسکونی به ویژه در روستاهای هرات، (با توجه به نزدیکی جغرافیایی خراسان و هرات) برخی از خیران و فعالان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بر آن داشت تا برای کمک به مردم افغانستان گام بردارند. بر این اساس، نشستی با عنوان «مشارکت در بازسازی هرات باستان» در مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی‌زاده»، رئیس اتاق بازرگانی مشهد در پیامی که در ابتدای این جلسه، قرائت شد، اظهار کرد: «جغرافیای زبان پارسی، یک پیوند خویشاوندی عمیق میان ما و ملت عزیز همسایه یعنی افغانستان ایجاد کرده است. کشور دوست و برادر افغانستان در سال‌های گذشته، مرارت‌های زیادی را از سر گذرانده است. زلزله چندی پیش در افغانستان که بار غم بزرگی بر دوش ملت صبور و رنج کشیده این کشور گذاشته، برای ما هم جانکاه و غم‌انگیز بود. از این ضایعه اگرچه اندک زمانی گذشته اما زخم آن برای مردم عزیز این کشور، به آسانی التیام پیدا نمی‌کند. استان خراسان رضوی با هرات عزیز، قرابت زیادی در موضوعات مختلف دارد. در این سال‌ها تعاملات اقتصادی ما با کشور افغانستان و ولایت هرات، به اتکای روابط عمیق انسانی و فرهنگی دو ملت بوده و به همین واسطه، امروز نیز رسالت بزرگی بر دوش خودمان می‌بینیم تا برای کاستن از رنج‌ مردم عزیز افغانستان، آستین همت بالا زده و وظیفه انسانی خود را به انجام برسانیم.

در ادامه این پیام آمده است: « یک قدم مهم در این برهه کمک به احیای زندگی و فراهم‌سازی ظرفیت اسکان مجدد مردمی است که از این حادثه تلخ آسیب‌های جدی دیده‌اند. خوشحالیم که فعالان اقتصادی و خیران نیک‌اندیش کشورمان، دست به دست هم داده و در تلاش هستند تا برای کمک به ملت عزیز افغانستان، همگام و هم‌قدم شوند. امیدواریم میراث و پیوند تاریخی و فرهنگی دو کشور و دو ملت، به مدد همین نیک‌اندیشی‌ها تقویت شود و روزگاری روشن، پیش روی برادران عزیز افغانستانی ما باشد.»

کمک به ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی روستایی در هرات، شروعی نو در روابط ایران و افغانستان است

سپس، «محمود سیادت»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره به ایفای مسئولیت اجتماعی تجار و فعالان اقتصادی و حمایت آنان از مردم حادثه دیده در ادوار مختلف، عنوان کرد: مردم افغانستان در 50 سال گذشته، بسیاری از بلاهای انسانی و طبیعی را تجربه کرده‌اند. اکنون نیز با همت تجار و فعالان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران و افغانستان قدم‌های مثبتی برای ساخت مناطق ویران شده از زلزله در هرات برداشته خواهد شد.

سیادت خاطرنشان کرد: سلامت و صحت مسیر کمک‌‌های نقدی به افغانستان بسیار اهمیت دارد. در این راه از حساب بانکی جامعه یاوری خراسان در افغانستان استفاده خواهد شد. ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی روستایی، شروع و آغازی نو میان روابط ایران و افغانستان است.

تسهیل‌گری برای اجرای پروژه‌های مسکونی در افغانستان

«عبدالجابر انصار»، سرکنسول افغانستان در مشهد نیز در بخشی از این نشست با اشاره به حمایت‌ و مهمان نوازی ایرانیان از مردم کشورش، تاکید کرد: افغانستان در طی سال‌های اخیر، رنج‌های متعددی متحمل شده است. بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی ایرانی، پس از وقوع زلزله هرات به محل حادثه آمده و از مناطق آسیب دیده بازدید کردند.

وی ضمن ابراز امیدواری برای رفع مشکلات مردم افغانستان، از تسهیل‌گری برای اجرای پروژه‌های مسکونی در افغانستان سخن گفت و بیان کرد: تجار افغان نیز در زمینه سازندگی و خدمت قدم نهاده و برای ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده اقدام کرده اند.

«علی دادور»، مدیرعامل جامعه یاوری خراسان نیز در ادامه این نشست، از خدمات این نهاد تشکلی سخن گفت و اظهار کرد: نتیجه تشکیل جامعه یاوری در بیش از دو دهه گذشته، ساخت مدرسه، اورژانس، جاده، خانه بهداشت و… متعددی در کشور بود.

وی تاکید کرد: زلزله اخیر هرات وجدان‌های خفته را بیدار می‌کند. با یاری و تلاش مردم ایران و افغانستان بار دیگر لبخند بر چهره کودکان نقش خواهد بست. جامعه یاوری خراسان در این راه مهم و خیر همراه خواهد بود.

همچنین «غلام‌حسین شافعی»، رئیس هیات مدیره جامعه یاوری خراسان نیز در پیامی ضمن ابراز هم‌دردی و همدلی با مردم آسیب‌دیده افغانستان، بر کمک و مشارکت در ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی روستایی برای مردم هرات تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16333

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.