• امروز : پنجشنبه - 29 شهریور - 1403
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل 3759 امروز 1
3

بیش از ۲۵درصد از محصولات کشاورزی در ایران ضایع می‌شود

  • کد خبر : 35114
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
بیش از ۲۵درصد از محصولات کشاورزی در ایران ضایع می‌شود
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) با اشاره به اینکه سالانه بین ۲۵ تا ۳۰‌درصد از محصولات کشاورزی در ایران در طول زنجیره تولید و توزیع از بین می‌رود، گفت: اتلاف ۳۰‌میلیون‌تن محصولات کشاورزی در ایران نیاز به فناوری و داده‌کاوی برای کاهش ضایعات دارد.

سید‌مجتبی خیام‌‌‌‌‌نکویی با اشاره به آمار‌های فائو که این میزان اتلاف را معادل غذای ۹‌میلیون نفر عنوان کرده‌است، افزود: به کمک فناوری‌های جدید و تحلیل داده‌ها، می‌توان ضمن بهینه‌سازی فرآیند تولید و توزیع، ضایعات غذایی را نیز به طرز چشمگیری کاهش داد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: اگر کشور بتواند ضایعات محصولات کشاورزی را به نصف کاهش دهد، حدود ۲۴‌میلیون‌ تن به محصولات کشاورزی و غذایی کشور اضافه می‌شود. وی با تاکید بر سختی کار در تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم، تصریح‌‌‌‌‌کرد: ۴۰‌درصد تامین کالری روزانه جامعه با گندم انجام می‌شود و نقش این محصول در شرایط جهانی کنونی به‌عنوان سپری سیاسی، اهمیت بیشتری یافته‌است. خیام‌نکویی گفت: برای کاهش این ضایعات قابل‌توجه، تغییر در فرهنگ مصرف امری ضروری است که می‌تواند از طریق همکاری با رسانه‌‌‌‌‌ها و به‌ویژه صدا و سیما محقق شود. این مقام مسوول با اشاره به چالش‌های موجود در بخش ضایعات حوزه کشاورزی، بر ضرورت متمرکز‌شدن ایده‌‌‌‌‌ها بر روی این چالش‌ها تاکید کرد و اظهار کرد: با یک رویکرد قوی و برنامه‌‌‌‌‌ریزی دقیق می‌توانیم به راه‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌های مناسب برای کاهش ضایعات و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی دست‌یابیم. خیام‌نکویی گفت: در این راستا، مسوولان دولتی نیز بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و مکانیزاسیون تاکید دارند، زیرا سرمایه‌گذاری و رسوخ دانش در این حوزه مهم می‌تواند از بروز خسارت جلوگیری‌کرده و در افزایش بازده تولید نقش‌آفرینی کند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=35114

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.