• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل 3101 امروز 0
5
در نشست هم‌اندیشی کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی مشهد و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان صورت گرفت؛

تاکید بر نقش بخش خصوصی در رواج روابط تجاری پرسود با کشورهای همسایه

  • کد خبر : 16503
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۵۴
تاکید بر نقش بخش خصوصی در رواج روابط تجاری پرسود با کشورهای همسایه
در نشست مشترک رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان که در محل این سازمان برگزار شد، دو طرف بر ضرورت همکاری در جهت حل مشکلات فعالان اقتصادی استان، نقش بخش خصوصی در بهبود روابط تجاری با کشورهای همسایه در شرایط اقتصادی کنونی و نیز رفع موانع پیش روی بازرگانان استان تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق خراسان رضوی در این جلسه گفت: درخواست ویژه ما ارتباط کمیسیون با مسئولان جهاد کشاورزی استان در جهت رفع مشکلات پیش روی بازرگانان و فعالان اقتصادی استان است. کمااینکه اخیرا در نشستی که با مدیرکل استاندارد استان داشتیم، به توافقات خوبی در راستای رفع مشکلات بخش خصوصی دست یافتیم و امیدواریم این روند با جهاد کشاورزی نیز طی گردد.

وی تصریح کرد: امروز بخش خصوصی به این جمع‌بندی رسیده است که بزرگترین مشکل در کشور، خودتحریمی ناشی از تصمیماتی است که بخش خصوصی در آنها تاثیری ندارد و از آن نظرخواهی نمی‌شود.

لزوم رفع موانع موجود در مسیر واردات از افغانستان

در بخش دیگری از این نشست «مرتضی قندچی»، نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: بخش خصوصی با موضوعات گسترده و مهمی در زیرمجموعه سازمان جهادکشاورزی مواجه است و بر همین اساس، به دنبال ایجاد تعامل و همراهی بیشتر اتاق بازرگانی و این سازمان هستیم. یکی از موضوعاتی که در مشهد و خراسان استفاده از آن ابهامات زیادی برای ما دارد، سامانه بازارگاه است که نیاز است نحوه استفاده از آن شفاف‌تر شود.

رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی با بیان اینکه تجارت با افغانستان ظرفیت مهمی برای تجار خراسان رضوی است، افزود: امیدواریم موانع موجود در مسیر واردات از افغانستان برداشته شود تا شاهد بهبود تراز تجاری با این کشور باشیم و دو طرف از این موضوع سود ببرند.

بازرگانان قواعد برد- برد را از نو تعریف کنند

«غلامرضا قنبری»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این نشست، ضمن قول حضور خود یا معاونان و متخصصان این سازمان در جلسات کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق مشهد اظهار کرد: بهتر این است که بحث‌ها و موضوعات جلسات کمیسیون، پروژه‌ای و مساله محور باشند تا پیگیری و اجرای عملیاتی راهکارها ممکن شود.

قنبری تصریح کرد: در حال حاضر مشکل بزرگ بخش کشاورزی، موضوع تنظیم بازار داخلی و تحریم‌هاست که بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند. در واقع، بیشتر خودتحریمی‌ها ناشی از تحریم‌هاست. متاسفانه به دلایل گوناگون، در داخل کشور سیاست‌هایی اجرایی می‌شود که از دید جامعه خودتحریمی است؛ اما در واقع ریشه آن به تحریم‌ها می‌رسد. اگر این تحریم‌ها نباشد اقتصاد ما خیلی سریع به سمت اقتصاد آزاد خواهد رفت.

وی با تاکید بر ضرورت تمرکز بخش خصوصی بر دو موضوع قیمت و کیفیت به منظور بهبود وضعیت تولیدات و صادرات یا واردات محصولات گفت: جهاد کشاورزی در حال حاضر همه محصولات را برای واردات و صادرات تایید نمی‌کند؛ ولی این موضوع در قدم اول باید برای خود بخش خصوصی مهم باشد که چه کالایی صادر یا وارد می‌کند. قیمت و کیفیت دو فاکتوری است که برای دنیا مهم است؛ اما در شرایط فعلی قیمت ما برای خیلی از کشورها زیاد است و از سویی، در کیفیت کالاها نیز باید به وضعیت بهتری برسیم. به طور مثال، از صادرات جنس بی‌کیفیت به افغانستان بپرهیزیم تا ذهینت بدی در میان مردم آن کشور نسبت به کالای ایرانی ایجاد نشود. همه باید خود را در این زمینه متعهد بدانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: اگر با قواعد کار کنیم، حتی با وجود تحریم‌ها به تجارت بدون مرز هم می‌رسیم. قواعد تجارت با کشورهای همسایه، باید از سوی بازرگانان تعریف شود تا به رابطه ای برد- برد دست یابیم. بازرگانان استان باید قواعدی را با افغان‌ها تعریف کنند که خروجی خوبی به دنبال داشته باشد و ذی‌نفعان به کالاها وابسته شوند و سود پایدار و مداوم برای آن‌ها تعریف شده باشد. طرف مقابل باید حس کند در سود و منافع دخیل است و محصول ما را از محصولات دیگر ارجح بداند و از ما در بازار خود دفاع کند.

