• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
کل 3119 امروز 5
1
رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی استان تاکید کرد؛

بازتعریف و جذب رقم واقعی بودجه زیارت، مطالبه جدی فعالان گردشگری خراسان رضوی از مجلس آینده

  • کد خبر : 23816
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۳
بازتعریف و جذب رقم واقعی بودجه زیارت، مطالبه جدی فعالان گردشگری خراسان رضوی از مجلس آینده
رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌ دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: بازتعریف و جذب واقعی بودجه تخصیص یافته به زیارت برای استان خراسان رضوی، از جمله مهم‌ترین مطالبات فعالان گردشگری استان است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «مژگان ثابت تیموری»، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: بازتعریف ردیف بودجه، دولت را ملزم به پرداخت آن به استان خواهد کرد. درصورتی‌که ردیف بودجه زیارت برای خراسان رضوی با نرخ تورم و شرایط اقتصادی حال حاضر، بازتعریف گردیده و آن بودجه به استان تزریق شود، از محل آن امکان توسعه زیرساخت‌ها، امکانات و تسهیلات مرتبط با رفاه زائرین و گردشگران شهر مشهد فراهم خواهد شد.

وی افزود: مهم‌ترین مسئله در حوزه توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان، توجه به زیرساخت‌های مرتبط با حمل‌ونقل است. تکمیل و تجهیز شبکه حمل‌ونقل به سیستم‌های هوشمند و کنترلی، احیای جاده‌ها، تکمیل مسیر پیاده‌راه‌های زائرین برای مشهد با عنوان پیاده‌راه زیارت و به ویژه ایمن سازی آن، از جمله مسائل مرتبط با توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان است.

ثابت تیموری تاکید کرد: متاسفانه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل خراسان رضوی و مشهد به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام، توجهی نمی‌شود. مهم‌ترین مسئله کلیدی، توجه ویژه به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و شبکه راه‌های استان، بهسازی و تکمیل راه‌های اصلی استان و به طور خاص بزرگراه‌های منتهی به کلان شهر مشهد است. خراسان‌رضوی از این مسئله محروم مانده، در حالی که اگر ردیف بودجه تعریف شده با عنوان زیارت برای استان جذب شود؛ علاوه‌بر توسعه شبکه حمل‌ونقل، امکان احیا و بازسازی ناوگان، تکمیل ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای را به دنبال خواهد داشت. جمعیت قابل توجهی از مشتاقان زیارت امام رضا (ع) به دلیل نبود امکانات مورد نظر در بخش حمل و نقل، به ویژه حمل و نقل ریلی و هوایی، امکان حضور در این شهر مقدس را پیدا نمی‌کنند. این در حالیست که بیش از نیمی از زیرساخت‌های اقامتی کشور در شهر مشهد است و تکمیل ظرفیت این اقامتگاه‌ها توسط گردشگران، تنها با حضور آنها امکان پذیر است که در صورت عدم تامین زیرساخت‌های حمل و نقل، امکان سفر برای مشتاقان زیارت و حضور در مشهد وجود نخواهد داشت که به دنبال آن نیز خسارات جدی به سرمایه‌گذاران بخشهای اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی، تولید کنندگان و فروشندگان سوغات و صنایع دستی، پذیرایی، تفرجگاه‌ها و کلیه خدمات مرتبط با زیارت و گردشگری را شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته، آستان قدس رضوی و شرکت‌های خصوصی به حوزه توسعه زیرساخت‌های رفاهی بین راهی ورود پیدا کرده‌اند؛ اما درصورتی‌که بودجه زیارت بازتعریف و جذب گردد؛ تسریع در ایجاد، تکمیل و بهره‌برداری از امکانات و خدمات رفاهی بین‌راهی استان با سرعت بیشتری رقم خواهد خورد. خراسان رضوی باتوجه به شرایط اقلیمی خاص نیازمند ارائه خدمات بین راهی به مسافران در فواصلی کمتر از استانهای با اقلیم مطلوب است که نیاز است، توسعه امکانات رفاهی بین‌راهی براساس استانداردهای ملی و بین المللی، در این استان اجرایی شده و مورد بهره برداری قرارگیرد. همچنین به دلیل محدودیت منابع آبی و شرایط اقلیمی خاص در این استان، با کمبود جدی آب مواجه هستیم که برای کمک به نهادهای تامین کننده آب مورد نیاز شهر مشهد به عنوان مقصد بزرگ زیارت و گردشگری با جمعیت بالغ بر ۵ میلیون نفر مجاور و سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر، بخشی از بودجه زیارت را می‌توان به تامین هزینه برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی و همچنین رفع نیازهای اولیه برای پایداری این مقصد زیارتی اختصاص داد.

ثابت تیموری با تاکید بر لزوم رفع و اصلاح برخی از قوانین مخل در حوزه گردشگری، بیان کرد: رفع ایرادات و اصلاح برخی از قوانین مخل در صنعت گردشگری، از مطالبات فعالان این حوزه است. این قوانین توسط کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، پیش از این شناسایی شده، به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و دیگر مراجع دولتی و نهادهای مرتبط نیز ارسال شده است. درصورتی که این قوانین، اصلاح، حذف یا تعدیل شود یا قوانین پیشنهاد شده، جایگزین آن گردد، شاهد دستیابی به دستاوردهای توسعه پایدار گردشگری و زیارت در استان خراسان رضوی و حتی کشور خواهیم بود.

وی یادآور شد: برای پیگیری این موارد، سال ‌های گذشته نماینده‌ای از طرف کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به مجلس شورای اسلامی و فراکسیون گردشگری معرفی شده بود که برخی مسائل از این طریق حل و فصل شد، اما لزوم به نتیجه رسیدن مطالبات بخش خصوصی در صنعت گردشگری، حضور دائمی نماینده این مجموعه در فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی می‌باشد که بتواند پیگیر مسائل مرتبط و ارجاعی از طرف نمایندگان خود باشد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=23816

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.