• امروز : شنبه - 7 مهر - 1403
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
کل 3792 امروز 3
8
در دهمین جلسه کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

انتظارات صادرکنندگان از رئیس جمهور آینده

  • کد خبر : 29646
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
انتظارات صادرکنندگان از رئیس جمهور آینده
در دهمین جلسه کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی، فعالان حوزه صادرات به بیان انتظارات خود از دولت آینده و دغدغه‌های موجود در حوزه تجارت خارجی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «حسین محمدیان» رئیس این کمیسیون در ابتدای نشست اظهار کرد: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم؛ رویدادی که از اهمیت زیادی برخوردار است و سرنوشت کشور و اقتصاد آینده را رقم می‌زند. دولت آینده اگر با پشتوانه قوی مردمی انتخاب شود، می‌تواند مشکلات عدیده بین‌المللی را به مرور و با تدبیراندیشی صحیح، حل کند.

وی ادامه داد: در برنامه‌های انتخاباتی، بحث‌های اقتصادی و به ویژه مباحث حوزه صادرات، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که هرچقدر در صادرات و توسعه آن فعالیت کنیم، اشتغال و تورم کنترل می‌شود. در دولت سیزدهم، در حوزه دیپلماسی تلاش‌ها و گشایش‌هایی صورت گرفت و شاهد قطعی شدن عضویت در پیمان‌های بریکس و شانگهای بودیم؛ ولی واقعیت این است که همه این تلاش‌ها زمانی به نتیجه می‌رسد که عضوی از جامعه جهانی باشیم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد تصریح کرد: مادامی که به FATF  نپیوندیم و مراودات بانکی با کشورهای دیگر نداشته باشیم، این تلاش‌ها در عرصه بین‌الملل، نتیجه‌ای نخواهد داشت. در پیمان شانگهای نیز در صورتی که صادرات را بر اساس اصول بین‌المللی انجام ندهیم، تبدیل به واردکننده محض می‌شویم. امیدواریم نامزدهای ریاست جمهوری به این مسائل توجه نمایند و شرایط جدید کشور با حضور هریک از نامزدها بر مسند ریاست جمهوری، منجر به برون‌‍رفت از شرایط نابه‌سامان اقتصادی شود.

وی همچنین ادامه داد: به رغم اینکه وضعیت صادراتی کشور در سال گذشته مناسب نبود و تراز تجاری کشور به منفی 12 هزار میلیارد دلار رسید؛ اما وضعیت صادرات استان خراسان رضوی با رشد قابل قبولی در 1402 همراه بود که این امر، نتیجه همراهی و تعامل بخش خصوصی و دولتی بود؛ البته هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

محمدیان افزود:  امیدواریم در دولت آینده، ریاست جمهوری جدید، اتاق بازرگانی را به عنوان بزرگترین پارلمان بخش خصوصی مد نظر داشته باشد و از ظرفیت‌های این بخش در راستای تعالی اقتصادی کشور استفاده نماید. فعالان اقتصادی زیادی در اتاق بازرگانی حضور دارند که می توانند بازوی موثری برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور باشند.

وی با تاکید بر لزوم نگاه ویژه به خراسان رضوی در دولت بعدی، تصریح کرد: در خراسان رضوی، عمده واحدهای صنعتی کوچک و متوسط هستند؛ این نشان دهنده این است که سرمایه‎گذاری کلان در استان صورت نگرفته و زیرساخت‌های موجود مناسب نیست.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد در بخش دیگری از سخنانش در این نشست، با انتقاد از چند نرخی بودن ارز و اثرات آن، تاکید کرد: بخش خصوصی به طور قطع با ارز ترجیحی و چند نرخی بودن ارز مخالف است. نیاز است در این زمینه تدابیری اندیشیده شود تا ارز به قیمت واقعی برسد. در حال حاضر هزینه‌های زیادی در این زمینه به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود؛ اما اثرات ارز ترجیحی به سفره مردم نمی‌رسد.

خراسان رضوی نیازمند کار زیربنایی در حوزه اقتصاد است

«محمدحسین روشنک» عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: خراسان رضوی برخلاف انتظار عموم، از نظر زیرساخت‌ها به شدت ضعیف است. از مجموع 20 هزار کیلومتر آزادراه در کشور، فقط 35 تا 40 کیلومتر آزادراه در خراسان وجود دارد. در مجموع، سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی از بسیاری از استان‌ها ضعیف‌تر است و اجرای اصل 44 قانون اساسی در استان ما محقق نشده است.

وی، برخی از این ناکامی ها را نتیجه برخی تنگ‌نظری‌ها دانست و افزود: 40 سال است که بحث برقی کردن قطار مسیر تهران و مشهد مطرح می‌شود. در دولت سیزدهم نیز دستور داده شد تا طرح بزرگراه حرم تا حرم آغاز گردد؛ اما چه اتفاقی افتاد؟ در این سال ها کار زیربنایی چندانی در استان ما انجام نشده است.

