• امروز : شنبه - 5 آبان - 1403
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
کل 3913 امروز 6
4
فعالان اقتصادی حامی پنجمین دوره بوتکمپ فرهنگستان نوآوری نوجوانان، از اهمیت برگزاری این رویداد می‌گویند؛

توسعه کارآفرینی از مسیر پرورش نوجوانان نوآور

  • کد خبر : 33801
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
توسعه کارآفرینی از مسیر پرورش نوجوانان نوآور
پنجمین دوره بوتکمپ آموزشی- تجربی مهارت‌های کارآفرینی، نوآوری و رهبری نوجوانان خراسان رضوی به همت اتاق بازرگانی مشهد، از اواسط مرداد ماه امسال آغاز گردید و اختتامیه این رویداد روز پنجشنبه 8 شهریورماه برگزار می‌گردد؛ در روز پایانی این رویداد، نوجوانان برگزیده پنجمین دوره بوتکمپ معرفی خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، این رویداد که بذر آن در سال 1397توسط مرکز آموزش اتاق بازرگانی مشهد کاشته شد، امسال و در پنجمین دوره، به سان نهالی نوپا در حال تمرین برای بارور شدن است. رشد ایده‌های خلاقانه اقتصادی در میان نوجوانان و تقویت مهارت و پرورش استعدادهای آنان، از جمله اهداف برگزاری بوتکمپ نوآوری به شمار می‌رود.

این رویداد که به عقیده فعالان اقتصادی و صاحبنظران این حیطه می‌تواند به تربیت نسل جدید کارآفرینان و خلاقان حوزه تولید کمک کند، به ارائه مباحث آموزشی به نوجوانان 16 تا 19 ساله و انتقال تجربیات فعالان اقتصادی به آنان می‌پردازد. چگونگی پرورش ایده‌های خلاقانه و جذب سرمایه و همچنین، انجام فعالیت به صورت تیمی، از جمله موضوعاتی است که در این رویداد به نوجوانان آموزش داده می‌شود.

حمایت از بوتکمپ نوآوری نوجوانان، حاکی از ارزش‌ نهادن به نسل آینده مدیران و کارآفرینان کشور است

«پیام رشیدی»، مدیر مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این باره اظهار کرد: پنجمین بوتکمپ تابستانی فرهنگستان نوآوری و کارآفرینی اتاق بازرگانی مشهد هم اکنون در حال برگزاری است؛ رویداد فشرده 21 روزه‌ای که مطابق استاندارد سال‌های گذشته برنامه‌ریزی شده و در انتها، اختتامیه آن در قالب استارتاپ ویکند برگزار خواهد شد و در آن، نوجوانان 16 تا 19 ساله‌ای که مطابق سال‌های گذشته مجوز شرکت در این بوتکمپ را اخذ نمودند، ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه خود را جمع بندی نموده و با تهیه بوم کسب‌وکار از ایده خود، آن را در معرض داوری داوران قرار می‌دهند.

وی افزود: همانطور که در رویدادهای اول تا چهارم نیز شاهد بودیم، از حضور منتورها و داورانی که در زیست بوم نوآوری فعالیت دارند و بسیاری از آنان از چهره‎های شاخص این اکوسیستم هستند، در روز پایانی بهره خواهیم برد تا به داوری ایده‌های نوجوانان بپردازند و در نهایت نظرات مهم و ارزشمند خود را به عنوان ارشادهای نهایی به نوجوانان اعلام کنند.

رشیدی ضمن قدردانی از فعالان اقتصادی که به عنوان حامی مادی و معنوی این فرهنگستان در دوره پنجم حضور یافتند، گفت: حضور این افراد در بوتکمپ تابستانی و سایر برنامه‌های در طول سال فرهنگستان، نشان دهنده ارزش نهادن این فعالان اقتصادی به نوجوانان و نسل آینده مدیران و کارآفرینان کشور است.

