• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3070 امروز 6
3

«دفتر کشاورزی» اتاق مشهد، کار خود را آغاز کرد

  • کد خبر : 22947
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
«دفتر کشاورزی» اتاق مشهد، کار خود را آغاز کرد
پس از ابلاغ قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و انتخاب اتاق بازرگانی خراسان رضوی، به عنوان پایلوت تصمیم سازی، هماهنگی و انعکاس مسائل مرتبط با بخش کشاورزی، پارلمان بخش خصوصی استان، «دفتر کشاورزی» را به منظور پیگیری ماموریت مذکور، ایجاد نمود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «سمیرا سبزواری» مدیر این دفتر در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ترویج کشاورزی نوآور و بهره ور را رویکرد شاخص این مجموعه دانست و توضیح داد: این دفتر با رویکرد ایجاد همگرایی میان سه رکن اصلی، «ایده پرداز، سرمایه گذار و سرمایه پذیر» فعالیت خود را آغاز نموده و به دنبال ارتقای جایگاه اتاق در بخش کشاورزی استان و تقویت ارتباط این نهاد ارشد تشکلی با ذینفعان این بخش است.
وی متذکر شد: این دفتر برنامه‌های خود را با رویکرد گسترش کشاورزی نوین مبتنی بر علم و در چارچوب توسعه پایدار تدوین نموده و سعی می نماید اهداف افزایش بهره وری و بهبود راندمان تولید، حفظ منابع طبیعی (بالاخص منابع آبی)، کاهش هدررفت در زنجیره تولید، انتقال و توزیع، ارتقای سطح دانش و آگاهی بهره برداران و جذب سرمایه گذاری بیشتر برای این حوزه را در استانمان دنبال نماید و تلاش دارد تا موانع و مشکلات ورود سرمایه به این عرصه را با کمک ذینفعان شناسایی و مرتفع سازد.
او اشاره‌ای به مهم ترین ﻣﻮاﻧﻊ و ﻣﺸﻜﻼتی داشت که در مسیر رشد تولید و سرمایه‌گذاری وجود دارند و ﻋﺪم ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزی را به این شرح، برشمرد: اﻣﻨﻴﺖ سرمایه گذاری و ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ اراﺿﻲ ﻛﺸﺎورزی، ﻛﻮﭼﻜﻲ واﺣﺪﻫﺎی بهره برداری، ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن ﺳﻦ بهره‌برداران و ﻣﺤﺪودﻳﺖ و ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻣﻨﺎﺑﻊ آب وخاک و از ﺑﻴﻦ رﻓﺘﻦ ﭘﻮﺷﺶ ﮔﻴﺎﻫﻲ و ﻛﻤﺒﻮد آب؛ شماری از مسائلی هستند که دامنگیر این بخش شده است. به موارد مذکور می توان موضوع ﻋﺪم ﺛﺒﺎت اﻗﺘﺼﺎد ﻛﻼن، بهره وری ﭘﺎﻳﻴﻦ، درآﻣﺪ محدود بهره‌برداران، ﻛﻤﺒﻮد ﻧﻴﺮوی ﻓﻨﻲ در این حوزه، ﺿﻌﻒ بازار رسانی و رﻳﺴﻚ ﺑﺎﻻی ﺗﻮﻟﻴﺪ را نیز افزود.
وی یکی از عوامل اصلی تمایل اندک سرمایه گذاران برای ورود به بخش کشاورزی را عدم آگاهی و شناخت کافی آن‌ها نسبت به فرصت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری در این حوزه عنوان کرد و متذکر شد: فرصت‌های نهفته‌ای که اگر به درستی شناسایی و در قالب پروژه های اقتصادی و سودآور معرفی و پیشنهاد شوند، می توانند به هدایت جریانی از سرمایه های داخلی و خارجی به بخش کشاورزی منجر شوند.
سبزواری خاطر نشان کرد: باید توجه داشته باشیم که دستیابی به فرصت های سرمایه‌گذاری مناسب و پُر کردن خلاء اطلاعاتی موجود در این زمینه، مستلزم برقراری پیوند مناسب بین ایده‌پردازان، افراد علاقه‌مند به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و همچنین متقاضیان سرمایه است.
مدیر دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، تحقق رشد در این بخش را در شرایط فعلی، مبتنی بر سرمایه گذاری و تحقق بهره‌وری دانست و تاکید کرد: پارلمان بخش خصوصی با نقش ویژه‌ای که در موضوع ایجاد همگرایی و هم‌افزایی میان ارکان بخش خصوصی ایفا می‌کند، می‌تواند گام های موثری در راستای کمک به تعالی بخش کشاورزی استان بردارد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به تشدید بحران در منابع آبی استان؛ بحث گذار از کشاورزی سنتی فعلی (با بهره وری پایین و هدررفت بالای منابع) و حرکت به سمت کشاورزی نوین، نوآرو و بهره ور (که مبتنی بر شیوه های روز دنیا است)، امری ضروری به شمار می‌آید.
سبزواری تاکید کرد: دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این مسیر از تجربه و دانش فعالان و ذینفعان بخش کشاورزی استان، کمیسیون های تخصصی کشاورزی و آب و محیط زیست اتاق و سایر مراکز و نهادهای تحقیقاتی و علمی نیز استفاده خواهد نمود تا اطلاعات و امکانات مورد نیاز را در چهارچوب شرح وظایف خود، در اختیار ذینفعان قرار دهد.
رئیس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی استان در پاسخ به این سوال که مسیرهای ارتباط فعالان بخش خصوصی استان با این دفتر چگونه خواهد بود، خاطر نشان کرد: فعالان بخش‌های مختلف کشاورزی، سرمایه‌گذاران و صاحبان طرح و ایده می‌توانند از طریق ایمیل agri-dept@mccima.net درخواست ها و دغدغه‌های خود را با این دفتر درمیان بگذارند. شماره تماس 05132216000 (داخلی 214 ) نیز برای پاسخگویی به سوالات مخاطبان این دفتر، پیش‌بینی شده است.
لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22947

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.