• امروز : پنجشنبه - 22 شهریور - 1403
  • برابر با : Thursday - 12 September - 2024
کل 3726 امروز 0
3
در دومین رویداد از همایش‌های «مدیریت انرژی در 1403» مطرح شد؛

توسعه تولید برق تجدیدپذیر، راهکار اصلی رفع ناترازی انرژی

  • کد خبر : 33564
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹
توسعه تولید برق تجدیدپذیر، راهکار اصلی رفع ناترازی انرژی
دومین همایش از سلسله همایش‌های «مدیریت انرژی در 1403» با موضوع تامین پایدار انرژی برق صنایع، معادن و بخش کشاورزی در اولین پارک بین‌المللی انرژی خورشیدی ایران، امروز چهارشنبه 31 مردادماه در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، در این رویداد که در چهارچوب همکاری مشترک کمیسیون‌های انرژی و معدن اتاق مشهد برگزار شد، بررسی فرصت‌های فنی و اقتصادی برای تامین پایدار انرژی برق صنایع از طریق انرژی خورشیدی، مزایای منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس جهت سرمایه‌گذاری و احداث نیروگاه (ارائه راهکارها و مشوق‌ها) و بررسی وضعیت انرژی، قوانین جاری این حوزه و روش‌های تامین برق (با هدف کاهش هزینه و جلوگیری از قطعی برق) از محورهای مورد بحث بود.

رونمایی از تفاهم‌نامه بین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) و منطقه ویژه اقتصادی سرخس پیرامون راه‎‌اندازی اولین پارک بین‌المللی خورشیدی در این منطقه، از اتفاقاتی بود که در این همایش رقم خورد.

«نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این همایش اظهار کرد: یک درصد از سبد تولید انرژی در کشور به تجدیدپذیرها اختصاص دارد؛ این در حالی است که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌‎تواند کمک زیادی برای صنایع در تامین برق مورد نیازشان باشد. تولید برق از طریق ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، یکی از راهکارهای اساسی در رفع ناترازی انرژی و حل مشکل بخش صنعت است. در این راستا کمیته‌های ذیل کمیسیون انرژی اتاق مشهد، مباحث مرتبط با این موضوع را پیگیری می‌کنند.

یوسفی عارفی به فعالیت کمیته اقتصاد انرژی ذیل این کمیسیون اشاره و بیان کرد: با توجه به مباحث مربوط به کاهش کربن و تغییر اقلیم، این کمیته از طریق برگزاری دو همایش، راهکارهای استفاده از این فرصت بین‌المللی را برای تقویت اقتصاد انرژی دنبال می‌کند.

وی کمیته دیگر ذیل کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی را مربوط به مباحث بهینه‌سازی و مدیریت انرژی دانست و گفت: کشور در 10 سال گذشته بیشترین شدت مصرف انرژی را داشته آن هم در شرایطی که مصرف انرژی بخش صنعت افزایشی نداشته است.

یوسفی عارفی بخشی از این افزایش شدت مصرف انرژی را ناشی از عدم بهینه‌سازی ساختمان‌ها و نرخ برق ذکر و بیان کرد: قیمت حامل‌های انرژی در کشور واقعی نیست، قیمت فروش هر کیلووات برق تولیدی کمتر از قیمت تمام شده تولید آن است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: همایش امروز فرصتی برای متخصصان حوزه انرژی است تا در جریان مدل‌های مختلف تولید انرژی قرار گیرند و امیدواریم بتوانیم با بررسی روش‌های مختلف، ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه را در استان کاهش دهیم.

لزوم حمایت ویژه دولت از تولید برق تجدیدپذیر در کشور

«غلامرضا نازپرور»، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در سخنانی، با اشاره به گرفتاری چندین ساله صنایع معدنی با معضل ناترازی انرژی گفت: در صورتی که برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه زیرساخت‌ها انجام گرفته بود، شاهد این میزان ناترازی و چنین شرایطی در کشور نبودیم. از سویی، در این وضعیت در بحث مدیریت انرژی نیز متاسفانه به اولویت‌های کشور در حوزه اقتصاد در هنگام تصمیم‌گیری توجهی نشده است.

وی اظهار کرد: کشور چین که زمانی 45 درصد از برق خود را از محل سوخت ذغال سنگ به دست می‌آورد، امروز همین میزان برق خود را از محل انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر تامین می‌کند؛ این در حالی است که ما از این ظرفیت تاکنون غافل بوده‌ایم.