روشنک تاکید کرد: سالانه بیش از 40 میلیارد دلار بابت تفاوت نرخ ارز در کشور هزینه می‌شود؛ اما این امر چه سودی برای مردم دارد. ما امروز به رئیس جمهوری نیاز داریم که جسارت تمرکز بر مقوله حامل‌های انرژی را داشته باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بازرگانی مشهد با تاکید بر این نکته که مشکل امروز ما، ارتباط کمرنگ با دنیا در عرصه اقتصادی است، تصریح کرد: اینکه برخی‌ها مدام می‌گویند تحریم‌ها هیچ تاثیری نداشته، اشتباه است؛ بلکه مثل هر جنگ دیگری، جنگ اقتصادی نیز تلفاتی دارد. برای ارتباط با دنیا بایستی به شفاف سازی سیستمی برسیم و به جنبه‌های اقتصادی و دیدگاه‌های بین المللی توجه نماییم.

«هادی حقیقی» نماینده استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: اتاق بازرگانی در بحث تجارت به عنوان پارلمان اقتصادی هر استان فعالیت می‌کند و

اگر گوش شنوایی از سوی مسئولان باشد، بهترین مکان برای طرح موضوعات حوزه تجارت، همین اتاق بازرگانی است.

جایگاه بخش خصوصی در تصمیمات اقتصادی مشخص شود

«مرتضی قندچی» نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق مشهد و عضو کمیسیون توسعه صادرات نیز در ادامه این نشست، با اشاره به سیاسی بودن اقتصاد کشور اظهار کرد: فعالان اقتصادی بیشترین آسیب را از بخشنامه‌های خلق‌الساعه و فاقد کارشناسی می‌بینند. بار اجرایی این مباحث بر دوش بخش خصوصی است و صدور بخشنامه‌های متعدد، همیشه منجر به ضرر و زیان این بخش می‌شود.

 

وی ادامه داد: امیدواریم دولت آینده بخش خصوصی را جدی بگیرد و جایگاه این بخش را مشخص کند. استان خراسان رضوی در حوزه حمل و نقل کشور، از ظرفیت بسیار بزرگی برخوردار است؛ اما متاسفانه سهم این استان از بازار ترانزیت کم است، دولت بایستی در راستای افزایش این سهم تلاش نماید.

«مجتبی بهاروند» عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد نیز در این جلسه گفت: پارلمان بخش خصوصی حکم مشاور سه قوه را دارد و باید از نظرات آن در مدیریت کشور استفاده شود. انتظار ما از دولت آینده، توجه به جایگاه حقیقی بخش خصوصی در اقتصاد است. نباید در کار بخش خصوصی دخالت شود و باید از آن حمایت شود؛ اما این موضوع اتفاق نیفتاده و در حوزه حمل و نقل با مشکلات زیادی روبرو هستیم و تا زمانی که ارتباط ما با دنیا بهبود نیابد و تحریم‌ها رفع نشود، مشکلات در عرصه‌های گوناگون اقتصادی به قوت خود باقی خواهد بود.

«قاسم حیدریان» یکی دیگر از فعالان اقتصادی استان اظهار کرد: اقتصاد ما زمانی شکوفا می‌شود که بخش خصوصی قدرتمند و تاثیرگذاری داشته باشیم. باید به این بخش و نظرات پارلمان بخش خصوصی توجه ویژه شود.

«محمدصادق جوادی حصار»، رئیس ستاد مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خراسان رضوی نیز در بخشی از این جلسه اظهار کرد: برای مجموعه اتاق بازرگانی در حوزه کارشناسی جایگاه قائل هستیم و معتقدیم کار اقتصادی را باید به کاردان سپرد.

وی ادامه داد: همه ما تمامی مشکلات را می‌دانیم؛ اما راه درمان چالش‌ها، سپردن امور به بخش متخصص است. اگر کار اقتصادی و سیاسی به اهل آن سپرده شود، امور به درستی سامان پیدا می کند. باید از تخصص‌ها استفاده کرد؛ اما برخی نگاه‌ها ما را از پیشرفت باز می‌دارد.

«عباس پارسایی» رئیس ستاد محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در استان نیز در ادامه جلسه گفت: ما امروز نیازمند رئیس جمهوری هستیم که مجتهدانه کشور را اداره کند. او باید هم سو با راس و تمام کشور باشد. اگر جریانی پای کار بیاید که زاویه دار با رأس کشور باشد، ما را از پیشرفت باز خواهد داشت.

«محسن شوشتری» از فعالان ستاد انتخاباتی قالیباف نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: اگر تعامل با داخل و خارج وجود نداشته باشد، نمی‌توان در عرصه اقتصادی پیش رفت. یک مدیر هرچند قدرتمند، اگر نتواند با بقیه اجزا کار کند، به نتیجه نخواهد رسید.

گفتنی است در این نشست از روسای ستادهای انتخاباتی تمامی نامزدهای ریاست جمهوری دعوت به عمل آمده بود که فقط روسای ستادهای دو نامزد در نشست حضور یافتند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.