• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
کل 3114 امروز 0
3
تورم تولیدکننده بخش برق در پاییز ۱۴۰۲ اعلام شد؛

تورم سالانه برق در ساعات اوج بار رکورد ۱۱ ساله زد!

  • کد خبر : 22034
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
تورم سالانه برق در ساعات اوج بار رکورد ۱۱ ساله زد!
بررسی‌ تورم تولیدکننده سالانه بخش برق در ساعات اوج بار نشان می‌دهد این تورم در پاییز ۱۴۰۲ رکورد ۱۱ ساله خود را شکسته است.

به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود تورم تولیدکننده بخش برق در کشور را بروز کرد. همانطور که در گزارش‌های پیشین اشاره شد تورم تولیدکننده سالانه بخش برق در پاییز امسال به ۴۵.۸ درصد رسیده است. حال سوال اینجاست که اهمیت تورم تولیدکننده این بخش در چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید به این نکته دقت کنیم تورم تولیدکننده به معنای افزایش قیمت در تولید یک محصول یا خدمت است. این افزایش در قیمت تولیدکننده در نهایت خود را به حلقه آخر زنجیره که مصرف‌کنندگان هستند می‌رساند و باعث افزایش قیمت مصرف آن کالا یا خدمت می‌شود.

این مسئله برای بخش برق هم صادق است و باید تورم تولیدکننده این بخش را به عنوان سیگنالی برای افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان برق کشور دانست.

حال با توجه به درک اهمیت این تورم می‌توان روند تورم تولیدکننده در بخش برق را مورد ارزیابی بهتر قرار داد. بررسی روند تورم تولیدکننده سالانه این بخش نشان از دو رکورد مهم در پاییز امسال نسبت به سالهای اخیر دارد.

بر این اساس می‌توان مشاهده کرد تورم تولیدکننده سالانه بخش برق در پاییز امسال بالاترین سطح را از بهار ۱۴۰۰ تا کنون تجربه کرده است. همچنین این تورم برای ساعات اوج بار چشمگیرتر نیز بوده است. به طوریکه تورم تولیدکننده سالانه برق در ساعات اوج بار به بالاترین سطح از بهار ۹۲ تا کنون رسیده است.

تورم پاییز بخش برق در بالاترین سطح از بهار ۱۴۰۰
آمارهای تورم تولیدکننده سالانه بخش برق نشان می‌دهد این تورم در پاییز امسال به ۴۵.۸ درصد رسیده است که نسبت به تابستان ۰.۳ واحد درصد افزایش داشته است. بررسی روند این تورم گویای آن است که این نرخ بالاترین سطح از بهار ۱۴۰۰ تا پاییز ۱۴۰۲ بوده است.

ارزیابی دقیق‌تر روند این نرخ یک کاهش از بهار ۱۴۰۰ تا تابستان سال گذشته را نشان می‌دهد که این روند پایدار نبوده و مجدد روند صعودی به خود گرفت. این روند صعودی ادامه یافت به طوریکه در پاییز امسال به بالاترین سطح در ۱۱ فصل گذشته رسید.

تورم اوج بار رکورد ۱۱ ساله را شکست
داده‌های تورم تولیدکننده بخش برق به تفکیک ساعات اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار توسط مرکز آمار منتشر می‌شود. در این آمار می‌توان مشاهده کرد تورم تولیدکننده سالانه بخش برق در ساعات اوج بار رکورد ۱۱ ساله خود را شکسته است.

روند تورم تولیدکننده اوج بار سه قله مهم در این مدت به خود دیده است. قله اول در زمستان سال ۹۳ رخ داده که تورم تولیدکننده سالانه در این ساعات به ۲۲.۹ درصد رسیده است. قله دوم در زمستان سال ۹۹ دیده می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم در این قله از سطح ۴۴ درصد عبور کرده است.

این قله در نرخ تورم تولیدکننده سالانه در ساعات اوج بار پایان ماجرا نبود. این نرخ پس از این قله کاهش پیدا کرد اما مجددا از زمستان سال ۱۴۰۱ سیر صعودی به خود گرفت تا قله سوم تورمی را ایجاد کند. افزایش این نرخ ادامه یافت تا جاییکه در پاییز امسال در نرخ ۴۸.۸ درصد، رکورد تورمی ۱۱ ساله‌ را به ثبت رساند.

حال باید دید ارتفاع قله سوم تا کجا بالا می‌رود و نوک قله تورمی سوم در کدام نقطه ایجاد خواهد شد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.