نازپرور با تاکید بر لزوم سوق یافتن به سمت و سوی تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: دولت در این زمینه باید همراهی ویژه‌ای داشته باشد و دست کم با ارائه زمین رایگان به فعالان اقتصادی برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی، حمایت خود از این مبحث را نشان دهد.

«عبدالله یزدان بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: کشور ما از سال 1395 با ناترازی برق و گاز مواجه است اما تاکنون اقدام موثر و گسترده‌ای برای رفع این ناترازی توسط دولت انجام صورت نگرفته و تبعات آن دامنگیر بخش صنعت شده است.

وی اظهار کرد: کار بخش صنعت سرمایه گذاری در حوزه تامین زیرساخت برق نیست، آن هم در شرایطی که امنیت لازم برای سرمایه گذاری در این بخش و بازگشت مطمئن از هزینه های خود ندارد. هم اینک پست برق 400 کیلوولت در شهرک صنعتی چناران ایجاد شده؛ اما زمین برای واگذاری به بخش صنعت وجود ندارد، باید برنامه‎‌ریزی و تراز صحیحی بین ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه صنعت شکل گیرد.

پیش‌بینی تولید 100 مگاوات برق در نخستین پارک انرژی خورشیدی کشور در سرخس

«محمدرضا رجبی مقدم» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز در خصوص ظرفیت‌های این منطقه ویژه گفت: این منطقه قریب 30 سال است که راه‌اندازی شده و پنج هزار و 200 هکتار وسعت دارد، 200 هکتار از آن به راه‌اندازی نخستین پارک انرژی خورشیدی کشور اختصاص خواهد یافت که در فاز نخست، 100 مگاوات تولید برق خواهد داشت، در همین راستا و از دیگر برنامه‌های این منطقه ایجاد کارخانه ساخت پنل‌های خورشیدی است.

وی با اشاره به اینکه به زودی منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تبدیل می‌شود، افزود: سرخس از معدود مناطق آزادی خواهد بود که از کارکردهای اصلی یک منطقه آزاد برخوردار است، زیرساخت‌های این منطقه از جمله ریل عریض، فرودگاه، آب و برق و گاز، در بین سایر مناطق آزاد کشور کم‌نظیر است. انتظار می‌رود با تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد و راه‌اندازی پارک خورشیدی در این منطقه، ظرفیت‌های آن بیشتر به کشور شناسایی شود و سرمایه‌ بیشتری در این منطقه برای رفع مشکلات بخش تولید جذب گردد.

ناترازی برق با توسعه نیروگاه‌های حرارتی جبران نمی‌شود

در بخش دیگری از این همایش، «جعفر محمدنژاد سیگارودی»، مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) به ایراد سخن پرداخت. وی با تاکید بر اینکه ناترازی انرژی به ویژه برق در کشور با توسعه نیروگاه‌های حرارتی جبران نمی‌شود و کشور راهی جز رفتن به سوی ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر ندارد، افزود: در برابر ظرفیت‌های فراوان انرژی که در کشور وجود دارد، وضعیت تامین برق در آن بسیار شکننده است، خاموشی در اغلب استان‌ها رخ داده و این وضعیت، شایسته کشوری نیست که در منابع انرژی نفت و گاز رتبه‌های نخست را دارد.

وی بیان کرد: هم اینک بین 15 تا 17 هزار مگاوات کسری تولید برق در کشور وجود دارد، سالانه نیز مصرف برق در کشور 5.7 درصد رشد دارد به طوری که امسال میزان تقاضای برق به 85 هزار مگاوات رسید.

محمدنژاد اظهار کرد: نهایت تلاش ما در افزایش تولید برق به آنجا می رسد که بتوان میزان افزایش تقاضای سالانه در مصرف برق را پاسخ داد، چندین سال است که بخش صنعت کشور متاثر از ناترازی برق بوده و این محدودیت‌ها به بخش خانگی نیز خواهد رسید. در شرایط کنونی بخش قابل توجهی از نیروگاه‌ها به لحاظ اقتصادی نباید فعال باشند، عمر بالای نیروگاه‌های کشور و فرسودگی آنها دلیل مضاعفی بر ناترازی برق در کشور است.