قنبری خاطرنشان کرد: برخی تولیدات حوزه کشاورزی ما مانند گوشت، گوجه فرنگی، تخم مرغ و روغن بیش از نیاز کشور است و باید بتوانیم آنها را صادر کنیم تا هم به نفع صادرات و هم بخش تولید کشور باشد.

وی در خصوص محدودیت‌هایی که در بحث واردات از کشور افغانستان وجود دارد، اظهار کرد: در حال رفع این موانع هستیم و به مرور برخی موانع وارداتی از این کشور حتی در حوزه دام و طیور رفع خواهد شد. اقدامات این حوزه از طریق تعاونی مرزنشینان برای اعضاء تعاونی در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: در بحث قرنطینه واردات از افغانستان و حل مشکلات این حوزه نیز اقداماتی آغاز شده است. در بحث قرنطینه گمرکی و بازارچه نیز به بخش خصوصی کمک می‌کنیم تا در مرزها امکانات لازم در این زمینه ایجاد گردد.

بهبود شرایط استفاده از سامانه بازارگاه

«حمید جنتی»، معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در خصوص مشکلاتی که تجار در سامانه بازارگاه با آن روبه‌رو بودند، اظهار کرد: بازارگاه یک بستر برای واردکنندگان است که در آنجا به عنوان فروشنده حاضر شوند و خریداران نیز با کنترل سامانه وارد چرخه معامله می‌شوند. زیرساخت­های این بستر قبلا آماده نبود و افرادی که از سوی سازمان صمت تلاش می‌کردند وارد سامانه شوند، در بحث مجوز و اخذ کد با مشکلاتی روبه‌رو بودند که در حال حاضر مشکلات پیشین حل شده و قرار است این سامانه بستر خوبی برای خرید و فروش آسان باشد.

الکترونیکی شدن تمام مجوزها و ترخیص‌ها

«بنی اسدی»، مسئول قرنطینه نباتی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: قرنطینه گیاهی در تمام گمرکات صورت می‌گیرد و پس از آن جهاد کشاورزی دیگر اقدامی برای قرنطینه نمی‌کند. اگر بازرگانان با نمونه‌برداری مجدد روبه‌رو می‌شوند، احتمالا مربوط به دامپزشکی و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی است. جهاد کشاورزی از گذشته سعی کرده با اعمال تغییرات خود را به روز نگه داشته و حتی چند سال پیش در قانون بازنگری داشته‌ایم. همچنین جزو اولین ارگان‌هایی هستیم که تمامی امور را الکترونیکی انجام می‌دهیم. درخواست‌های مجوزها و ترخیص‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و حتی حضور در شهرهای دیگر نیز بازرگانان را با مشکل روبه‌رو نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث واردات از افغانستان نیز در سال‌های اخیر امور تسریع شده است. واردات پنبه در گذشته ممنوع بود؛ ولی حالا امکان پذیر شده و از این پس هم بهبود خواهد داشت.

ضرورت تفویض برخی اختیارات به جهاد کشاورزی استان

«عباس ملت خواه»، از فعالان اقتصادی استان نیز در این جلسه تصریح کرد: متاسفانه فعالان اقتصادی خراسان رضوی برای حل مشکلات خود مجبور هستند چندین بار به تهران مراجعه کنند و این مسئله وقت و هزینه زیادی را تحمیل بخش خصوصی می‌کند. با توجه به بزرگی و پتانسیل بالای خراسان رضوی، این استان می‌تواند اختیاراتی را از مرکز بگیرد تا امور در سطح استان پیگیری و حل و فصل شود. این رفت و آمدها یکی از مشکلات حال حاضر ماست.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16503

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.