• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 3057 امروز 4
6
در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان انجام شد؛

بررسی روند مراحل اجرایی صدور پایان‌کار صنعتی صنایع مستقر در محور غرب مشهد‌

  • کد خبر : 17412
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
بررسی روند مراحل اجرایی صدور پایان‌کار صنعتی صنایع مستقر در محور غرب مشهد‌
در چهل و دومین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، روند اجرای مصوبات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، کارگروه امور زیر بنایی و شورای گفت‌وگو در خصوص اجرای توافقات 8 بندی محور غرب، موانع آن و فرایند اجرایی، مطرح و بررسی گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه اظهار کرد: موانع صدور پایان‌کار صنعتی در عرصه و اعیان برای صنایع محور غرب مشهد در جلسات پیشین دبیرخانه و صحن علنی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و بررسی شد. دستگاه‌‌های اجرایی ذی‌نفع و نماینده فعالان اقتصادی استان در تمامی جلسات این موضوع حضور داشته و تمامی 8 بند توافقات صنایع محور غرب به تصویب و موافقت آنان رسیده است. براساس این توافق، بایستی برای صنایع مستقر در محور غرب پایان‌کار صنعتی در عرصه و اعیان صادر ‌شود.

وی تاکید کرد: پس از گذشت سه سال از تصویب این توافقنامه، صدور پایان‌کار صنعتی برای صنایع محور غرب مشهد اجرایی نشده و پرونده صنایع درخواست کننده باز مانده است. با صدور پایان‌کار صنعتی برای صنایع محور غرب، بسیاری از مشکلات آنان رفع گردیده و جریان اقتصادی در شهر رونق پیدا می‌کند.

لبافی با اشاره به اینکه فرآیند صدور پایان‌کار صنعتی در شهرداری آغاز شده اما با موانع و مشکلاتی همراه است، خاطرنشان کرد: شهرداری مناطق 10 و 12 بایستی براساس چک لیست تدوین شده، میزان پیشرفت کار را سنجیده و اعلام کنند.

اولین پایان‌کار صنعتی صنایع محور غرب برای یکی از کارخانه‌جات قند مشهد صادر شد

«مهدی خداشناس»، شهردار منطقه 12 شهرداری مشهد نیز در ادامه این جلسه، با بیان اینکه شهرداری منطقه 12 اجرای توافق 8 بندی صنایع محور غرب را در اولویت فعالیت‌های کار خود قرار داده است، عنوان کرد: اولین پایان‌کار صنعتی برای کارخانه قند فردوس صادر شد و ‌شرکت الکترواستیل نیز در مراحل پایانی اخذ پایان‌کار است. در این میان، برخی از صنایع، برای اجرایی‌شدن فرآیند پایان‌کار صنعتی پیگیری نکردند. همچنین برخی صنایع تمایل به دریافت پایان‌کار نداشته و برای اخذ پروانه ساختمانی اقدام کردند و صاحبان برخی صنایع تا تعیین تکلیف نهایی در خصوص آزادسازی اراضی در مسیر کندروی بزرگراه آزادی از هرگونه اقدامی پرهیز کرده و تمایلی به همکاری ندارند.

خداشناس در ادامه گفت: از انتهای بلوار مهدیه تا کال زرکش در ضلع غربی بزرگراه پیامبر اعظم محدوده منطقه 12 شهری مشهد است. ضلع شرقی بلوار پیامبر اعظم و پس از کال زرکش و بخشی از بلوار توس نیز حریم منطقه 12 محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه براساس قوانین شهرداری‌ها درصورتی که مالک در زمین یا ساختمان هرگونه تغییراتی ایجاد کند، پیش از اخذ پایان‌کار پرونده به کمیسیون ماده 100 ارسال می‌شود، اظهار کرد: فرآیند کمیسیون ماده 100 شهرداری 20 روزه بوده و پس از نتیجه، 10 روز مهلت اعتراض وجود دارد. درصورتی که مالک به رای معترض باشد، پرونده در تجدید نظر بررسی و سپس رای صادر می‌گردد.

خداشناس با اشاره به اینکه شهرداری منطقه 12 نهایت همکاری با مدیران صنایع را دارد، عنوان کرد: لیستی از 35 واحد صنعتی محور غرب متقاضی برای اخذ پایان‌کار به شهرداری ارسال شده است. درصورتی که دیگر صنایع این محور تمایلی به دریافت پایان‌کارصنعتی دارند، بایستی فهرست آنان تهیه و به شهرداری برای اجرای فرآیند آنان ارسال شود.

شهردار منطقه 12 شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه اخذ پایان‌کار صنعتی فرآیند مشخصی دارد، بیان کرد: در توافق 8 بندی صنایع محور غرب، به اخذ پایان‌کار صنعتی بدون طی کردن فرآیند آن در شهرداری، اشاره و قید نشده است. درصورتی که اگر شهرداری پایان‌کار را بدون طی کردن فرآیند آن صادر کند، از طریق نهادهای بالادستی توبیخ خواهد شد.