در همین زمینه، برخی فعالان اقتصادی استان که به حمایت از برگزاری بوتکمپ نوآوری پرداخته‌اند، به اهمیت تربیت کارآفرینان نسل بعدی و نقش بخش خصوصی و تشکلی همچون اتاق بازرگانی در این عرصه اشاره کردند که در ادامه بخشی از سخنان آنان آمده است:

بوتکمپ نوآوری، فرصت کسب تجربه برای نسل جدید ایده‌پرداز و کارآفرین است

«احسان شجاعی»، فعال اقتصادی و از حامیان پنجمین دوره بوتکمپ نوآوری اظهار کرد: بوتکمپ نوآوری از جمله رویدادهای مفید و موثر در پرورش نسل آینده کارآفرینان بوده و ضروری است با حمایت معنوی دولت به ویژه بنیاد ملی نخبگان و نیز، صاحبان صنایع در بخش خصوصی، این رویداد از رونق هر چه بیشتری برخوردار گردد. در واقع دولت و بخش خصوصی باید با اتخاذ رویکرد جدیدی این نسل را حفظ کرده و نوجوانان حاضر در این رویداد از همان بدو ورود به دانشگاه مورد حمایت مادی و معنوی دولت و صنعتگران قرار بگیرند تا این انگیزه به نوعی مانع از این شود که آنان به مهاجرت به دیگر کشورها بیاندیشند.

وی افزود: نسلZ نسلی بسیار باهوش است و شاهد این مدعا حضور نوجوانان شرکت کننده در جلسات و کارگاه‌های رویداد بوتکمپ با اطلاعات و دانش قبلی است و برخی از آنان دارای طرح‌های مطلوبی هستند. رویداد بوتکمپ نوآوری به مثابه پنجره‌ای رو به دنیای جدیدی از تجربه برای نسل جدید ایده پرداز و کارآفرین است. ارتباط کارآفرینان گذشته با نسلZ  در این رویداد، این پیام را منتقل می‌کند که می‌توان با ماندن در کشور و پیاده کردن ایده‌ها، آینده خود و نسل های بعدی را تضمین کرد.

وی تاکید کرد: به منظور بررسی هر چه بیشتر آثار برگزاری دوره‌های پیشین رویداد بوتکمپ نوآوری، باید نوجوانان شرکت کننده در این رویدادها طی سال‌های گذشته مورد بررسی قرار بگیرند تا نتایج حمایت‌های اتاق بازرگانی از این مقوله مشخص شود. آنچه مسلم است این رویدادها نتایج مثبتی به دنبال داشته است چنان که به صراحت می‌توان اعلام کرد این رویداد تاکنون در جذب نوجوانان نخبه و ایده‌پرداز به مراتب قوی‌تر از جامعه در حالت کلی عمل کرده است.

شجاعی گفت: با حضور در کارگاه این رویداد و تجربه همنشینی با جوانان نخبه حاضر در این بوتکمپ، دریافتم که این قشر از جوانان نسبت به همسن و سالان خود دغدغه‌مندتر هستند. این رویداد، به مثابه ایجاد پیوند مستحکمی میان نسل Z و صنعت است؛ اما در این میان، نباید از یاد برد که هنوز پیوند صنعت و دانشگاه به دلیل ضعف تشکل‌ها به حالت مطلوبی شکل نگرفته است و امید می‌رود با تداوم برگزاری رویدادهای این چنینی و نیز، پیوند صنعت و دانشگاه، تمایل این نسل به ماندگاری در کشور را شاهد باشیم. اگر بتوان فضایی را مهیا کرد تا پیوند صنعت و دانشگاه از طریق این بوتکمپ تقویت شود، این رویداد نقش موثرتری در این خصوص خواهد داشت.

حمایت بخش خصوصی از رویداد بوتکمپ نوآوری نوجوانان، در راستای انجام مسئولیت اجتماعی

«آیدا پارسا»، فعال اقتصادی و نماینده مجموعه حامی پنجمین دوره بوتکمپ نوآوری نوجوانان نیز در این باره گفت: حمایت بخش خصوصی از رویداد بوتکمپ نوآوری نوجوانان در راستای انجام مسئولیت اجتماعی و سرمایه‌گذاری بر روی نیروی کار و کارآفرینان آینده است. در واقع، به هر میزان بتوانیم این قشر را دلبسته و پایبند به کشور کنیم و مسیر را برای فعالیت آنان هموار نماییم، به همان میزان از سودای مهاجرت آنان کاسته‌ایم.

