• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3070 امروز 6
3
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در دیدار با ناظر گمرکات استان مطرح کرد:

تسهیل روند واردات ماشین‌آلات، رونق بخش تولید را موجب خواهد شد

  • کد خبر : 25240
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
تسهیل روند واردات ماشین‌آلات، رونق بخش تولید را موجب خواهد شد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: امروز صنایع استانمان، در حوزه واردات ماشین آلات با چالش‌های عدیده‌ای از جمله مسائل و مشکلات بانکی دست به گریبانند و رفع این موانع و تسهیل‌گری نهادهای متولی برای تحقق این مهم، رونق اقتصاد و اشتغال این خطه را در پی خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، در دیدار با ناظر گمرکات استان و جمعی از مدیران این نهاد، اظهار داشت: در حال حاضر حجم واردات ماشین‌آلات به استان، در قواره ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی این خطه نبوده و فعالان اقتصادی عمدتا از وجود موانع برای واردات گلایه‌مند هستند. این موضوع حتی در مورد پروژه‌های دارای اولویت و مصوب سفر هیات دولت هم مصداق دارد. به هر رو متولیان امر باید به این نکته توجه داشته باشند که تامین ماشین‌آلات تولیدی، نقش مهمی در احداث مراکز صنعتی جدید و افزایش اشتغال استانمان ایفا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به آمار اعلامی ناظر گمرکات خراسان رضوی در خصوص رشد حدود 20 درصدی صادرات از گمرکات استان (از نظر ارزش)، اعلام کرد: این آمار از یک دستاورد مطلوب برای استانمان حکایت دارد و تداوم این روند و حتی بهبود آن در گرو رفع موانع بخش صادرات است. امیدواریم در سال 1403 شاهد تکرار این دستاوردهای مطلوب باشیم.

توکلی زاده با بیان اینکه میزان رشد صادراتی از مبادی استان، جای خرسندی دارد، خاطرنشان کرد: البته فراموش نکنیم که میزان چشمگیری از کالاهای صادراتی استان از بنادر کشور صادر می‌شود و ضروری است تجار را به استفاده از مسیر گمرکات استان در انجام امور صادراتی ترغیب کنیم.

او در ادامه به میزان ترانزیت خارجی استان اشاره کرد و آمارهای این حوزه را متاثر از رشد و تنزیل صادرات محصولات شاخص استانمان به کشورهای آسیای میانه دانست و متذکر شد: هزینه حمل بعضا تاثیر مستقیمی بر حجم صادرات این گروه از کالاهای ما دارد و بعضا به واسطه کاهش قیمت‌های جهانی اگر هزینه حمل مدیریت نشود، صادرات بعضی محصولات نظیر گوگرد و… به این مقاصد، فاقد توجیه اقتصادی خواهد بود.

رئیس اتاق خراسان رضوی در ادامه این نشست، به تلاش اتاق بازرگانی مشهد در راستای زمینه‌سازی برای واردات مستقیم نهاده‌های دامی به استان از طریق فراهم کردن زیرساخت‌های ایجاد کنسرسیومی (با مشارکت تشکل‌های تخصصی مرتبط) در این حوزه اشاره و اظهار داشت: این اقدام کمک خواهد کرد تا در موضوع تامین نهاده‌ها با توجه به سطح نیاز موجود در استان، برنامه‌ریزی و اقدام لازم انجام بگیرد تا زنجیره ارزش وابسته به این بخش بتواند فعالیت تولیدی مستمر و با کیفیت خود را دنبال نماید. این جنس طرح‌ها به حل ریشه‌ای بعضی مشکلات ما منجر می‌شود.

او ابراز امیدواری کرد که در سال 1403، با مشارکت بخش خصوصی و دولتی همکاری‌های ارزشمندی در بخش اقتصاد استان شکل بگیرد که به نفع آینده این حوزه و توسعه رفاه و اشتغال باشد.

