• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3069 امروز 5
2
در شانزدهمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بررسی شد

چالش‌های راه‌اندازی پروژه بین‌المللی توسعه صادرات و کسب‌‌وکارهای نوین شهرک صنعتی توس

  • کد خبر : 10064
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
چالش‌های راه‌اندازی پروژه بین‌المللی توسعه صادرات و کسب‌‌وکارهای نوین شهرک صنعتی توس
در شانزدهمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، برخی مسائل و مشکلات شهرک صنعتی توس مشهد بررسی شد و در خصوص راه‌اندازی پروژه بین‌المللی توسعه صادرات و کسب‌وکارهای نوین این شهرک صنعتی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه در این نشست که در محل شهرک صنعتی توس برگزار شد، گفت: موانع و مشکلات هریک از شهرکهای صنعتی استان جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم و در قالب یک بسته پیشنهادی رفع موانع و مشکلات شهرکها در جلسه شورای گفت و گو مطرح می گردد.

لبافی تاکید کرد: چالش های شهرک صنعتی توس در قالب 7 بند در دبیرخانه شورا بررسی شد و پیشنهادات بخش خصوصی و دولتی جمعبندی شده و در جلسه شورای گفت و گو ارائه خواهد گردید.

وی اذعان کرد: یکی از پروژه های اساسی شهرک صنعتی توس که توسط رییس هیات مدیره پیگیری ویژه می گردد و به عنوان پیشانی شهرک تلقی شده  و راه اندازی آن می تواند موجبات شکوفایی بیشتر صنایع مستقر در شهرک شود، پروژه مرکز بین المللی توسعه کسب و کارهای نوین شهرک صنعتی توس است که برای اولین بار در شهرکهای کشور در خراسان رضوی  ایجاد و راه اندازی می گردد.

لبافی ادامه داد: این پروژه باید هرچه زودتر راه اندازی شود و پیش بینی شده تا پایان سال این امر محقق شود. در این راستا، لازم است تمامی دستگاه های ذیربط در این حوزه همراهی داشته باشند.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: چالش های موجود در اجرای این پرژه در قالب شش بند تهیه شده که سه بند آن مربوط به شرکت شهرکهاست. این چالشها شامل: تفکیک واحدها و صدور دفترچه قرارداد مجزا، تسریع در فرآیند اخذ گواهی پایان کار ساختمان و اخذ سند تفکیکی برای هر واحد به صورت مجزا است. سه بند دیگر از چالشها در ارتباط با شرکت های خدمات رسان، تامین گاز و برق و تلفن است که میبایست تلاش کنیم این موانع برطرف گردد.

در ادامه این نشست، «حبیب الله مقامی»، مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی توس گفت: مباحث مختلفی در این شهرک وجود دارد که نیازمند مرتفع شدن است. یکی از مسائل مورد بحث، چالش های موجود در زمینه شبکه ارتباطی و اینترنت پرسرعت در شهرک صنعتی توس است.

وی ادامه داد: نیازهای مختلفی از سوی فعالان شهرک صنعتی توس مطرح می شود که باید با همکاری دستگاه های مختلف برطرف شود. بسیاری از خدماتی که اکنون در شهرک وجود ندارد، در پروژه بین المللی توسعه صادرات این شهرک دیده شده و قطعا اجرای این پروژه، نتایج مثبتی خواهد داشت.

ضرورت برنامه ریزی در حوزه تامین انرژی در شهرک صنعتی توس

«علی محمد شریعتی مقدم»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی و رئیس هیات مدیره شرکت خدماتی توس نیز گفت: در حوزه صنعت و به خصوص زعفران، در استان نیاز به راه اندازی شرکت مدیریت صادرات داریم تا مسائل این حوزه را به شکلی صحیح مدیریت و برنامه‌ریزی کند. مقرر گردیده است از ظرفیت دانشگاه فردوسی نیز در این زمینه بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه در حوزه تامین انرژی باید مدیریت صحیحی صورت گیرد، تصریح کرد: شهرک صنعتی توس ظرفیت عظیمی از واحدهای تولیدی را در خود جای داده و به طبع آن باید برنامه ریزی دقیقی در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی در این شهرک صورت گیرد.

«محمود بنانژاد» دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت استان هم در این جلسه گفت: در این پروژه بین المللی قطعا تنوع خدمات بسیار زیاد است و باید زیرساخت‌های بسیار قوی و فوق العاده ای را برای آن در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: این طرح بزرگ و کشوری، اقدام بسیار مطلوبی است که ثمرات زیادی دارد و می تواند چالش های شهرک صنعتی توس را تا حد زیادی برطرف کند.

