• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3058 امروز 1
5
مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی استان:

بخش خصوصی بار فعالیت‌های اقتصادی در خراسان رضوی را به دوش می‌کشد

  • کد خبر : 21307
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
بخش خصوصی بار فعالیت‌های اقتصادی در خراسان رضوی را به دوش می‌کشد
مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: وضعیت اقتصاد خراسان رضوی از استان‌های دیگر متفاوت بوده و متکی به بخش خصوصی است؛ لذا شرایط مثبت و منفی اقتصادی کشور سریعا تاثیر خود را در فعالیت‌های اقتصادی استان نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، خراسان رضوی فاقد شرکت‌های دولتی بزرگ بوده و بار فعالیت‌های اقتصادی آن برعهده بخش خصوصی است؛ به طوری که حدود ۶۰۰۰  واحد صنعتی کوچک و متوسط در این استان فعالیت دارند و هرچه فضای اقتصادی بازتر و محیط کسب‌وکار مناسب‌تر باشد، شاهد رونق فعالیت‌های اقتصادی در استان خواهیم بود و بالعکس در فضای اقتصادی بسته، محیط کسب‌وکار استان نامناسب شده و خبری از رونق اقتصادی نخواهد بود.

«شهرام عیدی‌‎زاده»، مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در خراسان رضوی بخش خصوصی در اقتصاد فعال بوده و ۹۵ درصد فعالیت اقتصادی استان توسط این بخش صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به فعالیت پرشمار بخش خصوصی در استان افزود: در این استان فعالین اقتصادی و میزان فعالیت آن‌ها مانند اهرم عمل می‌کند؛ هرچه فضای اقتصادی در خراسان رضوی بازتر باشد، محیط کسب‌وکار استان بهبود می یابد.

مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی استان تصریح کرد: طبق گزارشی که جهت بررسی کالاهای صادراتی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان و براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ارائه شده، وضعیت اقتصادی در خراسان رضوی مانند اهرم عمل کرده و هرچه شرایط اقتصادی جهانی بهتر بوده، تجارت در استان وضعیت بهتری داشته است؛ به طوری که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ که شرایط اقتصاد جهانی بهتر بوده، به همان میزان وضعیت تجارت و آمار صادراتی خراسان رضوی نیز بهتر بوده و در سال‌هایی که محیط اقتصادی بسته‌تر بوده، فضای کسب‌وکار وضعیت نامناسبی داشته که اثرات آن را به خوبی در فعالیت بخش خصوصی می‌بینیم.

عیدی‌‎زاده تصریح کرد: وضعیت اقتصاد خراسان رضوی از استان‌های دیگر متفاوت بوده و متکی به بخش خصوصی است؛ لذا شرایط مثبت و منفی اقتصادی کشور سریعا تاثیر خود را در فعالیت‌های اقتصادی استان نشان می‌دهد. این در حالی است که برخی استان‌ها مانند اصفهان، یزد و کرمان که دارای صنایع بزرگ دولتی هستند، در هر شرایطی به واسطه قراردادهای دولتی صادرات خود را به دیگر کشورها انجام می‌دهند اما در خراسان رضوی که از صنایع دولتی محروم است، بخش خصوصی و شرکت‌های کوچک و متوسط فعالیت دارند لذا همین مسئله باعث شده در محیط اقتصادی بسته، کسب‌وکار این بخش رونق نداشته باشد و فعالین اقتصادی استان با مشکلاتی مواجه باشند.

او خاطرنشان کرد: در اسناد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری باید مزیت‌های استان دیده شود و برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برنامه‌ریزی کرد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=21307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.