• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3070 امروز 6
2

هند و امارات چارچوب طرح کریدور جنجالی را امضا کردند

  • کد خبر : 22280
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۲۷
هند و امارات چارچوب طرح کریدور جنجالی را امضا کردند
هند و امارات متحده عربی روز سه‌شنبه توافقنامه‌ای را درباره کریدور تجاری امضا کردند که هدف آن اتصال اروپا به هند از طریق بخش‌هایی از خاورمیانه، از طریق دریا و راه‌آهن است.

به گزارش اکوایران، هند و امارات متحده عربی روز سه‌شنبه توافقنامه‌ای را درباره کریدور تجاری امضا کردند که هدف آن اتصال اروپا به هند از طریق بخش‌هایی از خاورمیانه، از طریق دریا و راه‌آهن است. این طرح جاه‌طلبانه مورد حمایت ایالات متحده و اتحادیه اروپا است.

به نوشته رویترز، اعلامیه چارچوب این توافق که در سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به این کشور خلیج فارس به دست آمد، در بیانیه‌ای از سوی وزارت خارجه هند منتشر شد، هرچند جزئیات کمی در مورد آنچه طرفین بر سر آن توافق کرده بودند، علنی شد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «این در ادامه تفاهمات و همکاری‌های قبلی ما در این زمینه است و همکاری هند و امارات متحده عربی را برای پیشبرد ارتباط منطقه‌ای تقویت می‌کند».

طرح این کریدور که سپتامبر گذشته در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در دهلی نو اعلام شد، قرار بود از طریق دریای عرب از هند به امارات متحده عربی و از طریق عربستان سعودی، به اردن و اسرائیل و از آن جا به اروپا برود.

با این حال، در بیانیه این وزارتخانه هیچ اشاره‌ای به هیچ کشوری به جز هند و امارات نشده است، دو کشوری که روابط آن‌ها بر پایه بیش از یک قرن پیوند تجاری بنا شده است.

توافق بر سر کریدور اقتصادی هند و خاورمیانه در بحبوحه جنگ بیش از چهار ماهه در غزه که برنامه‌های مورد حمایت ایالات متحده برای ادغام بیشتر اسرائیل با همسایگان عرب خود را از مسیر خود خارج کرده است، حاصل شده است. عربستان سعودی برنامه‌های خود برای عادی سازی را متوقف کرده است.

مودی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، که رهبر هند اغلب از او به عنوان برادرش یاد می‌کند، دیدار کرد.

شیخ محمد در نشستی با مودی گفت: «امروز، منطقه ما دوران سختی را سپری می‌کند، اما به دلیل رابطه ما با شما، ما امیدواریم و مشتاقانه منتظر آینده‌ای با هند هستیم که همتراز با جاه‌طلبی‌های ما باشد.»

بی ثباتی منطقه‌ای

امارات در سال 2020 روابط دیپلماتیک با اسرائیل را تحت ابتکار عملی تحت حمایت ایالات متحده موسوم به توافق ابراهیم برقرار کرد که منجر به برقراری روابط با دیگر کشورهای عربی از جمله بحرین شد. امارات متحده عربی این روابط با اسرائیل را در طول جنگ حفظ کرده است.

به نظر می‌رسد چارچوب توافق بین هند و امارات نشان می‌دهد که هر دو کشور در حال پیشبرد طرح ایجاد این کریدور هستند که ممکن است استراتژی زیرساخت تجاری جهانی کمربند وجاده چین را نیز تضعیف کند. این توافق همچنین در حالی امضا شده است که جنبش حوثی یمن حملاتی را به کشتی‌ها در دریای سرخ انجام می‌دهد.

امارات متحده عربی و هند همچنین یک معاهده سرمایه گذاری دوجانبه امضا کردند و موافقت نامه‌های همکاری مبادله کردند که شامل اتصال شبکه‌های برق، تجارت و زیرساخت‌های دیجیتال را پوشش می‌دهد.

مودی قرار است در ادامه در استادیوم ابوظبی برای ده‌ها هزار مهاجر هندی سخنرانی کند. او همچنین در نشستی در دبی در روز چهارشنبه قبل از افتتاح اولین معبد سنگی هندو در خاورمیانه در ابوظبی سخنرانی خواهد کرد.

این هفتمین سفر مودی به این کشور خلیج فارس از زمان نخست وزیری نزدیک به یک دهه پیش است که باعث تقویت روابط با یکی از شرکای تجاری اصلی هند می‌شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22280

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.