• امروز : دوشنبه - 11 تیر - 1403
  • برابر با : Monday - 1 July - 2024
کل 3380 امروز 0
3

سالم‌سازی اقتصاد در گرو واقعی شدن نرخ سود بانکی

  • کد خبر : 29966
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
سالم‌سازی اقتصاد در گرو واقعی شدن نرخ سود بانکی
*محمدحسین روشنک، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی// بخش خصوصی بارها و بارها و به ویژه با مطالبه‌گری و بیان دغدغه‌های خود از طریق تشکل‌های مختلف، بر ضرورت تسهیلات‌دهی بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی تاکید نموده است.

اما چرا بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات نمی‌دهند؟ پاسخ واضح است؛ وقتی در کشوری تورم به حدود 50درصد می‌رسد؛ اما بر سود بانکی ۱۸درصدی اصرار می‌شود، بدان معناست که هرکسی پولی در بانک پس‌انداز کند، در پایان سال حدود ۳۰درصد از ارزش پول خود را از دست می‌دهد و در مقابل، کسی که بتواند به تسهیلات دسترسی پیدا کند، حدود 30درصد یارانه به دست می‌آورد، مشخص است که در این شرایط سیستم بانکی تمایلی به پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی ندارد.

اگر سود بانکی را واقعی کنیم، یقیناً اقتصاد سالم‌تری خواهیم داشت و حق به حق‌دار می‌رسد و تورم از بین می‌رود. به طور مثال، اگر به شخصی که پولش را در بانک پس‌انداز نموده، هر سال ۳ یا ۴ درصد سود به اضافه بیمه افت ارزش پولی که پس‌انداز کرده، پرداخت شود و در مقابل، برای تسهیلات بگیران نیز اینگونه عمل شود که ۵ تا ۶ درصد سود به اضافه افت ارزش پول از آنها دریافت گردد، می‌توان سود بانکی را واقعی نمود. حتماً تسهیلات هست و تسهیلات بگیران کسانی هستند که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند؛ اما متاسفانه قلم‌های طلایی در مدت ۱۵ سال گذشته حتی یکبار حاضر نشدند درباره این پیشنهاد سوال یا تامل کنند.

مسئله دستمزد کارگران و تامین نیروی کار ماهر، موضوع دیگری است که توانمندی اقتصاد کشور را نشان می‌دهد. در واقع، اگر نیروی کار توانمند و آموزش‌ها هدفمند باشد، اقتصاد پویایی خواهیم داشت؛ اما نظام پرداخت مزد در کشور ما با مشکل مواجه است. از طرفی، نظام آموزشی ما از مدرسه تا دانشگاه ناکارآمد است و نیاز بنگاه‌های اقتصادی کشور را تأمین نمی‌کند. در واقع، نیروی انسانی بنگاه‌ها تامین نمی‌شود؛ اما تعداد زیادی فارغ‌التحصیل بیکار وجود دارد.

امروز از نظر وضعیت تخصص در کشور با شرایطی روبه‌رو هستیم که باید گوشه چشمی به مشاوران اقتصادی متخصص خارجی داشته باشیم. وقتی اروپا و آمریکا مدیران و نخبگان ایرانی را جذب خود می‌کنند و از توان آنان استفاده می‎کنند، (به‌طوری که بهترین نیروهای ناسا ایرانی هستند)، چرا ما نباید بتوانیم از مشاوران خارجی مجرب در عرصه اقتصاد استفاده کنیم تا در کشور اقتصاد مطلوبی داشته باشیم و با افتخار از آن حمایت کنیم؟ تولید باید رقابت‌پذیری داشته باشد تا به منزل و سفره مردم خودمان و کشورهای دیگر راه پیدا کند و از قاچاق جلوگیری کند.

نکته مهم دیگر اینکه، ما در ایران باید تکلیفمان را با شعارها و رفتارها روشن کنیم و فقط در زبان نباشد که بگوییم از سرمایه گذار و کارآفرین حمایت می‌کنیم باید در عمل هم حمایت واقعی از سرمایه، سرمایه داری و کارآفرینی آنگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، داشته باشیم نه آنگونه که برخی برنامه سازان تلویزیون ملی سرمایه، سرمایه گذاری و کارآفرینی را تخریب می‌کنند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29966
  • نویسنده : محمدحسین روشنک، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی
  • ارسال توسط :
  • منبع : اتاق مشهد
  • 40 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.