وی با اشاره به جداسازی محور مشهد-چناران از بزرگراه پیامبر اعظم، خاطرنشان کرد: در طرح تفصیلی محور غرب مشهد، بهترین ویژگی و شرایط برای ساخت‌وساز و به‌سازی اراضی درنظر گرفته شده که صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

خداشناس بخش دیگر سخنانش را به تهیه چک لیست پیشرفت اجرای توافق 8 بندی صنایع محور غرب اختصاص داد و عنوان کرد: برای تسریع اجرای توافق‌نامه 8 بندی صنایع محور غرب، برگزاری نشستی به منظور رفع موانع صدور پایان‌کار با حضور سازمان نظام مهندسی، دستگاه قضایی، آتش‌نشانی، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد و… ضروری است.

وی تاکید کرد: صنایع با تکمیل فرم‌های خوداظهاری در خصوص ساختمان‌ها، به فرآیند صدور پایان‌کار صنعتی سرعت خواهند بخشید.

مهم‌ترین مسئله توافق‌نامه 8 بندی محور غرب، مسئله مسکوت‌ماندن عوارض ورود به محدوده شهری است

«حسین ممتاز»، معاون شهرسازی شهردار منطقه 10 شهرداری مشهد نیز با اشاره به اینکه پروسه اخذ پایان‌کار صنعتی برای صنایع محور غرب مشهد در شهرداری منطقه 10 درحال اجراست، عنوان کرد: در توافق‌نامه 8 بندی صنایع محور غرب، موضوع مسکوت ماندن عوارض ورود به محدوده شهری از مهم‌ترین مسائل است.

وی بخش دیگر سخنانش را به برگزاری نشست هم‌اندیشی با مدیران صنایع محور غرب اختصاص داد و تاکید کرد: درصورتی که صنایع محور غرب مشهد تمایلی به اخذ پایان‌کار صنعتی با فرآیند و شرایط فعلی ندارند، می‌‌توانند پس از ابلاغ طرح تفصیلی محور غرب از شرایط ایده‌آل این طرح استفاده کنند. ‌

ممتاز با اشاره به اینکه هرپلاک شهری دارای کلاس نوسازی است، بیان کرد: امکان تقسیم و بخش‌کردن هر پلاک شهری و صدور پایان‌کار و پروانه ساختمانی برای هر بخش به صورت مستقل وجود ندارد. همچنین صدور پایان‌کار صنعتی، بدون گواهی استحکام بنا امکان‌پذیر نیست.

پرونده‌های صدور پایان‌کار واحدهای صنعتی به کمیسیون ماده 100 ارجاع می‌شود

«علیرضا بنی‌هاشم»، مدیر دفتر حقوقی اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به تاریخچه تدوین و تصویب توافق‌نامه 8 بندی صنایع محور غرب، گفت: این مصوبه در اواخر سال 99 به تصویب رسید و پس از گذشت 3 سال، شهرداری عملکرد قابل قبولی از اجرای این توافق‌نامه را ارائه نکرده است. پرونده صدور پایان‌کار صنعتی صنایع محور غرب با دیگر پرونده و موضوعات شهرداری تداخل پیدا کرده و سبب عدم حصول نتیجه شده است.

وی افزود: برخی از صنایع مستقر در محور غرب با پایان‌کار اعیان صنعتی و عرصه زراعی، برای تغییر پایان‌کار عرصه به صنعتی مراجعه و به دلیل ساخت‌و ساز در ملک، پرونده آنها به کمیسیون ماده 100 ارسال شده است. فرآیندهای کمیسیون ماده 100 طولانی است. در توافق‌نامه 8 بندی صنایع محور غرب، مجوز ارسال پرونده صدور پایان‌کار عرصه صنعتی به کمیسیون ماده 100 ذکر نشده است.

بنی‌هاشم با اشاره به صدور یک پایان کار عرصه برای یکی از واحدهای اقتصادی مستقر در محور غرب در طی 3 سال گذشته، بیان کرد: باید سیستم متفاوتی برای رسیدگی به این پرونده‌ها تعیین شود و درصورتی که در پلاک شهری تخلفی صورت گرفته است، به صورت جداگانه بررسی و جریمه آن صادر گردد. شرکت الکترواستیل عوارض ورود به محدوده شهری را به شهرداری مشهد پرداخت کرده؛ اما تاکنون پایان‌کار صنعتی را دریافت نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی توافق‌نامه 8 بندی صنایع محور غرب را در آن زمان به صورت حداقلی پذیرفته و بخشی از حقوق تضعیف شده صنایع را به پس از تعیین تکلیف توسط دیوان عدالت اداری موکول کرده‌اند، اظهار کرد: نیاز است جلسه کارشناسی تخصصی با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد برگزار و روند اجرای این مصوبه پیگیری شود.

