• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3070 امروز 6
2

«بساروج» راستی آزمایی عزم دولت برای مشارکت مردم

  • کد خبر : 25437
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
«بساروج» راستی آزمایی عزم دولت برای مشارکت مردم
مشارکت مردمی در ساختار اقتصاد هر جامعه یکی از مهم ترین عوامل رشد تولید و رونق اقتصادی است. لیکن این مهم، احتیاج به بسترسازی و تامین ساختار منسجم برای ورود مردم به بخش های مختلف اقتصادی دارد. در این راستا دولت وظیفه تامین این ساختارها را دارد. بسترسازی برای اقتصاد پررونق دارای لایه های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری گوناگونی است و در این ترکیب بندی می توان تامین انرژی را اولیه ترین و همچنین اصلی ترین موضوعات در ساخت بستر مناسب برای مشارکت مردم در اقتصاد و تولید دانست. به طوری که اصلا نمی توان بدون انرژی و خدماتی مانند آب و ارتباطات تصور توسعه را نیز از سر گذراند.
مجموعه بساروج که از بیش از 10 سال گذشته به همین منظور ایجاد شده و مشارکت مردمی را نیز در پی داشته، به طوری که هم اکنون 800 واحد از 2 هزار واحد آن به گفته رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، آماده افتتاح است، اکنون با مانع تامین زیرساخت های اولیه یعنی تامین برق و گاز و آب دست و پنجه نرم می کند. یعنی شرکت های خدمات رسان برق، گاز و آب با توجه به این که در ابتدای راه اندازی این مجموعه، مجوزهای لازم را داده اند، حالا برای تامین خدمات خود، با کسری اعتبار مواجه اند، به طوری که لازم است پروژه با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به سرانجام برسد؛ آن هم بعد از بیش از 10 سال.

مجموعه بساروج مصداق عینی شعار سال

لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، درخصوص مجموعه بساروج و مشکلات پیش روی آن در مصاحبه با خراسان گفت: این پروژه در راستای تکالیف شهرداری ها برای خارج کردن مشاغل مزاحم از شهر است که در دو قالب انتقال مشاغل موجود و ایجاد تقاضاهای جدید، سال هاست که در منطقه ورودی شهر مشهد و در منطقه ای به نام بساروج در قالب 2 هزار واحد صنفی با اخذ مجوزهای مختلف از استانداری شروع شده است.

لبافی ضمن تاکید بر این موضوع که این پروژه عینا مصداق مطابقت با شعار سال است، توضیح داد: بنا به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از توان مشارکت مردم در جهش اقتصادی و تولید، دقیقا مصداق فرمایشات ایشان است.

800 واحد آماده افتتاح

او با اشاره به این که هم اکنون مردم سرمایه های خود را در این پروژه آورده اند و الان 800 واحد آماده افتتاح است، افزود: اما نکته ای که وجود دارد این است که شرکت های خدمات رسان آب و برق و گاز، می گویند که ما امکان تامین برای این مجموعه را نداریم. شرکت برق می گوید که حدود 70 تا 80 میلیارد این پروژه هزینه دارد و سازمان مدیریت باید این مبلغ را تامین کند؛ شرکت گاز نیز به همین ترتیب معتقد است که هزینه ها باید تامین اعتبار شود. در این میان شرکت آب می گوید که ما اصلا آب برای تامین این پروژه نداریم.

باید از قبل فکر می شد

لبافی درخصوص این که این گزاره ها هم اکنون و بعد از اخذ مجوزها گفته می شود، اظهار کرد: نکته این است که مجوزها سال ها قبل گرفته شده است و مردم سرمایه خود را آورده اند؛ دستگاه ها باید از روز اول فکر می کردند. مع الوصف ما موضوع را به دبیرخانه شورای گفت و گو بردیم؛ پیشنهادی که ما مطرح کردیم این بود که از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور تامین اعتبار صورت گیرد اما استاندار اعلام کردند که استان توانایی حل و فصل موضوع را دارد. یعنی در درون استان می تواند با جابه جایی منابع این اتفاق بیفتد.

آب نیست!

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان ادامه داد: ما موضوع را دوباره به دبیرخانه شورای گفت و گو آوردیم دستگاه های مربوط نیز آمدند و هرکدام از نگاه خودشان مسائلی را مطرح کردند. شرکت برق در جلسه اعلام کرد که می تواند با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کار را اجرا کند، شرکت گاز هم طبق همین دستور کار اعلام توانایی برای اجرا را داشت. اما شرکت آب به طور کلی اعلام کرد که مشکل تامین آب برای آن جا  را دارد.

لبافی با بیان این که در نهایت قرار شد که هریک از دستگاه های خدمات رسان ظرف مدت دو هفته بررسی لازم را برای برآورد منابع لازم انجام دهد، اظهار کرد: بعد از این برآوردها قرار است که ما مبالغ مورد نیاز را در قالب تفاهم نامه استانی با سازمان مدیریت به سرانجام برسانیم.او درخصوص شرکت مخابرات نیز گفت: برآورد شرکت مخابرات چیزی حدود 9 تا 10 میلیارد است، این شرکت اعلام کرد به شرط این که در ابتدا 800 اشتراک خریداری شود توانایی اجرا را خواهد داشت.

10 هزار نفر اشتغال

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، با بیان این که راه اندازی این مجموعه حدود 10 هزار شغل ایجاد می کند، اظهار کرد: ما وقتی از اشتغال، جهش تولید و مشارکت مردمی می گوییم و نتوانیم موضوعات زیرساختی اولیه مثل انرژی و آب را حل کنیم؛ اصلا از چه حرف می زنیم؟ وقتی می گوییم مردم بیایید و ما بستر را فراهم می کنیم، مگر بستر چیزی غیر این هاست؟

موثرتر از بعضی شهرک ها

لبافی با تاکید بر این که این مجموعه ها می تواند از بعضی شهرک ها حتی موثرتر باشد، بیان کرد: ما با راه اندازی این مجموعه ها دو کار انجام می دهیم، اول این که مشاغل مزاحم را از شهر خارج می کنیم که این برای شهر خیلی ارزشمند است و نکته دوم این که همه خدمات فنی در یک جایی تجمیع می شوند و خدمت رسانی راحت تر خواهد شد، علاوه بر همه این ها کاهش خطرات زیست محیطی نیز پس از راه اندازی این مجموعه اتفاق خواهد افتاد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25437

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.