وی اظهار کرد: قشر جوان و نوجوان، سرمایه انسانی و نیروی کار آینده کشور هستند؛ لذا نباید به سادگی از کنار آنان گذشت. بر همین اساس، طی سال‌های گذشته، برخی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان با تجربه استان، از برگزاری رویداد بوتکمپ نوآوری نوجوانان حمایت به عمل آوردند و ما نیز برای نخستین بار در این حوزه ورود نمودیم.

پارسا، هدف از حمایت از این رویداد را، پشتیبانی از نسل نوجوان نخبه و کارآفرین دانست و گفت: قطعا برگزاری چنین رویدادهایی با نظارت اتاق بازرگانی مشهد، دستاوردهای مطلوبی در سطح استان به دنبال داشته و آنچه حائز اهمیت است، تداوم و استمرار در برگزاری این بوتکمپ نوآوری است. به نظر می‌رسد برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند تا حدودی به ایجاد انگیزه در قشر نوجوان و جوان برای ورود به رسته شغلی مورد علاقه‌شان کمک کند و گامی هر چند کوچک در این مسیر باشد.

پارسا، تقویت پیوند قشر نوجوان و بخش صنعت را در راستای مهارت‌آموزی مساله مهمی خواند و گفت: در حال حاضر این پیوند هنوز آنچنان که باید، تقویت نشده است. از این رو ضرورت دارد برگزاری چنین رویدادهایی چه در سطح مدارس تمامی مناطق و چه تمامی واحدها و بنگاه‌های بخش خصوصی از طریق فراخوان‌های عمومی گسترده اطلاع رسانی شود. در این صورت قطعا استقبال نسبت به سال‌های گذشته به مراتب چشمگیرتر خواهد بود. ناگفته نماند دولت نیز باید در کنار بخش خصوصی از برگزاری چنین رویدادهایی حمایت به عمل آورد؛ اگر این حمایت‌ها توأمان شود، انگیزه این قشر نخبه و ایده‌پرداز نیز دو چندان خواهد شد.

حرکت نسل جدید به سمت ارزش آفرینی، دغدغه فرهنگستان نوآوری نوجوانان اتاق مشهد است

«لیدا تیموری»، دبیر اجرایی فرهنگستان نوآوری نوجوانان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز تصریح کرد: دغدغه اصلی ما این است که محیط و بستری را فراهم کنیم تا یک نوجوان بتواند در آینده به یک کارآفرین تبدیل شود و به سمت ارزش آفرینی حرکت کند. اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی محل اجتماع کارآفرینان بزرگ کشور و برندهای معتبری است که ‌این امکان را برای نوجوانان با استعداد استان فراهم کرده است.

تیموری یادآور شد: تمام نوجوانانی که از سال 1397 وارد این فضا شدند، در حال حاضر به عنوان یک عضو ارزش آفرین در یک سازمان بزرگ یا فریلنسر فعالیت دارند و برخی نیز تیم مختص به خود را تشکیل داده‌اند. امسال تقریبا حدود 450 نفر برای این رویداد پیش ثبت نام داشتند که بیش از 300 نفر موفق به شرکت در آزمون ورودی شدند؛ 60 درصد از این تعداد را دختران و 40 درصد را پسران تشکیل دادند که در یک آزمون دو ساعته با یکدیگر به رقابت پرداختند. از این میان، 55 نفر منتخب شدند و فرهنگستان به مدت 21 روز آموزش‌های لازم را به آنان ارائه کرد و در روز پایانی این رویداد، نوجوانان در قالب گروه‌های مختلف به ارائه طرح‌های خود برای حاضران در برنامه و داوران بوتکمپ خواهند پرداخت و در نهایت، به انتخاب داوران، گروه‌های منتخب معرفی خواهند شد.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=33801

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.