بنی‌هاشم همچنین، از عدم مغایرت توافق 8 بندی در خصوص تعیین تکلیف صنایع محور غرب با قوانین موجود سخن گفت و افزود: پس از صدور پایان‌کار عرصه صنعتی، تنها درصورتی که ساختمان یا بنا بدون مجوز در صنایع ساخته شده باشد، موضوع به کمیسیون ماده 100 شهرداری ارجاع و رای صادر شود؛ زیرا فرآیند کمیسیون ماده 100 فرسایشی است.

وی با تاکید بر اینکه معیار بنایی که در دهه 60 ساخته شده است با بنای جدیدالتاسیس قابل مقایسه نیست، بیان کرد: در جلسه کارشناسی با حضور دستگاه‌های اجرایی این توافق‌نامه، روند اجرای مصوبه با رویه شهرداری مناطق 10 و 12 بایستی بررسی گردد.

در ادامه، «محمد سهامیان مقدم»، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: پرونده صدور پایان‌کار صنعتی عرصه در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد معطل مانده و مشکل آن باید رفع گردد. پیشنهاد می‌شود زمان مشخصی به عنوان مهلت برای این موضوع تعیین شود.

تکمیل پرونده پایان‌کار 26 واحد صنعتی در محور غرب

«محمدعلی سلیمانی»، دبیر هیئت امناء صنایع محور غرب مشهد با اشاره به استقبال صنایع و تشکل‌ها از تسهیل فرآیند صدور پایان‌کار صنعتی، از تکمیل پرونده پایان‌کار 26 واحد صنعتی در محور غرب خبر داد و افزود: یکی از مشکلات صنایع در صدور پایان‌کار صنعتی، عدم جانمایی واحد صنعتی در محدوده حریم شهری است.

سلیمانی با اشاره به اینکه تمامی پرونده‌های پایان‌کار صنعتی صنایع محور غرب به کمیسیون ماده 5 شهرداری ارسال می‌شود، بیان کرد: یکی از موانع در صدور پایان‌کار صنعتی، اختلافات شهرداری مشهد با اداره کل راه و شهرسازی استان بر سر محدوده و حریم شهری است. این موضوع در طرح تفصیلی محور غرب مشهد نیز رفع نشده است. بخشی از کارهای فعالان اقتصادی با پایان‌کار ملک واحد اقتصادی گره خورده که نیاز است، شهرداری به تسریع فرآیند صدور آن سرعت ببخشد.

«سمیه نامدار»، کارشناس اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه محدودیتی برای تغییر کاربری صنایع محور غرب وجود ندارد، عنوان کرد: درصورتی که واحد صنعتی در حریم شهری قرار گیرد، باید جریمه ورود به محدوده را پرداخت کند.

«امیرمهدی مرادی»، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان نیز با تاکید بر اینکه عملکرد شهرداری در سه سال گذشته و در حوزه صدور پایان‌کار صنعتی برای صنایع محور غرب قابل دفاع نیست، پیشنهاد کرد: مسیر مشخصی برای اخذ پایان‌کار صنعتی و پروانه تعیین و مشخص گردد و بر اساس مسیر و محور مشخص شده، فرآیند ویژه و نوع برخورد در اجرای آن صورت پذیرد.

هدف از تصویب توافق‌نامه 8 بندی رفع مشکلات صنایع بود

در ادامه این نشست، «جواد رجب‌زاده»، نماینده دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین علت تصویب توافق 8 بندی صنایع محور غرب، رفع مشکل صنایع استان بود، گفت: به‌استناد این توافق‌نامه، پرونده‌ها براساس کاربری اعیان صنایع بررسی شده و پایان‌کار صنعتی ارائه می‌شود. در مصوبه مذکور، ارسال پرونده واحدها به کمیسیون ماده 100 مطرح نبود.

وی اضافه کرد: ارسال پرونده پایان‌کار صنعتی واحدها به کمیسیون ماده 100، بار مالی مثبت برای شهرداری داشته و از آن استقبال می‌کنند. این در حالی است که مصوبه و توافق 8 بندی صنایع محور غرب بر تصمیمات کمیسیون ماده 100 اولاست.

«سید مرتضی مجتهدزاده»، رئیس اداره صنایع فلزی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان نیز بر عملکرد غیرقابل دفاع شهرداری مشهد در خصوص صدور پایان‌کار صنعتی برای صنایع محور غرب تاکید کرد.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان در پایان این نشست با اشاره به اقدامات مثبت شهرداری در حوزه صدور پایان‌کار صنعتی برای صنایع محور غرب، اظهار کرد: با تشکیل نشستی کاربردی برای رفع موانع صدور پایان‌کار برای واحدهای صنعتی، این مسئله رفع خواهد شد. لذا ضروری است جلسه‌ای با حضور نمایندگان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد، آتش‌نشانی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، دفتر فنی و امور عمرانی استانداری، سازمان نظام مهندسی استان، اتاق بازرگانی و… برگزار شود تا ضمن تسهیل گری در حوزه رفع موانع صدور پایان‌کار برای واحدهای صنعتی نسبت به اجرای آن اقدام شود.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=17412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.