به گفته محمدنژاد، طولانی بودن دوره احداث، کمبود سوخت، هزینه بالای احداث و آلایندگی زیست محیطی از مضرات نیروگاه‌های حرارتی است و در مقابل، سرعت بالای اجرا و سهولت نصب، عدم نیاز به سوخت، امکان تولید پراکنده، هزینه تمام شده ارزان‌تر، سازگاری با محیط زیست، جلب منابع مالی خارجی و همسو شدن با روند جهانی، از مزیت‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: آمارها در جهان نشان می‌دهد که از سال 2019 میزان سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر 2 برابر نیروگاه‌های فسیلی بوده است و تجدیدپذیرها در برنامه‌ریزی‌های کشورهای توسعه یافته جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند.

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک ساتبا گفت: لازم است که زیرساخت‌های لازم در استان‌های برخوردار از انرژی تجدیدپذیر برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی ایجاد شود، در همین راستا قرار است پارک خورشیدی در سرخس ایجاد شود و زیرساخت‌ها در آن منطقه فراهم شده است. یکی از محاسن احداث نیروگاه‌های خورشیدی آن است که برق تولیدی این نیروگاه‌ها به منطقه پیرامونی‌اش ارسال می‌شود؛ لذا این مدل‌ها می‌تواند در تامین انرژی آن منطقه کمک کننده باشد.

محمدنژاد اظهار کرد: ظرفیت قابل توجه تونل بادی در منطقه خواف، امتیاز ویژه برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است، اگر امروز سرمایه گذاران حوزه صنعت در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنند، مدت بازگشت سرمایه آنها 2 سال خواهد بود. نیروگاه‌های تجدیدپذیر 30 سال کارکرد دارند، نیاز به نیروی استخدامی جدید برای آنها نیست و فاقد آلودگی زیست محیطی هستند. همچنین، بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر صاحبان صنایع در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر سرمایه گذاری کنند چه بسا که در مدت چهار سال بتوانند بخش قابل توجهی از هزینه های خود را از طریق بورس تامین کنند.

پتانسیل ویژه سرخس و خواف برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

«حسن نوری زاده»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز، راه‌اندازی نخستین پارک خورشیدی 100 مگاواتی کشور در سرخس را یک مزیت ممتاز برای این استان در حوزه تولید برق و رفع ناترازی انرژی به ویژه برای بخش صنعت دانست.

وی با بیان اینکه تامین زیرساخت‌ها یکی از ستون‌های اصلی در توسعه صنعت است، تصریح کرد: برای رفع ناترازی انرژی برق و برون رفت از این وضعیت، دو راهکار شامل ارتقای وضعیت نیروگاه‌های فسیلی و تبدیل آنها به سیکل ترکیبی و نیز، ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی بزرگ در مناطقی همچون سرخس و خواف وجود دارد که باید عملیاتی شود. با ایجاد هر نیروگاه سیکل ترکیبی، 180 مگاوات برق به مجموعه تولید برق خراسان رضوی اضافه می‌شود، از سوی دیگر سرخس بیشترین ساعات تابش نور خورشید و بهترین زاویه تابش آفتاب در روزهای گرم سال به ویژه در روزهایی که استان با ناترازی برق مواجه است را دارد و بایستی از این پتانسیل بهره برد.

وی یکی از نقاط ضعف برای توسعه تبادلات ترانزیتی بین ایران و ترکمنستان در مرز سرخس را نبود پست 400 کیلوولت برق دانست که باید هر چه سریعتر در این شهرستان وارد مدار گردد و تاکید کرد: ضروری است دولت در این زمینه وارد عمل شود.

بخش صنعت نباید به تنهایی عهده‌دار جبران ناترازی انرژی باشد

«امیررضا رجبی»، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از دیگر سخنرانان این همایش بود. وی در سخنانش گفت: همواره بر این نکته تاکید کرده‌‌ایم که بخش صنعت نباید به تنهایی عهده‌دار جبران ناترازی انرژی باشد؛ بلکه همه بخش‌هایی که از این انرژی استفاده می‌کنند، باید در این مهم مشارکت داشته باشند و این مدیریت انرژی بین همه بخش‌ها تقسیم شود.

