• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 3057 امروز 0
2
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد

تداوم محدودیت تردد 20 روزه ناوگان ایرانی در مسیر هرات

  • کد خبر : 17814
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
تداوم محدودیت تردد 20 روزه ناوگان ایرانی در مسیر هرات
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به تداوم محدودیت تردد 20 روزه از سوی افغانستان برای ناوگان ایرانی، در مسیر هرات گفت: حل مشکلات این چنینی در حوزه ترانزیت، در گرو تلاش دستگاه دیپلماسی و رایزنی با مسئولان افغانستان است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «احمد زمانیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ما، همزمان با فرا رسیدن هفته حمل‌ونقل، ضمن تبریک به کلیه دست‌اندرکاران این حوزه اظهار کرد: طی 3 الی 4 ماه اخیر فعالان حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت خراسان رضوی با مسئله اعتصاب رانندگان افغانستانی و در پی آن، اعمال محدودیت‌هایی از سوی این کشور برای ناوگان ایرانی فعال در مسیر هرات دست به گریبان شده‌اند. به طوری که افغانستان محدودیت تردد 20 روزه‌ای برای ناوگان ایرانی در مسیر هرات لحاظ کرد و این مسئله سبب افزایش صددرصدی کرایه‌های حمل‌ونقل شد.

زمانیان با ذکر این نکته که اعمال محدودیت 20 روزه توسط افغانستان مسبوق به سابقه است، افزود: با این حال در مرحله قبل، این مسئله از طریق رایزنی با انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی هرات حل و فصل و منتفی شد؛ ولی در تصمیم اخیر آنان عنوان می‌کنند که این موضوع در حیطه اختیارشان نبوده و اتخاذ این تصمیم، از سوی حاکمان این کشور و در پی اعتصاب رانندگان افغانستانی به بهانه افزایش هزینه‌های حمل در ایران صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: رانندگان افغانستانی مدعی بودند که هزینه‌های حمل‌ونقل دریافتی از سوی ایران زیاد است و تاکید بر      ضرورت کاهش این هزینه‌ها داشتند؛ البته ناگفته نماند که بخش اعظمی از این هزینه‌ها به غیر از کرایه حمل دولتی و رسمی و دارای سند است. بخشی از هزینه‌ها نیز غیررسمی است؛ اما میزان آن کاملا مشخص است.

زمانیان در خصوص آخرین وضعیت تردد ناوگان ایرانی در مرزهای افغانستان یادآور شد: شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در هر سه مرز «ماهیرود»، «دوغارون» و «میلک» با مشکل مواجه هستند. در مرز میلک با کمبود ناوگان افغانستانی برای حمل کالا به بندر عباس مواجه هستیم؛ چرا که ناوگان ایرانی تمایلی به تردد در این مسیر ندارند و می‌توان گفت حدود 95 درصد محموله‌ها بندر عباس توسط ناوگان افغانستانی حمل می‌شود. اکنون کمبود ناوگان افغانستانی سبب توقف کانتینر ها، افزایش حق دموراژ کرایه‌ها شده است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در ادامه عنوان کرد: با توجه به مشکلات موجود در مرز دوغارون و میلک، ناوگان بیشتر به سمت مرز ماهیرود تردد دارند که در این مرز نیز با ازدحام و شلوغی ناوگان مواجهیم. در مجموع، در هر سه مرز ورودی به افغانستان با چالش روبه‌رو هستیم.

مرز دوغارون حمل و نقل

در مرز سرخس، اجازه ترانشیپ به ناوگان ایرانی داده نمی‌شود

زمانیان در تشریح آخرین وضعیت تردد ناوگان ترانزیتی به ترکمنستان نیز اذعان کرد: در خصوص کشور ترکمنستان با موضوع حمل یکسره ناوگان ایرانی مواجه هستیم؛ و اجازه ترانشیپ در سرخس را به شرکت نمی‌دهند و طی ماه‌های اخیر با این مسئله دست به گریبانیم و افزایش کرایه نیز مشهود است.

زمانیان خاطرنشان کرد: بیش از 250 شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در استان فعال هستند و خراسان رضوی یکی از استان‌ها با پتانسیل بسیار زیاد در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت است. هدف اصلی ما در انجمن و کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی مشهد، شناسایی مشکلات و موانع این حوزه و پیگیری از دستگاه‌های ذی ربط در جهت حل آن‌ها و نیز، ارائه برنامه‌ها و طرح‌هایی برای تسهیل امور این حوزه است. معتقدیم می‌توان در این زمینه از ظرفیت اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان استفاده کرد و امیدواریم مسئولان همراهی لازم را در گره‌گشایی از مشکلات فعالان حوزه حمل‌ونقل داشته باشند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=17814

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.