رشد 20 درصدی صادرات از گمرکات خراسان رضوی

در ادامه، «جواد جعفری»، ناظر گمرکات خراسان رضوی در تشریح میزان صادرات و واردات صورت گرفته از گمرکات استان در سال گذشته اظهار داشت: طبق اظهارنامه‌های گمرکی صادر شده در استان، در سال 1402 حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات از گمرکات خراسان رضوی صورت پذیرفته که این رقم از افزایش حدود 20 درصدی ارزش صادرات نسبت به سال 1401 حکایت دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم واردات به استان ما مربوط به ماشین آلات خط تولید، مواد اولیه، خوراک دام و نهاده‌های دامی است، یادآور شد: میزان واردات استان در سال گذشته قریب به 750 میلیون دلار ارزیابی می‌شود که این رقم به معنای رشدی حدود 14درصد است.

جعفری اظهار کرد: در بحث ترانزیت نیز شاهد رشد خوبی بودیم و در سال گذشته، 4 میلیون و 500 هزار تن ترانزیت از گمرکات استان صورت گرفته است که در این حوزه نیز رشد 16 درصدی را تجربه کردیم. البته حوزه ترانزیت هنوز جای کار بسیار دارد؛ چرا که به نظر می‌رسد آنطور که باید، از پتانسیل منطقه آزاد سرخس استفاده نشده است و با تکمیل زیرساخت‌ها در این منطقه، می‌توان از فرصت فوق‌العاده آن در راستای توسعه ترانزیت از استان استفاده نمود. البته نباید اقداماتی که تاکنون در منطقه ویژه سرخس صورت پذیرفته را نادیده گرفت؛ به طور مثال، جاده بین منطقه ویژه و گمرک سرخس در سال 99 به بهره برداری رسید و گمرک نیز به داخل منطقه ویژه منتقل گردید.

وی با اشاره به تبدیل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به منطقه آزاد و تغییرات رقم خورده در آن، یادآور شد: در سال 1401 میزان تردد کامیون بین افغانستان و ایران در مرز دوغارون حدود 370 دستگاه بوده که این رقم در اسفند ماه سال 1402 به یک هزار و 10 دستگاه کامیون افزایش یافته است؛ البته این رقم در حال افزایش بود؛ اما به دلیل سیل، بارندگی و… این میزان تا حدودی کاهش یافت.

جعفری از پیش‌بینی برای تبادلات تجاری از طریق راه آهن خواف- هرات از اردیبهشت ماه امسال (با توجه به دستور عملیاتی شدن مسیر خواف- روزنک) سخن گفت و تاکید کرد: یکی از اولین محموله‌های صادراتی استان به افغانستان از طریق این مسیر، مصالح ساختمانی است و در مقابل، واردات مواد معدنی از افغانستان صورت می‌پذیرد. با راه اندازی این مسیر، از حجم تردد کامیون‌ها در دوغارون کاسته خواهد شد.

ناظر گمرکات خراسان رضوی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای فعال‌سازی مسیر ریلی مرز لطف آباد گفت: با فعال سازی این مسیر هزینه های حمل و نقل به آسیای میانه تا حدی کاهش خواهد یافت و امید می‌رود این مهم به تحول شگرفی در حوزه ترانزیت و صادرات به کشورهای آسیای میانه منجر شود.

ضرورت ترغیب فعالان اقتصادی استان به تجارت از طریق گمرکات خراسان رضوی

جعفری با تاکید بر اهمیت ترغیب فعالان اقتصادی استان به تجارت از طریق گمرکات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: رویکرد ما در این حوزه، اختصاص انبارهای تحت کلید گمرک و دیگر خدمات موجود به فعالان اقتصادی است که در این زمینه نیز مذاکرات بسیاری صورت گرفته است. خوشبختانه طی 2 سال گذشته بیش از 60 انبار اختصاصی تحت کلید گمرک ایجاد کردیم و این انبارهای اختصاصی در حال افزایش است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25240

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.