وی افزایش مصرف برق در حوزه صنعت را ناشی از افزایش تولید و توسعه آن دانست و گفت: آمارها همگی گویای رشد تولید بخش صنعت در خراسان رضوی بوده و این رشد نیز نیازمند مصرف برق بیشتری است.

رجبی، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید برق از این بخش را یکی از ضروریات امروز کشور دانست و گفت: این امر به دلیل مسائل زیست محیطی نیز، از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این راستا طی 2 سال اخیر شماری از صاحبان صنایع خراسان رضوی نسبت به ایجاد نیروگاه خورشیدی بر روی بام سوله‌ها یا روی زمین واحد صنعتی اقدام کرده‌اند.

وی به برنامه‌های اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حوزه تامین گاز برای صنایع در زمستان اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی با همکاری شرکت گاز برای صنایعی که مصارف عمده‌ای در حوزه گاز دارند، تعریف و قراردادهایی نیز منعقد شده است که اوراق آن برای عرضه در بورس، تامین خواهد شد و در مجموع قیمت مناسبی داشته و از توجیه اقتصادی برخوردار است.

مزایای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر خودتامین توسط صنایع

«محمدرضا هدایتی زاده»، مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق مشهد نیز در این همایش اظهار کرد: ۶۰ درصد از برق مورد نیاز مشترکین زیرپوشش این شرکت از ابتدای اردیبهشت ماه تا ۲۴ مردادماه از بورس خریداری شده است.

وی اظهار کرد: در صورتی که مشترکین صنعتی یا اداری برق خود را از بورس خریداری نکنند، ۱.۲ برابر قیمت اصلی آن ناگزیر هستند برق را از بازار عمده‌فروشی خریداری نمایند.

وی به ضرورت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر خودتامین توسط صنایع اشاره و بیان کرد: معافیت از شمول اعمال مدیریت بار صنایع کوچک (حداکثر هفت مگاوات) در ایام ناترازی تولید و مصرف برق، مستلزم احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به مجموع ظرفیت حداقل ۳۵ درصد از بیشینه بار پیک شهرک یا ناحیه صنعتی یا فیدر مربوطه است.

هدایتی زاده بیان کرد: براساس این مدل سرمایه‌گذاری، صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر در هر نقطه از کشور می کنند، به میزان برق تولیدی نیروگاه در بازه زمانی هشت تا ۲۴ ساعت، برق هموار در نقطه مصرف دریافت خواهند کرد که این برق مشمول قطع و محدودیت شبکه نخواهد شد. در صورت احداث و بهره برداری از نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت نامی برابر با ۸۰ درصد دیماند مصرفی چاه‌های کشاورزی احداث کننده نیروگاه، مصارف مزبور در ساعات محدودیت بار در ایام گرم سال از ابتدای خرداد تا پایان شهریورماه از شمول برنامه‌های مدیریت بار خارج می شود.

وی همچنین به معرفی سامانه «مهرسان» پرداخت و گفت: مشترکین می‌توانند با ورود به این سامانه درخواست خود برای ایجاد نیروگاه خورشیدی را ثبت کنند.

«سروری»، دبیر این همایش نیز در سخنانی اظهار کرد: با توجه به ناترازی انرژی در کشور و اهمیت توجه به این موضوع، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزاری سلسله همایش‌هایی در این زمینه را برنامه ریزی کرد. بر این اساس، نخستین همایش با موضوع مدیریت مصرف انرژی، قوانین و بهینه سازی ساختمان‌ها در این حوزه توسط اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد و امروز در دومین رویداد، به موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و راه اندازی پارک خورشیدی در سرخس مربوط پرداختیم.

«شهریار زهدی»، دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: در سال 2023 حدود سه چهارم انرژی‌های تجدیدپذیر از نوع بادی و خورشیدی بوده و تا افق سال 2028، 96 درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر تولیدیف به این حوزه اختصاص خواهد داشت. در سال 2028 استفاده از انرژی‌های خورشیدی از انرژی‌های بادی هم پیشی خواهند گرفت و لذا ظرفیت زیادی در حوزه سرمایه‌گذاری در این بخش وجود خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به ضرورت حضور فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، حمایت سیستم بانکی از این موضوع بسیار مهم است لذا بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای ارائه تسهیلات در این زمینه با سود سه درصدی اعلام آمادگی کرده است.

خبر در حال تکمیل است…

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=33564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.