ظرفیت پروژه بین‌المللی توسعه صادرات در اجرای موضوعات علمی و پژوهشی این حوزه

«مجید علی‌خواه»، معاون برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی استان نیز در این جلسه بیان کرد: گاهی برخی امور علمی که توسط دانشگاه انجام شده، امکان اجرا در شهرک صنعتی را ندارد و با اجرای پروژه بین‌المللی توسعه صادرات و کسب‌‌وکارهای نوین شهرک صنعتی توس، این امکان فراهم خواهد شد. همچنین ورود به بورس توسط واحدها در این طرح دیده شده است.

وی در خصوص تفکیک واحدهای شهرک صنعتی توس و صدور سند مجزا برای آنها نیز تصریح کرد:  در این خصوص پیگیری می کنیم که درخواست ارائه شده اجرایی گردد.

«محمدمهدی عربشاهی»، نماینده شرکت برق منطقه ای استان  در خصوص درخواست واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک در حوزه برق رسانی گفت: ظرفیت واگذاری ما در شهرک صنعتی  محدود است و طی توافق با شهرک صنعتی توس مقرر شد تا ظرفیت ١۵ مگاوات به افراد با شیوه ای خاص واگذار شود و این مجموعه می توان از این ظرفیت استفاده کند.

«محمدجواد طباطبایی» رئیس خدمات مهندسی شرکت گاز خراسان رضوی هم در این جلسه در خصوص گازرسانی به واحدهای تولیدی شهرک صنعتی توس گفت: اگر با همراهی طرفین دو انشعاب گاز زیر صد متر در نظر بگیریم، هیچگونه مشکلی برای گازرسانی به پروژه بین‌المللی توسعه صادرات و کسب‌‌وکارهای نوین وجود ندارد.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان در جمع بندی مباحث مطروحه در این نشست گفت: رویکردهای مطرح شده در این جلسه مثبت بوده و مشخص شد همه دستگاهای اجرایی و خدمات رسان اتفاق نظر دارند تا کمک نمایند این مجموعه راه اندازی شود لذا مقرر گردید با توجه به توضیحات متولیان شرکت خدماتی شهرک صنعتی توس و مشاورین پروژه و توضیحات دستگاه‌های اجرایی و با تاکید بر اینکه این الگو برای اولین بار در کشور  در شهرک های صنعتی پیاده سازی شده و نقش بسزایی در امر توسعه صادرات و ارتقای واحدهای دانش بنیان خواهد داشت، تصمیماتی اتخاذ گردد.

وی ادامه داد: در خصوص تفکیک واحدها و صدور دفترچه قرارداد مجزا، تسریع در فرآیند اخذ گواهی پایان کار ساختمان و اخذ سند تفکیک برای هر واحد به صورت مجزا تصمیماتی اخذ گردید. مقرر شد در خصوص این موضوعات، سازمان صنایع کوچک  و شهرکهای صنعتی ایران نسبت به بررسی و تصویب ضوابط تفکیک واحدها و صدور دفترچه های مجزا طی یک ماه آتی اقدام و شرکت شهرکهای استان خراسان رضوی نیز با توجه به نیاز اساسی صنایع استان و کشور به این مرکز، پیگیریهای لازم را در این خصوص به عمل آورد. همچنین، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان همکاری های لازم جهت تفکیک اسناد با شرکت شهرک‌ها در کوتاه ترین زمان ممکن را خواهد داشت.

لبافی خاطرنشان کرد: در ارتباط با تامین اینترنت پرسرعت بدون محدودیت و ارائه خدمات مخابراتی نیز، شرکت مخابرات استان آمادگی لازم برای فراهم نمودن بسترهای مناسب مخابراتی منطبق با نیاز پروژه مرکز بین المللی توسعه کسب و کارهای نوآور را اعلام نمود و مقرر شد این موضوع در قالب تنظیم تفاهم نامه ظرف مدت یک ماه عملیاتی و اجرایی شود.

به گفته رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان، شرکت گاز استان با توجه به نوع فعالیت پروژه و ضرورت کمک به راه اندازی اینگونه مراکز، باید در زمینه تامین گاز پروژه اعلام آمادگی نماید. اداره کل صمت استان نیز پیگیری صدور مجوز مربوطه از سازمان توسعه تجارت ایران در کوتاه ترین زمان ممکن را انجام دهد. همچنین، پیشنهاد شد تا مقررات ضوابط مناطق ویژه اقتصادی، پارکهای علم و فناوری و معافیت های مالیاتی به مراکز بین المللی توسعه کسب و کارهای نوآور و نوین تسری پیدا کند.

وی افزود: در موضوع تامین منابع مورد نیاز پروژه مقرر گردید در جلسه هماهنگی بانکهای استان این موضوع از سوی کمیسیون هماهنگی بانکها مطرح شود تا منابع مورد  نیاز به هر نحو ممکن در قالب ضوابط بانکی تامین گردد. شرکت برق منطقه ای استان هم در قالب 15 مگاوات برق توافق شده با شهرک صنعتی توس، تامین برق مورد نیاز مجموعه را بلا مانع اعلام نمود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=10064

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.